Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Apuva! Liikkumattomuus ja avun saanti

16.03.2006 |

Ja nyt ei kyseessä lapsen liikkumattomuus vaan ÄIDIN. Olen kärsinyt jos jonkin moisista noidannuolista etc. mutta tämä jonka kera aamulla heräsin on jo huippu. Edes sängystä en millään meinannut päästä ylös, vasen jalka ei yksinkertaisesti toimi YHTÄÄN! Lantio ei taivu. Sattuu niin pirskatisti pienikin liikahdus missään asennossa! Tuonne peppuun/häntäluuhun ja minne lie.. ja lonkasta asti vasen jalka sitten muuten tunnoton ja turta, eikä tosiaan toimi - ei mitään kontrollia ja menee alta koko ajan (aiemmin meni alta tosi tihein välein, mutta nyt tosiaan koko ajan).

Mikä nyt avuksi? Aiemmat ovat olleet sentään vähän lievempiä, hampaita kiristellen kävely, istuminen, seisominen sujuneet ja välillä on helpottanut ja joskus olen onnistunut " krutsauttamaan" sijalta menneitä palasia paikalleen, onneksi ei hirveästi esikoista ole tarvinnut kantaa/nostella, mutta nurin olen kyllä pakottavissa muksun kanss mennyt.. Mutta nyt ei edes krutsauttelut tehoa, en taivu edes sen vertaa, että kykenisin saamaan mm. tuosta himpuran jalkaterästä kiinni, jotta voisin jalkaa väännellä.

Olisko teillä jotain vinkkejä, miten paikat saisi toimimaan ja mistä sitä apuva saisi.. Meillä vielä neuvolaan ei voi tähän aikaa soittakaan (mur), mies ei työkiiruiltaan kerkiä auttamaan muuten, kuin EHKÄ työnjälkeen kaupassa käymään. Naapurin mummu onneksi varmaan pystyy lemmikkien hoidossa auttamaan, mutta täällä kotona nyt kaikki leviää käsiin ja kauhulla just odotan esikoisen kakkapepun pesua..

Onko teillä tietoa kuinka paljon erinäiset kaupalliset apupalvelut suunnilleen maksavat? Entä kuinka nopeasti pystyy ja mistä saamaan kunnalta apua.. niin akuutisti, kun jos myös tämä tila jatkuu..?!

Rv: 22 tai jotain..

*ryömii sänkyyn lukemaan toivottavasti pian tulevia vastauksia puhelimeltaan*

- Tiina -

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
16.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on neuvola soittoaika 12-13 mutta akuutissa hädässä voi soittaa muuhunkin aikaan, yleensä th soittaa heti takaisin kun on tauko asiakkaissa. Onnistuisiko teidänkin nla:ssa?

Käsittääkseni juuri nla:n kautta voisi olla mahdollista saada kodinhoitajan/perhetyöntekijän auttamaan lastenhoidossa ko tilanteessa. Onko ketään tuttua joka voisi tulla avuksi? Tai jos mies ruokatunnilla ehtisi käydä kaupassa ja auttamassa pahimmissa?

Oman voinnin takia kannattaa soittaa joko nla:n kauttaa aika lääkärille tai sitten ihan suoraan terveyskeskukseen, tuo kun ei normaalilta kuulosta eli kentis sulla jokin hermopunos, lihas tms paikoiltaan/jumissa ja tarvitset ihan konkreettista apua (fysioterapia, lääkitys etc)

Vierailija
2/6 |
16.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos avustasi. Pääsin sitten neuvolaan läpi puhelimitse, terkkari totesi, että kannattaa varmaan sinne lääkäriin koettaa päästä. Totesi, että tämä ei varmasti ihan helposti menekään ohi, saati nopeasti. Epäili, että johtuisi siitä, että kohtu painaa tuolla jossain jotain? Musta itsestäni kyllä nyt tuntuu, että tässä on vähän muutakin. Tuo sanoi, että joku lihasrelaksantti särkylääkkeineen lääkärin kirjoittamana voisi helpottaa tilannetta, mutta vaivan syytä ei kyllä vie pois. Pitäisi koittaa kuulemma kuitenkin liikkua ja tehdä jotain (noh, pakkohan tässä), hoito-ohjeet näihin vaivoihin ovat nykyään sellaiset. Eli saattaa vaan pahentua makailemalla. Mutta jos nyt totta puhutaan, niin mun oloni kyllä tässä vaan PAHENEE, kun edes hippusen jotain kevyttäkään koittaa tehdä/liikkua paikaltaan.

Joten tässä sitten odotellaan soittoa tuolta terveysasemalta. Neuvolalääkäreitä ei ollut paikalla neuvolassa tänään, eikä huomenna.

Meilläpäin ei kuulemma kunta enää itse tarjoa kodinhoito etc. palveluita, heillä ei ole moisia. Mutta jos vaiva jatkuu ja ihan tosissaan apua tarvitsee, niin sitten kuulemma pitää marssia lääkärintodistuksen kera sossun luukulle, joka sitten saattaa hankkia ostopalveluna esim. Mannerheimin lastensuojeluliitolta apua.

Että tämmöstä.

- Tiina -

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
16.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kova kipu saattaa jumiuttaa myös lihaksia, mikä taas lisää kipua. Mielestäni lihasrelaksantteja parempi vaihtoehto on hoitaa lihakset hieromalla, koska lääkkeet eivät poista kivun aiheuttajaa. Kannattaa ainakin kokeilla! Itse olen saanut osteopaatilta avun omiin lihassärkyihini ja niihin liittyviin päänsärkyihin. Myös nyt raskausaikana tulleita selkäsärkyjä olen hoitanut osteopaatin luona.

Toivottavasti saat apua ja elämä alkaa taas voittamaan!

Pikaista toipumista toivoo:Annamiina rv27

Vierailija
4/6 |
16.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai hiukan luiskahtanut pois? Mulla oli muistaakseni yhden synnytyksen jälkeen ilmeisesti puristuksissa, ja tuli just tollasia yhtäkkisiä " noidannuolia" , esim. kun lattialla lasta puin, niin en meinannu päästä ylös ja mikään ei liikkunut, tai ei pystynyt liikkumaan. Terkkarilta sain ohjeita venyttää selkää roikkumalla jostain (esim. portaista) kummallakin kädellä ja jalat hiukan irti maasta, selkä mahd. suoraan. Jonkun aikaa kun tein noita, vaiva meni ohi. Eli siis välilevy pääsi nikamien välistä pinteestä. Jos oikein kunnon välilevyn luiskahdus tapahtuu, siinä voi olla jo tarpeen leikkaus, mut kotikonstejakin kannattaa kokeilla ainakin ens alkuun. Onko sulla jatkunut nyt pitkään jo toi jumitus? Mulla kesti muistaakseni ehkä n. puol-1 tuntia kerrallaan, ja sit helppas ainakin hiukan.

Vierailija
5/6 |
16.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ihan täsmälleen samassa tilanteessa pari viikkoa sitten. Käsittääkseni vaivasti johtuu iskiashermon puristumisesta. Lääkäreiltä, fysioterapeuteilta ja joogaopelta saamiani ohjeita noudattamalla koin suoranaisen ihmeparantumisen ja jo noin kolmen päivän päästä olin ihan normaali, eikä oireita ole sen jälkeen tullut. Tässä tiivistetysti:

Vaikkei pitkää makoilua selkäkivussa suositellakaan niin nyt tarvit kuitenkin ennenkaikkea lepoa OIKEASSA ASENNOSSA. Selkä ja sen hermot rentoutuu parhaiten selällään siten, että jalat on ison tukevan tyynyn (irrota esim. sohvan selkänojatyyny) päällä koukussa 90 asteen kulmassa alustaan. Toinen asento on sillä kyljellä johon ei koske (sinun tapauksessa siis oikealla jos vasen jalka/puoli on kipeä) ja jalkojen välissä pitää olla edelleen semmoinen iso ja tukeva tyyny, tavallinen on liian litteä. Älä makaa siis ollenkaan sillä kipeällä puolella! Itse paranin käytännössä näillä eväillä, koska en päässyt ollenkaan liikkeelle, enkä mihinkään muihin asentoihin ja olin tosi kipeä. Jos pystyt, niin voit tehdä kontallaan myös kissaliikettä selällä, kuuma suihku- muu lämpö voi myös rentouttaa lihaksia ja siten auttaa vähän. Kannattaa muutenkin pitää nyt itsensä lämpimänä. Normaalitilanteessa tämmöiseen vaivaan otettaisiin tulehduskipulääkkeitä, mutta raskaanaollessa niitä saa ottaa vain lääkärin määräyksestä, mulle lääkäri sanoi, että paracetamolia voi ottaa, mutta kestin sitten lopulta ilman sitä. Fysioterapeutti suositteli alkuun ihan lepoa ja näitä liikkeitä, koska fysioterapiassa käytettyjä koneita ei voi käyttää raskaanaollessa ja hieronta ei välttämättä auta tähän. Itse en olisi kyllä edes päässyt minnekkään liikkeelle ja fysioterapiaan menoon käytetty energia/kärsimys olisi vain kumonneet siitä tulevan mahdollisen hyödyn.

Toivottavasti tästä oli jotain apua, ja toivottavasti paranet yhtä nopeasti kuin minäkin!

Vierailija
6/6 |
17.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painelin sitten (yksityisen)lääkärin (yleislääketieteen lis.) pakeille päivystykseen, joka mielestäni hiukka huolimattomasti tutki ja oli passittamassa kotiin mussuttamaan särkylääkettä _lievään_ iskiasvaivaan (häh?!). Joten piti sitten itse oikein tentata, että onko huonoa tuuria vai mitä, kun samaan syssyyn ko. ongelmien kanssa olen kadottanut virtsaustaitoni ja lihakseni (kohdun pohjan lihakset kyllä kunnossa) enkä hallinnut tuota peräaukkoa sen paremmin.

Ja sitten uudestaan tutkimaan, lääkäri toteamaan, että hyvä kun kysyit.. saattaa olla leikkausta vaativa tila. Eli sitten suoraan sairaalaan lähetteellä päivystykseen missä todettiin välinikamatyrä ja vuorokauden verran jännättiin, että pitääkö leikata heti. Levolla ja lääkkeillä se sitten onneksi - toistaiseksi - on lieventynyt ja pääsin sitten tänään kotiin kärvistelemään.

Nyt pitääkin sitten ottaa varovasti, lepäillä etc. ja syödä kiltisti mulle määrättyjä lääkkeitä. Voi olla kuitenkin, että tilanne voi mennä uudestaan varovaisuudesta huolimatta niin pahaksi, että joudutaan leikkaamaan.

Ja sitten saa laittaa mammat peukkuja pystyyn/sormia ristiin, että menisi ihan näillä hoidoilla tämä vaiva ohi : ). Syyksi sanottiin, että varmaan sen vuoksi ko. vaiva, kun raskaana ollessa nuo paikat joustaa ja ruksuu helpommalla (aivan niin kuin yleensä kuuluukin, mutta ei tällä kertaa meikäläisellä ihan oikean sorttisella tavalla).

- Tiina -