Tabu: vauvan lasketun ajan "ajoittaminen"
Hei,
Onko täällä palstailijoita, jotka ovat yrittäneen ajoittaa vauvan la:n johonkin tiettyyn väliin? Esim. tiettyyn vuodenaikaan tai tiettyyn aikaväliin? Miksi ja onnistuiko?
Mielenkiinnosta kyselen. Olen tietoinen, että lapset ovat lahjoja ja kaikki eivät synny laskettuna aikana tai edes lähellä sitä. Joitakin kysymys saattaa loukata. Se ei ole tarkoitukseni, mutta pahoittelen etukäteen.
Kommentit (65)
Eipä käynyt mielessäkään mikään ajoitus vuodenajan mukaan :D. Molempien kohdalla oli aivan sama milloin syntyy, kunhan terveenä syntyisi. Pidän kaikista vuodenajoista, jos sillä on mitään merkitystä.
Kaverilla meni viisi vuotta yritykseen, kun halusi kesävauvan. Suomen kesä kun ei montaa kuukautta kestä, niin ei siinä vuodessa montaa kertaa ole mahdollisuuksia tärpätä.
Yritän kyllä, olen opettaja ilman virkaa ja järkevä työllistyminen muulloin kuin syksyllä on hankalaa. Pienen lapsen hoidon järjestely satunnaisten sijaispätkien ajaksi on todella perseestä. Yritän ajoittaa vauvan kesäksi, näin voin olla koko ensi vuoden töissä (vaikkakin raskaana) ja lapsen ollessa kaksi menisin sitten töihin.
Jos en eläisi pätkätöiden todellisuudessa tai töitä olisi äitiysvapaiden jälkeen tarjolla tuosta vaan niin en miettisi hetkeäkään, sinällään sama koska vauva tulisi.
Partavauvat tuppaavat syntyä useimmiten 1.1 ... oisko joku allahin ihmeitä sitten :)
Vierailija kirjoitti:
Kaikki kolme lasta 10v,3v ja 6kk on ajoitettu. Raskaudet alkaneet heti ensi yrittämästä. On ollut onnea. Olisihan se tyhmää olla suunnittelematta elämäänsä. Ei se ole keltään pois.
Oletteko yrittäneet säätää lapsen sukupuoltakin? Onko lapsissa poikia ja tyttöjä?
Lapsen sukupuolta voi jossain määrin yrittää säätää ja aika moni on onnistunut.
Esikoisen kohdalla ei niinkään mietitty ajankohtaa, oli muuten vaan hyvä aika alkaa yrittämään. Toisen kohdalla kävi pieni laskuvirhe ja jos olisi tärpännyt ekasta kierrosta,olisi LA ollut jouluaatto! Onneksi poika sai alkunsa "vasta" toisesta kierrosta ja syntyi sitten tammikuussa. Kolmannen kohdalla menikin jo tiukaksi. Piti saada LA tammikuulle ja vieläpä ennen toisen lapsen 3v.syntymäpäivää, että saisi saman päivärahan kuin aiemmista lapsista. Ajoitus oli täydellinen ja kuopuksen LA oli kakkosen syntymäpäivä eli tärppäsi ekasta kierrosta.
Kaikkien kolmen lapsen syntymäajannkohtaa on mietitty, ei nyt viikkojen mutta kuukausien tarkkuudella.
Esikoinen syntyi huhtikuun lopussa (puolitoista viikkoa la jälkeen, toisesta kierrosta raskaaksi), keskimmäinen kesäkuun alussa (neljännestä kierrosta raskaaksi, päivää ennen la:a) ja kuopus helmikuun loppupuolella (ekasta kierrosta, tasan laskettuna päivänä). On ollut onnea ajoittamisen kanssa ja olen tullut joka kerralla helposti raskaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vielä lapsen tekisin niin ehdottomasti koittaisin ajoittaa ainakin niin etten olisi viimeisillään raskaana kesähelteillä.
Siihen riittää Suomessa asuminen, kesähelteet on aika harvinaisia.
elokuussa 2010 synnyttäneet varmaan toista mieltä... keskenmenon jälkeen ei tullut mieleen mitkään ajoitukset mutta sen kesän turvotuksen ja helteet muistan vielä hyvin..ihana lapsi helteistä huolimatta kuoriutui kaiken turvotuksen alta.
No minä olen opettaja, joten vauvat on ajoitettu syntymään alkusyksystä ja onnistuttukin siinä. Tämä tietysti siksi, että ehtii vetää lukuvuoden loppuun ja saa jatkaa suoraa kesälomalta äitiyslomalle.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien kolmen lapsen syntymäajannkohtaa on mietitty, ei nyt viikkojen mutta kuukausien tarkkuudella.
Esikoinen syntyi huhtikuun lopussa (puolitoista viikkoa la jälkeen, toisesta kierrosta raskaaksi), keskimmäinen kesäkuun alussa (neljännestä kierrosta raskaaksi, päivää ennen la:a) ja kuopus helmikuun loppupuolella (ekasta kierrosta, tasan laskettuna päivänä). On ollut onnea ajoittamisen kanssa ja olen tullut joka kerralla helposti raskaaksi.
no eihän tuo neljännestä kierrosta ole helposti raskaaksi tulemista kun suurin osa kaikki ketkä kotikonstein raskautuvat onnistuvat alle kuuden kierron.
No ehkä oli sellainen pieni toive saada vauva alkuvuodesta. Mutta kesti kauemmin. Vauvan laskettu aika on kesäkuussa. Eikä kyllä todellakaan haittaa. Onnellinen että edes tulin raskaaksi.
Aloitettiin esikoisen yrittäminen aikanaan huhtikuussa, jotta tulisi alkuvuoden vauva. No ei sitten tosiaan mennyt niin, vaan yritys kesti 9 kk ja lapsi syntyi lokakuussa ja tuli se parjattu loppuvuoden lapsi. No ihan sama. Kuopusta suunniteltiin syntyväksi n. kolmen vuoden ikäerolla alkusyksyyn. Oltiin kuitenkin vähän lepsuja ehkäisyn suhteen, kun en selvästi ole helposti raskautuvaa sorttia. No tärppäsikin ilman mitään yritystä ja kuopus syntyikin jo keväällä, puoli vuotta "etuajassa". No ihan sama sekin. Mutta meillä ei tää suunnittelu oo kyllä ollu kauheen ammattimaista.
Minun lapseni ovat syntyneet toinen loppusyksystä ja toinen vuoden alussa. Mitenkään ei ole tähdätty mihinkään. Olen vain kummissani ihmetellyt tuota kesäbuumia. Onhan ihan tilastollisestikin huomattu, että nykyään iso osa syntyvistä syntyy nimeomaan kesäkuukausina. Tuttava kätilökin sanoi, että varsinkin heinä- ja elokuussa synnyttäjiä tulee ovista ja ikkunoista. Sen huomaa siitäkin, että toukokuusta elokuun alkuun lapset kantavat jatkuvalla syötöllä synttärikutsuja kotiin.
Jos nyt alkaisin kolmatta tekemään ja ajoittamalla ajoittamaan, niin missään nimessä en haluaisi, että lapsi syntyisi kesällä. Juurikin siksi, että siellä on sitten muutama muukin punnertamassa samaan aikaan ja muutenkaan en halua "tuhlata" kesääni mihinkään loppuraskauden vaivoihin, synnytyksestä toipumiseen ja koliikkivauvan kanteluun. Eli jos itse saisin päättää, niin lapsi syntyisi alkuvuodesta (toukokuu vielä menisi) tai sitten syys- lokakuussa.
Ja todellakin uskon, että hyvin moni ajoittaa, tai ainakin yrittää ajoitaa, raskauttaan. Sen todistaa juuri se, että niin iso osa lapsista syntyy tiettyyn vuodenaikaan. Ennenhän maaliskuu oli se vilkkain syntymäkuukausi kun juhannusvauvat putkahtivat maailmaan. Tosin en usko, että se aikoinaan (esim. 70- ja 80-luvulla) oli läheskään niin suunnitelmallista tuo lisääntyminen kuin nykypäivänä. Toki varmaan silloinkin oli niitä jota ajoittivat :)
Yritettiin ajoittaa töiden/opintojen kannalta optimaalisesti mutta lapsi syntyi n.vuoden suunniteltua myöhemmin. En ymmärrä miksi aihe olisi tabu, järkeväähän se on suunnitella elämän yksi isoimmista muutoksista etukäteen. Mutta pitää muistaa olla nöyrä ja ymmärtää että näissä asioissa ne omat suunnitelmat ei aina toteudu.
Toinen lapsi suunniteltiin tarkkaan. Ja ekasta kierrosta tärppäsi. Haluttiin vauva tammikuussa ja se myös saatiin.
Kaikki 6 lastani on suunniteltu. Kaikilla on "oma" kuukausi. Mietitty mikä on hyvä ikäväli. Olen onnellinen että kaikki on mennyt suunnitelmien mukaan, jopa lasten sukupuolikin on oikea.
Ekan kanssa ei mitään ajoituksia. Toisen kanssa yritettiin ajoittaa niin että ehtis tulla ennenkuin esikoisesta hoitovapaa loppuu, jotta ei tarvitse sählätä tukien ja töihinpaluun kanssa. Aloitettiin kakkosen yritys kun esikoinen oli vuoden, ja toinen syntyi kun esikoinen oli 2v 8kk.. eli aikaa meni mutta ehdittiin kuitenkin.
Meillä ei olla ajoitettu mitenkään, vuosia tätä kevätvauvaa odotettiin ja sama vaikka olisi tullut joulukuussa. Kunhan tuli.
Me saatiin tuo lapsi luomusti joten miksei seuraavakin ja haluaisin hieman suunnitella, jos mahdollista. Kesävauva olisi ihana mutta nyt jos tulisin raskaaksi, la olisi lokakuussa. Pitänee vähän odotella ☺