Yle jäänyt joka päivä kiinni valeuutisista koskien trumppia
Yhden päivän (26.1.2017) monesta Trumpia käsittelevästä uutisestaan Yleisradio otsikoi näin:
”Lehti: Yhdysvaltain ulkoministeriön kovin ja kokenein ja johto erosi, eivät halua palvella Trumpia”.
Otsikkoa avataan itse jutussa:
”Washington Post kirjoittaa verkkosivuillaan massiivisesta johtajien joukkopaosta Yhdysvaltain ulkoministeriössä. Osaa eronneista on vaikea korvata, arvioi ministeriön ex-päällikkö.”
”Yhdysvaltain tuoreen ulkoministerin, Rex Tillersonin työ hankaloitui tänään merkittävästi, kertoo Washington Post. Iso osa keskeisintä ja kokeneinta virkamiesjohtoa jättää ulkoministeriön osana massiivista Trumpin aikakauden joukkopakoa.”
Päätin vaihteeksi tarkistaa Yleisradion uutisen muista lähteistä.
Yhdysvaltojen presidentinvaaleissa anti-Trump asenteellaan profiloitunut amerikkalainen CNN otsikoi uutisensa samasta aiheesta näin:
”Trump administration asks top State Department officials to leave”
Itse artikkeli jatkuu näin:
”Two senior administration officials said Thursday that the Trump administration told four top State Department management officials that their services were no longer needed as part of an effort to ”clean house” at Foggy Bottom. ”
Yleisradion lähteekseen ilmoittama Washington Post otsikoi samaa aihetta käsittelevänsä uutisensa näin:
”Trump administration choosing to replace several senior State Department diplomats.”
”Several career Foreign Service officers were informed this week that they will not be asked to stay on in senior or sensitive posts that are under direct White House control. Officials at the level of assistant secretary and above were affected, State Department officials said.”
Yhdysvaltalaisten lähteiden mukaan Trumpin uusi hallinto Suomeksi ilmaistuna antoi siis potkut Yhdysvaltain ulkoministeriön ylimmille johtajille. Yhdysvalloissahan presidentin vaihtuessa on tapana vaihtaa myös iso osa ylimmästä virkamieskunnasta.
Yleisradio taas uutissaan väitti ihan muuta. Yleisradion rakensi mielikuvan, jonka mukaan kyseessä olisi henkilökunnan protestimaisesta erosta.
Kuten olen ennenkin todennut, niin Yleisradion uutisten todenperäisyys on nykyisin aina syytä tarkastaa muista lähteistä. Valemedia ja Yleisradio ovat lähentymässä toisiinsa. Ei niin, että valemedian jutut olisivat muuttuneet luotettavammaksi. Vaan siksi, kun näiden välinen rako on kapenemassa asenteellisen veroeuroin rahoitetun Yleisradion puolelta.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Yhden päivän (26.1.2017) monesta Trumpia käsittelevästä uutisestaan Yleisradio otsikoi näin:
”Lehti: Yhdysvaltain ulkoministeriön kovin ja kokenein ja johto erosi, eivät halua palvella Trumpia”.
Otsikkoa avataan itse jutussa:
”Washington Post kirjoittaa verkkosivuillaan massiivisesta johtajien joukkopaosta Yhdysvaltain ulkoministeriössä. Osaa eronneista on vaikea korvata, arvioi ministeriön ex-päällikkö.”
”Yhdysvaltain tuoreen ulkoministerin, Rex Tillersonin työ hankaloitui tänään merkittävästi, kertoo Washington Post. Iso osa keskeisintä ja kokeneinta virkamiesjohtoa jättää ulkoministeriön osana massiivista Trumpin aikakauden joukkopakoa.”
Päätin vaihteeksi tarkistaa Yleisradion uutisen muista lähteistä.
Yhdysvaltojen presidentinvaaleissa anti-Trump asenteellaan profiloitunut amerikkalainen CNN otsikoi uutisensa samasta aiheesta näin:
”Trump administration asks top State Department officials to leave”
Itse artikkeli jatkuu näin:
”Two senior administration officials said Thursday that the Trump administration told four top State Department management officials that their services were no longer needed as part of an effort to ”clean house” at Foggy Bottom. ”
Yleisradion lähteekseen ilmoittama Washington Post otsikoi samaa aihetta käsittelevänsä uutisensa näin:
”Trump administration choosing to replace several senior State Department diplomats.”
”Several career Foreign Service officers were informed this week that they will not be asked to stay on in senior or sensitive posts that are under direct White House control. Officials at the level of assistant secretary and above were affected, State Department officials said.”
Yhdysvaltalaisten lähteiden mukaan Trumpin uusi hallinto Suomeksi ilmaistuna antoi siis potkut Yhdysvaltain ulkoministeriön ylimmille johtajille. Yhdysvalloissahan presidentin vaihtuessa on tapana vaihtaa myös iso osa ylimmästä virkamieskunnasta.
Yleisradio taas uutissaan väitti ihan muuta. Yleisradion rakensi mielikuvan, jonka mukaan kyseessä olisi henkilökunnan protestimaisesta erosta.
Kuten olen ennenkin todennut, niin Yleisradion uutisten todenperäisyys on nykyisin aina syytä tarkastaa muista lähteistä. Valemedia ja Yleisradio ovat lähentymässä toisiinsa. Ei niin, että valemedian jutut olisivat muuttuneet luotettavammaksi. Vaan siksi, kun näiden välinen rako on kapenemassa asenteellisen veroeuroin rahoitetun Yleisradion puolelta.
Miten muutenkaan verovaroin kustannettu uutistoimisto voisi toimia kuin kertomalla totuuden ;)
Vierailija kirjoitti:
Ap, syyllistyt nyt itse valehteluun. Mitä ne muut päivittäiset valeuutiset olivatkaan, kun tuossa kerroit yhdestä, kieltämättä virheellisestä uutisesta.
Sitä paitsi jälkikäteen on helppo olla viisas. Kyse on nettiuutisesta, joka muuttui päivän mittaan, kun tietoa kertyi. ALUNPERIN tosiaan lähteissä epäiltiin kyseessä olevan protesti-irtisanominen. Reuters kertoi, ettei ole selvää, erosivatko virkamiehet (joista vain osaa siis oli Trumpin hallinto pyytänyt väistymään, osa erosi itse) protestiksi vai eivät. Tämä mainitaan jutussa.
Juttua on korjattu illalla ja protestoinnin osuutta vähennetty, lisätiedon myötä.
Tämä on tyypillistä nopealle nettiuutisoinnille, että ensitiedot muuttuvat.
http://yle.fi/uutiset/3-9426315
Kannattaa katsoa tuosta, siinä siis nykymuotoinen uutinen.
Näinpä. Sitä paitsi osa noista eronneista virkamiehistä on ollut myös Bushin aikana eli ei välttämättä ole kyse pelkästään siitä, että uusi hallinto vaihtaa virkamiehistöä, mikä on tyypillistä jenkkijärjestelmälle.
Mitä ap ne muut esimerkit on? Tältä päivältä? Keskiviikolta? Tiistailta?
Tosiasia on, että median tehtävä on länsimaisissa demokratioissa olla vallan vahtikoira. Trump toimii sekavasti ja yllättäen, joten hän itse antaa aihetta uutisointiin. Siitä ei suomalaispersujen mielestä saa kertoa?
Vierailija kirjoitti:
Kuka oikeasti puolustelee Trumpia? Miksi? Ihminrn, joka on voittanut vaalit ja edelleen vänkää vaalituloksesta ja kiukuttelee siitä, että mediakuvissa hänen virkaanastujaistilaisuudessa otetuissa kuvissa näkyy liian vähän ihmisiä.
Henkilökohtaisesti en ymmärrä tuota ehdotonta puolustelua mutta toisaalta en ymmärrä ehdotonta vastustamistakaan. Molemmat puolet istuvat poterossaan jälleen kerran omassa kuplassaan jossa maailman näkymät suodatetaan omien ennakkoluulojen läpi ja toinen puoli eli ne muut on jotain natseihin verrattavaa yliluonnollista pahaa joten niitä ei kannata kuunnella ollenkaan.
Näkeehän sen sokeakin että trumppi on tällä hetkellä kuin se jali ja suklaatehdas tarinan lihava kakara joka on päässyt vapaaksi suklaatehtaaseen ja kohta se tippuu ahneuksissaan suklaamassaan. Motiivista ei voi sanoa että taustalla olisi pahuus vaan pikemminkin hölmöys ja kokemattomuus.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi pitää paikkaansa. Yle on allekirjoittanut vetoomuksen luotettavan uutisoinnin puolesta.
Esim. tämä Mattilan juttu miten on rakennettu alkaa olla pohjanoteeraus. Ei uskoisi että oikeusvaltiossa joutuu pakolla rahoittamaan tämmöistä mediataloa kuin YLE on.
Vierailija kirjoitti:
Ap, syyllistyt nyt itse valehteluun. Mitä ne muut päivittäiset valeuutiset olivatkaan, kun tuossa kerroit yhdestä, kieltämättä virheellisestä uutisesta.
Sitä paitsi jälkikäteen on helppo olla viisas. Kyse on nettiuutisesta, joka muuttui päivän mittaan, kun tietoa kertyi. ALUNPERIN tosiaan lähteissä epäiltiin kyseessä olevan protesti-irtisanominen. Reuters kertoi, ettei ole selvää, erosivatko virkamiehet (joista vain osaa siis oli Trumpin hallinto pyytänyt väistymään, osa erosi itse) protestiksi vai eivät. Tämä mainitaan jutussa.
Juttua on korjattu illalla ja protestoinnin osuutta vähennetty, lisätiedon myötä.
Tämä on tyypillistä nopealle nettiuutisoinnille, että ensitiedot muuttuvat.
http://yle.fi/uutiset/3-9426315
Kannattaa katsoa tuosta, siinä siis nykymuotoinen uutinen.
Miksi otsikossa on että johto erosi kun itse jutussa sitten mainitaan että ei tiedetä että erosivatko he vai erotettiinko heidät?
Eikö otsikko ole hyvän journalistisen tavan vastainen? Pitäisi ainakin olla.
Jos uutinen rakentuu vähitellen niin toimittajan pitäisi muokata koko juttua uusiksi. Ei riitä että toimittaja jutun perään kirjoittaa että tuli tuo jutun alku kirjoitettua pelkkää paskaa ja totuus onkin sitten tämmöinen. Kaikki tietää varsin hyvin että osa lukee vain otsikot eivätkä juttua ollenkaan joten virhe jää elämään ja virhe on tahallinen.
Vai että vielä on lisäksi olemassa oikein valemediaa ja valeuutisia,"ei me mutta pojat"just joo.
Vasemmisto ei ole enää hot. Se aika meni jo
Jos ei pysty puolustamaan herraansa trumppia tai putleria, niin pitää hyökätä Clinton-kortilla. Ei se auta voittamaan väittelyä, mutta harhauttaa omat kannattajat luulemaan, että vastustaja on olkiukko.