Avomies varasti (?) rahojani
Omien sanojensa mukaan lainasi, siksi "varasti" sanan jälkeen kysymysmerkki otsikossa.
Tapahtuneesta on aikaa nyt jo noin 3 kuukautta, mutta asia kaivertaa edelleen.
Olin menossa maksamaan vuokraa, kun sitten päätin samalla katsoa tilitapahtumiani. Huomasin, että tililtäni oli lähtenyt paria viikkoa aiemmin yli 500 euroa minulle täysin vieraaseen paikkaan. Siinä sitten aloin miettimään, että mitä ihmettä olen ostanut tuollaisella summalla. Järkyttyneenä pyysin avomiestäni paikalle katsomaan tilitapahtumiani (tässä vaiheessa mietin, onko joku voinut "kopioida" pankkikorttini tai muuta vastaavaa...).
Mies sitten hieman kakistellen sanoi lainanneensa rahojani siskolleen - mutta eipä ollut minulle vaivaantunut mainitsemaan asiasta! Hän tiesi verkkopankkini tunnukset. Tiedän, niiden pitäisi olla vain omassa tiedossani. olen kuitenkin typerä 20-vuotias, ja luulin voivani luottaa edes avomieheeni. Tämän tapahtuman jälkeen olen tietenkin vaihtanut salasanan ja pitänyt sen vain omana tietonani.
Myöhemmin mies vielä kertoi, etteivät rahat todellisuudessa menneet hänen siskolleen. Kuulema olivat menneet hänen oman pikavippinsä maksamiseen... Asia ei häiritsisi, jos olisi kysynyt minulta luvan lainata/ottaa tuon summan rahaa.
Nyt tapahtumasta on tosiaan aikaa kulunut jo muutamia kuukausia. Kuitenkin asia kaivertaa mieltä. Jos mies oli valmis lupaa pyytämättä ottamaan minulta tuon 500€, niin voinko luottaa häneen missään asiassa?
[X] MIESVIHAA LIETSOVA ALOITUS!!!!!!!! (Korostan: en väitä kaikkien miespuolisten ihmisten toimivan edellä mainitulla tavalla).
Kommentit (37)
Miksi sinä, nuori ihminen tuhlaat aikaasi tuollaisen tyypin kanssa?
Kai ymmärrät että jos toisella on riippuvaisuus, jota aktiivisesti ruokkii, teidän yhteinen tulevaisuus ei ainakaan kovin valoinen ole? Tuolla lempeydelläsi nimenomaan mahdollistat miehen touhujen jatkumisen.
Ja kyllä, tuo tapahtuma oli varkaus joka todistaa ainakin sen ettei välillänne ole kunnioitusta.
Lähde ennenkuin menetät rahasi, tai muutakin.
Teepäs nyt harvinaisen selväksi miehelle heti, miten teillä raha-asiat toimii. Toisen henkilökohtaisista rahoista EI oteta kysymättä, ja vielä noin iso summa. Ja sitten vielä mies aluksi valehteli sulle siitä, mihin ne rahat menivät, se on aika iso varoitusmerkki. Jos mies alkaa keskusteltaessa kakistella ja todistella, miten sun pitäisi häntä rahallisesti auttaa kun on itse sotkenut asiansa pikavipeillä, niin älä suostu. Kurja loppuelämä edessä, jos et voi luottaa taloudellisissa asioissa ihmiseen, jonka kanssa jaat asunnon ja laskut yms. Jos annat miehen enää varastaa, valehdella ja pompotella sua, sähän olet itse kohta kusessa raha-asioinesi kun rahat menee miehelle joko selän takana noin tai ihan itse annat sille rahaa jatkuvasti.
Itse olisin ehdottomasti eronnut tuollaisen käytöksen takia.
Älä tyttökulta jatka tuollaisen "miehen" kanssa! Hae oma asunto ja jätä poju kasvamaan, ehkä silmänsä
avautuvat ja oppii hoitamaan raha-asiansa ihan itse. Sinä taidat olla pelkkä elättäjä hänelle.
Peliriippuvainen on aina riippuvainen jostakin. Kun rahaa ei ole itsellä pelaamiseen, niin silloin "lainaa" puolisoltaan eikä koskaan maksa takaisin vaikka lupaa. Jos pelistä pääsee irti niin viina tai muut päihteet tulee tilalle. Ja taas "lainataan " rahaa puolisolta. Luvataan mutta ei makseta takaisin. Jos rahaa ei saa puolisolta tai muualta, niin sitten tehdään aluksi pikkurikoksia tai isompia kunnes jäädään kiinni. Jatkuvasti on riippuvainen puolisostaan joka rakkaudesta maksaa toisen vippiä ja velkoja. Puoliso yrittää suuresta rakkaudestaan pelastaa aina puolisonsa kaikista vaikeuksista.
Olen seurannut peliriippuvaisia läheltä. Ei siinä toisen sanominen auta. Surkeita ihmiskohtaloita on tapahtunut. Älä sääli puolisoasi. Olet vielä nuori. Aloita oma elämä. Ota oma asunto ja pakkaa tavarasi ja lähde ennen kun teille tulee lapsia. Sitten on vielä vaikeampaa. Rohkeasti vaan kohti uutta parempaa elämää. Edessäsi on vielä uusi ihana elämä kunnollisen miehen kanssa.
Perhettä et tuolaisen kanssa perusta!
Peliriippuvainen.
Valehtelija.
Kavaltaja.
Onko edes "muuten niin mukava"? Et kovin paljon arvosta itseäsi, jos et vaadi parempaa miestä ja jos et oikein osaa edes suuttua kun sinua kohdellaan huonosti. No, minäkin olin tuollainen nuorena. Kolmenkymmenen kohdalla laput tippuivat silmiltä ja hankin hyvän miehen.
Vierailija kirjoitti:
Tiivistäen: miten olisitte itse toimineet tässä tilanteessa?
Ap
Pankkitunnukset ovat henkilökohtaiset, niitä ei näytetä edes avomiehelle - varsinkaan jos tällä on jokin peliongelma. Peliongelmainen myy vaikka isoäitinsä jos sillä saa kuitattua pelivelkoja.
Vierailija kirjoitti:
Omien sanojensa mukaan lainasi, siksi "varasti" sanan jälkeen kysymysmerkki otsikossa.
Tapahtuneesta on aikaa nyt jo noin 3 kuukautta, mutta asia kaivertaa edelleen.Olin menossa maksamaan vuokraa, kun sitten päätin samalla katsoa tilitapahtumiani. Huomasin, että tililtäni oli lähtenyt paria viikkoa aiemmin yli 500 euroa minulle täysin vieraaseen paikkaan. Siinä sitten aloin miettimään, että mitä ihmettä olen ostanut tuollaisella summalla. Järkyttyneenä pyysin avomiestäni paikalle katsomaan tilitapahtumiani (tässä vaiheessa mietin, onko joku voinut "kopioida" pankkikorttini tai muuta vastaavaa...).
Mies sitten hieman kakistellen sanoi lainanneensa rahojani siskolleen - mutta eipä ollut minulle vaivaantunut mainitsemaan asiasta! Hän tiesi verkkopankkini tunnukset. Tiedän, niiden pitäisi olla vain omassa tiedossani. olen kuitenkin typerä 20-vuotias, ja luulin voivani luottaa edes avomieheeni. Tämän tapahtuman jälkeen olen tietenkin vaihtanut salasanan ja pitänyt sen vain omana tietonani.
Myöhemmin mies vielä kertoi, etteivät rahat todellisuudessa menneet hänen siskolleen. Kuulema olivat menneet hänen oman pikavippinsä maksamiseen... Asia ei häiritsisi, jos olisi kysynyt minulta luvan lainata/ottaa tuon summan rahaa.Nyt tapahtumasta on tosiaan aikaa kulunut jo muutamia kuukausia. Kuitenkin asia kaivertaa mieltä. Jos mies oli valmis lupaa pyytämättä ottamaan minulta tuon 500€, niin voinko luottaa häneen missään asiassa?
[X] MIESVIHAA LIETSOVA ALOITUS!!!!!!!! (Korostan: en väitä kaikkien miespuolisten ihmisten toimivan edellä mainitulla tavalla).
Et voi luottaa enää. Mä oisin laittanu tunnukset uusiksi ja pitänyt ne visusti mukanani moisen jälkeen ja antanut välittömästi kenkää varkaalle. Joko maksoi tuon takaisin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä hyvältä näytä tulevaisuus tuollaisen miehen kanssa! Mietipä tarkasti, kannattaako jatkaa... Voi olla paljon pahempaa tulossa.
Jotenkin meni kyllä maku koko miehestä tuon seurauksena, enkä vieläkääm tiedä mitä ajatella koko jutusta. Ei olla oikeastaan puhuttu asiasta noiden tapahtumien jälkeen (asiasta puhuttiin sinä päivänä kun huomasin rahaa kadonneen + silloin, kun hän paljasti rahan menneenkin pikavippien maksamiseen). En jotenkin osaa tuoda asiaa esille. Toisaalta tuon jälkeen hän ei ole "lainaillut" rahojani ainakaan minun tietääkseni...
Ap
Ap, onhan miehesi maksanut sinulle jo sen 500€ takaisin? Peritkö häneltä korkoja? Vietkö asian syyttäjälle?
Peliongelma on juu aika hälyttävä asia mutta pakko huudella täältä sivusta että kyllä mun aviomies tietää mun pankkitunnukset. Ei ole tullut mieleenkään ettei niitä saisi omalle puolisolle näyttää. Vaikka se näköjään monen muun mielestä on itsestään selvyys... En oo myöskään koskaan vaihtanut vp tunnusten salasanaa, en edes tiennyt että niin voi tehdä? :D Hups...
T. N30 ja kaikki rahat edelleen tilillä onneksi
ai taas varasti
Oot varmaan sama provo kuin se joka jättää poikkikselle aina pin koodina ja tunnusluvut ja kortin
Itse eroaisin, jos mies varastaisi tililtäni rahaa.
Ei millään pahalla Ap, mutta kunhan tuosta kasvat niin huomaat kuinka tyhmä olet ollut alkaessasi avoliittoon ko. miehen kanssa.
Montako vuotta vielä ajattelit tuhlata elämästäsi?
Oletko läheisriippuvainen?
Yritätkö olla hyväntekijä tai pelastaja?
Ei kannata.
Kysymättä ottaa sun tililtäs rahaa?!?
Mä olisin nakannut heti pellolle!
Tuo on niin raskas rikos, etten mä ainakaan luottais pätkääkään moiseen hyypiöön. Mutta, mutta... Miten ihmeessä ja miksi olet edes antanut pääsyn nettipankkiisi? Tuollaista tehdään vain, jos ollaan avioliitossa ja tilit ja rahat on yhteiset. Meillä on näin ja mä olen se, joka huolehtii raha-asiat.
Meillä on raha-asioista selkeet pelisäännöt ja kummallakin vapaus käyttää omiin juttuihin. Isommista hankinnoista keskustellaan, mutta pienemmät saa ostaa oman harkinnan ja tarpeen mukaan. Kumpikaan ei ole tuhlari, vaan käytetään rahaa maltillisesti. Silloin tää meidän malli toimii hyvin.
Luottamus pitää ansaita ja apn mies on kyllä osoittanut, ettei häneen voi luottaa!
Teidän pitää kummankin nyt aikuistua, jos kerran leikitte jo pois äidin luota asumista sekä avioelämää.
Sinun täytyy oppia pitämään huolta omista asioistasi. Olet allekirjoittanut pankin kanssa sopimuksen, jossa kieltäydyt luovuttamasta noita salasanoja ja tunnuksia kenellekään -- olet siis jo pettänyt itsesi, etkä voi luottaa siihen, että sinä noudatat sitä minkä lupaat ja allekirjoitat.
Toiseksi, et ole oppinut, että miehen tekosen kaltaisista asioista pitää puhua suoraan.
Ymmärräthän, että jos joku vieras ihminen olisi tehnyt sen minkä miehesi teki, olisit heti tehnyt rikosilmoituksen. Vaikka tekijä oli avomiehesi, teko on lain mukaan yksiselitteisesti rikos.
Avomiehesi toiminnassa varkauden lisäksi on piirteitä petoksesta, koska on hän toiminut epärehellisesti ja käyttänyt nimenomaan teidän suhdettanne ja oletettua luottamusta hyväkseen. Lisäksi hän on asian tultua ilmi myös valehdellut aluksi minne rahat menivät.
Miehesi teko on helposti todistettavissa (tietohan on verkkopankissasi), joten sinähän voit vielä milloin tahansa tehdä hänestä rikosilmoituksen.
Jos aiot jatkaa parisuhdetta, niin vähintään joudutte keskustelemaan todella rehellisesti asioista ja teette maksamattomista velkarahoista velkakirjan. Sopikaa myös maksusuunnitelmasta, jota miehen tulee noudattaa. Jos tarkoituksesi on auttaa miestä korjaamaan nuoruuden virheensä, sitten ei riitä rahaongelmien setvintä, vaan miehen pitää tunnustaa valheet ja epärehellisyys sekä se että petti luottamuksesi, ja pyytää vilpittömästi anteeksi. Ja todistaa vilpittömyytensä käytöksellään jatkossa. Vahdi siis tarkkaan tilisi lisäksi myös käsilaukkussasi olevia käteisvaroja sekä myytävää/pantattavaa omaisuuttasi. Sopikaa vaikka vuoden tarkkailuaika, jos mokaa noissa asioissa, teet sen rikosilmoituksen.
Muuten ei teidän yhdessäololla ja miehen kasvamisella kunnon kansalaiseksi ole pohjaa, vaan hakkaat päätäsi seinään ja ns. kaivat verta nenästäsi.
Se on aivan sama onko tosta kolme tuntia vai kolme kuukautta, sulla on oikeus olla näreissäsi. Tuo ei ole lainaamista, vaan varastamista ja sulla on täysi oikeus tehdä rikosilmoitus. Mä lemppaisin tuollaisen miehen ja jatkossa pitäisin raha-asiani tiukasti itselläni. Mullakin oli nuoruudessa eksä, joka vaatimalla vaati pankkitunnareitani ja ihmetteli miksen anna niitä - sen sijaan joku hänen oma irc-gallerian salasana oli todella suuri salaisuus, joten miten tää nyt oikein meneekään. Rahoja tuskin tulet koskaan enää näkemään, mutta älä ole sinisilmäinen. Mies on todennäköisesti tehnyt paljon muutakin ja jos pikavippejä taustalla, niin kohta olet itsekin korviasi myöten veloissa. Kannattaa nyt laita jäitä setteihin ja lähteä vipeltämään rehellisimmille miesmaille.