Tabu: vauvan lasketun ajan "ajoittaminen"
Hei,
Onko täällä palstailijoita, jotka ovat yrittäneen ajoittaa vauvan la:n johonkin tiettyyn väliin? Esim. tiettyyn vuodenaikaan tai tiettyyn aikaväliin? Miksi ja onnistuiko?
Mielenkiinnosta kyselen. Olen tietoinen, että lapset ovat lahjoja ja kaikki eivät synny laskettuna aikana tai edes lähellä sitä. Joitakin kysymys saattaa loukata. Se ei ole tarkoitukseni, mutta pahoittelen etukäteen.
Kommentit (65)
Kaikki kolme lasta 10v,3v ja 6kk on ajoitettu. Raskaudet alkaneet heti ensi yrittämästä. On ollut onnea. Olisihan se tyhmää olla suunnittelematta elämäänsä. Ei se ole keltään pois.
Voikun aikanaan olisin ajoittanut. Jätettiin ehkäisy pois jotta lapsi saa tulla kun on tullakseen. Ja sitten nappasi. Mutta kun äitiysetuuksia laskettiin niin edellinen verovuosi olisi ollut hyväpalkkainen ja tuet paremmat, mutta harmi kun oli vielä alkuvuosi niin laskettiin sitä edellisen vuoden mukaan. Kun olisin saanut lapsen kolme kuukautta myöhemmin niin olisi ollut parempi. Mutta lapsi on ihana ja kaiken hyvän alku ja juuri. Se vaan että jos olisi ollut suunnitelmallisempaa niin ei siitä olisi ollut mitään haittaakaan 😀
Meille tulossa vahinkolapsi, joten ei nyt oikein voi vaikuttaa laskettuun aikaan.
Mutta ajoitus oli erinomainen, lapsi syntyy kevään lopussa, kesän alussa ja minulla alkaa äitiysloma juuri heti sen jälkeen, kun minulle tulee oikeus kolmen kuukauden palkkaan äitiyspäivärahan lisäksi. Tuo aika on mielestäni mukavinta synttärien takia, joulusta on aikaa ja ollaan koulussa. Itse ainakin lapsena olin kovin onnellinen, että olen keväällä syntynyt.
Jos meille joskus siunaantuu lisää lapsia, niin ei niidenkään ajankohtaa sen enempää laskeskella. Tulevat jos ovat tullakseen.
Vierailija kirjoitti:
Viisi keskenmenoa ja ajoitan niin, että kaavinta ja keskenmeno ei osuisi pitkille juhla-ajoille, jolloin hankalaa hoitaa sairaalassa, kun henkilökunta lomailee. (Joululoma, juhannuksesta heinäkuun loppuun, pääsiäinen)
Eli viikot 6-12 ei osuisi noille ajoille. Synnyttäjä saa selkeämmin avun milloin vaan. (Yksi lapsi mulla on)
😟
Ei varsinaisesti, mutta kaikki lapset ovat syntyneet syksyllä. Keskenmenot on sattuneet aina niille sikiöille, joissa la olisi ollut kesällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vielä lapsen tekisin niin ehdottomasti koittaisin ajoittaa ainakin niin etten olisi viimeisillään raskaana kesähelteillä.
Itse en taas haluaisi olla raskaana talvella kun liukasta ja kylmää. Kaatuminen voi olla hyvinkin haitallista ja vaarallista ja tyhmää ostella äitiystalvivaatteita mitä ei muuten tarvitse.
Kieltämättä tuo on yksi huonoimmista puolista olla raskaana talvella.
Onneksi tosi kylmiä kelejä on ollut todella vähän ja tuolloin pärjäsin kaverilta saadulla superisolla untuvatakilla. Pari muuta kylmemmän kelin äitiystalvitakkia olen saanut kaverilta.
Ulkoilukenkiin olen hankkinut nastat joten koiran ulkoilutus sujuu ongelmitta. Muuten sitten kuljen aika pitkälti autolla.
Valitsisin kuitenkin olla raskaana talvella kuin kesällä. Tämä hikoilun määrä on nimittäin ihan kamalaa...
Toisen lapsen kohdalla laskettu aika olisi mennyt joulun aikaan jos ei olisi heti tärpännyt ja silloin kyllä ajateltiin siirtää yritystä joulun lasketun ajan jälkeen. Esikoinen tärppäsi ekasta kerrasta, joten aikaisempaa stressiä ei ollut. No se toinenkin tärppäsi heti ja syntyi lokakuun lopulla, eli siirtäimnen jäi vain suunnitelmaksi. Uskon kuitenkin että jos olisi ollut vaikeuksia tulla raskaaksi tai keskenmenoja tai muuta niin ei sillä lasketulla ajallakaan olisi ollut niin suurta väliä
Jos lapsen etua ajattelisi, niin parempi olisi ajoittaa alkuvuoteen. On kypsempi ja kehittynempi kouluun mennessä.
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsen etua ajattelisi, niin parempi olisi ajoittaa alkuvuoteen. On kypsempi ja kehittynempi kouluun mennessä.
Totta, olen ikuisesti kiitollinen siitä, että päätin (:D) syntyä myöhässä 4.1 enkä joulukuun loppupuolella.
Sitten kun lapsen hankinta tulee ajankohtaiseksi, olen ajatellut yrittää ainakin kaksi ensimmäistä vuotta ajoittaa tammi-toukokuu välille lapsen. Olen siis vasta 24-vuotias ja yksi lapsi toiveena saada.
No mikä ihmeen tabu tuo on? Sehän on aivan selvä että vauva haluttaisiin tiettyyn kohtaan vuotta ja esim.kaikilla opettajatututuillani vauvat on syntyneet heinä-lokakuun aikaan. Se on kätevintä kun voi mennä seuraavana syksynä takaisin töihin kun uusi lukuvuosi alkaa.
Vierailija kirjoitti:
Sukulaisen mies on opettaja. Ajoittavat lapsensa syntymään kesällä ja hyvin ovat onnistuneet. Kaikki kolme lastaan ovat syntyneet kesäkuun alkupuoliskolla :D
Tiedän opeja (naisia), jotka yrittäneet ajoittaa niin, että laskettu aika on syyskuun puolessa välissä. Silloin kesäloma alkaa kesäkuun alussa ja äitiysloma ehtii alkaa ennen kuin koulut alkavat :)
Meillä on takana lapsettomuutta pitkään ja hoidoilla saatu lapset, mutta joo, kyllä yritettiin ajoittaa lapset niin, että ikäeroa tulisi alle 3v, jotta sain samat äitiys&vanhempainrahat, eikä tarvinnut välillä mennä töihin. Haluan hoitaa lapsia mahdollisimman paljon itse, kun ne on viimein saatu. Vauvat on loppukesällä/syksyllä molemmat syntyneet, ehkäpä kevätvauva olis ollut kiva, mutta eipä tuolla väliä ole. Jos luomusti voisi lisääntyä, niin varmaan sitä miettisi ja laskelmoisikin, ei siinä mun mielestä mitään pahaa ole. Hoidoilla lapsia saadaan, jos saadaan ja ajankohtaan vaikuttaa oma terveydentila, rahatilanne, klinikan aukiolo jne jne.
Yritimme kesävauvaa, mutta se juna nyt meni jo. Ajattelin aina että en halua vauvaa joka syntyy loppuvuodesta tai jouluna mutta nyt tilanne on se että jos ylipäätään saamme vauvan niin on ihan sama koska se syntyy. Olen tietysti tosi kateellinen niille jotka pystyy vain päättää että koska vauva syntyy. Se tuntuu tosi epäreilulta.
Meillä lapset on ajoitettu suunnitelmallisesti.
Emme halunneet ihan loppuvuoden lasta juuri myöhemmän kehityksen kannalta (kouluun meneminen syksyllä ja urheilujoukkueet usein vuosimallin mukaan, mistä erityisesti loppuvuoden pojat kärsivät), joten olimme suunnitelleet pitävämme yrityksestä tarvittaessa taukoa. Tärppi tuli kuitenkin ekasta kierrosta ja saimme elovauvan.
Toisesta lapsesta suunniteltiin kesävauvaa, jotta olisi mukavaa viettää yhdessä perheenä pitkät kesälomat ja isyysvapaat kesällä. Toivoimme myös juuri alle kolmen vuoden ikäeroa. Kuopus syntyi toukokuun alussa ja raskaus alkoi taas ensimmäisestä kierrosta. Tässä "toimitusikkuna" oli kieltämättä riskillä aika lyhyt, sillä syysvauva olisi mennyt yli kolmen vuoden ikäeron puolelle.
Jos raskautuminen olisi ollut vaikeaa, olisimme totta kai "huolineet" ihan koska vain syntyneen lapsen. Meillä oli onni myötä, sillä olin molemmissa raskauksissa jo yli kolmekymppinen.
Vierailija kirjoitti:
Suomen tasapäistävässä järjestelmässä ei ehkä fiksuin ratkaisu.
Ite suunnittelisin jostain ihmeen syystä toukokuulle, jotenki ihana kevät ja kesän alku :D mutta en varmaan edes halua lapsia joten eipä sillä nyt oikeasti ole väliä :)
Kyllä voin päättää milloin tulen raskaaksi. Ei ole kertaakaan tarvinnut odotella edes seuraavaan kiertoon.
Pääasia ajoittaa raskaus niin, että voi kuitenkin kesällä nauttia terassilla oluita <3
Ajoitin niin, että töiden loputtua alkaisi äitiysloma mahd. pian. Koska kukaan nyt ei raskaana olevaa palkkaa niin ei tarvitse olla työttömänä niin kauaa. Halusin kuitenkin olla töissä sen määräaikaisuuden loppuun enkä jäädä kesken kaiken äitiyslomalle. Minä olen raskautunut helposti, joten ajoitus onnistui hyvin. Ei kannata kuitenkaan kuvitella, että asiat aina onnistuvat helposti ja elämällä voi olla tarjota vaikka keskenmeno niin eipä noita voi etukäteen säädellä. Yrittää toki voi.
Itse en taas haluaisi olla raskaana talvella kun liukasta ja kylmää. Kaatuminen voi olla hyvinkin haitallista ja vaarallista ja tyhmää ostella äitiystalvivaatteita mitä ei muuten tarvitse.