Panacod kipulääkkeen käytöstä kokemuksia? Mieheni käytöksestä..
Mieheni joutui joulun alla pieneen onnettomuuteen, jonka seurauksena mursi ranteensa ja sai kipuun tuota kyseistä lääkettä. Heti tapahtuman jälkeen mies oli vielä ihan normaali, mutta on nyt vähitellen alkanut muuttumaan. Mietin jo johtuuko se lääkkeestä vai onko nyt jokin muu hätänä. Häneltä itseltään on ihan turha kysellä, koska hän on todella kärttyinen nykyään koko ajan ja tuntuu pahenevan vaan.
Nuo Panacod lääkkeet tuli itselle mieleen miehen käytöksen selittäjänä, kun kuulin miten epätoivoisesti hän lääkärin puhelinajalla anoi lääkäriltä niitä, vaikka ranteen kivun pitäisi olla helpottanut jo paljon ja melkeinpä kuuluisi jo pärjätä vähintään tulehduskipulääkkeillä. Lisäksi siskonsa kävi eilen kylässä ja pyysi kuukautiskipuihinsa lainaksi mieheltä muutamaa Panacodia, koska hänellä itselläänkin on noita kirjoitettuna, mutta ei vain tällä kertaa sattunut olemaan mukana. Yleensä niin rauhallinen mieheni suuttui silmiinnähden siskolleen tuosta pyynnöstä, eikä suostunut lainaamaan yhtäkään.
Pelottaa, että mitä seuraavaksi, kun mies on niin vihainen koko ajan. Hänen käytöksensä on myös muuttunut masentuneeksi siinä mielessä, ettei hän nykyään tee oikein päivisin mitään ja lisäksi nukkuu paljon. Suuren kotona olonsa vuoksi en oikein pettämiseenkään uskoisi, kun eihän mies jaksa tehdä mitään. Miten jaksaisi pettääkään? Muutos miehen luonteessa on todella räikeä. Ennen hän oli aina niin hyväntuulinen ja energinen, vitsaili paljon ja oli suunapäänä tekemässä kaikenlaista.
Voinko tehdä mitään? Ajatuksia?
Kommentit (57)
Panacodit tekevät minut vain väsyneeksi tai hieman höpöön olotilaan. Exäni kanssa keskustelin kerran panacodeista ja hän kertoi, että hänen oli pakko lopettaa niiden käyttö jalkakipuunsa, kun ne tekivät hänet huomattavasti aggressiivisemmaksi ja kiukkuiseksi.
Panacod ei kaikille edes auta. Itselläni allergia, joten käteni murtumaan leikkauksen jälkeen sain Pancodia. Pari koitin, ja olo vaan huononi tosi yököttäväksi ja palasin takaisin Panadoliin. Kipua ei vienyt Pancod edes kummemmin pois eli järkyttävä särky, mutta mieluummin sitä kipua ja Panadol kuin vielä ällöttävä olo lisukkeena. En ole huolinut sitä, kun lekuri on tarjonnut. Minulla ei edes auta yhtään enemmän kipuun. En voi astmaatikkona käyttää muitakaan kipuun, mutta en kaipaakaan. Kipu meni ohi aikanaan. En syö herkästi särkylääkettä.
Nyt on 27.1.2022. Kaaduin jäisellä tiellä 23.1. kotini lähellä Kontiolahdella. Luita ei mennyt, mutta ruhjevamma tuli. Panadol lievensi vain vähän kipua urheilijataustaisen ruumiinrakenteeni myötä. Olin 25.1. Helsingissä työtoimeksiantoa tekemässä. Päivän aikana istuin junassa ja metrossa kaiken muun ajan, paitsi tapaaminen livenä noin yksi tunti. Jalka oli turvonnut ja kipuili sekä kuumotti. Pelkällä Panadol tosiaan suuren toleranssin myötä ei ole paljon vaikutusta + tarvitsin lääkärillä käynnin hoitoa varten. Johtuu esimerkiksi siitä, että aiempina vuosina olen käyttänyt sellaisia määriä alkoholia, että fitness -valmentaja kollegani sanoi, että "Minä olisin kuollut tuohon sinun pikkujoulun alkomäärään" Niin varmasti nainen olisikin. Japanissa kun olin töissä 2018 syksyllä saaden ylirasituksesta paniikkikohtaukse + epäilen, että läksiäisissäni juomalasiini oli joku laittanut huomaamattani jotain, koska olo oli aivan erikoinen. Epäilen, että jotain ekstaasin kaltaista lasiini oli laitettu, koska se seurue tarjoili minulle. No, Diapamia aiemmin en koskaan ollut käyttänyt, mutta sitä pyysin lentokenttälääkäriltä -ja kyselemättä antoi kahden päivän annoksen kaappitavarana. Suomessa harvoin vahvempia kipulääkkeitä kirjoittavat, vaikka vakavemman puoleisissa vammoissa joku Burana tai Panadol on ihan sama kuin kalkkitabletti treenatulle miehelle, ja miksi ei naisellekin. Sama juttu unilääkkeiden kanssa. Suomessa niitä on jopa vaikea saada. Joskus olen tilannut ambulanssin ja sanonut, että viekää minut polille vaikka pariksi päiväksi, että saan siellä unilääkkeen. Valvominen kolme päivää vie jo niin sekaisin, että jotain tässä on tehtävä. Oma TK lääkäri ei kirjoita unilääkkeitäkään. No, nyt sairaslomaa 10pv, mutta ei sillä kansainvälisissä toimeksiannoissa ole juuri merkitystä muuta kuin, että "Oh, so did doctor say to you in Finland? Yes, take your time. Hope you are better soon." Panacodin otin tunti sitten. No ei kivun tunnetta nyt ole. Ennen nukkumaan menoa nyt otin + yritän rentoutua tv:n parissa jonkin aikaa + myöhäis-iltapala.
Panacod 500 mg polven nivelrikkokivun hoitoon maaliskuu 2022. 2 tabletin jälkeen, ohjeiden mukaisesti otettuna, äkillinen kova ylävatsakipu, hengitysvaikeuksia, pahoinvointia, pulssi taivaissa. Jäin henkiin, mutta oli todella pelottavaa. On aivan selvää, ettei koskaan enää Panacodia.
Panacodin vaikutushan on tosi yksilöllistä, kuinka tehokkaasti elimistö muuttaa kodeiinia morfiiniksi. Mulla oli muutama vuosi sitten vyöruusu, ja öitä varten sain panacodia. Mutta ei se vaikutus mulla ollut kummoinen, auttoi kipuun vähän paremmin kuin Burana ja Panadol, muuten siitä tuli vähän huippaava tunne päähän aluksi. Mutta en kokenut jääneeni millään tavalla koukkuun siihen, tai muista mitään ärtymystä tai muuta erikoista.
Kodeiini aiheuttaa osalla ihmisistä voimakasta riippuvuutta. Se kenelle riippuvuus syntyy, riippuu aineenvaihdunnan toiminnasta.
Kuulostaa siltä että miehelle on kehittynyt riippuvuus. Ärtymys johtuu joko lääkkeen huumaavan tehon laskusta tai siitä, että mies tietää itse olevansa riippuvainen lääkkeestä. Ilmeisesti hänellä on lääkettä vielä jäljellä mutta se on pian loppumassa? Luultavasti riippuvuus hellittää muutamassa päivässä kun lääke on loppunut.
En osaa arvailla sen enempää, koska itselleni kodeiini ei ole aiheuttanut riippuvuutta. Tai se vielä tulee mieleen, että onko mies käyttänyt aiemmin mitään huumeita? Siinä tapauksessa kannattaa olla tarkkana, ettei hän palaa huumeiden käyttöön lääkkeen loppuessa.
Vierailija kirjoitti:
Kumpi ranne mieheltäsi murtui? Ehkä syy kärttyisyyteen on se, että entisenlainen rentoutuminen ei onnistu väärällä kädellä? Tuli vaan mieleen...
Sama kävi mielessä. Kuin myös mainittu saikkuketutus. Ja ihan se, että on todella turhauttavaa elää ilman toista kunnollista kättä, varsinkin jos se on dominoiva käsi joka on kipeä. Elämästä tulee todella vaikeaa ja turhauttavaa eikä mitään kivaa voi tehdä kun melkein kaikkeen tarvitsee sitä (hyvää) kättä.
Jaaaaa vielä tietysti se, että jos miehellä ei oikein ole sanallisia valmiuksia tai muuten halukkuutta mitään tunnepuolen asioita käsitellä muiden ihmisten kanssa, niin aiheuttaahan semmoinen purkamattomuus myös pahaa oloa sisälle. Kaiken kipujen ja muiden vaikeuksien päälle vielä siis.
Annahan mörrimöykylle oikein kunnon hali ja hiero vaikka hartiat siinä samalla niskaa pussaillen. Jospa se siitä.
Vierailija kirjoitti:
Jaa on vai. Tuolla kaapissa on läjäpäin. Osa on menossa vanhaksi. Onneksi nuo ei minulle oikeestaan aiheuta mitään muuta kuin vie vähän kipua pois. ei oikein hyvin toimi siinäkään.
Sinulta ja minulta puuttuu maksasta entsyymi, joka muuttaa kodeiinin morfiiniksi.
Tää on taas 5 vuotta vanha ketju, eiköhän syy ole jo selvinnyt. Vai onkohan mies vielä koukussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa tällä hetkellä tavallisin riippuvuutta aiheuttava lääke on panacod ja siinä toi kodeiini. Mutta kk on aika lyhyt aika - nopeesti on jäänyt koukkuun vai käyttääkö muutakin? Entä alkoholi? Käykö mies töissä? Outoa, jos rannekipuun panacod määrättiin. Vai myisikö miehesi Panacodeja eteenpäin. Ota puheeksi. Jos hakee hyvää oloa panacodista, niin kerro, että on ehkä koukussa, ja nopeasti nyt lääkäriin ja kodeiinista vierottumaan. Jos ei muita päihteitä käytä, niin voi olla mahdollista kerralla lopettaa, kun niin lyhyt käyttöhistoria.
LääkäriJos olisit oikeasti lääkäri, tietäisit että eniten riippuvuutta aiheuttavat bentsot.
Kuulostaa sikäli hassulta kun niitä ei määrätä edes tarpeeseen.
Mä menin 3 panacodista seuraavana päivänä tosi heikkoon kuntoon en jaksanut kauppakassia kantaa yhteen menoon. Matkaa on 150m. Kotona en pystynyt ottaa edes kenkiä jalasta. Sain vielä iho-oireitakin.
Sain joskus aikoja sitten Panacodia, kun olin keuhkoputkentulehdusessa, enkä saanut öisin yskältäni nukuttua. Panacod auttoi todella, iltaisin kun otin pillerin, niin oli ihanan rento olo, ja sain hyvin nukuttua.
Reseptillä oli vain 10 pilleriä, ja jäi harmittamaan, kun ne loppuivat. Ymmärsin vasta jälkeenpäin, että noihin voi jäädä todella helposti koukkuun. Olen addiktoituvaa tyyppiä, joten onneksi noita määrättiin vain vähän. Mutta aikoinaan Panacodia tosiaan määrättiin huomattavasti helpommin, kuin nykyään. En ihmettele yhtään, että suositukset noiden suhteen ovat kiristyneet. Itsekin aloin tuon lyhyen kuurin aikana jo odottaa iltaa, että saisin ottaa taas yhden napin.
Alkujaan vanha ketju, mutta aihe ajankohtainen.
Täällä 49 v nainen, joka veti rähmälleen töihin mennessä ja siis juuri nyt sairauslomalla ja käsi kipsattuna. Murtui ranne ja Panacodeja sain reseptillä. Minulla on annostus: 1-2 tablettia 1-3 krtaa vuorokaudessa tarvittaessa. Ensimmäiset 2 vuorokautta söin maksimiannoksen ja nukuin suurimman osan ajasta. Sen jälkeen otin enää nukkumaan mennessä ja korvasin päivän tavallisella parasetamolilla (ibuprofeenia en saa syödä). Tokalla viikolla jätin lääkkeet jo kaikki pois, olisinko nyt kahden viimeisen viikon aikana syönyt yhteensä 3-4 särkylääkettä. En kyllä mitään riippuvuutta huomannut tai edes ajatellut, lääkkeet väsyttivät ja kieltämättä vatsa taisi toimia ensimmäistä kertaa 6 vuorokauden päästä kaatumisesta.
Särky kyllä aiheuttaa kiukkua ja tämä kotona makoilu ahdistusta. Kun en saa kengän nauhoja sidottua, ruokaa leikattua, rintaliivejä kiinnitettyä, rullaverhoa ylös jne. Ei tämä kivaa ole.
Tarja 52 v. kirjoitti:
Panacodit on opiaatteja ja voimakasta riippuvuutta aiheuttava lääke. Joillekin ne voivat aiheuttaa jopa näköharhoja. Aika hyvin niillä kyllä saa huolet ja murheet pois mielestä, se on pakko myöntää...
nimim. "kerran kokeillut"
Joopa joo. Joillekin aiheuttaa sekavan olotilan. Joillekin ei auta mitään. Useimmilla helpottaa kipua. Ap:n miehelle lääke ei sovi koska tottunut siihen.
Mutta turha yleistää. Esim.itselläni ei aiheuta yhtään mitään tavallisesta poikkeavaa oloa, ei hyvää tai huonoa. Vaikutus kipuun myös olematon. Verikokeista näkee mihin tyyppiin kuuluu.
Näinhän se menee. Panacod metaboloituu maksassa morfiiniksi, jos metaboloituu. Luokitellaan keskivahvaksi kipulääkkeeksi, vaikka morfiinia. Mulla menee nuppi sekaisin yhdestä, en jää koukkuun. Vihaan sitä olotilaa.
73 v kirjoitti:
Panacod 500 mg polven nivelrikkokivun hoitoon maaliskuu 2022. 2 tabletin jälkeen, ohjeiden mukaisesti otettuna, äkillinen kova ylävatsakipu, hengitysvaikeuksia, pahoinvointia, pulssi taivaissa. Jäin henkiin, mutta oli todella pelottavaa. On aivan selvää, ettei koskaan enää Panacodia.
Vanha, mutta paracetamol 500mg ja kodeiinia 30mg. Tämä on tärkeää erottaa. Hurja on annostus, mikäli kodeiinia tuo 500mg 😅
Ei kaikilla ja yksilölliset erot voivat olla suuria.
http://www.potilaanlaakarilehti.fi/artikkelit/miten-kodeiini-toimii/
Itse kuulun siihen 5 prosenttiin, jolla kodeiinin teho jää todella heikoksi.