Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka usein saatte lapset hoitoon?

Vierailija
24.01.2017 |

Meillä on molempien vanhemmat elossa, hyväkuntoisia ja ainakin osittain työelämässä. Laskin, että meidän kaksi vanhempaa lasta oli viime vuoden aikana kolme kertaa yökylässä mun vanhemmilla, muuten eivär ole siellä ilman meitä olleet vuoden aikana. Vanhin lapsi on 7v eikä lapset ole vielä koskaan olleet anoppilassa yötä. Joskus pääsevät sinne hoitoon muutamaksi tunniksi, jos meillä joku pakollinen meno. En muista että viime vuonna olisivat anoppilassa olleet, mutta voi olla että jokunen lyhyt hoitokerta oli kuitenkin. Muita hoitajia ei ole. Neuvolassa kun kysytään verkostoista, niin sanon että juu hyvät on, kun pakkoraossa hoitaja kyllä löytyy. Mutta juuri koskaan ei ole pyydetty hoitoon ja itse olen sellainen, että en pyydä jos ei tosiaan ole pakko mennä jonnekin ilman lapsia. Isovanhemmat kyllä lapsista tykkäävät ja mun vanhemmat olettaa, että käydään siellä perheenä kerta viikkoon. Mutta mua on alkanut vähän nyppimään, että meidän pitäis pakata kolme tenavaa autoon, kun he ei käy meillä kuin lasten synttäreillä. Tekis mieli itsekkäästi ilmoittaa, että me ei liikuta kotoa enää minnekään ja halukkaat voi tulla lapsia tapaamaan meille. Mutta tulisko hankkia kukaan koskaan?

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodissa voivat olla 6-17 välillä 5*/vko. Pidän 3-4* 5h/pv. Muualla ei ikinä. Lapset 5 ja 3,5. Ei mitään tukiverkkoa 300km säteellä, jos ei kaveria lasketa joka voi kattoo noita sen 10-30min.

Vierailija
2/39 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain kyllä tarvittaessa. Otin myös itse ystävien lapsia vielä useammin meille hoitoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on niin innokkaat isovanhemmat molempien puolelta, että ottaisivat varmaan joka viikonloppu hoitoon. Nyt 2-vuotias oli viime vuonna 2 tai 3 kertaa jommilla kummilla isovanhemmilla muutaman tunnin, kun käytiin miehen kanssa syömässä ja elokuvissa.

Jos teillä vanhin on 7 niin kuinka nuori nuorin on? Itse aloin yökyläillä isovanhemmilla vasta kouluikäisenä, sitä ennen pelkkiä päiväkyläilyjä.

Vierailija
4/39 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ystävillä tai sisaruksilla ole lapsia, niin en halua heiltä apua pyytää, kun ei olisi mahdollisuutta vastavuoroisuuteen. Mulle olis varmaan helpointa jos voisin maksaa hoidosta, kun muuten pyytäminen on niin vaikeaa. Ehkä palkkaan jonkun varamummon ja katson kuinka syvälle sieraimeen nuo oikeat mummot sitten vetää herneen. He kun tosiaan haluavat olla paljon tekemisissä meidän lasten kanssa, mutta meidän pitäisi aina olla mukana.

Ap

Vierailija
5/39 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole minkäänlaista tukiverkostoa ja oman sairauteni takia en voi vastavuoroisuus-systeemillä ottaa kavereiden lapsia hoitoon. 3 vuoteen ei ole päästy mihinkään mutta nyt saimme tukiperheen. En kaipaa mitään menoja ja rientoja vaan rehellistä lepoa.

Vierailija
6/39 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koskaan (paitsi tietysti työpäivien ajaksi päiväkotiin). Oon totaali-yh ilman minkäänlaisia tuttava- tai tukiverkkoja. Äitini on sitä mieltä, että hän on mukulansa jo 30 vuotta sitten hoitanut joten ei enää hoida. Tykkää kyllä että käydään, mutta ei halua ottaa hoitoon. 

Mutta eipä tämä mulle mikään ongelma ole koskaan ollut, ei mulla ole mitään menohalujakaan ilman lapsia. Ihan tarpeeksi ja liikaakin ovat hoidossa päiväkodissa.

Vierailija
7/39 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on niin innokkaat isovanhemmat molempien puolelta, että ottaisivat varmaan joka viikonloppu hoitoon. Nyt 2-vuotias oli viime vuonna 2 tai 3 kertaa jommilla kummilla isovanhemmilla muutaman tunnin, kun käytiin miehen kanssa syömässä ja elokuvissa.

Jos teillä vanhin on 7 niin kuinka nuori nuorin on? Itse aloin yökyläillä isovanhemmilla vasta kouluikäisenä, sitä ennen pelkkiä päiväkyläilyjä.

Nuorin on 1v, mutta häntä en vielä tokikaan olisi hoitoon laittamassa edes päiväseltään. Keskimmäinen on 5v.

Vierailija
8/39 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina on saatu hoitoon kun on haluttu. Mahdollisia hoitajia ei ole kuin miehen vanhemmat, joten ihan jatkuvasti ei kehtaa pyytää. Tämän vuoden puolella lapset eivät ole olleet hoidossa vielä kertaakaan, viime vuoden hoitokertoja en viitsi edes laskea.

Vierailija
9/39 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska isovanhemmuus supistettiin hoitovelvollisuudeksi?

En itse ole koskaan ollut mummolassa yötä, vaikka koko perheenä mummoa käytiin tapaamassa vähintään kerran viikossa. Koskaan hän ei ollut meitä hoitamassa. Toinen isoäiti oli töissä eikä käynyt mielessä, että hän olisi joutunut viikonloppuna hoitajaksi. Sama omien lasten kanssa, isoäidit on olleet osa lasteni elämää, mutta ei hoitajina vaan isovanhempina. Hoitajaksi on palkattu MLL:n hoitaja ja kaikki on tyytyväisiä.

Varamummosysteemi on siitä hyvä, että siinä eläkkeellä oleva voi saada helposti 35e/h lisätienestiä.

Vierailija
10/39 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa sitä silti joskus kysyä, esim. ite oon lapseton, ja voisin todellakin ottaa joskus kaverien lapsia hoitoon (ja kokemusta lastenhoidosta kyllä on), oon monesti aina vinkannukin että tänne vaan hoitoon, mutta ei kukaan koskaan kysy kuitenkaan. Kerran on pari tuntia ollu kaverin vauva hoidossa, kun se äiti kävi hammaslääkärissä.

Vierailija
11/39 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

8v & 5v ovat viimeisen vuoden aikana olleet kymmenisen kertaa yökylässä isovanhemmillaan. Lisäksi täti hakee lapsia pariksi tunniksi kuussa, yleensä tämä on pois kuopuksen päivähoitoajasta, isompaa hakee suoraan koulusta.

Myös koululaisen kummitäti hakee tätä joskus suoraan koulusta ja palauttaa illalla, ehkä kerran pari kuussa.

Yleensä kuopus on hoidossa 8.30-15.30 hoidossa ja tokaluokkalainen iltapäiväkerhossa 15 saakka.

Vierailija
12/39 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka toinen vkl ovat isällään ja isävkl ovat sit ex-anoppilassa. Omilla vanhemmilla eivät koskaan ilman minua.

Vierailija
13/39 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koskaan. Kaverikylässä ovat olleet eskarilaisista, mutta ei vielä kertaakaan yhtä aikaa. Ja yleensä meillä on myös niitä kavwreita. Lapset 14 ja 12.

Vierailija
14/39 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun molempien on töiden takia reissattava jonnekin päiväkodin aukioloaikojen ulkopuolella on meidän hankittava joku hoitamaan lapsia. Näin "junan tuomina" mitään tukiverkkoja ei meillä täällä ole, joten koskaan emme kahdestaan käy missään edes päiväsaikaan, kun pienempi on vielä liian pieni jätettäväksi yksin.

Vierailija
15/39 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran tai pari kuussa pyytävät päästä mummolaan YÖKYLÄÄN ja se useimmiten onnistuu. Miksi tällaista isovanhemmilla vierailua sanotaan nykyään hoidoksi? 

Vierailija
16/39 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muksut nyt 13v ja 15v ja olleet yön yli hoidossa ehkä 3x. Lisäksi pari kertaa 4-5h ajan.

Vierailija
17/39 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole isovanhemmuutta supistamassa hoitovelvollisuudeksi. Mulle on sinällään ihan sama vaikka lapset ei olisi koskaan mummoloissa hoidossa. Mutta se mua harmittaa, että oletetaan meidän lähtevän viikonloppuna mummolaan lasten kanssa ja jos ei mennä, niin sitten syyllistetään, kun menee niin pitkään ettei nähdä. Me kuitenkin ollaan töissä arkena, illat kuskataan lapsia harrastuksissa. Kotona ei ehdi olemaan kuin viikonloppuna, mutta silloin pitäisi huolehtia, että isovanhemmat näkevät lapsenlapsiaan. Että ei, en odota että ottaisivat lapsia hoitoon joka viikonloppu, mutta ehkä toivoisin jotain vastavuoroisuutta ja effortia jotta näkisivät lapsia eikä vain odoteta että me tullaan ja me järjestetään.

Vierailija
18/39 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on molempien vanhemmat elossa, hyväkuntoisia ja ainakin osittain työelämässä. Laskin, että meidän kaksi vanhempaa lasta oli viime vuoden aikana kolme kertaa yökylässä mun vanhemmilla, muuten eivär ole siellä ilman meitä olleet vuoden aikana. Vanhin lapsi on 7v eikä lapset ole vielä koskaan olleet anoppilassa yötä. Joskus pääsevät sinne hoitoon muutamaksi tunniksi, jos meillä joku pakollinen meno. En muista että viime vuonna olisivat anoppilassa olleet, mutta voi olla että jokunen lyhyt hoitokerta oli kuitenkin. Muita hoitajia ei ole. Neuvolassa kun kysytään verkostoista, niin sanon että juu hyvät on, kun pakkoraossa hoitaja kyllä löytyy. Mutta juuri koskaan ei ole pyydetty hoitoon ja itse olen sellainen, että en pyydä jos ei tosiaan ole pakko mennä jonnekin ilman lapsia. Isovanhemmat kyllä lapsista tykkäävät ja mun vanhemmat olettaa, että käydään siellä perheenä kerta viikkoon. Mutta mua on alkanut vähän nyppimään, että meidän pitäis pakata kolme tenavaa autoon, kun he ei käy meillä kuin lasten synttäreillä. Tekis mieli itsekkäästi ilmoittaa, että me ei liikuta kotoa enää minnekään ja halukkaat voi tulla lapsia tapaamaan meille. Mutta tulisko hankkia kukaan koskaan?

Ap tuo sinun otsikkosi " kuinka usein saatte lapset hoitoon" pisti hieman outona silmään. Sisältääkö se ajatuksen, että miten usein onnistutte saamaan lapsista vapaata? Lapsenne olivat kuitenkin sinun vanhemmillasi muutaman kerran yökylässä ja anoppilassakin hoidossa päiväsaikaan. Monella perheellä ei ole tuotakaan mahdollisuutta. Kannattaa ehkä kysyä omilta vanhemmilta suoraan, miten paljon pystyisivät auttamaan ja voisivatko vierailla teillä mieluummin. Voihan olla, että vanhempasi ajattelevat, että pääsette helpommalla, kun tulette heille vieraaksi. Äitisi laittaa ehkä ruokaa yms.

Kun omat lapseni olivat pieniä, meillä ei ollut ketään tuttua lähimaillakaan, joten ei tarvinnut yökyliä laskea, kun niitä ei ollut.

Vierailija
19/39 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koskaan. Isäni ei osaa huolehtia edes itsestään, äidilläni ei ole omaa asuntoa, miehen äiti asuu kaukana. Ystäviä ei ole. Lapsi on kaksivuotias, ja on ollut meistä erossa ainoastaan päiväkodissa.

Vierailija
20/39 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole isovanhemmuutta supistamassa hoitovelvollisuudeksi. Mulle on sinällään ihan sama vaikka lapset ei olisi koskaan mummoloissa hoidossa. Mutta se mua harmittaa, että oletetaan meidän lähtevän viikonloppuna mummolaan lasten kanssa ja jos ei mennä, niin sitten syyllistetään, kun menee niin pitkään ettei nähdä. Me kuitenkin ollaan töissä arkena, illat kuskataan lapsia harrastuksissa. Kotona ei ehdi olemaan kuin viikonloppuna, mutta silloin pitäisi huolehtia, että isovanhemmat näkevät lapsenlapsiaan. Että ei, en odota että ottaisivat lapsia hoitoon joka viikonloppu, mutta ehkä toivoisin jotain vastavuoroisuutta ja effortia jotta näkisivät lapsia eikä vain odoteta että me tullaan ja me järjestetään.

Vanhempasi siis asuvat samalla paikkakunnalla? Oletko kysynyt suoraan, miksi eivät halua tulla lapsia moikkaamaan teille?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yhdeksän