Antakaa esimerkkejä henkisestä väkivallasta
Olen saattanut joutua kokemaan sitä 20 vuotta mutten ole ennen aavustanut että se on nimenomaan väkivaltaa.
Kommentit (19)
Esim. rajoittaminen: kieltää lähtemästä ulos, tapaamista ihmisiä ym. Tähänkin kai pitäisi sisältyä joku fyysisen väkivallan uhka tai muu kiristys, koska jos ainoastaan pyytää toista olemaan menemättä ulos ja tämä päättää totella, niin onko se henkistä väkivaltaa, jos se toinen voisi halutessaan jättää tottelemattakin? Toisaalta jos ihmisellä on sellainen luonne, että tottelee kaikkea (vaikka järkevää syytä / uhkaa ei olisi) ja joku käyttää tätä hänen typeryyttään hyväkseen, niin kai se sitten on henkistä väkivaltaa silti.
Joskus vain kun ulkopuolelta seuraa, niin näyttää siltä, että sillä ihmisellä olisi vaihtoehto olla tottelemattakin. Saattaa itse perustella "mutta kun se määrää niin" ja sitten ulkopuolinen ihmettelee, että entä sitten vaikka määrääkin, mikä pakottaa tottelemaan. Itse olen saanut tähän vastauksen "no kun sitten se lyö". Fyysisen väkivallan uhka on kai myös henkistä väkivaltaa?
Raamatulla hakkaaminen, kastemaljaan hukuttaminen.
Se että loukkaa toista ja sitten kun joutuu siitä vastuuseen rupeaa kääntämään ja vääntämään asioita. En minä niin sanonut, et sinä niin sanonut, kunnes loukatuksi tullut ihminen ei enää tiedä itsekään mitä oikeasti tapahtui. Minun ja miehen riidat on tätä tyyppiä. Jos sanon jollekin lapsista niin että lapsi loukkaantuu ja lapsi osoittaa mitä tein, myönnän ja pyydän heti anteeksi. Samoin miehen suuntaan. Mies ei ikinä myönnä, paitsi joskus harvoin pitkällisen vatvomisen ja vääntämisen jälkeen.
"Miksi sä taas sössit homman." "Ihan sama juttu kuin silloin viimeksi" Nää on norminalkutuksen kuuloisia, mutta jos tätä tehdään joka kerta kun toinen tekee virheen, niin kyllä alistaminen ja henkinen väkivalta on motiivina. Itsetunto viedään ja sen jälkeen on helppo hallita.
Esim. aina kun tulee vieraita tai on jossain puolisonsa kanssa vieraana, niin muka vitsillä niille haukkuu puolisoaan "taas tuo läskimooses tuossa edessä". Nauraa ja olettaa että kuulijastakin on ihan hemmetin hauskaa, vaikka oikeasti tämä miettii, että noilla ei kyllä ole kaikki kohdallaan. (Se pilkan kohde siis itse on vain hiljaa sivussa tilanteelle alistuneena.)
Jos et tee niinkun mä haluun, niin huomaat että murjotan / v**uilen, olen huomioimatta, koskematta, puhumatta. Ei tarvi olla uhka fyysisestä väkivallasta, riittää uhka että otetaan pois lämpö, läheisyys, kumppanuus jne. Niitä säännöstellään sen mukaan teetkö mitä halutaan. Jos lähdet kaverill, viikon jääkausi ja mykkäkoulu. Piankin opit ettei kannata mennä ulos talosta.
Pyrkimys nujertaa itsetunto kritisoimalla ja haukkumalla, valehtelu on myös henkistä väkivaltaa, manipulointi samoin ja seksiin painostaminen tai sillä kiristäminen. Esimerkiksi myös se, että jos toinen ei toimi kuten itse haluaa, niin rankaiseminen mykkäkoululla tai esim hellyyden ja hyväksynnän kieltämisellä. Kontrollointi eli yrittää rajoittaa toisen elämää ja valinnanvapauksia. Jne. Oman vastuun kiistäminen ja toisen syyttäminen kaikesta.
Vaikka että haukkuu toisen rumaksi ja lihavaksi ja sitten kiistää sanoneensa niin koskaan, suuttuu jos toinen yrittää ottaa asiaa keskusteluun, pitää mykkäkoulua kunnes toinen pyytää anteeksi, että kuuli väärin ja loukkaantui, sitten vaatii seksiä ja sitten valittaa, että toinen ei näyttänyt nauttivan seksistä aidosti ja syyllistää siitä ja antaa ymmärtää, että paras muuttua kiihkeämmäksi tai suhde loppuu.
Vaikea kuvailla ja vaikea tunnistaa. Moni huomaa lähinnä seuraukset eli itsetunnon alenemisen, passivoitumisen ja apaattisuuden ja vaikka syömis- tai unihäiriöt.
Tunteja kestäviä raivokohtauksia ilman mitään syytä, syyllistämistä mistä milloinkin, häpäisemistä, nimittelyä, mukahauskoja lempinimiä jotka on itseasiassa myös tota nimittelyä, eli näin kuulet päivittäin monet kerrat olevasi huono esim. Äkäpussi Läski lempparinimenä, jolloin voi olla vaikea todeta et sori kukahan täällä raivoo.
Ei ikinä pyydä anteeksi, koska eihän ole mitään pyydettävää. Jos hymyilet tai naurat, suuttuu ja ilkeilee ja tukahduttaa sen. Kaupassa vetää kilareita, ja sun täytyy pelastaa tilanne ja ottaa syyt niskoillesi. Liikenteessä vaarallinen, jos ajat, voi sivusta vääntää rattia ojaan. Yrittää saada ihmisiä puolelleen ja sua vastaan. Nimittelee hysteeriseksi ja lapselliseksi. Taitava manipuloija, katsoo intensiivisen avoimin silmin ihmisiä ja vaikuttaa viattomalta, ehkä vaatimattomalta, enhän minä tämmöinen mitään pahaa.. Valitsee sanansa ovelasti ja valehtelee.
Henkilö esittää empaattisia hyvää ystävää niin kauan, kun jaksat itse olla mielin kielin. Elämän kriisitilanteissa, joissa nimenomaan tarvitsisit tukea ja tsemppiä, vetää ns. maton jalkojen alta. Erilaisin tavoin. Toistuvasti.
On tosi rankkaa ja henkistä väkivaltaa lyödä lyötyä. Tai sitten ko. ihminen on vaan tyhmä.
Kun "ystävyydestä" vetäytyy ja selittää syitä, ei vaan tajua vaikka miten selittäisi. Yllättäen kampitettu onkin se asshole.
Manipulointia on vielä vaikeampaa tunnistaa. Se on melkein mahdotonta. Jos haukkuu tai huutaa tai lyöisikin vielä, niin se on selvä teko.
Manipulointi... alat vain uskoa itsestäsi kaikenlaista. Et tiedä onko totuus musta vai valkoinen. Pohdit mahdollisuutta, että olet yliherkkä ja dramatisoiva ja epävakaa. Alat nähdä itsesi negatiivisessa valossa. Mieit oletkohan oikeasti tulossa hulluksi ja mitä jos vain kuvittelet asioita ja kaikki huono onkin vain omassa päässäsi ja suhde on ihan normaali ja hyvä. Et tiedä, mitä oikeasti tapahtuu ja että onko todellisuudentajusi vääristynyt. Et uskalla ehdottaa vaikka pariterapiaa, jos terapeutti huimaakin sinut hulluksi ja käy ilmi, että kaikki onkin sinun vikasi. Et pysty eroamaan, kun ajattelet, ettei kukaan huolisi ja olet kiitollinen, että toinen sentään huolii, vaikka olet niin viallinen. Epäilet toisen valehtelevan, mutta hän kiistää sen uskottavasti ja epäilet olevasi vainoharhainen. Tuntuu kuin toisella ihmisellä olisi näkymättömästi käsi sinun kehosi sisällä ja alat vakavasti uskoa, että hän pystyy lukemaan ajatuksiasi ja tietää sekä sen mitä teet, että mitä on mielessäsi. Alat pelätä olevasi oikeasti hullu etkä uskalla hakea apua ulkopuolelta, jottei sinua leimata mielenterveyspotilaaksi.
Ei ota vastaan asiallista kritiikkiä, vaan raivostuu eikä itsenäisesti lepy ja pyydä anteeksi käytöstään. Jos nostat esiin, että ko. tyyppi on käyttäytynyt sinua kohtaan huonosti (haukkunut, raivonnut jne), niin syy on sinussa, että hänen on pitänyt käyttäytyä niin.
Haluaisitko ap kertoa esimerkkitilanteita mitä olet joutunut kokemaan niin voimme arvioida onko kyseessä henkinen väkivalta?
Toisen oman tahdon ja mielipiteen nujertaminen. Aliarviointi. Syyllistäminen.Nolaaminen.Junttius.
Toisen tunteiden vähättely, ylipäätään osoittaminen ettei ole väliä.
Henkinen väkivalta on jatkuvaa lietsomista, että kohteen oltava puolustuskannalla.
Niin pienestä se on kiinni, on lähdettävä pyydettäessä.
http://www.vaestoliitto.fi/parisuhde/tietoa_parisuhteesta/parisuhdevaki…
Ulkonäön tarkkaileminen ja kontrolloiminen. Kun fiksulle ihmiselle kelpaat sellaisena kuin olet ja vaikka pukeudutkin välillä vaaleanpunaisen paidan sijasta siniseen, niin vastapuoli pystyy hyväksymään sen - niin kuin kuuluukin. Sitten taas henkistä väkivaltaa käyttävä löytää siitä syyn käännyttää sut takaisin vaatekaapille, koska sininen ei vain ole värisi ja jaadajaada ja saa sinut tuntemaan miten et ihan ole kelvollinen vaan aina löytyy paranneltavaa. Typerä esimerkki, mutta mun eks säätö kärytti itsensä ensitapaamisella selailemalla mun facebookin kuvat läpi. Hän kertoi miten piti mua hyvännäköisenä, mutta esitti liudan tapoja joilla parantaa ulkonäköäni. Se oli hänestä ja monesta muustakin ihmisestä aivan harmitonta, mutta mulla soi hälytyskellot ja lujaa koska toi tuskin olisi jäänyt siihen. Myöhemmin kuulin että seuraava nainen joka hänellä oli, tappoi itsensä lääkkeiden yliannostuksella. Eipä itsemurha kenenkään vika ole kuin tekijän itsensä, mutta niin takertuvainen äijä kun oli tiedossa, niin sylttytehtaalle jäljet johtavat ja kontrolloivan ihmisen käsiin jos kuolee noin niin jotain on vinossa.:(
Ristiriitaiset viestit - kaikki vaatteet joita haluaisit pitää ja joista tulisi hyvä olo, toinen lyttää välittömästi ja etsii sumeilematta vikaa. "Se ei vaan sovi sulle" on yleisin kommentti, kun haluat lähteä minihameessa ulos. Kun sitten lopulta kuljet huonoissa ja peittävissä vaatteissa, kuulet miten ruma ja hoitamaton oletkaan. Niin, mitä tuohon voisi enää sanoa.
Julkinen kasvattaminen ja raivokohtaukset julkisilla paikoilla. Olet liian iloinen, et nuole kaikkien peboja tai osoitit ettet hypi kumppanisi mielen mukaan saati lue ajatuksia, niin kuulet kyllä. Saat niskaasi kaikkien kuullen miten aina sinua saa hävetä ja voisitko yrittää käyttäytyä. Edes lapselle ei puhuta niin julmasti. Samaten raivarit julkisilla paikoilla, että väkisin olet siinä asemassa että joudut pyytelemään anteeksi teidän kummankin puolesta ja raivarin saaja taas luistelee tilanteen herrana.
Voi, voisin kirjoittaa kirjan tästä kaikesta.
Tässä yksi testi:
https://www.turvakoti.net/site/?lan=1&page_id=196
On tosi vaikea antaa esimerkkejä henkisestä väkivallasta, koska periaatteessa se riippuu aina kokijasta, siis uhrista. Toisaalta henkiseen väkivaltaan liittyy manipulointia, jonka vuoksi se on niin vaikea tunnistaa. Uhri ei pian enää erota, mikä on suhteessa normaalia ja hyväksyttävää ja mikä menee kumppanin vallan käytön puolelle. Siis henkinen väkivaltahan on vallan käyttöä. Tässä yksi esimerkki kuitenkin:
Kumppani kritisoi, vähättelee ja naureskelee sulle erinäisistä asioista ja laittaa ne huumorin piikkiin tai jos suutut, hän syyttää sua herkkänahkaiseksi ja tosikoksi. Mutta sitten kun kritisoit kumppaniasi, kyseenalaistat jotain tai naureskelet samalla tavalla tahattomasti jollekin hänen viattomalle kömmähdykselleen, hän suuttuu siitä itse ja syyttelee, että et ota häntä tosissaan tai miten kehtaat pilkata häntä.
Muita esimerkkejä henkisestä väkivallasta: ei anna sun toteuttaa seksuaalisuuttas esim.ei hyväksy masturbointia tai anna katsoa pokea, arvostelee ja rajoittaa pukeutumistas, vahtii rahankäyttöä ja urkkii sun tilitietoja, muutenkin vahtii erinäisissä asioissa ja naamioi sen sitten vain välittämiseksi tai "parisuhteessa kaikki kuuluu toisellekin ja jaetaan", ei tykkää sun kavereista tai ei haluaisi että sulla ja kavereillasi on mitään salaisuuksia josta hän ei tiedä....
Henkinen väkivalta parisuhteessa liittyy aina enemmän tai vähemmän (sairaalloiseen) mustasukkaisuuteen ja toisen kontrollointiin. Hienovaraista manipulointia ja vallankäyttöä. Vähitellen toisen itsemääräämiskyky hiipuu .
Ja nämä pätee niin naisiin kuin miehiin yhtä paljon!
Landelle muuttaminen perheellisenä