Atooppinen ihottuma vain Suomessa?
Minulla on lapsesta asti ollut atooppinen iho, mutta ihottumaa on ollut usein vain talvella. Olen asunut nyt neljä vuotta ulkomailla. Noin kaksi vuotta sitten huomasin että joka kerta kun vierailen Suomessa (myös kesällä), ihoni ärtyy pahasti ja ihottumaa on sekä taipeissa että kasvoissa. Vain vahvat kortisonivoiteet auttavat, eivätkä lääkärit tiedä miksi ihoni oireilee näin vain Suomessa ollessani. Olen yrittänyt netistä löytää lisää tietoa tuloksetta ja toivon siksi että saisin täältä apua. Onko kenelläkään samankaltaisia kokemuksia tai hyviä vinkkejä ihottuman hoitoon? :)
Kommentit (19)
Otatko paljon aurinkoa ulkomailla,? Aurinkohan auttaa tuohon.
Haha toivottavasti ei, olen muuttamassa takaisin Suomeen! :D
Psoriasis? Runsaampi maitotuotteiden käyttö Suomessa?
Aurinko monesti helpottaa iho-oireita.
Ruotsissa oireilee kanssa. :D
Parhaiten mun iho voi Välimeren ilmastossa.
Juuri näin, ja ihottuma pysyy vähän paremmin kurissa jos ei käytä (suomalaisia) maitotuotteita.
Entä vesi? Mulla voi iho ja hiukset hyvin Aasiassa, samoin vatsa, vaikka en olekaan auringossa
Muutin Lontooseen ja luulin, että atooppinen ihoni menee huonompaan kuntoon vanhojen kokolattiamattojen ja patjojen vuoksi. Ei mennyt, vaan parani kokonaan. En tiedä miksi. Muutin takaisin muutama vuosi sitten, eikä allergia palannut. Minä epäilen, että asuin ennen homeisissa tai huonosti ilmastoiduissa asunnoissa Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Muutin Lontooseen ja luulin, että atooppinen ihoni menee huonompaan kuntoon vanhojen kokolattiamattojen ja patjojen vuoksi. Ei mennyt, vaan parani kokonaan. En tiedä miksi. Muutin takaisin muutama vuosi sitten, eikä allergia palannut. Minä epäilen, että asuin ennen homeisissa tai huonosti ilmastoiduissa asunnoissa Suomessa.
Sama juttu täällä. Mielestäni ilma oli siellä jotenkin kosteampi ja sisäilma ei ollut niin tunkkaista kun vanhassa talossa tuuli läpi ikkunoista ja ovista. Veikkaan, että Suomessa syyt ovat kuiva ja liian lämmin sisäilma yhdistettynä pakkasiin ja pimeyteen.
Vierailija kirjoitti:
Tuohon ei voi kukaan uskoa. Todennäköisesti ilma on kosteampaa Lontoossa.
Joka tapauksessa useat asunnot on Lontoossa homeessa. Työskentelin isossa hotellissa Lontoon keskustassa 15 vuotta sitten ja koko ajan kuulin siivoojilta kuinka hometta taas maalattiin piiloon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu täällä. Mielestäni ilma oli siellä jotenkin kosteampi ja sisäilma ei ollut niin tunkkaista kun vanhassa talossa tuuli läpi ikkunoista ja ovista. Veikkaan, että Suomessa syyt ovat kuiva ja liian lämmin sisäilma yhdistettynä pakkasiin ja pimeyteen.
Niinpä niin. Meilläkin laitettiin kämpässä WC -alueella pyyhkeitä 15 cm syviin ja 60 cm leveisiin ikkunoihin.
Asuisinko niin Suomessa. No en todellakaan.
Voi perkele justiin tänään mietin, että maito se on. Suomalaisten lehmien rehu on ihan omanlaistaan ja maitoa joka ruoassa muussista kahviin. MAITO.
En jaksa edes kertoa teille uusimpia teorioita atopian synnystä kun täällä veikataan maitoa ja lämpimiä, pohjoisiin olosuhteisiin sopivia taloja syyksi. Ne ovat vääriä käsityksiä.
Annan vinkin. Liittyy hygieniateoriaan.
Vierailija kirjoitti:
Entä vesi? Mulla voi iho ja hiukset hyvin Aasiassa, samoin vatsa, vaikka en olekaan auringossa
Tää on kyllä jo trolli 😂😂😂😂
Pakkanen, vähäinen aurinko, kuiva ilma, suomalainen ruoka ja erityisesti maitotuotteet, huono sisäilmä.
Suomi-allergia ?