Panacod kipulääkkeen käytöstä kokemuksia? Mieheni käytöksestä..
Mieheni joutui joulun alla pieneen onnettomuuteen, jonka seurauksena mursi ranteensa ja sai kipuun tuota kyseistä lääkettä. Heti tapahtuman jälkeen mies oli vielä ihan normaali, mutta on nyt vähitellen alkanut muuttumaan. Mietin jo johtuuko se lääkkeestä vai onko nyt jokin muu hätänä. Häneltä itseltään on ihan turha kysellä, koska hän on todella kärttyinen nykyään koko ajan ja tuntuu pahenevan vaan.
Nuo Panacod lääkkeet tuli itselle mieleen miehen käytöksen selittäjänä, kun kuulin miten epätoivoisesti hän lääkärin puhelinajalla anoi lääkäriltä niitä, vaikka ranteen kivun pitäisi olla helpottanut jo paljon ja melkeinpä kuuluisi jo pärjätä vähintään tulehduskipulääkkeillä. Lisäksi siskonsa kävi eilen kylässä ja pyysi kuukautiskipuihinsa lainaksi mieheltä muutamaa Panacodia, koska hänellä itselläänkin on noita kirjoitettuna, mutta ei vain tällä kertaa sattunut olemaan mukana. Yleensä niin rauhallinen mieheni suuttui silmiinnähden siskolleen tuosta pyynnöstä, eikä suostunut lainaamaan yhtäkään.
Pelottaa, että mitä seuraavaksi, kun mies on niin vihainen koko ajan. Hänen käytöksensä on myös muuttunut masentuneeksi siinä mielessä, ettei hän nykyään tee oikein päivisin mitään ja lisäksi nukkuu paljon. Suuren kotona olonsa vuoksi en oikein pettämiseenkään uskoisi, kun eihän mies jaksa tehdä mitään. Miten jaksaisi pettääkään? Muutos miehen luonteessa on todella räikeä. Ennen hän oli aina niin hyväntuulinen ja energinen, vitsaili paljon ja oli suunapäänä tekemässä kaikenlaista.
Voinko tehdä mitään? Ajatuksia?
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Suomessa tällä hetkellä tavallisin riippuvuutta aiheuttava lääke on panacod ja siinä toi kodeiini. Mutta kk on aika lyhyt aika - nopeesti on jäänyt koukkuun vai käyttääkö muutakin? Entä alkoholi? Käykö mies töissä? Outoa, jos rannekipuun panacod määrättiin. Vai myisikö miehesi Panacodeja eteenpäin. Ota puheeksi. Jos hakee hyvää oloa panacodista, niin kerro, että on ehkä koukussa, ja nopeasti nyt lääkäriin ja kodeiinista vierottumaan. Jos ei muita päihteitä käytä, niin voi olla mahdollista kerralla lopettaa, kun niin lyhyt käyttöhistoria.
Lääkäri
Jos olisit oikeasti lääkäri, tietäisit että eniten riippuvuutta aiheuttavat bentsot.
Minä en ymmärrä että miksi tuota panacodia tyrkytetään varsinkin leikkausten jälkeen... Minulla murtui ranne ja kolmesti sitä operoitiin, aina leikkauksen jälkeen lääkäri oli kirjoittanut panacodia. Yhtään en syönyt koska mulle tulee niistä sydämen tykytystä, mieluummin olisin ottanut reseptin buranalle ja panadolille.
Panacod aiheuttaa riippuvuutta, jos sitä käytetään muuhun kuin kipuun ja/tai enemmän kuin kivun lievitykseen tarvittaisiin. Lääkärit usein määräävät esim 2 tablettia 4 kertaa päivässä, mutta tuo voi olla monille aivan liian suuri määrä. Kipu on yksilöllistä ja joku on herkempi kipuun kuin toinen. Samoin lääkkeet tehoavat eri ihmisillä eri tavalla. Mulla on Panacodia ollut useinkin ja mm murtuman jälkeen. Lääkärin ohje oli juuri tuo edellä mainitsemani, mutta ensimmäisinä päivinä otin vain yhden tabletin 3 kertaa päivässä, muutamaa päivää myöhemmin yhden tabletin aamuin illoin ja jonkin ajan päästä enää yhden tabletin päivässä. Lopuksi siirryin muihin särkylääkkeisiin, kunnes en tarvinnut särkylääkettä enää ollenkaan. Ei siis ole tarkoituksenmukaista, että Panacodia otetaan enemmän tai pidempään kuin mitä on tarpeen, vaikka lääkäri annostuksen määrääkin tietynlaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa tällä hetkellä tavallisin riippuvuutta aiheuttava lääke on panacod ja siinä toi kodeiini. Mutta kk on aika lyhyt aika - nopeesti on jäänyt koukkuun vai käyttääkö muutakin? Entä alkoholi? Käykö mies töissä? Outoa, jos rannekipuun panacod määrättiin. Vai myisikö miehesi Panacodeja eteenpäin. Ota puheeksi. Jos hakee hyvää oloa panacodista, niin kerro, että on ehkä koukussa, ja nopeasti nyt lääkäriin ja kodeiinista vierottumaan. Jos ei muita päihteitä käytä, niin voi olla mahdollista kerralla lopettaa, kun niin lyhyt käyttöhistoria.
LääkäriKiitos vastauksestasi! Miehellä siis murtui se ranne, mutta ei sille tehty lääkärissä mitään muuta kuin vain kirjoitettiin tuo kipulääkeresepti. Mies opiskelee eikä käy töissä. Niistä opiskeluistakin on nyt onnettomuuden jälkeen ollut enimmäkseen pois. Alkoholia hän on käyttänyt kaljan tai kaksi viikossa noiden lääkkeiden kanssa ja suht samalla tavalla on juonut aiemminkin ennen onnettomuutta. Ei kai miehen lääkärit ikuisuuksia voi Panacodia hänelle kirjoittaa sitten, kun röntgenkuvat näyttävät ranteen olevan kunnossa? Hän ei mielellään puhu minulle kovinkaan yksityiskohtaisesti tuosta ranteensa paranemisen tilanteesta, kuulin vain sen hänen puhelun lääkärinsä kanssa.
ap
Ranne murtunut eikä sille tehty muuta kuin määrättiin kipulääkettä? Onpa outoa.
Viimeksi sen miehen lääkärin soittoajan jälkeen kysyinkin mieheltä huolissani, että onko paranemiseen tullut jotakin takapakkeja vai paraneeko normaalisti, johon mies tiuskaisi sen paranevan normaalisti. Tietysti siitä ranteesta röntgenkuvia on otettu, muttei leikattu ainakaan mitenkään. Johtui se sitten lääkkeestä tai ei, tahtoisin vaan sen "entisen" ihanan mieheni takaisin.
ap
Mä otin kerran yhden panacodin ja mun pää meni ihan sekaisin. En tiedä vaikuttiko se, että olin edellisenä iltana ottanut runsaasti alkoholia ja sitä oli vielä veressä?
Sain ystävältä silloin muutaman kun olin menossa kierukan vaihtoon. Onneksi olin menossa vääränä päivänä ja ei tarvinnut sekopäisenä mennä lääkärin vastaanotolle.
Ei koskaan enää panacodia mulle!
Tuo ystävä kävi läpi vaikean selkäleikkauksen ja siksi käytti noita. En tiedä käyttääkö vieläkin, mutta ihan normaalisti käyttäytyy ja käy töissäkin nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Panacod aiheuttaa riippuvuutta, jos sitä käytetään muuhun kuin kipuun ja/tai enemmän kuin kivun lievitykseen tarvittaisiin. Lääkärit usein määräävät esim 2 tablettia 4 kertaa päivässä, mutta tuo voi olla monille aivan liian suuri määrä. Kipu on yksilöllistä ja joku on herkempi kipuun kuin toinen. Samoin lääkkeet tehoavat eri ihmisillä eri tavalla. Mulla on Panacodia ollut useinkin ja mm murtuman jälkeen. Lääkärin ohje oli juuri tuo edellä mainitsemani, mutta ensimmäisinä päivinä otin vain yhden tabletin 3 kertaa päivässä, muutamaa päivää myöhemmin yhden tabletin aamuin illoin ja jonkin ajan päästä enää yhden tabletin päivässä. Lopuksi siirryin muihin särkylääkkeisiin, kunnes en tarvinnut särkylääkettä enää ollenkaan. Ei siis ole tarkoituksenmukaista, että Panacodia otetaan enemmän tai pidempään kuin mitä on tarpeen, vaikka lääkäri annostuksen määrääkin tietynlaiseksi.
Samalla lailla se lääkeaine sitä riippuuvuutta aiheuttaa käytöstä riippumatta. Ei se aine tiedä että nyt käytetään enemmän kuin lääkäri määrää. Ihme oletuksia ihmisillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
LääkäriKiitos vastauksestasi! Miehellä siis murtui se ranne, mutta ei sille tehty lääkärissä mitään muuta kuin vain kirjoitettiin tuo kipulääkeresepti. Mies opiskelee eikä käy töissä. Niistä opiskeluistakin on nyt onnettomuuden jälkeen ollut enimmäkseen pois. Alkoholia hän on käyttänyt kaljan tai kaksi viikossa noiden lääkkeiden kanssa ja suht samalla tavalla on juonut aiemminkin ennen onnettomuutta. Ei kai miehen lääkärit ikuisuuksia voi Panacodia hänelle kirjoittaa sitten, kun röntgenkuvat näyttävät ranteen olevan kunnossa? Hän ei mielellään puhu minulle kovinkaan yksityiskohtaisesti tuosta ranteensa paranemisen tilanteesta, kuulin vain sen hänen puhelun lääkärinsä kanssa.
ap
Viimeksi sen miehen lääkärin soittoajan jälkeen kysyinkin mieheltä huolissani, että onko paranemiseen tullut jotakin takapakkeja vai paraneeko normaalisti, johon mies tiuskaisi sen paranevan normaalisti. Tietysti siitä ranteesta röntgenkuvia on otettu, muttei leikattu ainakaan mitenkään. Johtui se sitten lääkkeestä tai ei, tahtoisin vaan sen "entisen" ihanan mieheni takaisin.
ap
Kai siinä nyt kipsi on, tai lasta? Ei ihme jos on kipeä vielä jos ei ole edes kipsattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
ap
Kai siinä ranteessa sentään kipsi tai lasta on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samalla lailla se lääkeaine sitä riippuuvuutta aiheuttaa käytöstä riippumatta. Ei se aine tiedä että nyt käytetään enemmän kuin lääkäri määrää. Ihme oletuksia ihmisillä.
Eipä pidä paikkaansa. Panacodin annostus on silloin sopiva, kun se riittää aivojen kipukeskukselle poistamaan kivun. Tällöin potilas ei saa lääkkeestä hyvänolon tunnetta. Jos annostus on suurempi, osa vaikutuksesta siirtyy aivojen mielihyväkeskukseen. Kysypä vaikka joltain kipuun erikoistuneelta lääkäriltä.
t. Kipukroonikko
Itse söin niitä nielurisaleikkauksen jälkeen ja olin hereillä ehkä max 5 tuntia päivässä. Mitään vieroitusoireita ei kyllä tullut mutta väsyttivät kamalasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Panacod on tottumattomalle kuin morfiinia. Itse sain sitä ensimmäisen kerran n. 15 v. sitten, ja yksi tabletti laittoi minut sekaisin. Viikkoa myöhemmin ei edes kuusi tablettia kerralla vaikuttanut mitään. Vasta myöhemmin kuulin, että liiallinen Panacodin ottaminen kerralla tuhoaa maksan ja munuaiset. Onneksi en tiennyt sitä silloin. Tosin oli kovaa toleranssia muihin nappeihin jo pohjilla.
Parasetamoli tuhoaa maksan liian isoilla annoksilla riippumatta siitä minkälaisessa/nimisessä pillerissä sitä ottaa.
Onneksi on olemassa yksi -ja vain yksi!- aine, joka voi pelastaa ja uudistaa jo tuhoutumassa olevan maksankin! Eikä se ole lääke, vaan eräästä kasvista saatava valmiste. Todistetusti. Kymmeniä kertoja tieteellä todistetusti; PubMed, Cochrane... Keski-Euroopan maissa lääkärit määräävät sitä lääkkeenä, Suomesta sitä saa vielä ostaa luontaistuotekaupoista.
Itse sain panacodia yskään. Tehokkaasti vei kyllä yskän pois. Itsellä ei mitään sekavaa oloa tai "hyviä trippejä" siitä tullut. Pidemmästä käytöstä ummetusta.
Kumpi ranne mieheltäsi murtui? Ehkä syy kärttyisyyteen on se, että entisenlainen rentoutuminen ei onnistu väärällä kädellä? Tuli vaan mieleen...
Mä vaan nukahdan ottaessani Panacodia :D Hammaskipuun joskus määrätty. En mä oo muuta kokenut vatsaoireita lukuunottamatta. Luulisi vaikuttavan suuremmin, sillä painoindeksi tällä hetkellä 12
Vierailija kirjoitti:
Voi olla myös, että sillä on oikeasti niitä kipujakin vielä, mutta joutuu kärvistelemään, kun lääkäri pihtaa kipulääkereseptiä. Jatkuva kipu tekee äreäksi myös.
Toki voi olla riippuvuuttakin. Panacodeista tulee ihan leppoisa olo. Mutta tämä väistyy aikanaan, voi aiheuttaa känkkäränkkää tässä vaiheessa vielä. En ole kuullut kenestäkään, joka olisi jäänyt panacodeista kipulääkekierteeseen.
Itse asiassa kodeiiniriippuvuudesta oli joskus dokumentti tai vastaava ylellä. Siinä kaikki alko migreeniin määrätystä panacodista, lopulta lääkäri määräs pelkkää kodeiinia...
Eihän mikään vaikuta kaikkiin. Mä en jääny tupakkaan kiinni, siis vaikka joskus oikein "opettelin", samoin tramal ei vaikuttanu muuten kuin, että infernaalinen päänsärky katos jne..
Mulla ei aina vie edes päänsärkyä pois. Yskään otan joskus. Ihmettelen hehkutusta mitä ko. lääkkeen ympärillä on.
Ap paljastui provoksi kun ei enää kommentoi, varsinkaan kun kysyttiin että eikö siinä ranteessa ole kipsiä/lastaa.
Panacod on ainoa lääke, joka minulle tehoaa päänsärkyyn, joten se on minulla säännöllisessä käytössä. Lähemmäs 20 vuotta jo yritetty keksiä jotain muuta lääkettä/ratkaisua, mutta eipä ole löytynyt. Minulla menee suunnilleen se 100 kpl paketti vuodessa, kymmenen vuotta varmaan ollut jatkuva resepti. En koe olevani koukussa, otan sitä vain tarpeeseen enkä saa siitä mitään "oloja". Jos sen ottaa liian herkästi, siitä tulee huono olo, joten ei todellakaan houkuttele ottamaan "huvin vuoksi".
Vierailija kirjoitti:
Panacod on tottumattomalle kuin morfiinia. Itse sain sitä ensimmäisen kerran n. 15 v. sitten, ja yksi tabletti laittoi minut sekaisin. Viikkoa myöhemmin ei edes kuusi tablettia kerralla vaikuttanut mitään. Vasta myöhemmin kuulin, että liiallinen Panacodin ottaminen kerralla tuhoaa maksan ja munuaiset. Onneksi en tiennyt sitä silloin. Tosin oli kovaa toleranssia muihin nappeihin jo pohjilla.
Itseasiassa Panacodin sisältämä kodeiini muuttuu morfiiniksi elimistössä.
Minulla ei Panacodit vaikuttanut mitenkään mihinkään. Ensin otin yhden poretabletin (pitäisi käsittääkseni olla nopea vaikutteisempi) ja tunnin odottelun jälkeen kaksi lisää. Ei vienyt edes kipua. Mitään toleransseja ei pohjilla ole, sillä oli ensimmäiset kipulääkkeeni ikinä.
Kissani kyllä meni aivan sekaisin kodeiinista, kun lääkäri määräsi sille virtsatulehdukseen. Ei kyllä kolmen päivän kipulääkityksen jälkeen ollut mitenkään masentuneen tai kärttyisän oloinen :D.