Ihminen joka ei pidä talvesta on vieraantunut luonnosta (talvesta SAA energiaa)
En voi kuin ihmetellä sitä miten niin monet nykyihmiset eivät (muodin vuoksi?) sano pitävänsä Suomen talvesta. Talvihan on tunnetusti Suomessa mitä upeinta aikaa - ihmiset ympäri maailman tulevat pitkienkin matkojen takaa katsomaan Pohjolan upeaa talvea. Talvesta vain pitää nauttia eikä se ole vaikeaa, koska turistitkin osaavat niin tehdä!
Työpäivän jälkeen on ihana käyskennellä koiran kanssa auringonlaskun punaamassa puuterilumen peittämässä metsässä. Ihastella sinistä hetkeä ja katsella nuotiosta tähtitaivaalle nousevia kipinöitä. Kuulla metsän sydäntalven täydellinen hiljaisuus. Juoda kuppi kuumaa revontulien värittäessä taivaan mitä kirkkaimpiin väreihin.
Ja mikä onkaan ihanampi tunne, kun mennä parituntisen ulkoilun jälkeen kuumaan saunaan ja käydä sieltä avannossa, jonka reunoilla on kynttilöitä. :) Tämän jälkeen on kiva lämmitellä vielä tuvassa takkatulen ääressä ja sitten syödä kunnon annos ruokaa. Eikä ole yllätys, että sitten on helppo saada oikeat maalaisunet ja herätä aamuun virkeänä.
Oleellinen osa talvea on myös joulun ihana tunnelma tulineen ja ruokineen. Kerätkää tekin talvesta energiaa!
Olisipa talvi aina! :)
On se ihmeellistä, jos joku sanoo itseään suomalaiseksi, mutta ei kuitenkaan tykkää tällaisesta. :O
Kommentit (2209)
Vierailija kirjoitti:
En jaksa koko ketjua lukea, mutta tuolla logiikalla muuttolinnutkin on erkaantuneet luonnosta.
Haha, tämä oli hyvä. :)
Vierailija kirjoitti:
Maalaismummo kirjoitti:
Valittajille tiedoksi, että talvi ei tunnu niin pimeältä, kun viikonloppuna herää ajoissa ja lähtee ulos heti auringon noustessa.
Jos lojuu sängyssä puoleen päivään, aurinko on jo laskemassa kun nousee sängystä ylös. Jää päivänvalo aika lyhyeksi.
Ja pk-seudulla ihmiset tuhlaavat aikaansa ruuhkissa seisomiseen ja ovat myöhään kotona. Eivät ehdi ulos päivänvaloon arkena mikä varmasti stressaa.
Ehkä eläkkeeltä käsin tai muusta vastaavasta asemasta näin on helppo sanoa.
Sen sijaan jos tekee normaalin työviikon tai opiskelee, voi olla aika väsy viikon jälkeen. Miksi ei siis hellittäisi otetta viikonloppuna ja esim. nukkuisi univelkoja pois?
Eiköhän kannata mennä viikolla tarpeeksi aikaisin nukkumaan niin ei tarvitse olla univelkaisena ja voi viikonloppunakin olla hereillä heti aamusta.
Aamuvirkku maalainen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maalaismummo kirjoitti:
Valittajille tiedoksi, että talvi ei tunnu niin pimeältä, kun viikonloppuna herää ajoissa ja lähtee ulos heti auringon noustessa.
Jos lojuu sängyssä puoleen päivään, aurinko on jo laskemassa kun nousee sängystä ylös. Jää päivänvalo aika lyhyeksi.
Ja pk-seudulla ihmiset tuhlaavat aikaansa ruuhkissa seisomiseen ja ovat myöhään kotona. Eivät ehdi ulos päivänvaloon arkena mikä varmasti stressaa.
Sen sijaan jos tekee normaalin työviikon tai opiskelee, voi olla aika väsy viikon jälkeen. Miksi ei siis hellittäisi otetta viikonloppuna ja esim. nukkuisi univelkoja pois?
Eiköhän kannata mennä viikolla tarpeeksi aikaisin nukkumaan niin ei tarvitse olla univelkaisena ja voi viikonloppunakin olla hereillä heti aamusta.
Kaikki eivät - edelleenkään - ole aamuvirkkuja. Itse en saa unta ennen 01.00. Voi kunpa se olisikin noin helppoa...
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maalaismummo kirjoitti:
Kaikki eivät - edelleenkään - ole aamuvirkkuja. Itse en saa unta ennen 01.00. Voi kunpa se olisikin noin helppoa...
-eri
No et varmaan saakaan, jos olet päivällä väsynyt ja siksi et jaksa tehdä niin paljon kuin pitäisi. Väsymykseen syöt sokeria ja kofeiinia ja tuijottelet tv:tä tai nettiä illalla. Ihmekös kun illalla ei uni maita ja kierre jatkuu.
Minä rakastan syksyä ja talvea. On ihanaa kun on viileää ja sateista, ihan parasta. Räntä tai loska ei haittaa. Ehkä tähän tosin vaikuttaa se, että olen unelmatyössäni jota tehdään ulkona. Saan nauttia valoisan aikaan ulkona ja mikäs sen mukavampaa kuin sateessa vietetyn kolean päivän jälkeen mennä kuumaan suihkuun? Lenkillekään ei tarvitse lähteä pimeään kun on koko päivän jo ollut ulkona.
Missään toimistossa istumiseen minusta ei kyllä olisikaan.
Näin saat talvesta energiaa ja jaksamista kirjoitti:
En voi kuin ihmetellä sitä miten niin monet nykyihmiset eivät (muodin vuoksi?) sano pitävänsä Suomen talvesta. Talvihan on tunnetusti Suomessa mitä upeinta aikaa - ihmiset ympäri maailman tulevat pitkienkin matkojen takaa katsomaan Pohjolan upeaa talvea. Talvesta vain pitää nauttia eikä se ole vaikeaa, koska turistitkin osaavat niin tehdä!
Työpäivän jälkeen on ihana käyskennellä koiran kanssa auringonlaskun punaamassa puuterilumen peittämässä metsässä. Ihastella sinistä hetkeä ja katsella nuotiosta tähtitaivaalle nousevia kipinöitä. Kuulla metsän sydäntalven täydellinen hiljaisuus. Juoda kuppi kuumaa revontulien värittäessä taivaan mitä kirkkaimpiin väreihin.
Ja mikä onkaan ihanampi tunne, kun mennä parituntisen ulkoilun jälkeen kuumaan saunaan ja käydä sieltä avannossa, jonka reunoilla on kynttilöitä. :) Tämän jälkeen on kiva lämmitellä vielä tuvassa takkatulen ääressä ja sitten syödä kunnon annos ruokaa. Eikä ole yllätys, että sitten on helppo saada oikeat maalaisunet ja herätä aamuun virkeänä.
Oleellinen osa talvea on myös joulun ihana tunnelma tulineen ja ruokineen. Kerätkää tekin talvesta energiaa!
Olisipa talvi aina! :)
On se ihmeellistä, jos joku sanoo itseään suomalaiseksi, mutta ei kuitenkaan tykkää tällaisesta. :O
Minä taas ihmettelen niitä ihmisiä, jotka katselevat maailmaa oman napansa kautta. Vain se mikä itselle on hyvä, on oikeaa ja kaikki muut ovat väärässä.
Minä inhoan talvea, kylmää ja pimeää. Enkä tosiaan ole luonnosta vieraantunut: lintubongari ja luonnossa liikkuja. Minä vain kuulun niihin ihmisiin, jotka saa virtansa valosta ja lämmöstä.
Olen syntyperäinen suomalainen. Inhosin ja inhoan Suomen talvea. Joskus talvi meni kepeämmin, kun satoi vain vettä. Mutta jo lapsesta asti vihasin kylmää ja lunta ja liukasta ja pimeyttä.
sä et oo suomalainen jos tykkäät kesästä! iokea suomalainen tykkää talvesta
Talvi on ihan ok, en pidä liukastumisesta!
Toinen polvi onjo ottanut osumaa...
Ylikaupallinen oire kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maalaismummo kirjoitti:
-eriNo et varmaan saakaan, jos olet päivällä väsynyt ja siksi et jaksa tehdä niin paljon kuin pitäisi. Väsymykseen syöt sokeria ja kofeiinia ja tuijottelet tv:tä tai nettiä illalla. Ihmekös kun illalla ei uni maita ja kierre jatkuu.
Mistä ihmeestä tällaiseen johtopäätökseen tulit? Väsyttää kyllä juu - varsinkin talvisin - mutta päivät olen töissä, illat pääsääntöisesti apsen tai omassa harrastustoiminnassa. Telkkaria katson juu, mutta kahvia tai teetä en ole juonut vuosiin ja karkkia syön harvoin. Mutta luontaiselle unirytmilleni en vaan voi mitään. Te aamuihmiset vaikutatte hieman yksinkertaisilta, kun ette tätä tunnu näissä keskusteluissa millään ymmärtävän...
Pidän kovasti talvesta, esimerkiksi Uudessa-Seelannissa tai Havaijilla.
Mä pidän talvesta. Viime talvi oli upea kun kylmää ja lunta riitti. Kaikkein parasta on lenkkeillä koiran kanssa järven jäällä, katsoa auringonnousua tai nauttia vaan pimeydestä, rauhasta ja hiljaisuudesta.
Tykkään kyllä muistakin vuodenajoista, kaikissa on puolensa. Ainoa ei-niin-suosikit ovat syksyyn ja kevääseen yleensä kuuluvat loska/peilijää/kura-rumba.
Vierailija kirjoitti:
Ylikaupallinen oire kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maalaismummo kirjoitti:
-eriNo et varmaan saakaan, jos olet päivällä väsynyt ja siksi et jaksa tehdä niin paljon kuin pitäisi. Väsymykseen syöt sokeria ja kofeiinia ja tuijottelet tv:tä tai nettiä illalla. Ihmekös kun illalla ei uni maita ja kierre jatkuu.
Mistä ihmeestä tällaiseen johtopäätökseen tulit? Väsyttää kyllä juu - varsinkin talvisin - mutta päivät olen töissä, illat pääsääntöisesti apsen tai omassa harrastustoiminnassa. Telkkaria katson juu, mutta kahvia tai teetä en ole juonut vuosiin ja karkkia syön harvoin. Mutta luontaiselle unirytmilleni en vaan voi mitään. Te aamuihmiset vaikutatte hieman yksinkertaisilta, kun ette tätä tunnu näissä keskusteluissa millään ymmärtävän...
Aamun virkut eivät ymmärrä sitä yksinkertaista asiaa, että iltavirkut ovat iltaisin tehokkaimillaan. Itse saatan tehdä töitä jopa 8:aan - liukuva työaika. Harrastukseni voivat loppua klo 21.00 illalla. Teen iltaisin myös vapaaehtoistöitä, aitan lapsia läksyissä, luen kirjoja, ulkoilen ja teen kotitöitä. Nyt kun kaupat ovat myöhään auki, saatan lähteä kauppaan vasta 21.00. Mun aivot ovat tehokkaimmillaan illalla. Aamulla ne taas on hitaammillaan.
On aivan sama mihin vuorokauden aikaan hommansa tekee, kunhan tekee. Itse olen pärjännyt elämässä loistavasti omalla tavallani. Nyt mittarissa jo 50 v. Ja kyllä, nautin viikonloppuaamuista, joina ei ole kiire mihinkään ja saa nukkua pitkään.
Joo, kun se "talvi" oliskin tuota ihanaa puuterilunta ja revontulia... Lunta saa odotella tammikuuhun asti, jos silloinkaan. Sitä ennen nuoskalunta vaakatasossa ja paljas harmaa luonto.. ja se ytimiin menevä pimeys ja harmaus.. todella voimaannuttavaa
Huoh.. ennen talvi oli aika, jolloin kevättä kohden ruokaa oli huonosti, ulkovaatteiden huonouden takia lapset oli koko talven lähinnä säisällä, taudit riehui nälän kanssa. Pimeää metsää ja sen petoja pelättiin. Se niistä luonnosta irtautumisista.
Nykyään voi ottaa myös positiivisen kannalta, ei tarvi välittää säästä kun on kunnon varusteet, pedotkin on tapettu ja peloteltu.. Ennen ei ollut paremmin talven suhteen, luonnon kylläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maalaismummo kirjoitti:
-eri
Masennusta voidaan nykyään hoitaa tehokkaasti. Avainasemassa on se, että uskaltaa tunnustaa olevansa masentunut. Yleensä masennuksen kieltäminen on juuri yksi masennuksen oireista.
Lääkepilleri kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maalaismummo kirjoitti:
-eriMasennusta voidaan nykyään hoitaa tehokkaasti. Avainasemassa on se, että uskaltaa tunnustaa olevansa masentunut. Yleensä masennuksen kieltäminen on juuri yksi masennuksen oireista.
Olen sitten ollut - tietämättäni - masentunut niin kauan kuin muistan eli noin vuodesta 1977. Ja tyttäreni vuodesta 2005.... t. Synnynnäisesti iltavirkku
Älä turhaan kuluta energiaa noiden aamuihnisten kanssa vääntämiseen, suurin osa heistä käy hieman ns. hitaalla, kuten tuokin kommentti jälkeen kerran osoitti :)
Monet nykyihmiset - varsinkin kaupungissa asuvat - viettävät talvella aivan liian vähän aikaa ulkona. Tämän seurauksena kroppa ei tahdistu vuorokausirytmiin ja päivät menee puoliksi unissaan ja illalla ei tahdo uni maistua. Ja kun työ on fyysisesti kevyttä, oikea liikunta vähissä ja ruokavalio energiapitoista, illalla ei ole kunnolliseen uneen tarvittavaa väsymystä. Myös kaupunkien 24/7-valosaaste sotkee ihmisen.
Sitten väsymyksestä syytetään talvea, vaikka kyse onkin ihan omasta toiminnasta.
Kyllä talvi on mahtavaa aikaa ja sitä odottaa ihan innolla! Kaamos on jännittävää vaihtelua kesän pimeyteen. Kesällä esim. tulet ja valot eivät näytä siltä kuin kaamosaikaan. Ja se talvisen maiseman valoisuus täyden kuun aikaan! :)