***Elomasujen torstai***
Kommentit (48)
Meillä on kolmannen lapsen la 30.8. ja tänään aamupäivällä soitettiin äitipolilta ja ilmoitettiin, että viimeviikolla otetussa kromosomipoikkeavuus verikokeessa on arvot koholla...
Onko teillä kokemuksia tällaisesta? Meidän pitäisi huomenna mennä kuuntelemaan mitä tämä tarkoittaa ja miten jatkossa...
Pelottaa, eikä millään malttaisi odottaa huomiseen, ymmärrätte varmaan! Tämä epätietoisuus maha-asukin kunnosta on kauheaa!
Ensinnäkin ONNEA Pepperille tyttöuutisesta! HIenoa, että kaikki oli hyvin. Tosiaan, nyt olette ihan standardiperhe, eiköhän se koirakin astu kuvioon viimeistään lasten sitä vonkuessa ;-)
Juuri itseasiassa miehen kanssa juteltiin tästä lapsilukuasiasta. Vanha käsityshän on, että kun on moelmpia sukupuolia, lastenteko jää siihen kahteen Toiaalta miehen puolelta ja kaveripiiristä lähes kaikilla on vain 2 lasta tai kavereilla 1 sisarus. Myös miehelläni on 1 veli, veljellä 2 poikaa jne. Minun suvussani ja kaveripiirissä taas kolmen lapsen perheet ovat yleisimpiä, joten oma käsitykseni on edelleen, ettei 3 lapsen perhe ole suurperhe....Mitä te tuumaatte? Meillekin on moni kommentoinut, että nythän teistä tulee suurperhe.
K.H.P:lle, että kannattaa laittaa kysymykset aina vaikka isolla ja
ERI RIVILLE....varsinkin jos on paljon viestejä ja tärkeä kysymys. Kun pitkää pinoa selailee, ei kysymykset välttämättä erotu muuten. Kurjaa, että sinusta tuntuu, ettei kysymuksiisi vastata. Itse ainakin olen niin lahopää, että kirjoitustilan avattuani en enää muista, mitä piti kommentoida...
BABYBELille tervetuloa joukkoon ja Onnea tuplista! Mahtaa olla melkoinen yllätys, vaikka ihana toki! Elo22 on joukossamme toinen kaksostenodottaja.
JAMSSALLE en kyllä osaa vastata siihen pussukkakyselyyn, mutta niinhän ne sanoo, että vain virtsaputekn pituus on se ainoa oikea tapa määrittää sukupuoli rakenneultrassa. Ulkoiset elimet voivat johtaa harhaan.
Nikille, jonka anteeksi jo unohdin (olitko Eenu-Liinu?), lähetän kovasti voimia huomiseen. Hyvä on, että tutkivat, sillä voihan tuo vielä osoittautua vääräksikin hälyksi. KAvereillamme tuli myös raskauden puolivälissä kutsu tutkimuksiin ja selvisi, että vauvan sydämessä oli häikkää. Asia oli tarkassa syynissä koko loppuraskauden. Toivotaan, ettei tuo ole teillä mitään vakavaa!
Nyt lähden syömään, ennenkuin pojat herää.
Pumpuli 20+1
Pepperille onnittelut tytöstä! Alitajuisesti odottelen minäkin tyttöä, vaikkei nyt oikeesti ole mitään tuntemuksia. Oltaisiin sitten malliperhe mekin koiraa myöden....paitsi asutaan vähän pienemmässä kaupungissa.
Babybelille myös tuplaonnittelut =) Ystäväni odottaa myös kaksosia viikoilla 27 ja hänen mahansa on aivan hurjan kokoinen. Tosin mittaa ystävälläni on 152 cm, joten maha ei mahdu kasvamaan kuin eteenpäin. Häntä harmittaa kun aika vähän on kirjoittelua kaksosista sikiöaikana ja pääasiassa vaan toitotetaan kuinka rankkaa niiden synnyttyä on. Varmasti on tuplasti ja enemmänkin rankempaa, mutta myös tuplasti onnea =) Tsemppistä kovasti!
Sukupuolesta...ensimmäistämme vain pari vuotta sitten ultrattiin aika vanhoilla laitteilla ja kuvassa moni luuli napanuoraa pippeliksi kun oli juuri sellainen pyllistyskuva. Mutta kyllähän ne värkitkin sieltä varmasti näkyy niin monen ultraaja niitä hehkuttelee. Tosin se tyttöjen turvotus kait saa ne sanomaan, että ihan 100% varmaa ei ole.
VAATTEISTA..vielä. Haluaisin kesäksi sellaiset ohuet esim. reisitaskumalliset rennot, väljät housut. PK-seudulla asuvat ilmoitelkaa jos kaupoissa näkyy! Viimeksi oli ystävältäni lainassa H&M:n sellaiset ja ne päällä kuljin melkein koko kesän.
Yöt olleet vähän heikkoja kun poitsu on heräillyt ja ajattelin tänään antaa isännälle mahikset päikkäreihin kunhan tulee töistä. Ajateltiin lähteä metsästämään jonkinnäköisiä välikausikenkiä 1,5 vuotiaalle. Eilen Stockkalta ei löytynyt oikein mitään, outoa.
ai niin ja tänään on ihana TV-rentoutumisilta kun tulee LOST ;)
petraelena ja korppu 17+6
Pumpulille lapsiluvusta:
Minun ystäväpiirissäni näyttäisi kaksi lasta (tai sitten vain yksi) olevan lähes standardi. Kukaan ei edes haaveile kolmannesta. Olen itse taas kasvanut kolmilapsisessa perheessä ja se on aina ollut mielestäni juuri sopivan kokoinen perhe. En ole myöskään kokenut lapsuudenperhettäni miksikään suurperheeksi, vaikka viiden hengen lisäksi talouteen kuului myös kaksi lehmänkokoista koiraa. Ihan samalla tavalla matkusteltiin yms. kuin kaksilapsisessa perheissäkin. Nykyisin perheiden koot ovat vain pienentyneet. Varsinkin täällä pääkaupunkiseudulla kolme lasta tai jopa enemmän tuntuu olevan poikkeus.
pumpuli27:
Juuri itseasiassa miehen kanssa juteltiin tästä lapsilukuasiasta. Vanha käsityshän on, että kun on moelmpia sukupuolia, lastenteko jää siihen kahteen Toiaalta miehen puolelta ja kaveripiiristä lähes kaikilla on vain 2 lasta tai kavereilla 1 sisarus. Myös miehelläni on 1 veli, veljellä 2 poikaa jne. Minun suvussani ja kaveripiirissä taas kolmen lapsen perheet ovat yleisimpiä, joten oma käsitykseni on edelleen, ettei 3 lapsen perhe ole suurperhe....Mitä te tuumaatte? Meillekin on moni kommentoinut, että nythän teistä tulee suurperhe.
Pumpuli 20+1
Hei vielä..
Piti kysymäni sitä, että te, joilla on tutkittu näitä kromosomi tms muutoin poikkeavuus-epäilyjä, niin mitä kokeita tarkalleen teille on tehty ja miten olette niihin päässeet? Entä onko kukaan teettänyt yksityisellä näitä tutkimuksia, ja minkä hintaisia ne ovat olleet?
Kaikki jotka mitään asiasta tietävät niin kertoisitteko..? Kiitos!
Itse en ole ollut verikokeissa enkä osaa niistä kovin paljon sanoa. Yksi ystäväni oli kuitenkin np-ultran yhteydessä verikokeessa nimenomaan yksityisellä ja tuon kokeen hinta oli jotain päälle 50 euroa. En tiedä, mitä kaikkea siinä selvitetään, mutta tuloksena oli tullut (yhdistettynä np-ultran niskapoimutulokseen -joka ei ollut koholla - ja varmaan myös kaverini ikään), että todennäköisyys downin syndroomalle oli 1:17000. Laskeskelin, että kun itse kävin vain ultrassa ja niskaturvotusta ei ollut, mulla tuo todennäköisyys olisi 1:3000. Tämä sillä perusteella, että normaalisti alle 35v:lla todnäk on 1:1000 ja koska turvotus paljastaa vain 2/3 downin syndroomasta, päädyin tuohon 1:3000.
Muuta en osaa sanoa. Tsemppiä Emma-Liinalle huomiseen verikoetuloksen odottelussa!
SUKUPUOLTA emme ole koskaan aikaisemmin tiedusteelleet emmekä tienneet. Meillä kun ei rakenneultraa tarjota ja pärjäilemme tk.n omilla ultrauksilla. Edellinen th käytti sitä hyvin harvoin eikä lääkäri ollut halukas kommentoimaan. Nyt haluaisin tietää ja meinaan seuraavan kerran kysyäkin josko th:lla olisi yhtään näkemystä (tämä on kätilö ja ollut synnärilläkin).
PERHEKOKO? Terveydenhoitaja jutteli ruokasalissa jo pari vuotta sitten että perhekoko on kasvamassa. Todella monet asiakkaat odottavat 3 lasta tai jopa neljättä. Monilla tuttavillani on kolme lasta tai odottavat kolmatta. Eräs ystäväni kysyi minulta että onko hän jotenkin epänormaali kun ei halua enempää lapsia (kaksi), kun kerroin hänelle odottavani neljättä. Hänkin oli huomannut että perhekoko on kasvanut. Näin ainakin täällä " maalla ja pienillä ja keskisuurilla paikkakunnilla" . Ehkä suurissa kaupungeissa ei isoja perheitä niinkään ole?
PUOLIVÄLI OHITETTU!!!
kretu vko20
Minä kyselin supistuksista ja mietin jo että eikö kukaan osaa auttaa... :)
Kiitos. Tiistaille on nyt lääkäri aika ja toivotaan nyt että kaikki ok.
Itseäni epäilyttää että ei olisi supistuksia... mutta haluan tietysti olla varma asiasta...
Pepperille onnea ihanasta tyttö uutisesta! :) Minä olen salaa toivonut tyttöä kun esikoinen on poika, mutta niin voimakas poika-aavistus on päällä että taitaa ukko valta taloudessa kasvaa ;) Jostain syystä minulla on sellainen tunne että tytär jää minulta saamatta... en osaa selittää sitä tunnetta. Olen vaan jotenkin aivan varma että meille tulisi 3 poikaa :) saas sitten nähdä...
Babybelille tervetuloa ja Onnea kaksosraskaudesta! :)
On se varmasti merkillinen mullistus kun ultrassa todetaan lapsia olevan 2 :)
Tuttumme saivat juuri muutama päivä sitten kaksostytöt :) Olivat minusta melko suuria kooltaan (48cm,3048g ja 47cm,2660g) ja olisin ehdottomasti halunnut nähdä tämän äidin vatsan viimeisillään! kuinka kummassa ne pikkuiset mahtuivat jakamaan äidin massun?? :)
Heillä on ennestään 5v ja 2v lapset joten hulinaa varmaan aluksi riittää.
Huh huh, kylläpä on ollut melkoista hulinaa tämä maaliskuu... Tuntuu että kaikki tuttumme ovat syntyneet juuri maaliskuussa. On synttäriä synttärin perään... Molemmat kummitytöt, molempien äidit, mies, miehen ukki, käly, 3 ystävää jne...
No nyt me sitten eletään " Muodissa" ja molemmat lapset elokuule ;)
Masu on järjetön näihin viikkoihin nähden! Suurin osa on jo toppatakin läpi kysyneet suoraan tuleeko perheeseen lisäystä... :)
sf mitta oli esikoisella näihin aikoihin 13,5 ja nyt 15,5...
torstai terveisin
RouvaKole rv 17+6
Meillä sanoi ultraaja kuopuksen kohdalla että on tyttö kun jalkovälissä näkyi " kahvipapu" =D.
Ja hatara pää unohti kuka kyseli onko muiden mielestä 3 lapsinen perhe suurperhe. Kun mä odotin kolmosta ja kun hän sitten syntyi niin en ole pitänyt itseäni suurperheellisenä. Kai se yleisemmin on jos on neljä lasta niin suurperhe, tosin itse en ehkä ihan vieläkään miellä meitä suurperheeksi, musta suurperhe on kun lapsia on viisi ;) Mutta makuasioita nämäkin tavallaan.
Emmi-Liinuko? se oli jolle oli soitettu noista kromosomiarvoista. Ei nuo verikokeet paljoa kerro, ja voi olla jopa suuremmalla todennäköisyydellä väärä hälytys kuin että jotain löytyisi. Seuraavaksi tarjoavat varmaan laspivesitutkimusta jossa sit selviää tarkemmin mahdolliset kromosomipoikkeavuudet. Pidetään peukkuja et kaikki on kuitenkin ok, päätitte sit mennä niihin lisätutkimuksiin tai ette.
Peeveli
Niin lapsiluusta piti vielä sanoa et meillä olis ollu kahden jälkeen se tyttö ja poika mut päätettiin vielä jatkaa ;) Ja täällä meillä päin (50 km Helsingistä) tässä pikku kylässä on tosi monella 3 lasta, muutamia tule heti mieleen joilla on neljä ja tiedän jopa kaks perhettä joille on tulossa kuudes lapsi !?! Ja tämä kaikki täällä 6000 asukkaan kyläpahasessa ;)
BABYBELlille tuplaonnittelut!! Kaverillani on nyt 2kk ikäiset tuplat ja hyvin jaksaavat ja voivat! Syntyivät rv 35+5 ja pääsivät heti äidin mukaan äitiysvuodeosastolle jne, imettäminen ei onnistunu kun nuupahtivat aina tisulle, mutta muuten ei heillä kyllä ole ongelmia ollut.. Ja varmasti menee myös teillä hyvin!
EMMA-LIINUA en osaa auttaa mutta toivottelen täältä kaikkea hyvää teille tähän raskauteen ja pietään peukkuja et kaikki kuiteski ois niinku pitää!
Ja minä kans kehottasin immeisiä kirjottamaan eri riveille eri asioihin liittyvät jutut, on niin paljon helpompi lukea jne. Toki luen kaiken, mutta sitä mukaa kun mammat alkaa jäädä lomalle ja pinot kasvavat (luulen näin :)) niin helpottaa kummasti kun voi poimia ne yleisjutut mitkä ei ole tarkotettu kellekään tietylle henkilölle jne... Tämä siis vain vieno toive :)
SUKUPUOLTA me ei kysytä ultrassa, ja itse haluisin tommoseen 3d ultraan mennä mut pitäs ajella kuopioon jne, ois liian kallista. Mut mulle on kyl tolla perus-laitteellakin pystytty näyttään tosi hyviä kuvia.
Kukas kysyi siitä POJAN PIPPELISTÄ... jos aattelee et sikiö on jotain 350g painava keskiraskauden ultras niin ei se pippelikään nyt mitenkään hervoton voi olla :) ja tosiaan kiveksethän laskeutuu sitten myöhemmin, toisilla voi mennä pitkälle syntymän jälkeenkin. Monesti tuo poika voi kuitenkin sekoittua tyttöön ja toiste päin, riippuu ihan siitäkin et miten turvoksissä sikiön paikat on jne jne. Mut olen kyl kuullu et moni poikaa odottanu on nähny ihan selkeesti et kumpanen sieltä on ollu tulossa, itse en voi sanoa mitään kun on vaan yksi tyttö ennestään ja sekin näytti vaan aina pyllyynsä ultras, koskaan ei etupuolta/haaraväliä nähnyt :).
OMAA NAPAA en nyt keksi kirjoitella kun ei mitään kummaa ole tapahtunut... maanantaina pääsen kampaajalle ja sen jälkeen ultraan jee jee... :)
hanneli rv 19+?
Eiköhän tämä tästä ala iloksi muuttua kun tottuu ajatukseen kaksosista.
Äkkiseltään hyppäys yhden lapsen perheestä suoraan kolmilapsiseksi tuntuu, niinkuin tulisi kerralla suurperhe. Vaikka ihan normaalihan se taitaa olla, itsellä ja miehellä kummallakin kaksi sisarusta.
Jännä nähdä miten kaksosraskaus etenee, kuinka rankaksi menee. Aika paljon tuntuu jo supisteluita, ja menkkamaista jomotusta. Mutta ei neuvolassa ainakaan huolestuneet vielä, kuulemam ensi viikon neuvolassa katsotaan pitäisikö käydä lääkärillä vai ei. Mutta lenkkeilyt on jäänyt jo aika vähälle, sen verran supistelee että 2 km kävelylenkki alkaa olla jo liian pitkä.
Synnytyskin jo hiukan pelottaa (tai paljon). Olin juuri ennen rakenneultraa pelkopolilla keskustelemassa edellisestä synnytyksestä, joka 5 päivän käynnistelyitten ja lopulta 14 tunnin säännöllisten supistusten jälkeen johti kiireelliseen sektioon. Eli pelkopolikeskustelun anti jäi aika vähäiseksi kun seuraava synnytys muuttui kertaheitolla kaksosuutisen myötä aika paljon pelottavammaksi. Yhtä lasta olisin ehkä voinut kuvitella yrittäväni sektion jälkeen ala kautta, mutta kaksosista en olekkaan enää varma uskallanko, ja kestääkö kohtu edes.
MrsKolelle voisin järjetömän kokoisesta mahasta kertoa, että täällä mennään ihan eri lukemissa. Rv 15+6 oli sf mitta 20cm! Vaan tämänkin huomasin vasta neuvolakortista kotona neuvolan jälkeen, terkkari ei asiaa mitenkään kommentoinut eli luulin sen olevan ihan normaalia. Vaan olisi se varmaan jo siinä vaiheessa pitänyt arvata että vauvoja saattaakin olla kaksi. Etenkin kun esikoisesta vastaavia lukemia tuli vasta viikolla 26.
Liikkeitä olen tuntenut viikolta 13 alkaen, varmaan vaikuttaa kun kaksi kaveria myllää ja tappelee samasta tilasta, Nyt tulee jo napakoita potkuja, en vaan osaa erottaa kumpi potkii. Mutta sen verran eri puolilta mahaa liikkeitä tulee että ei taida yksi 20 cm pitkä kaveri niin eripaikkoihin yltää.
Kaksosesta saa kuulemma 3 äitiyspakkausta, oltiin jo päätetty että esikoisen 2002 pakkaus riittää ja pakkaus otetaan rahana. Vaan nyt tilanne sitten muuttui että saan kuin saankin uuden pakkauksen :) ja sitten loput kaksi rahana, kun vaunujen ja kaukaloiden jne osto kuitenkin edessä.
Hauskaa päivänjatkoa kaikille, jospa lopettaisi tältä päivältä :)
Babybel ja mukelot rv19
Eli SUURPERHE on minusta 4 lasta tai enemmän.. Ja ITE HAAVEILEN neljästä muksusta, tilauksessa on kaksi tyttöä ja kaksi poikaa :) haa haa, niinku niitä sais kuvastosta tilata (ehkä meillä saakin, annoin isille tilauksen, katotaan osasko toimittaa oikeen tavaran perille ;) ). Toisaalta haluisin nytten kovasti poikaa, mutta kuitenkin ajatukset pyörii toisessa tytössä.. kun ei olis vara ostella sinisiä vaatteita :) ja kun mie en voi missään nimessä pukea pojalle vaaleenpunasta ulkohaalaria :)...
jotain piti vielä kommentoida, mutta ei tää pysty muistamaan! Nyt syömään!... ja siitä tulikin mieleen että VATSALAUKKU on kyllä joko pienentyny tai sitten vaan ei tee enää mieli syödä niin paljoo mitä ennen.. ja TUKIVYÖ ei ole käytössä... toivottavasti ei tarvi ostaakaan et pysys sen verran pienenä tää masu.
hanneli taasen...
Pepperille ONNITTELUT hienoista ultrakuulumisista - kyllä tuo 4D kovasti houkuttaa, täytyy esitellä idea miehellekin. Ja ONNEA myös Babybellille tuplista ja tervetuloa mukaan! Lueskelen ja kirjoitan huomenna lisää...
Nyt on kiirehdittävä kotiin!
emali 17+1
PEPPERille onnittelut hienoista ultranäkymistä! Tuo 4D ois tosi kiva kokemus, mutta en alkais siitä maksamaan niin suurta summaa. Tosin täällä semmosta ei ole lähimaillakaan eli vielä ois matkakulut lisänä. Tai oishan tuossa sairaalassa (menen sinne maanantaina) mutta eivät sillä kuulemma paikkakuntalaisia ultraa kuin erikoistapauksissa...
BABYBEL: Tuplaonnittelut! Onhan se varmaan aluksi jonkin asteinen shokki aina, kun kuuleekin että masussa kasvaa useempi vauveli kerralla. Mutta varmaan aikan nopsaan tottuu kuitenkin ajatukseen.
MAHAN KOKO: Ite oon kiinnittäny huomiota siihen että mulla on jotenkin iso kohtu. On siinä rasvaakin tuossa mahassa mutta siis kohtu yltää jo selkeästi melkein napaan asti. Ihan pikkiriikkisen on enää alle. Terkkarille sitten neuvolareissulla viime viikolla mainitsin ja se kokeili kulmat kurtussa joka suunnasta ja haki mittanauhan. Sf-mitta viikolla 16+3 oli liki 18cm!!! No, yläkäyrillä on menty edelliselläkin kerralla ja siihen vaikuttaa varmasti tuo minun kohdun malli (on hieman erikoinen) ja sijainti. Osaksi toki se rasvakin siinä...
Terkkari vaan niin ihanasti totesi että " katotaan niin äitipolin jälkeen soitat että siellä onkin kolme vauvaa" =) Juu, ei siellä kahden ultran mukaan oo kuin yks ja ihan hyvä niin!
LIIKKEISTÄ: Oon vähän ollu harmissani kun oon oottanut että nuo liikkeet tuntuis selvemmin. Oon ollu tuntevinani tuommosia kuplasuja jo jonkin aikaa ja välissä niitä tuntu useemmin. Mutta nyt tuntuu harvakseltaan, ehkä aavistuksen isompana mutta ei kyllä mitään tosi kovaa jytää ainakaan. Tosin ei oo ees vielä viikko 18 tullu täyteen että ei kai tässä hätää oo. Silti sitä vaan ajattelee että jos se ei eläkään siellä enää...
Maanantaina tosiaan se äitipolireissu ja sittenpä tuota on taas hitusen viisaampi.
VAUVAN ÄÄNET: Kuunteleeko kenenkään muun mies masun päältä ääniä?:) Mun mies kuunteli jo tyttöä odottaessa ja kovasti ainakin väittää että erottaa suoliston äänet ja sen kun vauva potkii. Samalta kuulemma kuulostaa kuin edelliselläkin kerralla eikä niitä ole tässä odotuksien välissä kuulunut. On joskus huvikseen testannut että oliko oikeessa. Minä kun väitin ettei niitä voi kuulla pelkällä korvalla. Tosin oon itekin tuntenu samaan aikaan liikettä kun mies sanoo kuulleensa äänet!? Voiko sen oikeesti kuulla korvalla?
Tänään täyttelin noita synnärin lappuja jo valmiiksi kun maanantaina ne pitää olla mukana. Olipas kyllä erikoista täyttää lappuun nimiehdotuksetkin. No, pojan nimi on jo selvä, mutta tytölle vähän hakusessa...tosin jos minä saan päätösvallan niin nimi on jo selvä;) Todennäköisesti se valitaankin kun mies on sen myös kelpuuttanut. Tytöllä menee se vaan yhden toisen sanan kanssa sekaisin, mutta kaipa hän hoksisi sitten vauvan syntymän jälkeen että se on eri asia.
Olin laiska ja pistin vaan lihapullia lämpiämään... syödään sämpylöitä ja lihapullia+maitoa. Ja ropsua ja kaakaota jälkkäriksi:) Tyttö hämmensi eilen taikinan tosi hienosti ja oli ylpeä itsestään. Ja tuli euroopan paras ropsu (pappani sanoja lainaten...kaikki hänen tekemänsä on aina euroopan parasta) =)
Delfine rv 17+5 ja tyttö 12/03
Wau mitkä mitat!! :) on kyllä tosiaan siinä ihan eri lukemat...
minulla kun 15,5 mitta oli 17+5 viikoilla, ja esikoisesta samoilla viikoilla 13,5... En voi kuin hämmästellä teidän kaksosvauvojen äitien suurta masua ja sen kantamiseen tarvittavia voimia...
Tsemppiä ja ihanaa odotusaikaa sinulle... :)
Minun mies on aina kuunnellut vauvaa mahan päältä. Hyvin kuuluu minun suoslistoäänet ja vauvan liikkeet tuntuvat hyvin kun pää lepää masun päällä! Mikä tärkeintä hän kuulee vauvan sydänäänet pelkällä korvalla. Tämä, jos mikä on todella rauhottavaa. Jos minä en ole tuntenut liikkeitä hetkeen pyydän häntä kuuntelemaan ja sieltä ne ovat aina löytyneet. Sitten kun hän naputtelee äänet sormellaan masulle niin minäkin rauhotun:) Nyt hän on kuullut ne kertaalleen.
Ihanaa että on oma tarkastaja!
Babybelille onnittelut kaksosista. Pepperille onnittelut tytöstä. Mulla on ihan poika olo ja aattelin kysyä varmistuksen ultrassa. Meillä menis sit kanssa vaatevarasto uusiksi kun kaksi edellistä on tyttöjä. Onneks on jotain poikien vaatteita tallella kuuden vuoden takaa.
Lapsiluvusta oli puhetta. Meijän tuttava piirissä on melkein kaikilla kolme lasta. Ne joilla vähemmän niin on kyllä suunnitelmissa lisää. Parilla on 4 lasta. Itsellä tuli suurperhe olo vasta viidennen lapsen myötä. vaikka tänä päivänä puhutaan jo 3 lapsisista perheistä suurperheenä.
Ultran sukupuoli jutuista en osaa sanoa mitään kun ei olla tähän mennessä kertaakaan kysytty. Enkä ole itse katsonut niin tarkkaa kun ei oo ollut kinnostusta. Nyt kyllä tekis mieli kysyä. Sen verran olen kavereilta kuullut että poika veikkaus pitää normaali ultrassa paremmin paikkansa kuin tyttö.
Emma-liinalle tsemppiä. Itsellä ei ole mitään tietoa noista verikokeista kun ei ole koskaan otettu. Toivotaan että kaikki hyvin.
k.h.p. Itse en muista puoliakaan asioista kun kommentoin ja vastailen. Tuskin kukaan tarkoituksella jättää vastaamatta. Välillä kun pinot ovat isoja niinkuin nytkin osa asioista jää huomioimatta. Ja jos kysymykset ovat tekstin joukossa unohtuvat useasti. Erikseen laitettuna huomataan paremmin.
Jamssalle kyllä mä ainakin käyn illalla viimeisetkin viestit lukemassa jos en illalla kerkee niin seuraavana aamuna luen loput viestit. Mutta kysymääsi asiaan ei osaa vastata.
Oli vielä jotain mihin piti vastata mutta pistetään raskausdementtian piikkiin.
puuhis ja lauma 97,99,00,02,05 masukirppu 18+0
Onnittelut Pepperille ultrauutisista ja babybelille kaksosista! Emma-liina kyseli verikoetuloksista, mut niihin en osaa kommentoida, kun en oo ite käynyt. Oisin kyl halunnut, että kokeet otetaan, kun np oli tasan 2 mm. Ja koko ajan se mitta on mietityttänyt, vaikka lääkärit sanoivat kaiken olevan ok.
Kiitos Puuhapetet siitä, kun lohduttelit, ettei painon hidas nouseminen vaikuta vauvan kasvuun. Jospa vauva sitten kasvaisi ihan hyvin.
SF-mitta: Lähes kaikki kertovat mitan olevan iso ja mahan tosi mahtavassa kunnossa. Onko elokuisissa ketään muuta pienimahaista?
Joku kirjoitteli Etelä-Karjalassa asustelevista elokuisista. Myös minä asun täällä. Onko teistä kukaan käynyt yksityisillä ultrissa ja missä paikoissa? Mitä mieltä ootte ultralaitteista? Onko miten uusia tai vanhoja? Minunkin mieleni tekisi mennä 4d-ultraan, mut tuskin tulee täältä asti lähdettyä, ja aikakin pitäisi varata, että varmasti sinne pääsisi.
Mahtaakohan kukaan enää palstalla käydäkään tänään ......
Hyvät illanjatkot!
babyperhonen, rv 16+4
Tupla-onnittelut Babybellille tupla-ihanista uutisista! Toivottavasti kaikki sujuu hienosti, yhdellä tuttavalla on kaksoset, ja hänen raskautensa oli todella vaikea, joutui paljon olemaan sairaalassa jne. En tiedä tarkemmin, ei olla mitenkään läheisiä - oikeammin miehen siskon kaveri tämä. Mutta, toivottavasti teillä kaikki sujuu hyvin ja synnytys jne on helppo!
Sitten, joku eilen kyseli supistuksista, kovistakin ja kivuliaista. Ekaraskaudessa kävin pariin kertaan ylimääräisessä ultrassakin kummallisten kipujen takia - olivat kannatin kipuja, joskus koviakin, joskus vain toisella puolella ja joskus koko alavatsa jne, mutta se kipu on erilainen kuin supistus. Kannatinkipu on vihlovaa (on itelläkin välillä nyttenkin) ja paikallista ja tuntuu välillä siellä välillä täällä eli ei ole koko vatsa ja kestä minuutteja. Mulla ei koko ekaraskauden aikana ollu kipeitä supistuksia ennekun synnytys sairaalassa kun vedetkin oli jo menneet. Nyt on sensijaan ollu joitakin kipeitä aivan selviä supistuksia, eikä tarkoita että olisin tehnyt mitään rankkaa vaan ihan sohvalla istuessa voinu supistaa. Se on puristava tunne, ihankun ois aivan liian kiree korsetti keskivartalonympärillä, ja ainakin mulla (oon hoikka) se tuntuu sekä koko alaselässä että vatsassa - se puristaa voimakkaasti ja maha on aivan kivikova sillon. Neuvolassa kun puhuin näistä, halusi varmistaa sen että ovat yksittäisiä, eivätkä säännöllisiä. Eli voivat kestää pitkäänkin, minuutteja aina yksi suppari, mutta että ne ei jatku eikä tule säännöllisin väliajoin.
Tuosta kohdunsuun aikaisesta avautumisesta, mulla oli tosi pitkältä, monta kuukautta ekaraskaudessa kohdunsuu auki sormelle, eikä siinä muuta ollu kun että ei saanu mennä uimaan tms bakteerivaarantakia, ja vaikka moni lääkäri jonka luona kävin, sanoi että voi hyvin syntyä jo 36 viikolla tai että tuskin kestää sinne laskettuun aikaan asti, mutta kolmella päivällä meni yli silti. Ja sillon loppuraskaudesta avauduin vielä lisää, ja kun menin synnyttämään olin jo varttitunti senjälkeen kun vedet meni kotona, niin laitokselle päässyt ja olin 3cm auki. Tyttö syntyi mielestäni tosi helposti (jos ei sitä repeämistä lasketa) n.5tunnissa. Olisi tullut jo tuntia aiemmin mutta otin toisen annoksen epiduraalia ja keräsin voimia ennen ponnistusta.
Toki varmasti kannattaa aina käydä lääkärillä varmistamassa ettei mikään ole hätänä kun kipuja on, mutta ainakin omalla kohdallani siinä suurin apu oli se, että sai mielenrauhan eikä tarvinnu murehtia että meneekö kesken tai syntyy keskosena tai mitään muutakaan. Toivottavasti sinullakin, joka tästä kyselit, käy yhtä hyvin :)