Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihminen joka ei pidä talvesta on vieraantunut luonnosta (talvesta SAA energiaa)

Näin saat talvesta energiaa ja jaksamista
25.01.2017 |

En voi kuin ihmetellä sitä miten niin monet nykyihmiset eivät (muodin vuoksi?) sano pitävänsä Suomen talvesta. Talvihan on tunnetusti Suomessa mitä upeinta aikaa - ihmiset ympäri maailman tulevat pitkienkin matkojen takaa katsomaan Pohjolan upeaa talvea. Talvesta vain pitää nauttia eikä se ole vaikeaa, koska turistitkin osaavat niin tehdä!

Työpäivän jälkeen on ihana käyskennellä koiran kanssa auringonlaskun punaamassa puuterilumen peittämässä metsässä. Ihastella sinistä hetkeä ja katsella nuotiosta tähtitaivaalle nousevia kipinöitä. Kuulla metsän sydäntalven täydellinen hiljaisuus. Juoda kuppi kuumaa revontulien värittäessä taivaan mitä kirkkaimpiin väreihin.

Ja mikä onkaan ihanampi tunne, kun mennä parituntisen ulkoilun jälkeen kuumaan saunaan ja käydä sieltä avannossa, jonka reunoilla on kynttilöitä. :) Tämän jälkeen on kiva lämmitellä vielä tuvassa takkatulen ääressä ja sitten syödä kunnon annos ruokaa. Eikä ole yllätys, että sitten on helppo saada oikeat maalaisunet ja herätä aamuun virkeänä.

Oleellinen osa talvea on myös joulun ihana tunnelma tulineen ja ruokineen. Kerätkää tekin talvesta energiaa!

Olisipa talvi aina! :)

On se ihmeellistä, jos joku sanoo itseään suomalaiseksi, mutta ei kuitenkaan tykkää tällaisesta. :O

Kommentit (2171)

Vierailija
161/2171 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun turistitkin tykkää... turistit varmaan pääsee valoon ja lämpöön takaisin. Sillon varmaan viikko pimeässä on kivaa eksotiikkaa.

Vierailija
162/2171 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko mahdollista, että näitä heinähattujuttuja rajoitettaisiin täällä. Luin ainoastaan aloituksen ja joudun toteamaan, että kantahelsinkiläiselle nämä tämäntyyppiset jutut on niin syvältä kuin vaan olla voi. Antakaa meidän kantapeikkojen olla rauhassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/2171 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Talvesta vain PITÄÄ NAUTTIA MUUTKIN OSAA NIIN SUNKIN ON PAKKO PAKKO PAKKO PAKKO TAI ET OLE SUOMALAINEN"

Siis mitä? :D Kuuletko itteäs?

Ja se että turistit tykkää talvesta ja pukin pajasta yms. ei tarkoita että etelässä näkyisi revontulia sen enempää kuin ennenkään. 

Eikä muuten ole sekään totta, että jos joku tykkää jostain niin kaikkien on pakko tykätä. Suoraansanottuna paskaa ja asiatonta argumentointia.

Vierailija
164/2171 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä olen sitten ihan hemmetin vieraantunut luonnosta, koska kyllä otti päähän tänä aamuna lähteä 6:30 kävelemään bussipysäkille ja liukastella joka toisella askeleella ja bussista pois jäätyä siristellä silmiä myrskytuulessa, johon sekoitti ihanasti räntä. Olisi edes semmonen kunnon pakkassää. Tyyntä, kirpakkaa, narskuva lumi askelten alla, mutta kun ei! Olen todellakin erittäin vieraantunut jää/loska/räntä -peestä..:P

Vierailija
165/2171 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiat jotka AP:n viestissä on pielessä:

1. Auringonlasku. Täällä etelässäkin se tapahtuu tällä hetkellä n. 15:30, harvempi työpäivän jälkeen pääsee katsomaan

2. Revontulet ovat todella harvoin ihmissilmälle monivärisiä, yleensä vain vihreitä hohteita ja ehkä joku kirkas hetki pylväs särähtää vihreydessä.

Vierailija
166/2171 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ainakaan pidä tällaisesta talvesta, että ensin sataa Olisilunta ja on pakkasta, mutta sitten taas tulee pluskelit ja lumet sulavat pois. Tämä on ärsyttävää aikaa, kun välillä on syksyistä ja välillä talvista, saisi olla joko syksy tai talvi.

Vierailija
167/2171 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahas, no sitten varmaan olen vieraantunut luonnosta :D

nimittäin en tykkää talvesta - kylmästä ja pimeästä, jolloin mielikin menee matalaksi, kaipaan KESÄÄ sitä lämpöä ja ihanaa aurinkoa josta saa paljon energiaa tehdä vaikka ja mitä! ja sitäpaitsi nykyään ei ole ees kunnon talvea niin kuin joskus lapsena, silloin talvikin oli talvi ja oli ihan jees.

Jos joskus vaan on mahdollista niin tulen matkustamaan suomen pimeyttä pakoon jonnekin missä on aurinkoa.

Vierailija
168/2171 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Talvesta vain PITÄÄ NAUTTIA MUUTKIN OSAA NIIN SUNKIN ON PAKKO PAKKO PAKKO PAKKO TAI ET OLE SUOMALAINEN"

Siis mitä? :D Kuuletko itteäs?

Ja se että turistit tykkää talvesta ja pukin pajasta yms. ei tarkoita että etelässä näkyisi revontulia sen enempää kuin ennenkään. 

Eikä muuten ole sekään totta, että jos joku tykkää jostain niin kaikkien on pakko tykätä. Suoraansanottuna paskaa ja asiatonta argumentointia.

Arvaa vaan miten rankkaa mulla on. Minä kun olen aina tykännyt syksystä ja talvesta, mutta kevät on mulle hirveää, ja kesäkin aika epämukavaa. Hirveän vähän saan ymmärrystä, saan pitää mölyt mahassani vuoden ajoista, kun ihmiset ei usko, pilkkaavat ja naureskelevat jne. Juuri talven ja syksyn vihaajathan ne tukea eniten saa.

Vierailija
169/2171 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sieltä kaupungistakin pääsee luonnonpuistoon. Hyvät vaatteet päälle, kunnon eväät mukaan ja päiväksi luontoon tarpomaan! Siellä mieli lepää. Kun kerran menee, on pakko päästä uudestaan.

Meitä ihmisiä on erilaisia, mä en nauti metsässä liikkumisesta edes kesällä. Luonnossa asia, josta nautin on meri ja meren ranta, sekin on talvella synkkä ja harmaa, masentava. Viikonloppuisin on paljon muuta tekemistä kuin luonnonpuistoon lähteminen.

Aloituksessa metsään lähdettiin työpäivän jälkeen katsomaan auringonlaskua. Olen kotona usein vasta puoli kuusi, aurinkoa ei näy.

Meillä ensin kotiin tuleva laittaa ruuan, kuskataan lapsia harrastuksiin, tehdään läksyjä. Jos on aikaa itselle, käydään omissa harrastuksissa tai tavataan ystäviä.

Tykkään talvessa siitä vaiheesta kun on lunta, viime vuonna sitä taisi olla 2 viikkoa. Loskaa ja pimeää inhoan, samoin kovia pakkasia.

Vierailija
170/2171 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen aina sitä, että kaupunkilaiset tulevat niin myöhään töistä kotiin, vaikka eikö kaupunkiin muuteta juuri lyhyiden matkojen ja hyvien yhteyksien takia? :)

Asun maalla ja minulla on työmatka 20 km ja se kestää 15 min. Olen kotona 15.15 ja saman tien lähden koiran kanssa luontoon samoilemaan. Ei silloin vielä ole pimeä, mutta myöhemmin alkaa hämärtämään ja pimenee. Ja tulee se sininen hetki ja tähtitaivas! :) Lapset ovat onneksi sen verran isoja, että pärjäilevät itse ja saavat tulen takkaan.

Kaupassa yms. asioilla käymme kerran viikossa niin ei tuhlaannu siihen liikaa aikaa ja rahaa.

Nimim. luonnon äärellä <3

Vierailija
171/2171 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastan LUMISIA talvia, pikku pakkanenkin on ihan ok koska silloin usein on aurinkoista. Mutta vihaan tätä v**un pimeyttä ja v**un loputonta vesisadetta. Lumi toisi valoa mutta sitä tuskin tänäkään talvena paljon nähdään täällä pääkaupunkiseudulla. :(

Kesääkään on turha haikailla koska nykyisin juhannuksena ja jouluna on about sama lämpötila. Vettä sataa koko ajan tai jos ei sada niin on muuten vaan pilvistä ja/tai tuulista. Ja jos merivesi ehtii lämmetä uintikelpoiseksi, siihen tuleekin jo saman tien sinilevää.

Vierailija
172/2171 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me valitsimme toisin kirjoitti:

Ihmettelen aina sitä, että kaupunkilaiset tulevat niin myöhään töistä kotiin, vaikka eikö kaupunkiin muuteta juuri lyhyiden matkojen ja hyvien yhteyksien takia? :)

Asun maalla ja minulla on työmatka 20 km ja se kestää 15 min. Olen kotona 15.15 ja saman tien lähden koiran kanssa luontoon samoilemaan. Ei silloin vielä ole pimeä, mutta myöhemmin alkaa hämärtämään ja pimenee. Ja tulee se sininen hetki ja tähtitaivas! :) Lapset ovat onneksi sen verran isoja, että pärjäilevät itse ja saavat tulen takkaan.

Kaupassa yms. asioilla käymme kerran viikossa niin ei tuhlaannu siihen liikaa aikaa ja rahaa.

Jaa, mä asun kyllä kohtuu lähellä työpaikkaani, mutta koska sinne pitää mennä sekä bussilla (25min) että junalla (30min), ja kävellä kumpaakin suuntaan toista kilometriä, menee matkaan reilu tunti. Ja kun työaika on 8-16.30, en olisi auringonlaskua koiran kanssa metsässä ihailemassa työajan päätyttyä, vaikka tekisin hommia kotia vastapäätä - no, ikkunastahan tuon  näkee kyllä.

Koita nyt vaan hyväksyä, että ihmisiä on erilaisia, ja elämäntilanteita on erilaisia. Se, että sinä ehdit ennen auringonlaskua ulkoilemaan, ja nautit talvesta, ei tee sinusta a) muita parempaa ihmistä, eikä b) ainoata oikeassa olevaa auktoriteettia, joka tiemäärää mistä ihmiset saavat energiaa.

T. Kesäihminen (kesästä saa energiaa, miten joku voi väittää muuta ;) Sarkasmia...)

Vierailija
173/2171 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me valitsimme toisin kirjoitti:

Minäkin asun maalla enkä ole tähtitaivasta nähnyt kun kerran viime talvena. Aina on harmaata ja pilvistä. Monet kerrat olen käynyt toiveikkaana tähyilemässä tähdenlentoja, avaruusasemia ja olipa joku Venuksen ja Marsin kohtaaminenkin kuulemma. Mitään ei vaan näkynyt kun oli pilvistä ja sumuista joka ikinen kerta.

Olisikin lunta ja pakkasta, olisi talvi! Mutta ei.

Vierailija
174/2171 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä vietin lapsuuteni 13-vuotiaaksi saakka Havaijilla. Sitten jouduin Pohjois-Suomeen. Talveen en vieläkään ole sopeutunut: palelen vaikka toppahousut ovat jalassa jo pikkupakkasilla, yhtään reippaampi kävely pakkasessa aiheuttaa migreenin, pimeydestä selviän vain masennuslääkkeillä ja kirkasvalolampulla ja turhauttaa rämpiä jossain loskapaskassa. En näe talvessa mitään hyvää, en osaa pitää sitä kauniina koska se aiheuttaa niin paljon kärsimystä. Satunnaiset aurinkoiset päivätkin olisivat paljon mukavampia kun lämpöä olisi se + 30. Alkusyksy auringonpaisteineen ja väreineen on kaunis ja siitä pidän, mutta heti kun alkaa pimenemään alan odottaa kesää.

Nää on parhaita nää nuukat vanhemmat, jotka muuttaa Suomeen heti, kun alkaa lapsen koulutuksen hinta käydä selville. Mä nauran taas.

Vierailija
175/2171 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea talvi onkin energiaa antava, tämä loskapaska ei. Tämäkin menettelee aikansa mutta liika on liikaa. Kesäisin olen aina ulkona, nukunkin. Kuuma tai kylmä kesä, ei haittaa, rakastan sitä valoa ja aurinko helpottaa ihosairautta. Syksystäkin pidän, lempivuodenaikani. Ihana tehdä kodista lämmin pesä ja tehdä asioita joihin ei malta kesällä keskittyä.

Talvi, kun on sitten pakkasta. Päivät on kauniita, raikkaita. Mutta, tunnen kylmän kipuna joten yli 10 asteen pakkaseen mua ei saa. Täällä voi olla 20-30 asteen pakkasia viikkoja peräkkäin, ne on hirveää aikaa. Myös tuuli on petollista, iho oireilee heti.

Sitten nämä loskakelit, mä olen mielettömän väsynyt matalapaineella ja sitä on riittänyt tänäkin vuonna. Olen väsynyt ja joka paikkaan kolottaa.

Eli miten sen nyt ottaa. Ehkä osaisin nauttia jos olisin terve? Tiedän etten todellakaan ole ainoa jolla on ihan fyysisiä oireita näistä keleistä.

Vierailija
176/2171 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikea talvi onkin energiaa antava, tämä loskapaska ei. Tämäkin menettelee aikansa mutta liika on liikaa. Kesäisin olen aina ulkona, nukunkin. Kuuma tai kylmä kesä, ei haittaa, rakastan sitä valoa ja aurinko helpottaa ihosairautta. Syksystäkin pidän, lempivuodenaikani. Ihana tehdä kodista lämmin pesä ja tehdä asioita joihin ei malta kesällä keskittyä.

Talvi, kun on sitten pakkasta. Päivät on kauniita, raikkaita. Mutta, tunnen kylmän kipuna joten yli 10 asteen pakkaseen mua ei saa. Täällä voi olla 20-30 asteen pakkasia viikkoja peräkkäin, ne on hirveää aikaa. Myös tuuli on petollista, iho oireilee heti.

Sitten nämä loskakelit, mä olen mielettömän väsynyt matalapaineella ja sitä on riittänyt tänäkin vuonna. Olen väsynyt ja joka paikkaan kolottaa.

Eli miten sen nyt ottaa. Ehkä osaisin nauttia jos olisin terve? Tiedän etten todellakaan ole ainoa jolla on ihan fyysisiä oireita näistä keleistä.

Tunnen tuskasi (kirjaimellisesti). Paras talvi olisi pikkupakkanen ja lunta, ei tämä musta ja kylmänkolea sadesää, eikä paukkupakkanenkaan. Ainoa hyvä tässä säässä on ettei ole liukasta - helpottaa liikkumista kun ei tarvitse varoa kaatumista. Kipeä ja väsynyt on kyllä koko ajan, ja jotenkin hirvittää ajatella, että tätä on vielä edessä monta kuukautta.

Vierailija
177/2171 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen tuskasi (kirjaimellisesti). Paras talvi olisi pikkupakkanen ja lunta, ei tämä musta ja kylmänkolea sadesää, eikä paukkupakkanenkaan. Ainoa hyvä tässä säässä on ettei ole liukasta - helpottaa liikkumista kun ei tarvitse varoa kaatumista. Kipeä ja väsynyt on kyllä koko ajan, ja jotenkin hirvittää ajatella, että tätä on vielä edessä monta kuukautta.

Voi kohtalotoveri.... meillä on tosiaan pitkä talvi edessä. Pakkasia odotellessa, huomenna kai jo pakastuu :) me synnyttiin väärään ilmastoon.

Vierailija
178/2171 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sitä mieli väsyy ja taudit iskee, jos homehtuu neljän seinän sisällä koko talven.

Talvella on tärkeää ulkoilla joka päivä tunti tai mieluummin pari putkeen.

Vierailija
179/2171 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi kohta alkaa joulukuu, ollaan menossa kohti kevättä :). Mä en kans kaipaa yhtään lunta enkä pakkasta, vaikka asunkin täällä Suomen Joulukaupunkis Turus 😂.

Vierailija
180/2171 |
29.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuliskin se oikea talvi, mutta kun ilmasto on niin sekaisin ja huonommaksi vaan menee. Viime tammikuussa kävin Fuengirolassa, siellä oli +1 illalla, samaan aikaan suomessa +7. Suomessa oli siis lämpimämpi kuin espanjassa samaan aikaan.

Ennen etelässä oli aina lämpimämpi kuin täällä pohjolassa.

Maapallo kulkee kohti väistämätöntä tuhoa. Sitä ennen suomalaiset pärjää aika hyvin, olemmehan tottuneet vaihteluun. Esim balkanilla kuolee kylmyyteen monta joka vuosi.

Lumi tekee valoisaksi. Nyt pimeän aikana, ei tarvi heti ampua naapuria, jos tämä laittaa sähkökynttilärivin ikkunaansa. Välkkyvät värijutut on sitten eri asia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi seitsemän