Ihminen joka ei pidä talvesta on vieraantunut luonnosta (talvesta SAA energiaa)
En voi kuin ihmetellä sitä miten niin monet nykyihmiset eivät (muodin vuoksi?) sano pitävänsä Suomen talvesta. Talvihan on tunnetusti Suomessa mitä upeinta aikaa - ihmiset ympäri maailman tulevat pitkienkin matkojen takaa katsomaan Pohjolan upeaa talvea. Talvesta vain pitää nauttia eikä se ole vaikeaa, koska turistitkin osaavat niin tehdä!
Työpäivän jälkeen on ihana käyskennellä koiran kanssa auringonlaskun punaamassa puuterilumen peittämässä metsässä. Ihastella sinistä hetkeä ja katsella nuotiosta tähtitaivaalle nousevia kipinöitä. Kuulla metsän sydäntalven täydellinen hiljaisuus. Juoda kuppi kuumaa revontulien värittäessä taivaan mitä kirkkaimpiin väreihin.
Ja mikä onkaan ihanampi tunne, kun mennä parituntisen ulkoilun jälkeen kuumaan saunaan ja käydä sieltä avannossa, jonka reunoilla on kynttilöitä. :) Tämän jälkeen on kiva lämmitellä vielä tuvassa takkatulen ääressä ja sitten syödä kunnon annos ruokaa. Eikä ole yllätys, että sitten on helppo saada oikeat maalaisunet ja herätä aamuun virkeänä.
Oleellinen osa talvea on myös joulun ihana tunnelma tulineen ja ruokineen. Kerätkää tekin talvesta energiaa!
Olisipa talvi aina! :)
On se ihmeellistä, jos joku sanoo itseään suomalaiseksi, mutta ei kuitenkaan tykkää tällaisesta. :O
Kommentit (2172)
Maalaismummo kirjoitti:
Kyllähän sitä mieli väsyy ja taudit iskee, jos homehtuu neljän seinän sisällä koko talven.
Talvella on tärkeää ulkoilla joka päivä tunti tai mieluummin pari putkeen.
Katotaan sitten kun se talvi suvaitsee alkaa. Koko syksy ollaan kyllä oltu koko perhe terveitä vaikkei tuolla sateessa olla hengattukkaan.
Mä asun kaupungissa, työmatka 4 km ja viisi minuuttia. Kun olen kotona klo 16.05 ei koiran kanssa todellakaan lähdetä enää mihinkään metsään, niin säkkipimeää siellä on.
Vierailija kirjoitti:
Mä asun kaupungissa, työmatka 4 km ja viisi minuuttia. Kun olen kotona klo 16.05 ei koiran kanssa todellakaan lähdetä enää mihinkään metsään, niin säkkipimeää siellä on.
No onhan se tekosyy tuokin. Kuitenkin hankkisin sen otsavalon, jos ei vielä sellaista ole. Niitä saa muutamalla eurolla. Sääliksi käy koiraa... :(
Asun Saksassa ja aina kun kerron tulevani Suomesta niin tulee kauhistelevia kommentteja kuinka siellä on niin kylmä, miten ne oikeen pärjää. Aina kun menen Suomessa käymään talvella ja näytän kuvia, niin tulee kommenttia "siellä on kaunis lumimaisema, jota voin katsella tälleen kuvista, mutta paikan päälle en halua :)"
Minulla ei ole ap:n kuvailemaa talvea vastaan mitään. Etelä-Suomessa talvet eivät viime aikoina vaan ole ollenkaan olleet tuollaisia. Täällä on harmaata ja vettä sataa. Koirat pääsevät valoisaan aikaan lenkille vain viikonloppuisin, ja silloinkin todennäköisemmin harmaaseen kurakeliin. Arkena työpäivän pituus ylittää sen ajan, minkä aurinko on horisontin yläpuolella.
Talvi on just parasta aikaa. Kiva käydä lasten kanssa laavulla, paistaa makkarat ja juoda kuumaa mehua luontoa ihaillen. Oli sitten päivä tai ilta pimentynyt. :)
Olisihan talvesta kiva nauttia se 2 viikkoa jos muulloin olisi lämmintä ja aurinkoista.
En välitä talvesta, vaikka olen asunut 19 vuotta elämästäni Lapissa.
minä en pidä talvesta koska yksi talvi liukastuin tod pahasti jäiseen viemärinkanteen, jouduin ihan tähystysleikkaukseen kun irtosi pala rustoa polvesta, olin puoli vuotta keppien kanssa, nyt olen taas pystynyt kävelemään ehkä noin 95% tasolla, loppuiän pysyvä vaiva, noh minä enkyllä ole urheilija luonteeltani muutenkaan, että einyt niin mahdoton osuma sentää
minä pyrin vuoropohjaiseen työhön, haluan pitää talven vapaata ja olla kesän töissä mieluummin tai sitten avaan oman yrityksen jonka saan säännösteltyä mieleisekseni, minä en ymmärrä mitä rentouttavaa rantalomissa muka on? en pysty polveni takia edes uimaan kunnolla vaikka en ole edes mikään vesipeto...
tykkäänkyllä vedestä, ei siinä mittään, mutta käytännön juttuja
On niin vitun hieno nauttia kun aamulla saa laahustaa perse jäässä pimeässä töihin ja sama toisinpäin iltapäivällä. Siinä ei paljon kutkuta lähtee käyskenteleen pimeään ja kylmään enää työpäivän jälkeen. Auringonlaskut my ass! Niitä idyllisen kauniita talvipäiviä on ehkä 1-2 talvessa. Muuten on mielisairaat - 30 astetta ja sataa 6 metriä lunta tai sitten tuulee ja sataa vettä vitusti - ilmat, yleensä näitä vuoronperään, jotta on mahdollisimman vittumaiset kelit. Nautinko? Vittu en!
Minäkin tykkään talvesta ihan täysillä. :D Ihmeellistä miten talvi jakaa mielipiteet. Varmaan karmeaa, jos puolet elämästä on sellaista aikaa josta ei pidä. :(
Minä saan talvesta ihottumaa, kirjaimellisesti. Virallisesti nimeltään kylmäurtikaria tai kylmänokkosihottuma. Ja sillon kun ei tule ihottumaa, on "vaan" kutiseva, hilseilevä iho.
Esimerkiksi juuri nyt olisin erittäin mielelläni eteläisellä pallonpuoliskolla. Räntää sataa ja sohjoa on nilkkaa myöten Helsingissä. Tämä maa on ainakin etelässä elinkelvoton 6 kuukautta vuodesta.
En usko että muodin vuoksi. Rakastan talvea ja kaikkia sen oheisilmiöitä, mutta tunnen monia jotka eivät vain kerta kaikkiaan pysty pitämään pakkasesta.
Tänäänkin oli niin ihana talvinen päivä Helsingissä, että kyllä siinä sielu lepäsi. Aamulla ennen seiskaa räntäsateessa haisevaan bussiin, päivän aikana työpisteiden vaihtoa yhä tihenevässä räntäsateessa. Kotiin seiskan maissa sohjossa ja vesisateessa kulkien. Koira ulos kylmään, märkään ja tuuliseen säähän.
Talvitakit, vedenpitävät kengät ja asenne hiukan auttoivat, mutta eivät ne kyllä tätä säätä upeaksi tehneet.
Mammat, sama aamulla uudestaan! Jee!
Minä olen syntynyt napapiirin vääräälle puolelle! Rakastan lunta ja pakkasta. Täällä Etelä- ja Keski-Suomen rajamailla ei ole ollut kunnon talvea vuosiin. Nyt kun taas eilen saatiin lunta ainakin hetkeksi, seisoin vain hiljaisessa lumisateessa ja tuntui kuin kaikki arjen kiireet, huolet ja väsymys olisivat huuhtoutuneet pois. Ihan mieletön tunne. Ja kuinka kaunista tuolla nyt on! Mun onni on asua maaseudulla, missä hanget pysyy puhtaina. Ei kyllä yhtään käy kateeksi niitä taajamien ja kaupunkikeskustojen ruskeassa sohjossa kahlaavia ja jos se on käsitys talvesta, kuten monella on, niin en myöskään ihmettele, että talvea inhotaan.
AP on ihan oikeassa: Kaupungissa ollaan kauempana luonnosta (vieraannuttu) ja siellä myös talvea vihataan yleisemmin.
Itse nautin joka aamu ja iltapäivä, kun saan ajella lämpimällä autolla kauniiden lumen peittämien maalaiskylien läpi ja kaikessa rauhassa ihailla jouluvaloja.
Onhan maisema kesälläkin kaunis, mutta talvessa on sitä jotain!
Haistappa sinä ap. pitkä p..
Lunta ja kylmää, hyi hitto. Pakko lähteä aina tuonne työntymään, vaikka ei yhtään haluttaisi.
En tiedä muutetaanko. Itse en ole muuttanut kaupunkiin, vanhempani eivät ole muuttaneet kaupunkiin, eivätkä isovanhempani ole muuttaneet kaupunkiin me ollaan aina asuttu täällä.
Etäisyydet kaupungissa ovat lyhytä mutta julkisilla liikkuminen kestää ja ihmisiä on paljon. Ruuhkissa kestää vaikka olisi oma autokin.