Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työterveyshuollosa käyminen työpäivän aikana ja esimies

Vierailija
24.01.2017 |

Kuuluuko esimiehelle työterveyshuollossa käynnit? Meillä kattava työterveyshuolto ja monisairaana tulee käyntejä. En ole ollut koskaan vielä lyhyen työsuhteeni aikana saikulla eli sinänsä oikeilla hoidoilla olen ihan työkykyinen. Meillä aina pitää ilmoittaa jos kesken päivän laittaa koneeseen itsensä työterveyskäynnille eli etukäteen esimiehen kans pitää sopia. Multa aina esimies kysyy miksi mä taas sinne menen, justhan olin ja eikö käyntiä voisi välttää, että työnantajalle ei tulisi turhia kustannuksia. Olen kertonut, että en mielelläni työajalla näitä hoida ja aikoja kun ei muuten saa. Silti on utelias, miksi lääkäri A haluaa minut lääkärille B. Tarviiko näitä kertoa?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monissa tes:ssa vain akuuttikäynnit on palkallisia, siis tilanteet jossa sairastuu äkisti. Muu on palkatonta tai työajan ulkopuolella hoidettavaa.

Vierailija
2/11 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monissa tes:ssa vain akuuttikäynnit on palkallisia, siis tilanteet jossa sairastuu äkisti. Muu on palkatonta tai työajan ulkopuolella hoidettavaa.

Meillä työterveyslääkärin työajat on samat kuin meilläkin eli työajan ulkopuolella ei voi käydä. TES:n mukaan voi leimata työajalle jos on perusteltua, että miksi niin tekee eli aikoja ei ole. Tämä on siis ok. Mietin vaan, täytyykö se syy miksi sinne lääkäriin menee niin kertoa esimiehelle? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tes kyseessä?

Vierailija
4/11 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa varautua siihen, että tuo kattava työterveys aika nopeasti supistuu, jos kyseessä on pieni työnantaja. Maksaa sen verran paljon tuo ravaaminen, että on suoran kaikesta muusta sitten pois.

Vierailija
5/11 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua kertoa tarkemmin, että mikä tes.

Työterveyshuollon laajuus ei ole mun ongelma. Jos sitä säästösyistä joskus supistetaan niin sittenpähän supistetaan. Minä ainakin käyn sen mitä tarvii niin nyt tuolla työterveydessä, enkä tietenkään enää julkisella jonojen vuoksi tai yksityisellä omasta pussista. Ne toki hoidan muualla mitä työterveys ei kata. Ei ole pieni työnantaja, tuhansia työntekijöitä. 

Vierailija
6/11 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka aikoja voi olla vaikea/mahdoton saada muulloin kun työaikana, voidaan silti velvoittaa käymään omalla ajalla. Ainakin meillä muut kuin akuutiti käynnit hoidetaan siten, että kun lähdet lääkäriin, leimataan kellokortti ulos "oma asia" tunnuksella ja kun palaat leimaat itsesi taas sisään "omalta asialta". Näin ollen tuota lääkärissä käyntiin kulunutta aikaa ei lasketa työajaksi ja lääkärissä käyntiin kulunut aika tehdään siis sisään jonain toisena päivänä, jottei jää miinukselle kellokortilla. Meillä siis lupa käyttää työaikaa vain akuutteihin käynteihin ja siksi kerrottava esimiehelle mistö on kyse.

Vierailija
7/11 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei esimiehelle lähtökohtaisesti tarvitse syytä kertoa, mutta ei työterveyshuoltoon saa työajalla mennä esimiehelle kertomatta, ei edes siinä tapauksessa, että työajalla käyminen on sallittua ja jopa palkallista.

Toki mua esimiehenä kiinnostaisi työkykysi, jos lääkärikäyntejä on jatkuvasti. Ei siinä mielessä, että kyttäisin tai etsisin syytä päästä susta eroon, vaan siksi, voisinko vaikuttaa työoloihisi tai tehtäviisi sillä tavoin, että sairastelusi vähenee.

Vierailija
8/11 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarviiko teidän se diagnoosikin kertoa tai syy miksi menee? Voihan sen kertoa sillä tasolla, että ei akuutti tai akuutti kun vaikuttaa miten leimaa. Mulle sopii kyllä käydä keskellä päivää omalla ajalla myös jos niin on ja esimies näin käskisi tehdä. Mun mielestä syy ei kuitenkaan kuulu sille, siis ei mun tarvii sille mun mielestä kertoa että niin menen koska lääkäri A haluaa minut asiantuntevalle lääkäri B:lle tai että on vähän nilkka tässä kipeä.

Vierailija
9/11 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa varautua siihen, että tuo kattava työterveys aika nopeasti supistuu, jos kyseessä on pieni työnantaja. Maksaa sen verran paljon tuo ravaaminen, että on suoran kaikesta muusta sitten pois.

Ei ap varmaan siellä huvikseen "ravaa". Varaudu vaan itse vaikka maailmanloppuun.

Vierailija
10/11 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ap varmaan siellä huvikseen "ravaa". Varaudu vaan itse vaikka maailmanloppuun.

No meillä mammojen naamat meni vähän mutruun, kun tyhy -rahat peruttiin kohonneiden työterveuskulujen takia. Toki jos AP työskentelee isolla työnantajalla, niin yksittäiset suurkuluttajat eivät kokonaisuuteen vaikuta niinkään, joten esimies tuskin sitä tuskailee.

Vierailija
11/11 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei esimiehelle lähtökohtaisesti tarvitse syytä kertoa, mutta ei työterveyshuoltoon saa työajalla mennä esimiehelle kertomatta, ei edes siinä tapauksessa, että työajalla käyminen on sallittua ja jopa palkallista.

Toki mua esimiehenä kiinnostaisi työkykysi, jos lääkärikäyntejä on jatkuvasti. Ei siinä mielessä, että kyttäisin tai etsisin syytä päästä susta eroon, vaan siksi, voisinko vaikuttaa työoloihisi tai tehtäviisi sillä tavoin, että sairastelusi vähenee.

Toki näin on ja se on hyvä, että puututaan jos käy ihan kamalasti. Meillä esimies kuitenkin on kertonut, että turhia käyntejä pitää välttää kun lasku tulee työnantajalle. Ymmärrän tämän, mutta monesti oon mennyt käymään jollain lääkärillä ja se käskee toiselle esim.erikoislääkärille, koska ei osaa hoitaa mua ja en voi mennä suoraan erikoislääkärille ilman lähetettä erikoislääkärille. Tässä on jo tavallaan kaksi käyntiä, vaikka oikeasti tarvitsisin vain yhden. Esimieheni tietää osan sairauksistani, eikä se haittaa kun olen kertonut. Silti ihmettelen, miksi aina kysyy että no mikäs nyt vaivaa ja onko pakko mennä just erikoislääkärille, eikö yleislääkäri voisi, miksi toinen yleislääkäri käski toiselle yleislääkärille jne. Mielestäni ei ole esimiehen tehtävä puuttua minun hoitooni tai siihen kuka mua työterveydessä hoitaa. Silleen jännä, että kutittaa sen persettä noin paljon kun on tosiaan tuhansia työntekijöitä koko organisaatiossa. Ymmärrän siis hänenkin pointin, että pitäisi mahdollisimman vähän käydä ja ei tietenkään huvikseen. Mun mielestä vaan ei oo mun ongelma jos tulee paljon käyntejä, koska meidän työterveyslääkäri sattuu olemaan hyvin onneton ja lähettää jopa yleislääkärille kun ei osaa jotain nilkkaa tutkia. On alkanut ahdistaa kun hän aina kysyy, että mikä on ongelma ja ei lopeta utelua kun sanon että vaiva on akuutti, mutta en tarvitse saikkua kiitosta vaan. Todella kiusallista kun se jää jankkaamaan, koita siinä sit selittää että tuli joku tulehdus emättimeen, on virtsatieinfektio tai jotain :D?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kolme