Ihminen joka ei pidä talvesta on vieraantunut luonnosta (talvesta SAA energiaa)
En voi kuin ihmetellä sitä miten niin monet nykyihmiset eivät (muodin vuoksi?) sano pitävänsä Suomen talvesta. Talvihan on tunnetusti Suomessa mitä upeinta aikaa - ihmiset ympäri maailman tulevat pitkienkin matkojen takaa katsomaan Pohjolan upeaa talvea. Talvesta vain pitää nauttia eikä se ole vaikeaa, koska turistitkin osaavat niin tehdä!
Työpäivän jälkeen on ihana käyskennellä koiran kanssa auringonlaskun punaamassa puuterilumen peittämässä metsässä. Ihastella sinistä hetkeä ja katsella nuotiosta tähtitaivaalle nousevia kipinöitä. Kuulla metsän sydäntalven täydellinen hiljaisuus. Juoda kuppi kuumaa revontulien värittäessä taivaan mitä kirkkaimpiin väreihin.
Ja mikä onkaan ihanampi tunne, kun mennä parituntisen ulkoilun jälkeen kuumaan saunaan ja käydä sieltä avannossa, jonka reunoilla on kynttilöitä. :) Tämän jälkeen on kiva lämmitellä vielä tuvassa takkatulen ääressä ja sitten syödä kunnon annos ruokaa. Eikä ole yllätys, että sitten on helppo saada oikeat maalaisunet ja herätä aamuun virkeänä.
Oleellinen osa talvea on myös joulun ihana tunnelma tulineen ja ruokineen. Kerätkää tekin talvesta energiaa!
Olisipa talvi aina! :)
On se ihmeellistä, jos joku sanoo itseään suomalaiseksi, mutta ei kuitenkaan tykkää tällaisesta. :O
Kommentit (2172)
Mä olen paljon luonnossa ja saan siitä energiaa. Silti inhoan talvea, inhoan kylmyyttä, inhoan viimaa. Inhoan liian kirkasta auringon paistetta hangessa, tulee migreeni.
MUTTA kyllä mä osaan lämpimästi pukeutua enkä valita talvesta tai talvella, vaikka en siitä niin nautikaan. Talvisin on kuitenkin kiva touhuta talvilajeja ja lämmitellä vaikkapa nuotion ääressä.
Minäkin rakastan talvea. On aivan ihanaa kun sen kuukauden vuodesta voi hiihtää ja ulkoilla hohtavalla hangella auringonsäteissä. Unissani siis.
Ei yhtään niin kivaa taas on se, että suksipareja pitää omistaa neljät (tai maksaa itsensä kipeäksi karvapohjista ja ostaa silti nollakelin sukset), koska vain vähän on niitä viikonloppuja talvessa, kun oikeasti on kirpeä pakkassää jossa hiihtää menemään. Lisäksi hiihtokelit alkavat vasta tammikuun puolella ja kestävät minkä kestävät, usein eivät kestä. Toissa talvena pääsin kaksi kertaa ladulle, koska en raaskinut ostaa toisia suksia vesikeleille. Sitten taas, kuinka mielekästä on hiihtää vesisateessa?
Kenkäpareja pitää olla monet, goretexit talvilenkkeilyyn loskassa, pakkaselille toppasaappaat, nastalenkkarit jääkelille, sitten vettä hylkivät saapikkaat. Kumipohjaiset korkosaappaat juhlia varten, Timberland-tyyliset nilkkurit kaupunkireissuja varten. Takkeja samanmoinen määrä, toppatakki, villakangastakki, kuoritakki, fleecetakki ja leudoille talvipäiville sopiva trenssi.
Ihan kivaahan se olisi jos meillä olisi 4 vuodenaikaa, joista talvi olisi yksi, mutta ilmastonmuutoksen myötä häviävät ainakin eteläisestä Suomesta talvikelit, ja tilalle tulee Pariisin talvi, eli märkä ja kolea. Välillä hemmetinmoinen pakkasjakso jossa sieraimet jäätyy, silti sitä puuterilunta ei näy kun unessa.
Aloittaja taitaa asua Pohjoisessa, sillä Suomineidon navan alapuolella ei kylläkään talvi ole ihana, vaan aivan perseestä vesisateineen ja tuulenpuuskineen.
Mutta en minä valita, vaikka ymmärrän täysin, miksi talvea nykyisin vihataan. En tunne ketään, joka vihaa aloittajan kuvailemaa kaunista talvipäivää!
Mun mielestä joulunaika on talvea parhaimmillaan: aurinko paistaa todella matalalla, tuuli ei nouse ja auringonvalossa punertava luonto uinuu täydellisessä hiljaisuudessa. Hiljaisuus on mykistävän kaunista. Parin kolmen tunnin ulkoilun jälkeen on saanut kivasti päivänvaloa. :)
Mä tykkään lähteä ulos jo ennen auringonnousua ja valoisa tulee ykskaks ihan lyhyen ajan sisällä.
Ihan sama mikä vuoden aika on..kirkas auringon valo ei vaan tunnu hyvälle. Pilvinen sää rauhoittaa mielen ja sateen ropina.
Jospa tulisikin lunta niin pimeä aika ei veisi mieltä niin matalille kierroksille. Lumessa voi sitä paitsi harrastaa talvilajeja! Karu totuus myös täällä Turun seudulla on että useimpina vuosina painetaan menemään mustilla ja märillä teillä ja lenkkipoluilla joita verhoaa osan talvesta järkyttävän liukas jääkerros. Ja taivaalta tulee paljon useammin vettä kuin lunta. Tällaisen "talven" vaikutus mielialaan on ollut joka vuosi suurempi, saa nähdä mitä tänä vuonna on luvassa. D-vitamiinia vedetään ja laadukas kirkasvalolamppu on käytössä...
Minä saan energiaa lähtemällä täältä pois.
Kaikki se synkkyys ja ensi kevään vaalien takia joka puolella itseään mainostavat poliitikot -ensi talvesta tulee todella paska!
Talvi voisi olla mukavaa, jos ei tarvitsisi herätä puoli seitsemältä töihin. Olisi kiva oleilla peiton alla, toimitella kotiaskareita kiireettömänä ja istua takkatulen lämmössä. Käydä päivällä ulkona, että virkistyy.
Nyt se on sitä, että aamulla heräät kylmässä kämpässä, istut säkkipimeässä jäiseen autoon ja toivot, ettei se hajoa 40 kilometrin työmatkan aikana. Mietit, pitääkö laittaa rukkaset matkan ajaksi, kun rattiin ei pelkillä hansikkailla pysty tarttumaan.
Töissä olet sen ajan, kun ulkona näkee jotain. Sitten toistat 40 kilometrin ajon ja kiirehdit kotiin kantamaan polttopuita ja tarkastamaan, ettei vesiputket jäädy ja hytiset viltin alla ojennellen kohmeisia kämmeniä kohti takkaa. Pihatöihin ehdit viikonloppuna. Ulos ei juuri ole asiaa pimeällä.
Maaseudun talvirauhaa sinkkutaloudessa.
Faktahan on, että ihminen kuolee jos altistuu vähänkään pidemmän aikaa alle +15 asteen lämpötilalle. Toki vaatteilla ja lämmityksellä voidaan taistella tätä vastaan mutta se ei ole ihmiselle luontainen ympäristö.
Talvella myös ihmiset sairastuvat ja kuolevat enemmän kuin kesällä. Infektiot ja pöpöt jylläävät.
Kylmään ei voi tottua, vaan siitä seuraa aina ennemmin tai myöhemmin hypotermia ja kuolema. En ymmärrä, miksi kukaan flirttailisi kuoleman kanssa. Ihmisen luontainen ympäristön lämpötila on noin 20-35 astetta.
Valittajille tiedoksi, että talvi ei tunnu niin pimeältä, kun viikonloppuna herää ajoissa ja lähtee ulos heti auringon noustessa.
Jos lojuu sängyssä puoleen päivään, aurinko on jo laskemassa kun nousee sängystä ylös. Jää päivänvalo aika lyhyeksi.
Ja pk-seudulla ihmiset tuhlaavat aikaansa ruuhkissa seisomiseen ja ovat myöhään kotona. Eivät ehdi ulos päivänvaloon arkena mikä varmasti stressaa.
Maalaismummo kirjoitti:
Valittajille tiedoksi, että talvi ei tunnu niin pimeältä, kun viikonloppuna herää ajoissa ja lähtee ulos heti auringon noustessa.
Jos lojuu sängyssä puoleen päivään, aurinko on jo laskemassa kun nousee sängystä ylös. Jää päivänvalo aika lyhyeksi.
Ja pk-seudulla ihmiset tuhlaavat aikaansa ruuhkissa seisomiseen ja ovat myöhään kotona. Eivät ehdi ulos päivänvaloon arkena mikä varmasti stressaa.
Kun taas tekee niin että lentää etelään missä on lämmintä voi herättyään mennä ulos nauttimaan auringosta ja kaukainen ankea Suomi tuntuu vain pahalta unelta poliitikkoineen, lakkoineen, soteuudistuksineen ja riistoveroineen.
Btw maapallolla on miljardi ihmistä jotka evvk talvi.
Vaikka olen syntynyt täällä ja olen blindi kantasuomalainen, en tod saa loskapaskatalvesta energiaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sieltä kaupungistakin pääsee luonnonpuistoon. Hyvät vaatteet päälle, kunnon eväät mukaan ja päiväksi luontoon tarpomaan! Siellä mieli lepää. Kun kerran menee, on pakko päästä uudestaan.
Autolla ajellaan kansallispuistoon, autolla ajellaan. Luonto tykkää kun autolla ajellaan. Älä ole vieraantunut luonnosta, aja autolla luontoon. Pakko autoilla taas luontoon ihan kohta.
En jaksa koko ketjua lukea, mutta tuolla logiikalla muuttolinnutkin on erkaantuneet luonnosta.
Nyt täällä kaikki kertoo kuinka ihanaa kun on kesä ja LÄMMIN
Mistäköhän tällä palstalla valitettiin koko kesä kun oli lämmin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sieltä kaupungistakin pääsee luonnonpuistoon. Hyvät vaatteet päälle, kunnon eväät mukaan ja päiväksi luontoon tarpomaan! Siellä mieli lepää. Kun kerran menee, on pakko päästä uudestaan.
Autolla ajellaan kansallispuistoon, autolla ajellaan. Luonto tykkää kun autolla ajellaan. Älä ole vieraantunut luonnosta, aja autolla luontoon. Pakko autoilla taas luontoon ihan kohta.
Kesällä tuli muuten ajeltua avoautolla ihan kiitettävästi -oli sen verran upeat ilmat!
Talvi on todella ankea aikaa, valkoista ja kylmää, väritöntä ja lisäksi pimeää. Talvella on liikkeellä kaikki flunssat ja influenssat, ei ne kesäaikaan vaivaa kun on lämmintä ja aurinkoista. Eläimetkin on fiksuja, nukkuvat talviunta mm. karhut ja siilit. Jos lunta haluaa nähdä ja hiihtää, niin aina voi mennä alpeille tai Lappiin. En pidä talvesta, voisin muuttaa maahan jossa on aina kesäistä mm. Yhdysvaltoihin, Los Angelesiin Kalifornian seudulle.
Vierailija kirjoitti:
Nyt täällä kaikki kertoo kuinka ihanaa kun on kesä ja LÄMMIN
Mistäköhän tällä palstalla valitettiin koko kesä kun oli lämmin?
En kyllä valittanut, mielestäni sopivan lämmintä on kun on vähintään +25C.
Koska olen vainoharhainen(kin), epäilen, että tälläisiä keskustelunaloituksia, jotka voidaan todeta alle sekunnin ajattelemisella täydellisen järjettömiksi ja turhiksi, aloittaa tosiasiassa sivuston ylläpitäjät, jotta sivuston sisältämät mainokset saisivat enemmän näkyvyyttä. Se, onko talvi vai kesä mukavampi, on puhtaasti subjektiivista, eli makuasia, joissa jokainen on aina oikeassa, vaikka muuttaisikin mieltään fiiliksen mukaan. Oleellisempi kysymys olisi objektiivinen pohdinta siitä, onko talvi vai kesä yhteiskunnan kannalta parempi vuodenaika. Molemmilla on omat etunsa, joiden kaikkien eritteleminen veisi liian kauan eikä ole edes tarpeen. Valistunut veikkaukseni on kuitenkin, että kesäaika tulee yhteiskunnalle halvemmaksi, aiheuttaa vähemmän säästä johtuvia tapaturmia, kolareita, kuolemia, säästää lämmitys ja valaistuskustannuksissa, jne. Ajatukseni ovat toki kyseenalaisia, koska olen koulujakäymätön ja kirjoja lukematon hölmö, enkä siten voi olla viisaampi niitä, jotka ovat lukeneet tuhansia kirjoja ja käyneet kaikenmaailman yliopistot. Voi olla, että tosiasiassa talvi olisi parempi vaihtoehto, kuin kesä, jos pitäisi valita. Parantakaa minut tyhmyydestäni, jos olen väärässä.
On kuin vanhassa laulussa Päivänsäde ja Menninkäinen, Päivänsäde on auringon ja valon, kesän lapsi ja Menninkäinen tykkää pimeydestä ja varmaan talvestakin. Meitä on ihmisiä samaa sorttia, itse olen ehdottomasti kesän lapsi. Talvella on myös kaikki ikävimmät asiat tapahtuneet elämässäni, mm. seisottu helmikuussa isän haudalla hautajaisissa yms. ikävää. Pelkään talvea, ankaraa ja ahdistavaa, ankeaa kylmää aikaa. Influenssaa liikkeellä jälkitauteineen, rokotuksia ruvetaan kohta antamaan. Influenssakarttoja ilmestyy nettiin, jossa nähdään missäpäin Suomea influenssa nyt jyllää pahimmillaan. Aiomme varata kaksikin aurinkomatkaa, että kestän talven kylmyyden ja pimeyden. Lapsena tuli hiihdettyä ja luisteltua ja leikittyä lumessa, lapsuuden jälkeen ei ole talvi viehättänyt mitenkään.
Se tuleeko ulkona kylmä vai ei on vain pukeutumis- ja liikkumiskysymys. Mun mielestä Etelä-Suomen lumetonkin loppusyksy on hienoa aikaa. Iltaisin on kiva käyskennellä polkuja otsavalo päässä. :)