1-vuotiaan päiväunista ja muutenkin unimäärästä
Onhan näistä päiväunista ollu täällä ennenkin puhetta, mutta kysytäämpä kuitenkin. Nukkuuko kenenkään muiden 1-vuotiaat näin vähän?
Meillä mennään yöunille noin klo 20 aikaan ja viimeistään klo 7 poika jo heräilee. Usein herätään jo kuuden pintaan. Yöunien saldo on siis sen noin 11h. Aika normaali varmaan.
No mutta päiväunia ei sitten nukutakkaan kuin 30-40 min. Muutaman kerran poika on ihan väsyksissä nukkunu 1,5h, mutta harvemmin. Nukkuu yhdet päikyt vaan, kun kahdilla unilla saldo oli 2x20min.
Ei ole iltaisin yleensä mitenkään yliväsyny, mutta nukahtaa heti sänkyyn laitettaessa. Minusta kuitenkin tuntuu että ei tämän ikäinen voi vielä parjätä alle 12h unilla vuorokaudessa. Siis kysymys kuuluu, että nukkuuko kaikki lapset semmosia kolmen tunnin päikkäreitä? Millä noita unia sais pidennettyä? Tarviiko niitä pidentää? Niin ja poika nukkuu päikkärinsä aina ulkona. Auttasko sisälle sirtäminen?
Nyt tuolla taas huudellaan ja tasan 40 min sitten nukahti...
Kommentit (3)
Yö unet on yleensä 12h, nukkumaan mennään 19.30-20.00 ja herätään 7.30-8.00.
Päiväunet vähän vaihtelee, yleensä nukkuu noin 1h. Joskus vain ½ tuntii jokus jopa 2h.
Siis kiva on kuulla että jollakin muulla on sellainen lapsi, että päiväunet ei maistu. Niin no ei sillä tavalla kiva, mutta auttaa kuitenkin suurimpaan huoleen.
Juu eipä sitä saa itse oikein mitään tehtyä. Niin ja jos satut vaikka ruoan ehtiä tekemään, niin syöminen saakin sitten jäädä toiseen kertaan.
Välillä sitä tulee pohdittua, että vaikuttaako tuo nukkumattomuus esim kehitykseen. Jotenkin tuntus että kyllä poika nukkus jos vaan nukuttas. Mutta sitten on ne kaikki ihmeelliset suositukset että pitäs nukkua niin ja niin paljon. Yhtään ei myöskään auta, kun kuuntelee muiden äitien kertomuksia kuinka heidän lapset nukkuu monta tuntia joka päivä. Meillä on myös AINA nukuttu huonosti ja näillä unimäärillä on menyt varmaan 4kk. Täytyy vaan uskoa että se riittää ja koittaa jaksaa. Jaksamista muillekkin vähäunisten äideille!!!
Meillä poika 1v2kk ja nukkuu tasan saman verran kun teillä ja ihan samat yöuniajat! Olen ollut huolissani, mutta kun tätä on kestänyt niin kauan niin olen koittanut sopeutua ajatukseen että poika ei varmaan sitten tarvitse enempää unta...aina on nukkunut huonosti päivällä, mutta viimeiset pari kuukautta on ollut kyllä ihan järkyttävää. Usein herää jo 20 minuutin jälkeen, useimmiten unet kestää tasan puoli tuntia. Pisin pätkä kahteen kuukauteen on ollut tunti, ja silläkin välillä heräsi kerran. Millään touhuilla/ulkoilulla ei ole uniin vaikutusta, kaikkea on kokeiltu. Unet tuntuu riittävän pojalle, mutta äitille ei! Mitään ei ehdi tekemään saatikka itse ottamaan päiväunia. Koko se puoli tuntia menee stressatessa että nyt on enää 10 minuuttia aikaa levätä jne...käsittämätöntä mutta onpa huojentavaa kuulla että todella muitakin on. Luulin, että meidän poika on yksi miljoonasta joka nukkuu näin, kun 99% näillä taaperopalstoillakin saman ikäisistä tai vanhemmista lapsista nukkuu 2-3 tuntia päiväunia. Huh.