Tutkimusten mukaan Pohjoismaissa sukupuolten erot on kasvaneet sitä mukaa miten tasa-arvo on lisääntynyt
Katsoin kanadalaisen psykologin ja professorin Jordan Petersonin haastattelua jossa hän sanoi että tutkimusten mukaan pohjoismaissa jotka on maailman tasa-arvoisimpia naisia sen suhteen että miehillä ja naisilla on lain mukaan samat mahdollisuudet, niin seurauksena ei ole ollut se, että naisia on enemmän tekemässä perinteisiä miesten töitä ja miehiä enemmän ns. naisten töissä, vaan päinvastoin naiset on korostuneesti hakeutuneet hoivatyöhön ja vastaaviin tyypillisiin naisten töihin.
Eikö tämä ole todiste siitä, että sukupuolten välillä on eroja luonteessa ja kiinnostuksenkohteissa. Naisten euron kaltaiset myytit johtuu siitä, että naiset työskentelee aloilla joissa maksetaan pienempää palkkaa. Se, että hoivatyöstä maksetaan pientä palkkaa saattaa olla epäreilua, mutta se ei ole sukupuolikysymys, vaan johtuu kapitalistisen markkinatalouden logiikasta. Hoivatyö ei ole talouskasvua edistävää työtä, vaan perustuu ns. pehmeisiin arvoihin. Tälläkään ei ole mitään tekemistä sukupuolen kanssa.
Kommentit (141)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi ehkä käyttää termiä "erot ammatinvalinnassa", eikä laajempaa termiä "sukupuolten erot". Jos vertaa mihin tahansa kovien sukupuoliarvojen maahana niin kukaan ei silmätuntumalta voi väittää että siellä ero olisi pienempi.
Sitä paitsi varhaiskasvatuksen markkinointi on paljon sukupuolittuneempaa kuin ennen, kiitos jenkkikulttuuri ja pinkki-sininen markkinoinnin.
Ammatinvalinta ei ole mikään yksioikoinen prosessi, siihen vaikuttaa monet tekijät. Turhaa yksinkertaistamista.
Sitä paitsi ongelma ei ole sukupuolten erot vaan se että naisen roolia ei ole koskaan arvostettu. Kiitos siis sotkusta naisten alistajille.
Mikä on estänyt sinua luomasta uraa hävittäjälentäjänä, roskakuskina, pelastuslaitoksella, puolustusvoimissa, poliisissa tai muilla miehisillä aloilla?
Vastuunpakoilusi, kuten kaikkien muidenkin naisten kohdalla.
Naisviha ja seksuaalinen ahdistelu sekä kasvatus ja ystävieni kertomat huonot kokemukset miesvaltaisilta aloilta. Miksi on niin kova tarve olla aggressiivinen ja yksinkertaistaa?
Jep, olen itse miesvaltaisella alalla ja nuo ovat valitettavasti arkipäivää. Jos valittaa pomolle, on pikkusieluinen ja huumorintajuton. Ihan vitsillä vaan puristelivat ahterista.
Olen suunnitellut vaihtavani alaa, sellaiselle jossa enemmistö on naisia.
Aika hassua että annat pomon puristella vitsinä ahterista kun sen lakikin kieltää. Mikset tee rikosilmoitusta? Vai oliko sittenkin vaan feministin provoilua koko juttu, kas kun halutaan voittaa väittely vaikka keksimällä kaikenlaista jos ei muuten onnistu.
Samaa olin tulossa sanomaan, rikosilmoituksen paikkahan se olisi , ja vähemmästäkin on firmoja nostettu tapetille. Mutta miesvihapalstalla on toki omat "totuutensa" ja tarinansa.
Vuonna 2017 ei ole niin yksinkertaista miestä tai pomoa, että puristelisi naiskollegaansa perseestä.
Tämä on puhdas fakta.
Jossain pikkufirmassa menee ahdistelu läpi ihan helposti. Alkaisitko nostaa itse kannetta vastaavassa tapauksessa?
Totta kai. Jos itse hyväksyt sinuun kohdistuneen ahdistelun vaikka laki on puolellasi, niin sitten on myös ihan turha valittaa että sinua ahdistellaan, koska itsehän se hyväksyt.
Siihen firmaan ei voisi jäädä enää töihin. Ollapa vielä lisääntymisikäinen nainen ja uuden työpaikan haussa...
Jo on uhriutumiset sullakin. Oikeasti kukaan ei ole seksuaalisen ahdistelijan puolella tänä päivänä. Se on pikkufirmalle aika paskaa mainosta jos vuotaa julkisuuteen että pomo tykkää puristella alaisiaan perseestä.
Hahaha, aika hauskaa läppää. Tilastokeskuksen mukaan naiset tekevät miehiä enemmän kotitöitä keskimäärin yli tunnin päivässä. Lisäksi naiset hoitavat lapset. Sen lisäksi suomalaiset naiset tekevät maailman eniten kokopäivätöitä! Naisten työllisyysaste on monissa ryhmissä korkeampi kuin miesten. Tietysti pikkulasten äidit ovat kotona, koska isät eivät suostu isyyslomalle. Kouluikäisten lasten äidit ovat enemmän töissä kuin sinkkumiehet! Sinkuista naisten työllisyysaste on paljon korkeampi kuin miesten. Lisäksi naiset hoitavat vielä vanhemmat.
Mikä ihme tuo mystisen "patriarkaatti" on? Joku DaVinci Koodi-tyylinen kaikkialle lonkeronsa ulottuva salaseura?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksikään tuntemistani "feministeistä" ei ole valmis ns. likaamaan käsiään töissä, ole suorittanut asepalvelusta jne. Puheet voivat olla mitä vaan, mutta teot puhuvat vahvasti "rusinat pullasta"-meiningistä.
Kuinka monta "feministiä" tunnet? Veikkaan ettet yhtäkään sellaista joka olisi feministisyydestään sulle kertonut.
Todella monta. Oletko sinäkin yksi? Oletko suorittanut asepalveluksen? Mitä teet työksesi/opiskelet? Voit valehdella anonyymina netissä, mutta saatat tuntea pienen piston sydämessäsi.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme tuo mystisen "patriarkaatti" on? Joku DaVinci Koodi-tyylinen kaikkialle lonkeronsa ulottuva salaseura?
Feministien keksimä mielikuvitusjuttu ei muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tasa-arvoahan on juuri se, että saa mennä sinne mihin haluaa ja rahkeet riittää. Mutta se että rivi-insinöörille maksetaan enemmäin kuin rivisairaanhoitajalle ei ole oikein. Toki molemmissa on erikoisaloja, joilla voidaan maksaa enemmän.
Olisikohan kiinni siitä, että julkisella sektorilla ei ole töissä kymmeniätuhansia insinöörejä?
Hoitajien palkoista itkeminen on NAURETTAVAA, koska palkka ei ole missään nimessä huono.
Hoitajien lähtö- ja keskipalkat on muuten poliisien ja palomiesten vastaavia korkeammat.
Montako mielenosoitusta heidän palkkojensa puolesta on ollut? Moniko palomies itkee huonosta palkastaan?
Joopajoo, olen itse insinööri ja tää oli mun mielipide, otan siinä huomioon työn vastuullisuuden ja vaikeuden. Musta insinöörin työ on yhtä vastuullista kuin sairaanhoitajankin työ.
Insinööri on monessa tapauksessa vastuussa omalla omaisuudellaan virheistä. Rakennusalalla muutkin kuin insinöörit. Sitten ollaan pari miljoonaa velkaa, kun oikein jotain menee pieleen.
Pitääkö huonolle maksaa enemmän palkkaa, kun se tekee virheitä? Vakuutukset on keksitty. Hoitaja on usen vastuussa ihmishengistä, jos virhe sattuu, joku voi kuolla. Tästähän voi vääntää kättä maailman loppuun asti.
Hoitajien vastuusta ihmishengistä on täyttä paskapuhetta. Samanlaista myytin luomista kuin äitimyytti ja nainen on aina uhri-ajattelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksikään tuntemistani "feministeistä" ei ole valmis ns. likaamaan käsiään töissä, ole suorittanut asepalvelusta jne. Puheet voivat olla mitä vaan, mutta teot puhuvat vahvasti "rusinat pullasta"-meiningistä.
Kuinka monta "feministiä" tunnet? Veikkaan ettet yhtäkään sellaista joka olisi feministisyydestään sulle kertonut.
Todella monta. Oletko sinäkin yksi? Oletko suorittanut asepalveluksen? Mitä teet työksesi/opiskelet? Voit valehdella anonyymina netissä, mutta saatat tuntea pienen piston sydämessäsi.
Mä olin liian vanha, kun asepalvelus tuli mahdolliseksi (siitä sai silloin tarvittavan harjoittelun pisteet opiskeluun). Opiskelin aikanaan itseni insinööriksi, silloin luokallaan oli 0 - 5 naista, riippuen suuntauksesta. Ekalla työpaikallani olin toinen naisinsinööri. Tiedän kyllä mikä miesvaltaisilla aloilla naisia odottaa, mutta paksu nahka auttaa.
Meinaatko ettei lähihoitajan työ ole käsien paskaamista? Susta on varmaan hienompaa, kun ne kädet on moottoriöljyssä.
Suomessa on sitäpaitsi aika yleinen kasvatusmalli ja ajatusmaailma se, että lapsia ei pakoteta mihinkään ja annetaan heidän itsensä löytää ne mielenkiinnon kohteet ja niitä sitten tuetaan ja kannustetaan. Koko ajattelu, että olisi joku onnela ja tasa-arvon multihuipentuma kun kaikki on prikuulleen 50/50 on naurettava ja absurdi. Ei sellaiseen päästä kun P-Korean tyylisissä diktatuureissa, jossa valtio päättää koko sinun elämän jo etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tasa-arvoahan on juuri se, että saa mennä sinne mihin haluaa ja rahkeet riittää. Mutta se että rivi-insinöörille maksetaan enemmäin kuin rivisairaanhoitajalle ei ole oikein. Toki molemmissa on erikoisaloja, joilla voidaan maksaa enemmän.
Olisikohan kiinni siitä, että julkisella sektorilla ei ole töissä kymmeniätuhansia insinöörejä?
Hoitajien palkoista itkeminen on NAURETTAVAA, koska palkka ei ole missään nimessä huono.
Hoitajien lähtö- ja keskipalkat on muuten poliisien ja palomiesten vastaavia korkeammat.
Montako mielenosoitusta heidän palkkojensa puolesta on ollut? Moniko palomies itkee huonosta palkastaan?
Joopajoo, olen itse insinööri ja tää oli mun mielipide, otan siinä huomioon työn vastuullisuuden ja vaikeuden. Musta insinöörin työ on yhtä vastuullista kuin sairaanhoitajankin työ.
Insinööri on monessa tapauksessa vastuussa omalla omaisuudellaan virheistä. Rakennusalalla muutkin kuin insinöörit. Sitten ollaan pari miljoonaa velkaa, kun oikein jotain menee pieleen.
Pitääkö huonolle maksaa enemmän palkkaa, kun se tekee virheitä? Vakuutukset on keksitty. Hoitaja on usen vastuussa ihmishengistä, jos virhe sattuu, joku voi kuolla. Tästähän voi vääntää kättä maailman loppuun asti.
Hoitajien vastuusta ihmishengistä on täyttä paskapuhetta. Samanlaista myytin luomista kuin äitimyytti ja nainen on aina uhri-ajattelu.
Nyt oli puhe virheestä, kuten edellinen kirjoittaja kirjoitti. Sairaanhoitajan virhe voi tosiaan viedä hengen joltakulta kuten insinöörinkin välillisesti.
Huhuu kirjoitti:
Hahaha, aika hauskaa läppää. Tilastokeskuksen mukaan naiset tekevät miehiä enemmän kotitöitä keskimäärin yli tunnin päivässä. Lisäksi naiset hoitavat lapset. Sen lisäksi suomalaiset naiset tekevät maailman eniten kokopäivätöitä! Naisten työllisyysaste on monissa ryhmissä korkeampi kuin miesten. Tietysti pikkulasten äidit ovat kotona, koska isät eivät suostu isyyslomalle. Kouluikäisten lasten äidit ovat enemmän töissä kuin sinkkumiehet! Sinkuista naisten työllisyysaste on paljon korkeampi kuin miesten. Lisäksi naiset hoitavat vielä vanhemmat.
Miehet tekevät naisia enemmän ansiotöitä keskimäärin 6 tuntia viikossa. Tämä on ihan mitattavissa oleva tutkimustulos.
Mihin mitattavaan tutkimustulokseen kotitöiden perustuu? Naisten omiin ilmoituksiin kyselyissä?
Sisältyykö tähän ilmoitettuun aikaan kevätverhojen miettiminen ja kynttiläkuppien siirtely?
Tiesithän, että lastenteko on vapaaehtoista, samoin omat siivouskäsityksesi eivät ole tasa-arvokysymyksiä?
Nauran aina, kun joku palstamamma jaksaa ulista kotitöistä vuonna 2017 , kun kaikki mahdolliset kotityöt suoritetaan koneellisesti ja nappia painamalla.
Eikö sinunkin pitäisi olla juuri nyt raatamassa kotitöitä tekemässä, kun niihin elämäsi tuntuu perustuvan?
Aikaa on kuitenkin notkua miesvihapalstan miesvihaketjuissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt oli puhe virheestä, kuten edellinen kirjoittaja kirjoitti. Sairaanhoitajan virhe voi tosiaan viedä hengen joltakulta kuten insinöörinkin välillisesti.
Tai sähkömiehen, poliisin, palomiehen jne jne, on olemassa aika helvetin monta vastuullista ammattia, joten mikä on pointtisi?
Minusta tuo on hyvä juttu, jos sukupuolten erot kasvaa. En haluiskaan miehen ja naisen näyttävän samanlaisilta.
"Kun verrataan samanlaisissa tehtävissä työskentelevien naisten ja miesten palkkoja, ovat naisten palkat edelleen miesten palkkoja matalammat, Miettinen sanoo.
Hän kertoo, että akavalaisista liitoista ainakin Tekniikan Akateemiset ja Suomen Ekonomit ovat selvittäneet eron suuruuden. Ekonomeilla selittämätön palkkaero oli yksityisellä sektorilla 11 prosenttia ja valtiolla neljä prosenttia. Tekniikan Akateemisilla ero oli pienempi, noin viisi prosenttia. "
http://www.akava.fi/akavalainen/arjessa/tyoelamassa/naisen_euro_on_vahe…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sähkömiehen, poliisin, palomiehen jne jne, on olemassa aika helvetin monta vastuullista ammattia, joten mikä on pointtisi?
Lue koko ketju ja yritä pysyä sen aiheessa. Vertasin sairaanhoitajan ja insinöörin töitä ja niiden vastuullisuutta.
Mä työskentelenit-alalla. Oon tehnyt tätä hommaa 25 vuotta ja ajautunut alalle vahingossa. Moni nainen ei edes tiedä voivansa olla hyvä esim it-alan töissä.
Eli naisten ja miesten pitäisi tietää paljon laajemmin ammateista, jotta he todella valitsisivat taipumuksilleen hyvät paikat.
Kummallista kuinka täällä vaaditaan sairaanhoitajille sama palkkaa kuin insinööreille. Siis kysyn oikeasti: Pitääkö sellaiselle, joka tekee töitä noin 1500 tuntia vuodessa (sh) maksaa sama palkka kuin sellaiselle, joka tekee noin 1800 tuntia (ins)?
Eiköhän niillä sairaanhoitajilla ole parempi tuntipalkka tehtyä työtuntia kohden kuin insinööreillä. Esimerkiksi sairaanhoitajat tekevät työtä noin 36 tuntia viikossa (laskettu ilman ruokataukoa) ja insinöörit insinööriliiton mukaan keskimäärin yli 40 tuntia. Sairaanhoitajailla on vuosilomaa 12-13 päivää enemmän kuin insinööreillä. Ja sairaanhoitajat sairastavat THL:n mukaan keskimäärin 18 päivää vuodessa, insinöörit noin 6 päivää.
No kun tälle linjalle lähdettiin, niin miehen vuosihan on vain 11k naisiin verrattuna. Joka ei tietenkään ole tasa-arvo tai mikään muukaan ongelma sillä miehet on sikoja ja kaikki ongelmat on heidän omaa syytä kun taas naisten ongelmat on kaikkien ja yhteiskunnan ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
"Kun verrataan samanlaisissa tehtävissä työskentelevien naisten ja miesten palkkoja, ovat naisten palkat edelleen miesten palkkoja matalammat, Miettinen sanoo.
Hän kertoo, että akavalaisista liitoista ainakin Tekniikan Akateemiset ja Suomen Ekonomit ovat selvittäneet eron suuruuden. Ekonomeilla selittämätön palkkaero oli yksityisellä sektorilla 11 prosenttia ja valtiolla neljä prosenttia. Tekniikan Akateemisilla ero oli pienempi, noin viisi prosenttia. "
http://www.akava.fi/akavalainen/arjessa/tyoelamassa/naisen_euro_on_vahe…
38 vs. 32 tuntia viikossa on jotain vähän päälle 80%. Pitääkö silloin saada 100% palkka?
Vierailija kirjoitti:
Kummallista kuinka täällä vaaditaan sairaanhoitajille sama palkkaa kuin insinööreille. Siis kysyn oikeasti: Pitääkö sellaiselle, joka tekee töitä noin 1500 tuntia vuodessa (sh) maksaa sama palkka kuin sellaiselle, joka tekee noin 1800 tuntia (ins)?
Eiköhän niillä sairaanhoitajilla ole parempi tuntipalkka tehtyä työtuntia kohden kuin insinööreillä. Esimerkiksi sairaanhoitajat tekevät työtä noin 36 tuntia viikossa (laskettu ilman ruokataukoa) ja insinöörit insinööriliiton mukaan keskimäärin yli 40 tuntia. Sairaanhoitajailla on vuosilomaa 12-13 päivää enemmän kuin insinööreillä. Ja sairaanhoitajat sairastavat THL:n mukaan keskimäärin 18 päivää vuodessa, insinöörit noin 6 päivää.
Noilla tehdyillä tunneilla ei nyt ole mitään merkitystä. On niitäkin hoitsuja, jotka tekevät +40 tuntia joka viikko.
Ei ole olemassa mitään lainsäädännöllistä tai muutakaan estettä miehen tai naisen opiskella mikä ammatti häntä huvittaa. On eri juttu, jos ei kiinnosta joku ala tai ei taidot tai kyvyt riitä, mitään estettä ei ole jos kiinnostaa ja taidot ja kyvyt riittävät, ei yhtään mitään.