Ihminen joka ei pidä talvesta on vieraantunut luonnosta (talvesta SAA energiaa)
En voi kuin ihmetellä sitä miten niin monet nykyihmiset eivät (muodin vuoksi?) sano pitävänsä Suomen talvesta. Talvihan on tunnetusti Suomessa mitä upeinta aikaa - ihmiset ympäri maailman tulevat pitkienkin matkojen takaa katsomaan Pohjolan upeaa talvea. Talvesta vain pitää nauttia eikä se ole vaikeaa, koska turistitkin osaavat niin tehdä!
Työpäivän jälkeen on ihana käyskennellä koiran kanssa auringonlaskun punaamassa puuterilumen peittämässä metsässä. Ihastella sinistä hetkeä ja katsella nuotiosta tähtitaivaalle nousevia kipinöitä. Kuulla metsän sydäntalven täydellinen hiljaisuus. Juoda kuppi kuumaa revontulien värittäessä taivaan mitä kirkkaimpiin väreihin.
Ja mikä onkaan ihanampi tunne, kun mennä parituntisen ulkoilun jälkeen kuumaan saunaan ja käydä sieltä avannossa, jonka reunoilla on kynttilöitä. :) Tämän jälkeen on kiva lämmitellä vielä tuvassa takkatulen ääressä ja sitten syödä kunnon annos ruokaa. Eikä ole yllätys, että sitten on helppo saada oikeat maalaisunet ja herätä aamuun virkeänä.
Oleellinen osa talvea on myös joulun ihana tunnelma tulineen ja ruokineen. Kerätkää tekin talvesta energiaa!
Olisipa talvi aina! :)
On se ihmeellistä, jos joku sanoo itseään suomalaiseksi, mutta ei kuitenkaan tykkää tällaisesta. :O
Kommentit (2172)
Maalainen maalta kirjoitti:
Kaupungissa jengi tuhlaa joka työpäivä kaksi tuntia ruuhkissa seisomiseen, vaikka kaupungissa kaiken pitäisi olla niin lähellä. On jo pimeä, kun vihdoin ollaan kotona pitkän työpäivän jälkeen.
Maaseudulla on vielä lumisen valoisaa, kun on kotona ja 2 tuntia lyhyemmän työpäivän ansiosta sitä jaksaa tosiaan lähteä heti luontoon nauttimaan. :) Niin ja otsavalot on keksitty.
Mä asun kaupungissa, työmatka 3 km eli reilu viisi minuuttia. Ja kyllä se vaan on talvella pimeää klo 16.05 kun olen kotona. En tiedä loppuuko siellä landella työpäivät sitten jo klo 13 kun ehditte vielä valoisaan aikaa pari tuntia ulkoilemaan...
Kaupunkilaisille tiedoksi, että lumen tultua ei ole oikeasti pimeää keskiyölläkään, vaan silmän totuttua hämärään näkee esim. eläinten jäljet lumessa. Kuutamon aikaan näkee hyvin ja täysikuun valaisema maisema melkein häikäisee! :)
Näin saat talvesta energiaa ja jaksamista kirjoitti:
En voi kuin ihmetellä sitä miten niin monet nykyihmiset eivät (muodin vuoksi?) sano pitävänsä Suomen talvesta. Talvihan on tunnetusti Suomessa mitä upeinta aikaa - ihmiset ympäri maailman tulevat pitkienkin matkojen takaa katsomaan Pohjolan upeaa talvea. Talvesta vain pitää nauttia eikä se ole vaikeaa, koska turistitkin osaavat niin tehdä!
Työpäivän jälkeen on ihana käyskennellä koiran kanssa auringonlaskun punaamassa puuterilumen peittämässä metsässä. Ihastella sinistä hetkeä ja katsella nuotiosta tähtitaivaalle nousevia kipinöitä. Kuulla metsän sydäntalven täydellinen hiljaisuus. Juoda kuppi kuumaa revontulien värittäessä taivaan mitä kirkkaimpiin väreihin.
Ja mikä onkaan ihanampi tunne, kun mennä parituntisen ulkoilun jälkeen kuumaan saunaan ja käydä sieltä avannossa, jonka reunoilla on kynttilöitä. :) Tämän jälkeen on kiva lämmitellä vielä tuvassa takkatulen ääressä ja sitten syödä kunnon annos ruokaa. Eikä ole yllätys, että sitten on helppo saada oikeat maalaisunet ja herätä aamuun virkeänä.
Oleellinen osa talvea on myös joulun ihana tunnelma tulineen ja ruokineen. Kerätkää tekin talvesta energiaa!
Olisipa talvi aina! :)
On se ihmeellistä, jos joku sanoo itseään suomalaiseksi, mutta ei kuitenkaan tykkää tällaisesta. :O
On se ihmeellistä, jos joku sanoo itseään suomalaiseksi, mutta ei kuitenkaan ole sinun kloonisi. Voi hyvä ihme taas.
Here here!
4 vuodenaikaa on kultaa.
Jotkut on keskittyneet niin omaan itseensä ja täynnä itteensä, etteivät arvosta luontoa.
Onpa vanha postaus, mutta kun joku muukin kerran kommentoinut viime aikoina, niin kommentoin minäkin. Aloitusviestiin vastaus: mikä auringonlasku? Toimistotyöpäivinä ei ehdi aurinkoa nähdä. Pimeetä on kun menee töihin ja pimeetä on kun tulee. Jos ei tarvitsisi töissä olla, voisi talvi olla jopa kiva. Nykyään se on silloin, kun saa itse valita tulemisensa ja menemisensä. Ei tarvitse lähteä räntäsateeseen tai pahimpaan lumimyrskyyn. Tietää värjöttelevänsä kylmässä (värjöttelevänsä, kyllä, koska toppavaatteet ei aina auta) bussia/junaa odottamassa siksi, että on menossa johonkin kivaan paikkaa, eikä siksi, että pitää mennä töihin.
Minulla on myös aina kylmä. Aina. Tälle en ole vieläkään keksinyt ratkaisua, vaikka olen yrittänyt ottaa vastaan kaikki neuvot siitä, miten omaa kylmänsietoaan voisi parantaa, mutta mikään ei auta. Pukeudun myös lämpimästi, eli kyse ei ole siitä, että muodin vuoksi en voisi pitää pipoa tai toppahousuja. Ei johdu mistään terveydellisistä syistä tämä palelu.
Eli heti, kun saan itse päättää aikatauluni ja menoni koko talven, niin sitten tykkään siitä. Voin jopa rakastaa. Kyllä nautin käydä talvilomalla lapissa hiihtämässä ja ulkoilemassa. Kylmä on tosin sielläkin, mutta reipas liikkuminen auttaa usein siihen. Kun taas bussia odottaessa ei pysty niin reippaasti liikkumaan. Kävelen kyllä bussia odottaessakin, ei se juurikaan tosin auta seisomiseen verrattuna, mutta vähän.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole OIKEAA talvea vastaan yhtään mitään. Voin luvata että et ikinä kuule minun valittavan kylmästä talvella vaikka pakkasta olisi -30. Tämä ikuinen syksy mikä meillä tällä etelässaä on lähes läpu vuoden on kyllä ihan perseestä. Tosin en minä siitäkään valita koska on ihan oma valintani asua täällä...
Vinkkinä: lopettakaa se valitus asioista joita ette voi muuttaa -> esim. sää!
Miksi ihmeessä kaikki pakkautuvat sinne etelään, kun siellä sää - erityisesti talvella - on surkeaa? Tai tiedän kyllä, tietysti töiden perässä. Mutta kuka on päättänyt, että työpaikkoja pitää olla siellä, missä on kaikkein kurjinta? Kuka haluaa tätä kurjistamista eikä anna ihmisten muuttaa sinne, missä olisi vielä ihanaa talvea jäljellä? Ehkä tätä ei ole kukaan päättänyt eikä halunnut, näin vain käy. Mutta kurjaa se on silti.
Koska etelässä talvet ovat vetisiä ja surkeita, ajatellaan, että talvi on vain jokin paha uni, joka menee ohi tai jonka voi jotenkin välttää matkustamalla vaikkapa Thaimaahan (vaikka juuri tämä matkustaminen pahentaa ilmastonmuutosta, ja tekee talvista jatkossa entistäkin surkeampia - mikä typeryyden ja ahneuden noidankehä!) Mutta ei ajatella, että voisikin muuttaa pohjoisempaan, missä talvi on vielä toistaiseksi talvi - ihana, valkoinen, luminen talvi. Elämänlaatu paranisi.
Maalainen maalta kirjoitti:
Kaupungissa jengi tuhlaa joka työpäivä kaksi tuntia ruuhkissa seisomiseen, vaikka kaupungissa kaiken pitäisi olla niin lähellä. On jo pimeä, kun vihdoin ollaan kotona pitkän työpäivän jälkeen.
Maaseudulla on vielä lumisen valoisaa, kun on kotona ja 2 tuntia lyhyemmän työpäivän ansiosta sitä jaksaa tosiaan lähteä heti luontoon nauttimaan. :) Niin ja otsavalot on keksitty.
Maaseudullako kaikkien työpaikat ovat lähellä kotia tai nopeiden julkisten kulkuyhteyksien päässä? Kaikki eivät voi työskennellä maataloudessa tai tehdä töitä kotona.
Talvesta tykkää sellaiset ihmiset joiden arkea ei juurikaan ulkona vallitseva keli haittaa tai palkitse. Bussilla töihin toimistoon istumaan jne. Samat ihmiset haluavat myös lumen pois jaloistaan, jos sitä on satanut yli sentti ja mieluummin jo ennen kuin maahan ehtii. Kerrostalossa vaan patteria isommalle, niin on mukavampi pitää tuuletusikkunat auki koko päivän. Oikein huonolla kelillä voikin sitten pitää etäpäivän tai pitää ylityövapaan, kun just tänään vois olla tekemättä mitään, ei ne sähköpostit sieltä mihinkään katoa.
Olen suomalainen ja sellainen noin +20 asteinen leuto talvi on ihan passeli ja antaa energiaa. Olen asunutkin sellaisessa ilmastossa enkä koe olevani mitenkään luonnosta vieraantunut :D Ai niin, ap ei tainnutkaan tarkoittaa ihan tällaista talvea, joten taidat olla aika yksisilmäinen :DD
Jaa. Mä oon sitten kai vieraantunut, koska en halua liukastella, harrastaa talviurheilua tai mennä palelluttamaan itseäni. Nimimerkillä: kipsi jalassa murtuneen nilkan takia, koko loppuvuoden ja k***ä otsassa #2K17olipaskavuosi
Aamulla juuri heräsin ensilumesta haaveillen! :) Otetaan nyt syksy ensin ja toivottavasti pitkä sellainen kuitenkin ensin. Liukkaus on ainoa asia, jota talvessa vihaan, mutta pakkasista ja loskakeleistäkin nauttii sopivalla vaatetuksella.
Mä ainakin pidän talvesta. Tulisi jo! :)
Kyllä minusta syksy on paras vuodenaika. Odotan jo leutoja syyspäiviä, värikkäitä lehtiä ja sateen ropinaa. Syksyllä pitää ehdottomasti sataa kunnolla! Muuten se ei ole kunnon syksy. En kaipaa mitään kirpeää pakkassyksyä vaan leutoa ja kosteaa säätä. Mikään ei ole niin ihanaa kuin lähteä vesisateessa kävelylle metsäpolulle. Kuunnella kun tuuli humisee kosteissa puissa. Sade ropisee huppuun ja olkapäille. Välillä tuuli ravistaa puista isomman ryöpsäyksen vettä. Leuto ja raikas tuuli puhaltaa vasten kasvoja. Kovilla pakkasilla ja helteillä pysyn kokonaan sisällä mitä nyt pakollisille asioille täytyy mennä. Talvikin saisi olla leuto ja vähäluminen jotta voisin nauttia vesi- ja räntasateesta.
Vierailija kirjoitti:
Talvessa ei ole mitään mistä tykätä. Itse nautin siitä kun on vähintään +20 niin että voi loikoilla ulkona palelematta.
Tunnen juuri samoin.
Vierailija kirjoitti:
Talvessa ei ole mitään mistä tykätä. Itse nautin siitä kun on vähintään +20 niin että voi loikoilla ulkona palelematta.
Menevätkö ihmiset ulos makaamaan? Minä tykkään puuhastella ulkona, ja siihen +16 on maksimilämpötila ja tuolloinkaan ei aurinko saa porottaa. Makaamiset hoidan sisällä. Ihanaa, kun syksy tulee ja pääsee taas kunnolla ulkoilemaan ja lenkkeilemään.
Niin talveahan kestää helmikuun ajan. Se kaikki muu sen helmikuun ympärillä on lähinnä pimeyttä. Aurinkoa ei ole olemassakaan ja jatkuvasti tihuttaa vettä. No okei, loskaa välillä, mutta pääosin vettä. Ja kun lumi helmikuussa tulee, se tulee yleensä kerralla. Siis niin että sitä saa olla sen neljä viikkoa joka päivä töiden jälkeen kola kädessä. Sen helmikuun jälkeen tulee usein myös parin päivän paukkupakkanen. Auto ei käynnisty ja putket jäätyy talossa. Sitten palataan taas tihkusateeseen ja soon hiton raskasta kolata se märkä loska kaikkialta.
Voihan tuosta nauttia. En mä sillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, se nyt vaan on niin, että suurin osa ihmisistä asuu kaupungeissa ja siellä talvi ei ole tuollaista.
Heh, kaupunkeja on muuallakin kuin Etelä-Suomessa. Oulussa saati pohjoisemmassa on kyllä ihan kunnolla lunta ja oikea talvi.
Miksi oululaiset ovat noin typeriä ja itserakkaita? Oulu ei ole Suomen eikä maailman napa. t. ohis
Ei tarvitse mennä kuin 30 - 40 km Helsingin keskustasta pohjoiseen niin vesisade muuttuu lumisateeksi ja märkä musta maa kuivaksi lumeksi. Tuntuu kuin tulisi eri maailmaan, kun musta pimeys muuttuu valoisaksi postikorttimaisemaksi.
Jossain Vantaan korkeudella ollaan jossain tuolla välillä eli tulee räntää.
Olen pitkä ja hoikka, joten olen aina jäässä ellen liiku koko ajan. Minulle yksinkertaisesti sopii fysiologisesti paremmin vähän lämpimämpi ilma. Vantterat tai pulleat sietävät kylmää paljon paremmin. Lisäksi pidän valoisuudesta, Suomessa on talvella liian pimeää liian monta tuntia/vrk.