Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisitteko mieluummin 40 asteen pakkasessa vai 40 asteen helteessä?

Vierailija
25.01.2017 |

En vapaaehtoisesti olisi välttämättä 40 asteen helteessäkään, mutta mieluummin lämpimässä kuin kylmässä.

Kommentit (66)

Vierailija
61/66 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isä nimittäin sanoi, että olisi mieluummin 40 asteen pakkasessa kuin 40 asteen helteessä. Sanoi vielä, että suomalainen ei kestä 40 asteen hellettä.

Olen isäsi kanssa samaa mieltä. Olettaen toki, että on mahdollista välillä olla sisätiloissa. Pakkaselta voi suojautua kun käy ulkona (noissa lukemissa vain pikavisiitin) ja taloa voi lämmittää. Helteeltä on vaikea suojautua ja taloa vaikea viilentää jos ulkona on kuuma. Jälkimmäisessä lauseessa isäsi toki sortui liialliseen yleistykseen. Osa suomalaisista kestää 40 asteen hellettä hyvinkin. Itse en kuulu niihin suomalaisiin.

Asunnon viilentäminen on paljon helpompaa kuin lämmittäminen

Jos ulkona on 40 astetta pakkasta, niin joudut lämmittämään asuntoa 60 astetta, että ssellä olisi siedettävä lämpötila. 40 asteen helteellä ei tarvitse viilentää kuin 20 astetta, että olisi sama lämpötila ja tuollainen pakkanen puskee silti väkisin jo joka raosta sisälle 

Tilanne on kyllä ainakin meillä päinvastoin. Talvella asunnon lämmittää kaukolämpö ilman erillisiä toimenpiteitä. Kesällä sitten pitää asentaa ilmanviilennin ikkuna-aukkoon ja kestää sen metelöintiä.

Vierailija
62/66 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isä nimittäin sanoi, että olisi mieluummin 40 asteen pakkasessa kuin 40 asteen helteessä. Sanoi vielä, että suomalainen ei kestä 40 asteen hellettä.

Minä en ainakaan kestä. Jos on pitkään +30 astetta niin kyllä jo sekin alkaa uuvuttaa jos ei ole kotona tai työpaikalla ilmastointia. En nyt kyllä kovasta pakkasestakaan niin välitä mutta loppupeleissä se on kuitenkin parempi kuin 40 asteen helle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/66 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidemmällä aikavälillä Suomen luonnolle olisi parempi vaihtoehto -40 astetta, sillä kasveille on talvella se ja sama, onko pakkasta 20 vai 40 astetta. Kesällä taas ero on huikea, +20 astetta sopii kasveille huomattavasti paremmin kuin +40 astetta.

Vierailija
64/66 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen isäsi kanssa samaa mieltä. Olettaen toki, että on mahdollista välillä olla sisätiloissa. Pakkaselta voi suojautua kun käy ulkona (noissa lukemissa vain pikavisiitin) ja taloa voi lämmittää. Helteeltä on vaikea suojautua ja taloa vaikea viilentää jos ulkona on kuuma. Jälkimmäisessä lauseessa isäsi toki sortui liialliseen yleistykseen. Osa suomalaisista kestää 40 asteen hellettä hyvinkin. Itse en kuulu niihin suomalaisiin.

Asunnon viilentäminen on paljon helpompaa kuin lämmittäminen

Jos ulkona on 40 astetta pakkasta, niin joudut lämmittämään asuntoa 60 astetta, että ssellä olisi siedettävä lämpötila. 40 asteen helteellä ei tarvitse viilentää kuin 20 astetta, että olisi sama lämpötila ja tuollainen pakkanen puskee silti väkisin jo joka raosta sisälle 

Tilanne on kyllä ainakin meillä päinvastoin. Talvella asunnon lämmittää kaukolämpö ilman erillisiä toimenpiteitä. Kesällä sitten pitää asentaa ilmanviilennin ikkuna-aukkoon ja kestää sen metelöintiä.

Et ymmärtänyt siis lukemaasi? 

Vierailija
65/66 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidemmällä aikavälillä Suomen luonnolle olisi parempi vaihtoehto -40 astetta, sillä kasveille on talvella se ja sama, onko pakkasta 20 vai 40 astetta. Kesällä taas ero on huikea, +20 astetta sopii kasveille huomattavasti paremmin kuin +40 astetta.

Riippuu kuule kasvista. Todella kylmillä seuduilla ei paljon kasvit kasva. 

Mulla on jotenkin sellainen tunne, että tähän ketjuun kirjoittaneet eivät tajua minkälainen pakkanen neljänkymmenen asteen pakkanen edes on 

Vierailija
66/66 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallakaan kelillä ei voi olla ulkona, kämpässä sekä jäähdytys että lämmitys. Ehkä kuitenkin ottaisin lämmön, taitaisi tulla halvemmaksi.

15 -20 astetta on ideaali ulkolämpötila.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan neljä