Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minun poikani oli äsken vihainen minulle jostain, huusi ja osoitti vihaa

Kivikissaäiti
22.01.2017 |

Kun minä itse tein lapsena äidille niin, niin äitini aina raivostui minulle. Minulla oli nolla syytä leppyä hänelle siksi. Kannoin kaunaa näihin päiviin saakka ja vihasin äitiäni.
En tiedä mikä pojallani nyt oli, mutta hän purki sen minuun. Minä olin vain onnellinen siitä, että lapsi purkaa vihaansa minuun, eikä patoa sitä sisälleen. Rakastan poikaa, vaikken ole aina kovin hyvä äiti. Hän on 9v. ja herkkätunteinen eikä ollenkaan mikään raggari. Melkein voisi sanoa hänen olevan pidättäytyvä persoonallisuus kuin ilmaiseva tai ulospäin antava. Ehkä olin itse aika samanlainen lapsena, ettei minusta helposti huomannut, mikä oli vialla, ennen kuin oli todella pahasti vialla. Ja äiti ratkaisi sen rankaisemalla minua.

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sä ap olet ihan sekaisin. Toivottavasti saat ammattiapua jostain.

Mun lapsuudessani fyysinen kuritus oli ihan laillista. Ei siihen kukaan puuttunut millään tavalla. Henkinen kuritus on vakavaa, mutta meinastko, että on ihan ok lyödä ja fyysisesti kurittaa vaikkapa 2-vuotiasta. Fytsisen koskemattomuuden rikkominen, rikkoo perusturvallisuuden.

Mua on lapsena kuritettu, mua ei myöskään lapsena koskaan ole kehuttu, ei halattu, enkä ole kokenut olevani rakastattu. En vieläkään koe olevani erityisesti äidilleni riittävän hyvä.

En ole itse koskaan lyönyt lapsiani, kerron rakastavani heitä, kehun ja halaan. En kuitenkaan minäkään siedä mitä tahansa raivonpuuskia. Niistä keskustellaan, olet vihainen jostain ja onko reilua purkaa se viha syyttömään? Mikä olisi hyvä tapa purkaa viha? Mistä lapsi on suuttunut? Myös itse kerron lapsilleni, jos esim olen väsynyt, että saatan hermostua herkemmin. Ja osaan pyytää anteeksi.

Ja kuvittelet, ettei henkinen kuritus riko perusturvallisuutta?

En nyt oikein saa selvää tuomitsetko sinä fyysisen kurittamisen vaiko etkö. Ja kuten sanoin, sen työstäminen missä iässä tahansa on helpompaa kuin sellaisen henkisen kurittamisen, josta kaikki ovat vain syyllistäneet sen kohdetta. Koska vaikka lapsuudessasi kukaan ei olisi sanonut sen, että vanhempi lyö olevan väärin (ihmettelen että eikö muka todella ole), niin olet sen varmaan silti jo aika varhain nuoruudessasi tai aikuisuudessasi kuulla ja pystynyt syytämään vanhempiasi siitä.

ap

Vierailija
42/56 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä paitsi on eri asia kurittaa huutamalla tai vitsalla lasta, jolle osaa osoittaa mitä hän on tehnyt väärin ja kun tuomio on oikea, niin että lapsikin sen hyväksyy, kuin käyttää henkistä kuritusta tilanteissa, joissa itse oli väärässä ja lapsi ei.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mitä asioita lapselle muutenkaan opetetaan kurittamalla? Se on väärin ja kehitysvammaisten valintaa, paitsi ettei kehitysvammaisetkaan toimi niin. Kurittaminen asioiden opetuskeinona on henkistä väkivaltaa. Syyllistyn itsekin siihen, että huudan lapsille vihaisena kuristusmielessä, enkä todellakaan haluaisi. Siksi olenkin terapiassa hakemassa apua.

ap

Vierailija
44/56 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletko ap oikeasti että muille kapinoiville teineille EI ole huudettu? Tai luuletko että on mukavampaa että tuollaisen teiniangsteilun jälkeen äiti pitää mykkäkoulua viikon (mun äiti teki niin, mieluummin olisin ottanut huudon, jotka sitäkin kyllä toisinaan tuli

Vierailija
45/56 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luuletko ap oikeasti että muille kapinoiville teineille EI ole huudettu? Tai luuletko että on mukavampaa että tuollaisen teiniangsteilun jälkeen äiti pitää mykkäkoulua viikon (mun äiti teki niin, mieluummin olisin ottanut huudon, jotka sitäkin kyllä toisinaan tuli

Mikä kapinoiva teini? Etkö osaa lukea?

ap

Vierailija
46/56 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon syntynyt vuonna -67, fyysinen kuritus on kielletty laissa v. 1984. Laskeppa ap siitä, minkä ikäinen olen ollut, kun kuritus on muuttunut laittomaksi. Ei sellaisesta, mikä on ollut yleisesti hyväksyttyä voi omia vanhempiaan tuomita. Se on ollut tapa kasvattaa, kun ei ole paremmasta tietoa. Omilta vanhemmilta peritty malli.

En hyväksy fyysistä kurittamista. Silti pahimmillaan sen uhka fyysisesti pienemmän ja avuttoman lapsen ollessa kyseessä. Kehoittaisin sua miettimään uudestaan kumpi on pahempi. Harvemmin se fyysinen kuritus on ollut pelkkää fyysistä kurittamista. Siihen on liittynyt paljon muuta. Piiska jossain kaapin päällä, tieto ja pelko sen olemassa olosta. Tai nöyryytys, kun esim serkkuni lähetettiin itse hakemaan se piiska. Luuletko, ettei niissä perheessä, jossa käytettiin fyysistä kuritusta myös huudettu.Ja edes kaikki fyysinen kuritus ei tullut aiheesta, kun joku oli 'paha', hänet helposti syllistettiin kaikesta.

Ja ei, en hyväksy myöskään henkistä kurittamista.

Vierailija
47/56 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisikin lyöty niin äitini olisi tuomittu!

ap

Äärimmäisen harvoin kurittamisesta on tuomittu ketään.

Vierailija
48/56 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisikin lyöty niin äitini olisi tuomittu!

ap

Äärimmäisen harvoin kurittamisesta on tuomittu ketään.

Tarkoitankin ympäristön tuomiota lastaan lyövälle aikuiselle.

ap

Vierailija
49/56 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon syntynyt vuonna -67, fyysinen kuritus on kielletty laissa v. 1984. Laskeppa ap siitä, minkä ikäinen olen ollut, kun kuritus on muuttunut laittomaksi. Ei sellaisesta, mikä on ollut yleisesti hyväksyttyä voi omia vanhempiaan tuomita. Se on ollut tapa kasvattaa, kun ei ole paremmasta tietoa. Omilta vanhemmilta peritty malli.

En hyväksy fyysistä kurittamista. Silti pahimmillaan sen uhka fyysisesti pienemmän ja avuttoman lapsen ollessa kyseessä. Kehoittaisin sua miettimään uudestaan kumpi on pahempi. Harvemmin se fyysinen kuritus on ollut pelkkää fyysistä kurittamista. Siihen on liittynyt paljon muuta. Piiska jossain kaapin päällä, tieto ja pelko sen olemassa olosta. Tai nöyryytys, kun esim serkkuni lähetettiin itse hakemaan se piiska. Luuletko, ettei niissä perheessä, jossa käytettiin fyysistä kuritusta myös huudettu.Ja edes kaikki fyysinen kuritus ei tullut aiheesta, kun joku oli 'paha', hänet helposti syllistettiin kaikesta.

Kyllä minusta kuuluu tuomita vanhemmat pahan aiheuttamisesta itselle, eikä se ole mikään vanhempia suojeleva tekosyy, ettei pahan aiheuttaminen ole ollut laitonta.

ap

Vierailija
50/56 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä suosittelisin ap:lle äityliinin herkullisia ruokareseptejä, joita hän on tälläkin palstalla esitellyt. Esimerkiksi uppopaistettu kassler oli ihan mahtava elämys. Hyvä ruoka, parempi mieli. Sillä lailla asiat selviävät.

Löytyy googlettamalla vaikka "kassler äityliini"

Vierailija
51/56 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun minä olen aina ajatellut, että teini-ikä on sellaista kasvun ja itsenäistymisen aikaa, en ole koskaan ajatellut sitä kapinavaiheena tai sellaisena. Siis itseni kohdalle. Mutta äiti ei antanut kasvaa eikä itsenäistyä. Ehkä ei sitten voinut kapinoidakaan, kun ei edes se vaihe alkanut, jossa kapinaa tarvittaisiin (se kasvu ja itsenäistyminen).

Mutta jos hyvin menee niin eihän nuoren tartte mitään kapinoida. Sen kun itsenäistyy ja kasvaa ja vanhemmat vain sallii sen. Meillä ollaan ainakin aina oltu jotenkin hyvin järkeviä. Miksi polttaisin tupakkaa koska se on pahaa tai harrastaisin irtosuhteita, koska niissä ei ole rakkautta?

ap

Siis hyvänen aika, kiltitkin teinit etsivät rajojaan. Kiroilevat. Jotkut kokeilevat alkoholia ja tupakkaa. Kotiin tuloaikoja uhmataan. Riidellään siitä kuka kavereista saa tehdä ja mitä, esim K-18 pelit, kotiintuloajat, viikkorahat.... Näitä asioota riittää. Riippuu paljonkin lapsesta, kuinka raju murrosikä on. Enkä mä itse ole rakastumisiani ajatellut irtosuhteina, en ole ollut kypsä sellaiseen ajatteluun. Tupakkaa poltetaan koska olet sitten cool. Nuoruuteen kuuluu myös hölmöily. Jokainen tekee itse omat virheendä.

Vierailija
52/56 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja ei sitä pidä vertailla, että fyysisen kurituksen pelko on pahempaa lapselle, kuin henkisen kurituksen. Varsinkin kun lapsi on yksin sen aikuisen kanssa, koska ei ole ydinperhettä eikä sisaruksia. Tietysti on mahdollista, että on kaksi vanhempaa, jotka molemmat lyö tai uhkaa pelolla, mutta eikö aika usein ole niin, että edes se toinen paikallaoleva vanhempi ei toimi niin. Kuvittelisin siitä olevan tukea lapselle. Minulla ei tätäkään tukijaa ollut niissä tilanteissa läsnä. En siis vähättele sinun kokemuksiasi, mutta ettet sinä vähättele minua.

ap

Vierailija
53/56 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää ruokajuttu on mainio. Kokeile ap.

Vierailija
54/56 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun minä olen aina ajatellut, että teini-ikä on sellaista kasvun ja itsenäistymisen aikaa, en ole koskaan ajatellut sitä kapinavaiheena tai sellaisena. Siis itseni kohdalle. Mutta äiti ei antanut kasvaa eikä itsenäistyä. Ehkä ei sitten voinut kapinoidakaan, kun ei edes se vaihe alkanut, jossa kapinaa tarvittaisiin (se kasvu ja itsenäistyminen).

Mutta jos hyvin menee niin eihän nuoren tartte mitään kapinoida. Sen kun itsenäistyy ja kasvaa ja vanhemmat vain sallii sen. Meillä ollaan ainakin aina oltu jotenkin hyvin järkeviä. Miksi polttaisin tupakkaa koska se on pahaa tai harrastaisin irtosuhteita, koska niissä ei ole rakkautta?

ap

Siis hyvänen aika, kiltitkin teinit etsivät rajojaan. Kiroilevat. Jotkut kokeilevat alkoholia ja tupakkaa. Kotiin tuloaikoja uhmataan. Riidellään siitä kuka kavereista saa tehdä ja mitä, esim K-18 pelit, kotiintuloajat, viikkorahat.... Näitä asioota riittää. Riippuu paljonkin lapsesta, kuinka raju murrosikä on. Enkä mä itse ole rakastumisiani ajatellut irtosuhteina, en ole ollut kypsä sellaiseen ajatteluun. Tupakkaa poltetaan koska olet sitten cool. Nuoruuteen kuuluu myös hölmöily. Jokainen tekee itse omat virheendä.

No en minä ole tehnyt mitään noista. Minä harrastin pimiövalokuvausta, ratsastusta ja kävin jossain jazz-tanssissa kaverin sinne kiskomana. Ja olin 9:n oppilas. Viikkorahasta ei riidelty ikinä, isän elareista äiti pystyi maksamaan sitä tarpeksi. Minuun saattoi luottaa, kotiintuloaikoja ei ikinä ollut. En luuhannut missään jengeissä tai muutakaan tyhmää.

ap

Vierailija
55/56 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minusta kuuluu tuomita vanhemmat pahan aiheuttamisesta itselle, eikä se ole mikään vanhempia suojeleva tekosyy, ettei pahan aiheuttaminen ole ollut laitonta.

ap

Miksi tähänkin alapeukkuja aarght. Jos minun vanhempani saatana tuomitsee minut pahan aiheuttamisesta muille, niin kai mä nyt vitussa teen saman hänelle. Aina oli syyttämässä minua siitä, että olen hänen standardeillaan kauhea ystävilleni. Esim. jos olin omaa mieltä. Niin itse oli kauhea minulle.

ap

Vierailija
56/56 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minulla oli tällainen ystävä:

"Vaikka siitä syystä että toinen on rasittava ripustautuja. Mulla oli aikoinaan ystävä jolle piti tehdä selostus lähes minuutin tarkkuudella mitä olen tehnyt missä ollut ja kenen kanssa ja päivittäin tämä sama ja sitten kun lähdin kotiin niin kysymys kuului "monelta huomena nähdään?"

minä: "öö mulla on treenit duunin jälkeen että en mä oikeen tiädä huomisesta et jos joku toinen päivä sit"

hän: "monelta sun treenit sitten loppuu? no eihän sulla sit mitään oo, sä oot joskus kello se ja se kotona, soita mulle heti niin voin tulla vaikka käymään tai sit nähään vaik jossain siel ja siel"

Puuh ja joka ikinen päivä tätä samaa ellei sillä itsellään sattunut olemaan joku meno että sain olla rauhassa. Kamalia tollaset ihmiset."

Niin olemalla omaa mieltäni kuulemma sorsin tällaista ystävääni.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yksi