Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Veljeni elää sossutuilla paremmin kun minä työnteolla

Vierailija
24.01.2017 |

Se tunne kun kovalla opiskelulla saadusta työstä tienaa vähemmän kuin sossutuilla omasta tahdostaan elävä pummi.

Kommentit (207)

Vierailija
181/207 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

vapaa ihminen kirjoitti:

Asun Helsingissä ja asun ainakin paperilla yksin.  Saan asumistukea ja osan sossulta 750 euron vuokraani. Sossu maksaa myös sähkö, veden ja kotivakuutukseni. Olen saanut myös kuntosalimaksuuni rahat sossulta. Minulla on paljon vaivoja ja sairauksia joihin saa ilmaiseksi hoitoa ja lääkkeitä. Hammaslääkäri on myös ilmaista ja yksityisellä olen käynyt.

Vuokra, työkkärikorvaus ja sossutuet tekevät 1300 euroa kuukaudessa ja laskuihin kuten terveydenhoitoon menee 200 euroa kuukaudessa jotka sossu hoitaa. Olen saanut myös muuttorahaa ja maksusitoomuksen huonekalujen ostoon. 

Olin hetken vuorotöissä ja tienasin nin 2000 euroa/kk.  Se ei kannattanut vaan sain potkut pyynnöstä eikä mitään karenssia tullut. Minun ei ole mitään järkeä mennä töihin eikä ole kyllä halujakaan.  Minimi 5000e/kk  voisi saada miettimään.

Unohtui, että avokki saa suunnilleen saman verran ja hänen asuntonsa on vuokrattu ilman kuittia virolaisille duunareille tai heidä firmalleen.

Meillä on myös  talviasuttava kesämökki josta viranomaiset eivät tiedä ja vuokrataan sitä silloin kun ei itse olla siellä. Asioista voi kertoa ihan rehellisesti ja meitä on paljon muitakin.  Tuttavat tietävät hyvin miten elämme ja useat elävät samalla mallilla vapaian ihmisinä.

Vierailija
182/207 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan noin 40 vuotias avopari ja viisi lasta. Työttöminä ollaan oltu jo noin  15 vuotta.

Suomi on niin järjettömän kallis maa ja kiitos siitä porvareille, että miehen pitäisi tienata kuukaudessa 10 tonnia bruttona että saisimme saman kuin nyt ilman työntekoa.  

Pelkästään vuokraamme menisi yhden ihmisen palkka eli noin 2 tonnia. Naurettavaa.

Onneksi kukaan ei meitä edes palkkaisi :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/207 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehköön ne töitä jotka haluavat!

Vierailija
184/207 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tällä hetkellä.

Mutta luultavasti sulla on isompi eläke kuin hänellä.

Sulla on ne kontaktit siellä työpaikalla, hänellä ei.

Mä saan saman töistä kuin mitä saisin toimeentulotukena, mutta silti olen mieluummin töissä.

Vierailija
185/207 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun mussutetaan tästä liian korkeasta toimeentulotuen summan määrästä, niin pidetään nyt kuitenkin mielessä että Suomi on saanut Eu-tasolta noottia siitä että summa on itse asiassa liian alhainen.

Älä viitsi trollata. Tämä on sinänsä totta, noottia tuli, mutta selvityksessä oli virhe. Siinä verrattiin vain yhtä tukea kerrallaan, eikä otettu huomioon, että Suomessa käytännössä kaikki sossuasiakkaat ja työttömät saavat USEITA tukia päällekkäin. Esim. työttömyyskorvaus, asumistuki, tt-tuki, lapsilisät, elatustuet, sossu maksaa myös lääkkeet ja terveydenhoitomaksut...

Suomi antoi asiassa vastineen, josta kyllä uutisoitiin. Silti tätä väärää tietoa yhä levitetään. Ihan tosissaan ei kai kukaan usko, etteikö meillä olisi köyhien asiat paremmin kuin mm. kaikissa muissa Itä-Euroopan maissa.

Vierailija
186/207 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kyllä sain minimipalkkatöissä selkeästi enemmän kuin toimeentulotukiasiakkaana, johon joudun nyt valitettavasti taas palaamaan. Ja jos valittavana olisi työ tai toimeentulotukiasiakkuus, vaikkei eroa olisikaan, valitsisin silti työn, koska ylpeys ja voin katsoa aamulla peiliin ja kutsua itseäni mieheksi.

Vierailija
187/207 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joopa joo. Ei varmasti yksinasuva elä paremmin tuilla kuin palkkatyöläinen.

Otetaan esimerkiksi Turku. Hyväksyttävät asumismenot yhdelle hengelle 390 e. Mitä tuolla saa? Kaupungin 25 neliön asunnon. Yksityiltä markkinoilta et saa mitään.

Jos vuokra on vaikka 370 e + vesimaksu, asumistukea saa työmarkkinatuen ohella 310 e.

Eli työmarkkinatuki nettona 557 e + asumistuki 310 e. On yhteenä 867 euroa. Tästä maksat vuokran ja veden ja jäljelle jää 477 e. Tämä jää alle yksinasuvan toimeentulotuen perusosan verran, joten sossusta tulee tähän päälle kymmenen euroa + maksavat sähkölaskun ja reseptilääkkeet.

Käytössä siis toimeentulotuen peruosa yksinasuvalle eli 485 euroa. Tähän päälle ei saa enää mitään.

Oikeasti 2016 huomioitava vuokra oli 480e. Nyt voi olla jo enemmän. Käytännössä työttömyysetuuden jälkeen useimmat saa vajaa satasen tt-tukea..

Toi huomioitava yksinasuvan vuokra on suoraa tuloa asuntosijoittajille ja tvt:lle Turussa. Samaan aikaan se vetää vuokranhintoja ylöspäin kun yksiövuokrat on sit just tuon tai enemmän. Hävijiänä veronmaksajat ja itse asumisensa maksavat, kun tehdään vähän bisnestä..

Vierailija
188/207 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kyllä sain minimipalkkatöissä selkeästi enemmän kuin toimeentulotukiasiakkaana, johon joudun nyt valitettavasti taas palaamaan. Ja jos valittavana olisi työ tai toimeentulotukiasiakkuus, vaikkei eroa olisikaan, valitsisin silti työn, koska ylpeys ja voin katsoa aamulla peiliin ja kutsua itseäni mieheksi.

Minä olen taas siitä ylpeä että elän sossutuilla.

Vierailija
189/207 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä teitä estää heittäytymästä itse tukien varaan? Se 3 kk karenssi? Sehän nyt on lastenleikkiä sinnitellä 3 kk leikatuilla tuella, ja sitten kolmen kuukauden päästä elätte herroiksi sillä 485 eurolla eikö niin?

Eikun ainiin, teillä on joku kuuluisa itsekunnioitus? Älä sitten mussuta, vaan ole ylpeä kun niin urheasti kannat kortesi kekoon kunniallisena veronmaksajana.

Vierailija
190/207 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joopa joo. Ei varmasti yksinasuva elä paremmin tuilla kuin palkkatyöläinen.

Otetaan esimerkiksi Turku. Hyväksyttävät asumismenot yhdelle hengelle 390 e. Mitä tuolla saa? Kaupungin 25 neliön asunnon. Yksityiltä markkinoilta et saa mitään.

Jos vuokra on vaikka 370 e + vesimaksu, asumistukea saa työmarkkinatuen ohella 310 e.

Eli työmarkkinatuki nettona 557 e + asumistuki 310 e. On yhteenä 867 euroa. Tästä maksat vuokran ja veden ja jäljelle jää 477 e. Tämä jää alle yksinasuvan toimeentulotuen perusosan verran, joten sossusta tulee tähän päälle kymmenen euroa + maksavat sähkölaskun ja reseptilääkkeet.

Käytössä siis toimeentulotuen peruosa yksinasuvalle eli 485 euroa. Tähän päälle ei saa enää mitään.

Oikeasti 2016 huomioitava vuokra oli 480e. Nyt voi olla jo enemmän. Käytännössä työttömyysetuuden jälkeen useimmat saa vajaa satasen tt-tukea..

Toi huomioitava yksinasuvan vuokra on suoraa tuloa asuntosijoittajille ja tvt:lle Turussa. Samaan aikaan se vetää vuokranhintoja ylöspäin kun yksiövuokrat on sit just tuon tai enemmän. Hävijiänä veronmaksajat ja itse asumisensa maksavat, kun tehdään vähän bisnestä..

Joo, mun moka kun katsoin noita asumisen enimmäiskustannuksia koskien asumistukea. Se 390 e koskee asumistukea, mutta toimeentulotuessa summa on korkeampi. Vaikka eipä se paljon tilannetta muuta. Hieman paremman kämpän voi saada kaupungilta, mutta se elämiseen jäävä summa on edelleen se sama. 480 eurolla ei yksityisiltä markkinoilta saa juuri mitään. Hinnat on nousseet viime vuosien aikana ihan älyttömästi. Kuusi vuotta sitten sain yksityiseltä 39 neliön yksiön hintaan 495 ja nykyään samanlaisesta kämpästä saisi pulittaa lähemmäs 600.

Vierailija
191/207 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun mussutetaan tästä liian korkeasta toimeentulotuen summan määrästä, niin pidetään nyt kuitenkin mielessä että Suomi on saanut Eu-tasolta noottia siitä että summa on itse asiassa liian alhainen.

Älä viitsi trollata. Tämä on sinänsä totta, noottia tuli, mutta selvityksessä oli virhe. Siinä verrattiin vain yhtä tukea kerrallaan, eikä otettu huomioon, että Suomessa käytännössä kaikki sossuasiakkaat ja työttömät saavat USEITA tukia päällekkäin. Esim. työttömyyskorvaus, asumistuki, tt-tuki, lapsilisät, elatustuet, sossu maksaa myös lääkkeet ja terveydenhoitomaksut...

Suomi antoi asiassa vastineen, josta kyllä uutisoitiin. Silti tätä väärää tietoa yhä levitetään. Ihan tosissaan ei kai kukaan usko, etteikö meillä olisi köyhien asiat paremmin kuin mm. kaikissa muissa Itä-Euroopan maissa.

Uskottavuutesi katosi, kun vertasit Suomea kehittyviin maihin etkä kehittyneisiin. Alkeellinen virhe.

Sosiaaliturvan vertaaminen eri maiden kesken EU:n sisälläkin on vähintäänkin hankalaa. Suomessa monista sosiaalietuuksista maksetaan veroa, useissa maissa ei.

Jos vertaillaan esim.työttömyysturvaa, on se monissa kehittyneissä maissa korkeammalla tasolla kuin Suomen ansiosidonnainen (joka ei ole läheskään niin suuri kuin palstailijat tietämättömyyttään kuvittelevat).  Näistä asioista löytyy etsivälle tietoa Eurostatista.

Vierailija
192/207 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työssäkäyvilläkö ei ole etuuksia? Tai muuta extratuloa palkan päälle?

Lomarahat, bonukset, tulospalkkiot, työterveyshuolto, liikunta-, kulttuuri- ja lounassetelit nyt äkkiseltään tulee mieleen. Ja että kaikki tulot saa käyttää kuten tahtoo ilman tilitystä kellekään.

Vierailija
193/207 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän ap! Alan olla täysin kurkkuani myöten täynnä siitä että raadan kokopäivätyössä 8-16, hoidan lapsen yksin, kuskaan harrastuksiin ja kustannan kaiken. On hullua että jos jäisin liiton päivärahoille, alkaisin saada erilaisia tukia ja tietyt tulosidonnaiset kustannukset pienenisivät, ja lopulta nettoansioni pienenisivät kuukaudessa vain alle 300 euroa, sillä etten tee mitään, veroprosentin pienetyessä jne!

Nyt saan käteen palkkaa 2100 euroa, mutten mitään tukia mistään, päälle lapsilisä ja elatustuki yhteensä 300 euroa eli käteen 2400

Työttömänä saisin kaikkine tukineni KÄTEEN 2125 euroa. eikä tässä ole huomioitu vielä esim. sitä etten työttömänä tarvitse lapsen iltapäiväkerhoa, jolloin käteen jäisi 100 e enemmän heti. Enkä seutubussikorttia, helsingin sisäinen riittäisi, siinäkin 50 euroa säästöä.

Vaikka olen periaatteessa omasta mielestäni keskituloinen, elättäisi yhteiskunta minua lähes samalla elintasolla ilman että teen mitään, kuin että käyn töissä ja maksan reilusti veroja.

Mietin päivittäin mitä vitun järkeä tässä on. Umpiväsyneenä töiden jälkeen käy kieltämättä mielessä ajatus helpommasta elämästä.

Voisitko hieman selventää, mistä tuo laskennallinen tuki 2125 työttömänä koostuisi?

Vierailija
194/207 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakaapas nyt hyvät ihmiset se, että ne jotka tekevät töitä, ovat liitossa ja liiton maksama päiväraha on jo isompi, kuin Kelan maksama :) Nämä, jotka eivät tee töitä, eivät myöskään saa liitolta rahaa!! Tai saattavat saada hetken, kunnes tippuvat Kelan päivärahoille. Itse laskurilla vilkaisin, niin saan Kelasta jotain 600€/kk ja liitolta jotain 980€/kk. PAITSI jos tienaan enemmän, saan myös liitolta enemmän! Toi oli se minimi.

Tyhmät kehuskelkoot 480€/kk toimeentulotuellaan. Viisaammat tekee töitä, kuuluu liittoon ja jos työttömyys tulee, saa lähes palkkansa verran.

Vierailija
195/207 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä helvetin väliä sillä on pitääkö sossun asiakas ne säästöt tilillä, vai nostaako loppukuusta "ylimääräiset" käteisenä talteen?

Sossusta ei pitäisi antaa rahaa laisinkaan vaan ruokakasseja ja välttämättönät laskut maksettaisiin ja apua sen verran kun on maksanut veroja eli kasvattanut turvaverkkoa. Jos ei ole ollut veronmaksua, niin ei apuakaan.

Mietippäs uudestaan. Ei ois aamulla renkaita autossa tai muutakaan mikä irti lähtee, ne olis myynnissä että ihmiset saa ruokaa. Mites sitä käteistä uskaltas nostaa, kun kulmalla kolkataan. Mitenhän kauppojen kävis, kun ruoat varastetaan? Rikollisuus tulis nousemaan todella paljon. Antaa köyhien saada tukensa, täällä kun ei olisi edes tarjota niitä töitä kaikille. Olisi pakko olla työpaikka/täysikäinen. Kukas sen rahottaa? Ei kaupoilla tai muillakaan yrityksillä oo varaa palkata ylinmääräisiä jos ei töitä ole eikä myyntiä tarpeeksi.

On paljon maita joissa ei ole ilmaista elämää eli sossua EU-maissakin ja monet niistä turvallisempia kuin Suomi. 

Et viitsisi jakaa väärää "tietoa".  Ja peukuttajien kannattaisi ihan itse selvitellä asioita, ettei peukuttele väärälle tiedolle.

Kaikissa EU-maissa on sosiaalituki, sitä vaatii Komissio jäsenmailtaan.

Kehittyvissä (eli entisissä itäblokin maissa ) se on toki pieni, mutta niin on BKT:kin, eli se on suhteessa maan keskipalkkaan.  Suomen tuet eivät ole EU-maiden korkeimmat, lähistöllämme on muitakin ns.

hyvinvointivaltioita, kuten Ruotsi, Norja ja Tanska.

EU-maiden yhteiset sosiaaliturvasäännöt

Kaikki EU-maat, Islanti, Liechtenstein, Norja ja Sveitsi noudattavat yhteisiä sosiaaliturvasääntöjä seuraavilla aloilla: sairaus-, äitiys- ja isyysturva, eläkkeet ja työkyvyttömyysturva, perhe-eläke-etuudet ja kuolemantapauksen johdosta myönnettävät avustukset, työttömyysturva, perhe-etuudet, työtapaturmat ja ammattitaudit.

Vierailija
196/207 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljesi on pummi,

koska hänellä oli niin huonot vanhemmat ja kauheat kotiolot.

Kotoa se malli tulee.

Vierailija
197/207 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisessä markkinatilanteessa palkkatyötä ei vain riitä kaikille, se on fakta. Valtion tukema vastikkeellinen työ vie oikeita työpaikkoja ja polkee ihmisten oikeuksia monin tavoin. Jos joku on tyytyväinen työttömänä, se hänelle suotakoon. Selkeästi suurempi enemmistö työttömistä kun mieluummin kuitenkin tekisi niitä töitä, jos vain kohtuupalkkaista sellaista löytyisi. Työttömyys on monin tavoin lannistavaa, ei pelkästään sen vähäisen rahan takia. Ja ihan oikeasti: Kokeilkaa itse vaikka parin vuoden ajan työttömyyttä niin tiedätte, mitä se todella on.

Automatisaation myötä työpaikat vähenevät aina vaan, ja sen myötä järjestelmä kaipaa perusteellista rakenteellista muutosta. Kun ottaa huomioon sosiaalitukien kaikki hyvät puolet (alhainen rikollisuus näin ensiksi mainittuna), tukijärjestelmä on lopulta myös työssäkäyvien etu. Vai pitäisittekö mieluummin verorahat itsellänne ja palkkaisitte niillä rahoilla itsellenne vartijan? Kumpikohan tulee lopulta työssäkäyvällekin edullisemmaksi?

Itse opiskelen yliopistossa palveluammattiin, jota ei ainakaan tällä hetkellä voi automatisoida. Käyn töissä jo nyt, ja jatkoakin ajatellen työllisyystilanne on erittäin hyvä. Siitä huolimatta kannatan ehdottomasti tukijärjestelmän pitämistä nykyisellään tai siirtymistä perustulomalliin. Minua ei haittaa yhtään maksaa osani myös muiden elämisestä, jos se takaa yhteiskuntarauhan.

Vierailija
198/207 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon kahden lapsen yksinhuoltaja. Saan lapsilisää korotuksineen vajaan 300€/kk ja elatusmaksuja yhteensä n. 300€/kk. Tein töitä tai en, nämä tulot ovat ja pysyvät. Sitten saan asumistukea n. 600€/kk, laskin että tämä ei tästä muutu, ennen kuin tienaan yli 1500€/kk palkkaa. Ja silloinkin saisin vielä muistaakseni n. 400€. Sitten saan työttömyyspäivärahaa vai mitähän päivärahaa onkaan. En oikein tiedä mitä se on, koska olen työkokeilussa ja saan siis päivärahan korotusosaa sekä 9€ kulukorvausta/tehty työpäivä. Eli saan kuukausista riippuen 650-850€/kk tilille (suunnilleen..)

Toimeentulotukeenkin olen vielä oikeutettu, 60€/kk +hyväksyttävät laskut.

Silti, vaikka saan hyvin tukia, vaihtaisin mielelläni tuon 650-850€/kk palkkaan. Tekisin sitä mitä nytkin, mutta palkkana saisin puolet enemmän. Asumistuki pysyisi samana tai laskisi hieman. Jäisi silti käteen enemmän! Paljon enemmän.

Pieni palkkaisen työnteko tai vähäisten vuorojen teko ei ole syy olla niitä tekemättä, että jäisi +-0 tilanteeseen. Se ei pidä paikkaansa. Jos palkka on pieni tai päiviä vähän, voi saada lisäksi vielä asumistukea. Lisäksi saa ansiopäiväsidonnaista. Eli jotain tukea tulee edelleen jostain ja kyllä se niin on laskettu, että jokaiselle työssä olevalle jää rahaa enemmän, kuin työttömälle. Vaikka ei olisi näihin oikeutettuja ja sattuisi esim. isoja laskuja tulemaan, voi saada toimeentulotukea kyseiselle kuulle! Nämä etuudet eivät poistu työssä kävijöiltä, heilläkin voi olla niihin oikeus.

Sama koskee niitä, joilla on isot lapsilaumat. Lapsilisiä ei viedä vaikka tienaisit. Yksinhuoltajat saavat elarit ja korotukset vaikka tienaisi. Vaikka tienaisi vähemmän, kuin mitä saa toimeentulotukea, siitä tehdään ansiotulovähennys, jota ei katsota tuloina eli jää enemmän!!

Vierailija
199/207 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ansiosidonnaiseen työttömyystukeen ei vaikuta säästöt tai puolison tulot; muihin tukiin ilmeisesti vaikuttaa.

Mielestäni Helsingissä ei tarvitse olla työttömänä, jos haluaa työhön, joten mitään sosiaalitukia, erityisesti asumistukea ei pidä maksaa, vaan kaikki tuet pitää antaa vain todella köyhille ja työssäkäyville (jos vaikka osa-aikatyössä ja saa asumistukea).

Vaikka saisin työttömänä tuplasti sen verran kuin työssäkäyvänä, en missään tapauksessa jäisi toisten elätiksi ja samalla menettäisi itsekunnioitustani ja kansalaisoikeuksiani.

Tunnen erään miehen, joka jätti peruskoulun jälkeen kaikki opintonsa kesken ja elää työmarkkinatuella äitinsä nurkissa aikomatta ikinä työhön.

Vierailija
200/207 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

voihan sieltä sossusta hakea rahaa vaikka kävisi töissäkin jos jää miinukselle !

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yksi