15-v tyttäreni oli varastanut kaupasta välkällä banaanin ja jäänyt kiinni.
Poliisijuttu. Paljonkohan tulee maksettavaa ja näkyykö kauan rekisterissä?
Sakot voin maksaa mutta harmittaa jos banaanin takia on merkintä jossain mikä näkyy työnantajille tulevaisuudessa.
Kommentit (52)
Eikö edes peruskoululaisten tarvitse pysytellä koulun alueella välitunneilla? Pienemmissä maaseutukouluissa oppilaitten on pitänyt erikseen pyytää lupa, jos ovat käyneet kouluaikana jossakin.
15-vuotias on jo rikosoikeudellisessa vastuussa, joten se on poliisiasia. Alaikäisen poliisiasia on lisäksi lastensuojeluasia.
Miten lapsesi on selittänyt varastamistaan, miksi hän niin teki?
Vierailija kirjoitti:
Entä jos minä aikuinen ja vanhempi näpistän ja jään kiinni, niin tekeekö poliisi ilmoituksen lastensuojeluun, koska minulla on lapsi?
Mistä poliisi edes tietäisi, onko sinulla lapsia vai ei, kun rikos ei millään tavalla lapseen liittyisi.
Pöllin joskus kaupasta herkkuja jne jonkun 20€ edestä ja sakoksi ois tullu tuo + 10-20€ päälle, mutta poliisisedät päästi mut ilman sakkoa ;) Sossukeskustelu tuli ja meni. Jatkoin kuitenkin pöllimistä tuon jälkeen, en tosin niin älyttömässä mittakaavassa. Oon pölliny jostain 3-4v lähtien, mikähän tää vois olla? Ei mulla oo pakonomaista tarvetta varastaa, et kääntäisin jokasen jutun. Kavereilta EN pölli, enkä oo nyt varastellukkaan pitkään aikaan mitään. Oon jääny kiinni 2 kertaa äidille, jostain ihan tyhmästä jutusta. Sit Kerran elämässäni ihan kaupassa. Yhesti olin jäämässä kii (äitille)kun repussa oli varastettua kamaa mut sainpa vakuuteltua itteni puhtosesti ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos minä aikuinen ja vanhempi näpistän ja jään kiinni, niin tekeekö poliisi ilmoituksen lastensuojeluun, koska minulla on lapsi?
Mistä poliisi edes tietäisi, onko sinulla lapsia vai ei, kun rikos ei millään tavalla lapseen liittyisi.
Kyllä ne sen jostain näkee.
Itse jäin joskus pöllimisestä kiinni ja kun poliisi tuli paikalle, katsoi haut ja ilmoitti mulle, että sullahan on elätettäviä. En siis itse todellakaan kertonut lapsista.
Ai niin joo ja lastikselle ilmoitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse jäin joskus pöllimisestä kiinni ja kun poliisi tuli paikalle, katsoi haut ja ilmoitti mulle, että sullahan on elätettäviä. En siis itse todellakaan kertonut lapsista.
Loistava aikuisen malli oot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mutta kyllähän ne henkkarit kattoo läpi ja varmaan nykyään näkyy tiedoissa sellainenkin asia että onko lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä ne sossut siihen sanoivat? Tai mitä itse selitit, miksi pöllit?
Hirveän tuomitsevia kommentteja täälä tuosta panaanivarkaasta. Hyvä että jäi kiinni, niin ehkä ei jatkossa enään näpistä, mutta kun joidenkin kommentit on sitä luokkaa että tytön elämä ja tulevaisuus menetetty. Ei ole! Kunhan ei jatka samalla polulla. 15-vuotiaana todella moni tuttava ja kaveripiiristäni pölli, kosmetiikkaa lähinnä. Se oli joku semmonen vaihe, piti hakea jännitystä ja jotenkin kapinoida yhteiskuntaa vastaan. Hyvin ovat pärjänneet myöhemmin elämässään ja ihan normaaleja aikuisia ovat. Joku poikkeus tietysti aina mahtuu joukkoon, kuka ei saa elämästä kiinni niin että pärjäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on tätä kun ei ole lapsilla enään rajoja. Mikäs koulu se semmonen on mistä lapset voi kauppaan lähteä koulupäivän aikana? Ja jos yläaste ikäinen on niin sitten taitaa tyttösi olla harvinaisen idiootti jos yrittää nykypäivänä näpistellä. Sinuna Ap en olisi huolissaan sossuista tai poliiseista vaan siitä mikä sai tyttösi toimimaan noin idiootilla tavalla. Syötä sille loppuviikko pelkkää banaania niin oppiipan olemaan.
Kasarilla me käytiin tillilihapäivänä syömässä kebabit ja jälkkärit saatettiin näpistää lähikaupasta. En ole ylpeä itsestäni tai kavereistani. Ei koskaan jääty kiinni.
Silti meistä tuli ihan yhteiskuntakelpoisia. Korkeamman tason virkamies, lasten lääkäri ja opettaja.
Tajuatko edes tänä päivänä, että varastit siltä lääkäriltä. Sen tyttö saattoi säästää koiranpentuun, mutta ei saanutkaan sitä, kun vanhemmalta varastettiin tuloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loistava aikuisen malli oot.
Ei ollut lapset mukana. Nyt kun rahat riittää ruokaan ja lapsille vaatteisiin, ei tarvitse alentua pöllimään.
Vierailija kirjoitti:
Kaikille tekis hyvää jäädä kiinni heti ekalla kerralla/ pienistä jutusta. Useimmat ovat jääneet kiinni jo kaksivuotiaina, eivätkä siksi näpistele kaupoissa.
Tai toinen vaihtoehto: kotoota on saatu niin hyvä itsetunto, ettei tarvitse näpistelemällä esittää kavereille kovista saadakseen hyväksyntää.
Mä en koskaan jäänyt kiinni, vaikka tein tuota jonkun verran 15-17 -vuotiaana. En ollut, enkä ole ylpeä.
Nälkääni varastin. Ja oli siihen mennessä jo käytetty ne fiksummatkin keinot. Kun täysi-ikäisyys alkoi lähestyä, sain sitten jo illoiksi siivoustyötä.
Ei aloittajan tyttö tuosta lopuksi ikää leimaa saa, mutta nyt on hyvä hetki käsitellä asia. Mieluummin noin, kuin parin vuoden päästä tavaratalosta vaikka kolmen huntin meikit ja vaatteet pöllittynä. Jos siis kyse jostain jännityksen hakemisesta.
Kyllä jossain kouluissa saa tietyn ikäiset poistua ihan luvan kanssa. Oman lapseni koulussa se raja oli siinä kun siirryttiin yläasteelle, jos oikein muistan. Kuudesluokkalaisena ei vielä saanut poistua koulun alueelta, mutta seiskaluokkalaisena sai. Ja kyllä niinä päivinä minä maksoin lapsen ruuankorvikkeet, kun koulussa oli nakkikastiketta. Mitään tillilihaa siellä ei onneksi ollut, mutta tuo nakkikastike on rikos ihmisyyttä vastaan ja on kohtuullista että lapsi käy ruokkimassa itsensä jossain koulun ulkopuolella nakkikastikepäivänä.