Olisitteko mieluummin 40 asteen pakkasessa vai 40 asteen helteessä?
En vapaaehtoisesti olisi välttämättä 40 asteen helteessäkään, mutta mieluummin lämpimässä kuin kylmässä.
Kommentit (66)
Pakkasessa tietysti! Ei muuta kun paljon päälle niin siitä selviää. Helle olisi kamalaa.
Pakkanen tietysti! Olenhan kantasuomalainen.
Helteestä ehdottomasti. -40 asteessa en pystyisi astman takia juuri liikkumaan ulkona, helteestä taas astma ei tuumaa mitään. Atopiaan jollain tavalla taipuvainen iho menee talvella huonoon kuntoon ja kynnet murenevat sormiin, kädet halkeilevat ja iho kuoriutuu käsistä ja jaloista. Helteellä taas iho, kynnet ja päänahka ovat hyvässä kunnossa. Pystyn hyvin urheilemaan ulkona helteestä huolimatta ja jos hikiliikkuu vaikka sen 30 kilsaakin, niin sellaisen suorituksen jälkeen tulee jo vilu. Kylmällä taas ei tee edes mieli ulos astman ja ihon takia ja siksi, että palelen äärimmäisen herkästi vaikka laittaisin mitä päälle. Vihaan palelua. Hikoilu ei haittaa kun voi laittaa vain vähemmän päälle, istua varjossa, uida pitkiä matkoja lämpimässä vedessä ja nauttia auringosta kohtuudella. Herään henkiin kesäisin ja pitkä kylmä ja pimeä jakso on itselleni yhtä tuskaa.
+40 koituisi kuolemaksi, pukeutumalla selviäisin -40.
Olin 40 asteen helteessä ja eihän tuo nyt kummonen juttu ole. Muistaa vaan juoda hyvin ja sen verran pitää vaatteita päällä ettei nahka pala niin hyvä tulee. Voisin olla enemmänkin. Sen sijaan kun olin -52'C pakkasessa niin elämä oli yhtä helvettiä, joten mielummin ei.
Asun pikkumökissä, hirsistä rakennetussa, Pohjois-Pohjanmaalla. Täällä oli 35 asteen pakkaspäiviäkin viime talvena ja ihan hyvin niistä selvittiin, kun pattereiden lisäksi lämmitti puilla. Tuo pakkanen on jopa romanttista. Paljon ei noissa asteissa hiihdetä, mutta pihalla voi käydä lyhyesti. Helle sen sijaan tappaa ja tukahduttaa ja polttaa ihon. Meillä on ihosyöpääkin suvussa. Valitsen pakkasen ihan terveyssyistä.
Varmaan se helle sitten mieluummin. Kuolisin tuollaisessa pakkasessa.
Riippuu kestosta ja tavasta. Käynhän mä liki 100-asteisessa saunassakin aina välillä.
Jos olen 40-asteessa mutta en suorassa auringossa ja tuulee, voin viettää vaikka kuinka paljon aikaa.
Jos olen -40 asteessa ja on tarpeeksi paljon vaatteita, voin viettää vaikka kuinka paljon aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Pakkasessa.
-40 on kyllä melko kylmä
Valitsen 40 asteen helteen. Koti on halvempaa jäähdyttää +40 asteesta +20 asteeseen (ero 20 astetta) kuin lämmittää -40 asteesta +20 asteeseen (ero 60 astetta).
T. Kouluja käynyt
Joo kyllä, mieluummin lämpimässä kuin kylmässä. Täällä meillä on kaikki mahdolliset viilennyslaitteet, ja lisää ostetaan jos tarvitsee. (Täällä on lemmikkejä, koiria ja muitakin, he tarvitsevat vviileän kodin, ja niinhän me muutkin.
Pakkasta vastaan voi aina suojautua, mutta helteellä ei vaatteiden vähentäminen auta, jos on jo valmiiksi vain se säädyllisyyteen vaadittava minimivaatetus.
Vierailija kirjoitti:
Joo kyllä, mieluummin lämpimässä kuin kylmässä. Täällä meillä on kaikki mahdolliset viilennyslaitteet, ja lisää ostetaan jos tarvitsee. (Täällä on lemmikkejä, koiria ja muitakin, he tarvitsevat vviileän kodin, ja niinhän me muutkin.
Nyt oli varmaan kyse siitä, kummassa on mieluummin ULKONA. Eihän se 40 asteen pakkanenkaan sisällä tunnu, jos talo ei ole aivan surkea rotisko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isä nimittäin sanoi, että olisi mieluummin 40 asteen pakkasessa kuin 40 asteen helteessä. Sanoi vielä, että suomalainen ei kestä 40 asteen hellettä.
Olen isäsi kanssa samaa mieltä. Olettaen toki, että on mahdollista välillä olla sisätiloissa. Pakkaselta voi suojautua kun käy ulkona (noissa lukemissa vain pikavisiitin) ja taloa voi lämmittää. Helteeltä on vaikea suojautua ja taloa vaikea viilentää jos ulkona on kuuma. Jälkimmäisessä lauseessa isäsi toki sortui liialliseen yleistykseen. Osa suomalaisista kestää 40 asteen hellettä hyvinkin. Itse en kuulu niihin suomalaisiin.
Asunnon viilentäminen on paljon helpompaa kuin lämmittäminen
Jos ulkona on 40 astetta pakkasta, niin joudut lämmittämään asuntoa 60 astetta, että ssellä olisi siedettävä lämpötila. 40 asteen helteellä ei tarvitse viilentää kuin 20 astetta, että olisi sama lämpötila ja tuollainen pakkanen puskee silti väkisin jo joka raosta sisälle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakkasessa.
-40 on kyllä melko kylmä
Tuollaisessa pakkasessa ei enää vaatteet auta ulkoiluun ja se "ulkoilu" on sitten korkeintaan minuutin pituinen
"Kylmässä mieluummin. Mulla alkaa fyysiset ongelmat jo +27 asteen lämmössä. Pakkasesta vielä on selvinnyt pukeutumalla ja välttämällä ulkoilua."
Laitetaan sitten sisälle -40, jos et muuten ymmärrä aloitusta. :D Tuskin siinä nimittäin kysyttiin, että olisitko ulkona +40 -asteessa, vai sisällä lämmössä, kun ulkona on -40.
Kyllä sen +40 kestää jos ei tarvitse liikkua yhtään ja saa olla varjossa. Vähäinenkin fyysinen rasitus saa olon tosi tukalaksi.