Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Professori: Suomen koulujärjestelmässä vakava sisäänrakennettu ongelma

Vierailija
23.01.2017 |

"Psykologian professori Liisa Keltikangas-Järvinen arvioi, että poikien tyttöjä huonompi koulumenestys liittyy asenneongelmaan, joka on juurtunut syvälle suomalaiseen koulujärjestelmään.

Psykologian professori Liisa Keltikangas-Järvinen ihmettelee sitä, miksi tilanne ei muutu vaikka asia nostetaan esille säännöllisesti. Hän kaipaisi selvää tutkimustulosta siitä, mikä tyttöjen ja poikien välisen eron selittää.

– Kääntäisin katseen siihen, miksi meidän arviointisysteemimme tytöille ja pojille ovat niin erilaiset. Meillä on (koulussa) sellainen sisäänrakennettu systeemi, että tyttöjä ja poika arvioidaan eri tavalla, Keltikangas-Järvinen toteaa MTV Uutisten haastattelussa.

– Havaitsimme omassa tutkimuksessamme, että kun tytön tyyli toimia, siis hänen synnynnäinen temperamenttinsa, on sellainen, mitä meidän yhteiskuntamme arvostaa, eli ekstrovertti, ulospäin suuntautunut, avoin, hän saa siitä reippaasti bonuksia, enemmän kuin poika. Vastaavasti jos poika on varautunut, ujo, ehkä hieman huonotuulinen, sisäänpäin kääntynyt, häntä rangaistaan siitä huomattavasti enemmän kuin tyttöjä. Tämä on mystinen arvoitus. Minkä takia kouluun on rakennettu tämmöinen?."

Kommentit (85)

Vierailija
1/85 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ja asiallinen kysymys. Koulussa pärstäkertoimella on liian suuri merkitys arvosanoihin.

Vierailija
2/85 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/85 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistuupa mieleen tilanne, jossa minä onnistuin kaikissa ruuissa kotitaloudentunnilla ja sain kokeesta numeroksi 8+. Ryhmässäni oleva tyttö sai kokeesta 7+ ja poltti ruuan kerran pohjaan. Muutenkin jouduin auttamaan häntä usein.

Todistuksessa minulla 7 ja tytöllä 9.  

Vierailija
4/85 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan yhtälailla on minuakin ujoudesta ja hiljaisuudesta rangaistu, vaikka olin tyttö. Esim. en ikinä saanut kymppiä, vaikka taito ja osaaminen olisi riittänyt, mutta tuntiaktiivisuus kuulemma ei. Olin kuitenkin aktiivinen, koska keskityin 110% tunnin aiheeseen, tein tehtävät ja kotiläksyt ahkerasti. Paneuduin huolellisesti kaikkeen ja olin hyvin kiinnostunut asioista. Koen, että minua rangaistiin vain luonteeni vuoksi, kun en tykännyt puhua koko luokan kuullen, jonka vuoksi en viitannut koskaan.

Vierailija
5/85 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole ainoastaan koulujärjestelmässä, vaan yhteiskunnassa itsessään. Lapsilta odotetaan eri asioita riippuen sukupuolesta. Nuorin tyttöni on päiväkodissa ja aina siellä muistetaan sanoa, miten lapsi leikkii mielellään nukeilla ja leikkikeittiössä ym.muissa tyttöjen jutuissa. Ja siihen kannustetaankin. Tytöt ovat oikeasti tunnollisempia ja heiltä odotetaan aikuisena vastuunottoa enemmän kuin miehiltä. Poikkeavat yksilöt ovat hylkiöitä, esim.äiti joka hylkää lapsensa on kauhistus, mutta mies kun hylkää niin se on normaalia.

Vierailija
6/85 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin monella pojalla on se asenne, että opettajat ovat vihollisia ja koulussa pärjäävät ovat heitä mielistelevää eliittiä, joita "meidän tavallisten" kuuluu vihata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/85 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä ja asiallinen kysymys. Koulussa pärstäkertoimella on liian suuri merkitys arvosanoihin.

Eikä se ainakaan helpotu sillä että on jätetty numerot pois! Niillä sentään oli joku yhteys todelliseen osaamiseen kokeiden kautta.

Vierailija
8/85 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin mikään asia on vain sisäänrakennettuna kouluun vaan jos asia on olemassa yhteiskunnassa, se näkyy myös koulussa. Miehiä ja naisia kohdellaan eri tavalla, Miten sitten muka voisi olla niin, että tyttöjä ja poikia ei kohdeltaisia eri tavalla. Heitä kohdellaan ja se pätee sekä koulussa että kotona. Erään tutkimuksen mukaan perheissä mm. annetaan keskimäärin enemmän viikkorahaa pojille kuin tytöille. Tämä ei tietenkään ole mitenkään yllättävää, koska miehet saavat palkkaakin enemmän. Yhteiskunta odottaa mieheltä aloitteellisuutta ja siksi sitä odotetaan pojalta koulussa. Jos haluatte koulun muuttuvan, pitää muuttaa myös yhteiskuntaa ja perheitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/85 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan yhtälailla on minuakin ujoudesta ja hiljaisuudesta rangaistu, vaikka olin tyttö. Esim. en ikinä saanut kymppiä, vaikka taito ja osaaminen olisi riittänyt, mutta tuntiaktiivisuus kuulemma ei. Olin kuitenkin aktiivinen, koska keskityin 110% tunnin aiheeseen, tein tehtävät ja kotiläksyt ahkerasti. Paneuduin huolellisesti kaikkeen ja olin hyvin kiinnostunut asioista. Koen, että minua rangaistiin vain luonteeni vuoksi, kun en tykännyt puhua koko luokan kuullen, jonka vuoksi en viitannut koskaan.

Voi, ihan kuin tyttäreni :( Arviointikeskustelussa opettaja sanoi tytölle että kyllä pitää rohkaistua puhumaan tunnillakin. Pitää rohkaistua? Helppohan se on opettajan sanoa, ekstorvertit tuolle alalle yleensä hakeutuvat ja palkitsevat kaltaisiaan.

Vierailija
10/85 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojat eivät pärjää nykymuotoisessa koulussa, vaan vanha koulumestari, karttakeppi & karsseri -menetelmä sopii heille noin yleisesti paremmin. Sitenhän poikia on kautta historian opetettu.

Kokeeksi voisi jakaa muutaman alueen koulut vanhan kaavan mukaan poika- ja tyttökouluihin. Tyttökouluissa voisi jatkua nykyinen meininki, mutta poikakouluihin palautetaan perinteiset opetusmenetelmät yrmyjen miesopettajien voimalla. Yhdeksän vuoden kuluttua, kun yksi ikäluokka on käynyt koulupolun läpi, voidaan verrata mikä malli on saanut parasta tulosta aikaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/85 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikien keskinäinen kulttuuri vaikuttaa eniten: on hienoa olla huippu vaikka jääkiekossa, mutta jos olet sitä  äidinkielessä niiin olet naurettava nössö.

Vierailija
12/85 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin monella pojalla on se asenne, että opettajat ovat vihollisia ja koulussa pärjäävät ovat heitä mielistelevää eliittiä, joita "meidän tavallisten" kuuluu vihata.

sen takia fiksutkin pojat alisuoriutuvat usein. On tämä kyllä tyttöjenkin ongelma.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/85 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole ainoastaan koulujärjestelmässä, vaan yhteiskunnassa itsessään. Lapsilta odotetaan eri asioita riippuen sukupuolesta. Nuorin tyttöni on päiväkodissa ja aina siellä muistetaan sanoa, miten lapsi leikkii mielellään nukeilla ja leikkikeittiössä ym.muissa tyttöjen jutuissa. Ja siihen kannustetaankin. Tytöt ovat oikeasti tunnollisempia ja heiltä odotetaan aikuisena vastuunottoa enemmän kuin miehiltä. Poikkeavat yksilöt ovat hylkiöitä, esim.äiti joka hylkää lapsensa on kauhistus, mutta mies kun hylkää niin se on normaalia.

On se varmaan vähän kurjaa joutua myöntämään oman sukupuolensa paremman koulumenestyksen olevan osin ansiotonta, mutta ei anonyymin av-mamman tarinat henkilökohtaisista kokemuksistaan ihan riitä kumoamaan tuhansia oppilaita ja satoja opettajia sisältäneen tutkimuksen tuloksia.

Vierailija
14/85 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä piilee kyllä totuus. Ei ehkä liity suoraan aiheeseen, mutta muistan lukiossa jos äidinkielentunnilla kirjoitin aineen jostain poliittisesti korrektista aiheesta, sain poikkeuksetta 9. Jos taas kirjoitin mitä oikeasti ajattelin, ja mielipiteeni poikkesi yleisesti hyväksytystä sain 6 tai 7. Miten kirjoitustapani ja oikeinkirjoitus sekä perustelut ovat voineet olla niin eritasoisia näissä kirjoituksissa? Vai vaikuttaako kenties aihe...? Vaikka opettajan omien mielipiteiden ei tietenkään pitäisi vaikuttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/85 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No pojat on poikia.."

"Ei tytöt tee tuollaista, sun vaatteetkin menee rikki ja likaiseksi, lopeta heti!"

Näin niinku ihan vaan esimerkkinä opettajan kommentit puihin kiipeilystä. Tai kun poika mesosi tunnilla, opettaja ei ollut kuulevinaan, mutta kun sen pojan vieressä istunut tyttö käski pojan olla hiljaa että kuulee mitä opettaja puhuu, niin ketä opettaja ojentaa? No sitä tyttöä tietenkin, ei tunnilla saa puhua.

Et haistakaa huilu, tytöt muka pääsee helpommalla?

Vierailija
16/85 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

JEI kirjoitti:

"No pojat on poikia.."

"Ei tytöt tee tuollaista, sun vaatteetkin menee rikki ja likaiseksi, lopeta heti!"

Näin niinku ihan vaan esimerkkinä opettajan kommentit puihin kiipeilystä. Tai kun poika mesosi tunnilla, opettaja ei ollut kuulevinaan, mutta kun sen pojan vieressä istunut tyttö käski pojan olla hiljaa että kuulee mitä opettaja puhuu, niin ketä opettaja ojentaa? No sitä tyttöä tietenkin, ei tunnilla saa puhua.

Et haistakaa huilu, tytöt muka pääsee helpommalla?

Löytyykö jotain tutkimusta tai asiantuntijan mielipidettä vahvistamaan tuota väitettä tyttöjen kovemmasta kurista, ja kerrotko samalla mitä haittaa tuosta on tytöille? 

Vierailija
17/85 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellinen ongelma on se, että koulujen opetus ei tue poikien tapaa oppia.  Siksi miehiä hakeutuu oettajakoulutukseenkin vähemmän.

Opetus olisi korkein aika uudistaa ottamaan huomioon poikien tarpeet , korkeakoulut ovat täynnä naisia.

Aivokuvauksissa on ilmennyt, että pojat ratkovat kielellisiä valmiuksia vaativia tehtäviä toisilla aivojen osilla kuin tytöt. Myös eri aivoalueiden aktiivisuudessa on jonkin verran eroa. Testi, jossa lapset näkevät sanan kuulematta sitä tai kuulevat sanan näkemättä sitä, on paljastanut, että tytöt käsittelevät kieltä yleensä abstraktisemmin eli käsitteellisemmin kuin pojat. Pojat taas soveltavat enemmän sensorista eli aistitietoon perustuvaa lähestymistapaa.

Aivokuvausten mukaan tytöt käsittelevätkin kieltä enimmäkseen niillä osilla, jotka liittyvät käsitteelliseen ajatteluun, kun taas pojat käyttävät lähinnä näkö- ja kuuloalueita. Tämä vaikuttaa oppimistapaan. Ero ei ole kovin suuri, mutta ilmeisesti sillä on merkitystä.

Vierailija
18/85 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tuo olisi ongelma, kun aikuisina miehet kuitenkin jylläävät maailmassa oman tahtonsa mukaan?

Vierailija
19/85 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

JEI kirjoitti:

"No pojat on poikia.."

"Ei tytöt tee tuollaista, sun vaatteetkin menee rikki ja likaiseksi, lopeta heti!"

Näin niinku ihan vaan esimerkkinä opettajan kommentit puihin kiipeilystä. Tai kun poika mesosi tunnilla, opettaja ei ollut kuulevinaan, mutta kun sen pojan vieressä istunut tyttö käski pojan olla hiljaa että kuulee mitä opettaja puhuu, niin ketä opettaja ojentaa? No sitä tyttöä tietenkin, ei tunnilla saa puhua.

Et haistakaa huilu, tytöt muka pääsee helpommalla?

Löytyykö jotain tutkimusta tai asiantuntijan mielipidettä vahvistamaan tuota väitettä tyttöjen kovemmasta kurista, ja kerrotko samalla mitä haittaa tuosta on tytöille? 

Ai mitä haittaa siitä on, että tyttö saa toruja, kun puhuu tunnilla, mutta vieressä poika saa jatkaa hölinäänsä ihan rauhassa? Mietipä hetki.

Vierailija
20/85 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin mikään asia on vain sisäänrakennettuna kouluun vaan jos asia on olemassa yhteiskunnassa, se näkyy myös koulussa. Miehiä ja naisia kohdellaan eri tavalla, Miten sitten muka voisi olla niin, että tyttöjä ja poikia ei kohdeltaisia eri tavalla. Heitä kohdellaan ja se pätee sekä koulussa että kotona. Erään tutkimuksen mukaan perheissä mm. annetaan keskimäärin enemmän viikkorahaa pojille kuin tytöille. Tämä ei tietenkään ole mitenkään yllättävää, koska miehet saavat palkkaakin enemmän. Yhteiskunta odottaa mieheltä aloitteellisuutta ja siksi sitä odotetaan pojalta koulussa. Jos haluatte koulun muuttuvan, pitää muuttaa myös yhteiskuntaa ja perheitä.

Linkkaatko tähän kaikkien niiden alojen työehtosopimusten palkkataulukot , joissa on eri palkat miehille ja naisille? Kiitos.

Taidat itsekin tietää, mistä palkkaerot johtuvat? Naiset ovat kaikessa vastuunpakoilijoita ja hakeutuvat julkisen sektorin suojatyöpaikkoihin vailla vastuuta.

Jaa-a. Itse oon koodari (nainen) yksityisyrityksessä, ja mitä olen meidän alan aika vähien naisten kanssa jutellut, meillä on yleensä varsin huono palkka jopa isoilla kokemusvuosilla. Itse tienaan 3400 kuussa 16 vuoden kokemuksella, java / j2ee full stack developer hommista. Tiedän että miespuoliset aivan samaa työtä tekevät tiimissämme saavat 4200 eurosta ylöspäin, yhden tiedän saavan yli 5000 euroa kuussakin. 

Ja olen pyytänyt lisää palkkaa. Vastaus aina tekosyitä. No kun on huonot ajat ja yt:itäkin päällä joten ei ne ylemmät esimiehet nyt anna lupaa palkankorotuksiin... Tai kun ei ole tehtävänimike muuttunut niin ei voi nostaa palkkaa. Miespuolisille on voinut nostaa. Luulin itse olevani pitkään ainoa jolla ei yhtään nouse palkka vaikka kokemusvuosia tulee, mutta sitten yhdessä projektissa oli kaksi muuta naiskoodaria, ja heilläkin oli paska palkka ja sitä ei suostuttu nostamaan...