Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saada lapsi lopaettamaan jatkuvat pyypyy-puheet?

Vierailija
21.01.2017 |

Alkaa jo hermot mennä tuon kanssa. Korvaa normaalisti käytettäviä sanoja pyypyysanoilla ja joskus vaan toistelee pyypyytä huvikseen. Miten olette toimineet omien lastenne kanssa?

Kommentit (453)

Vierailija
281/453 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teillä on iso perhe. Jospa lapsilla on huomiontarvetta. Millä tavalllla vietät aikaa esim 6-vuotiaan kanssa kahden kesken? Olen keskimmäinen kolmesta ja jo siinä katraassa muista kuinka huomiosta piti välillä kiistellä. Miettikää miehenne kanssa miten saatte ajankäytön järjestettyä niin, että jokaiselle riittää kahdenkeskistä aikaa vanhemman kanssa. Kehukaa ja kannustakaa hyvää käytöstä. Huomio on lapselle elintärkeää, ja sitä hän hakee jos ei hyvällä niin sitten pahalla.

Minä olen kotiäitinä, mutta kaikki aika menee pienimpien kanssa. Meillä on käytäntönä että vanhemmat lapset auttaa kotitöissä ja nuorempien hoidossa (esim. vaipanvaihto). Kahdenkeskeistä aikaa ei juuri ole mutta tuossa on kyllä 6 vuotiaalle tekemistä riittämiin.

Ap

Vierailija
282/453 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo ap on kyllä ihan pelle tuon tähtimerkkinsä kanssa.

Kun kirjoitat pep*u, ajattelet peppu. Kuten ajattelevat kaikki, jotka tuon sanan lukevat. Eikös sinun jumalasi (tarkoituksella pienellä kirjaimella) pitäisi rangaista sinua salamoilla ja tulikiven katkulla, kun edes ajattelet, että peppu. Ja edelleen, mitä ihmeen väliä sillä sitten enää on, kirjoitatko pep*u vai peppu, kun me kaikki tiedämme sinun tarkoittavan sitä ihmisen kehon osaa, joka alkaa ristiselästä ja päättyy reiden yläosaan.

Ihme jumittava jääräpää. Ja teinisi todellakin nauraa sinulle päin naamaa ja täysin syystä.

Hyvät käytöstavat pitää olla kaikilla huolimatta siitä, uskooko Jumalaan vai ei. En olisi maininnut uskostani mitään ellei siitä olisi kysytty.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/453 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää ei oo totta, älkää uskoko. :D

Vierailija
284/453 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhuuhan jotkut etypyllystäkin :D

Vierailija
285/453 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos tää perhe on totta, niin toivon lapsille pikaista huostaanottoa.

Vierailija
286/453 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle jäi vielä epäselväksi, kumpi tulee pyypyystä, kelli vai kaakaa?

Ilmeisesti molemmat. Pyypyy on jokin ihmeellinen yhdistetty perse ja pillu :D

Vierailija
287/453 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkä saada lopettamaan? No, käyttämällä normaaleja nimiä, kuten pimppi, pippeli ja pylly. Jokaisella on pylly, ja pimppi tai pippeli. Ei siinä mitään ihmeellistä tai hävettävää ole.

Vierailija
288/453 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kun 17-v ei kunnioita toivettasi, häntä ei rangaista mitenkään, vain 6 -v. Epätasa-arvoinen kasvatustyyli. Se, että jätät huomiotta, jos 17-v käyttää huonoa kieltä, ei muuta hänen käytöstään. Moni vanhempi ajattelee niin, mutta asiahan ei ole näin, päinvastoin. Sinulta puuttuu auktoriteetti ainakin tuohon 17-v:hen. Opeta, että käytöksellä on aina seuraus: jos käyttäytyy hyvin, seuraukset ovat kivoja, jos huonosti, seuraukset ovat negatiivisempia. 6-v:tä voi kasvattaa ja ohjata oikeaan käytökseen esim. tarrataulun avulla, 17-v:lle pitää ottaa muut kannustimet käyttöön. Voitte sopia, että jos menee vaikka 2 viikkoa ilman pyypyy -sanoja, menette yhdessä esim. leffaan tms. kivaa tekemistä. 6-vuotiaalle tosin 2 viikkoa on pitkä aika, joten pieniä välipalkintoja kannattaa antaa, ainakin kovasti kehumalla jokaisesta onnistuneesta päivästä tai vaikkapa ruokailutuokiosta.

Vierailija
289/453 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaiskohan, jos alkais puhumaan ihan suoraan alaosastosta pyypyyn sijaan? Lapsesta olis varmaan tylsää huudella " saanko alaosastoa? "

Vierailija
290/453 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä keskustelusta alkaa lähinnä päässä soida tämä klassikkokappale, eli Lapinlahden linnut ja "Miksei asioista puhuta".

Sanat:

Miksei asioista puhuta

Niiden oikeilla nimillä

Kuten esimerkiksi:

Talo, auto, peruna ja veikkauskuponki

Miksei lemmestä puhuta

Sen oikeilla nimillä

Kuten esimerkiksi:

Siivous, tiskit, ne ja mykkäkoulu

Miksei peniksestä puhuta

Sen oikeilla nimillä

Kuten esimerkiksi:

Ruila, suoros, jorma ja rakkauden julma valtikka

Miksei poliiseja suljeta

Niiden oikeisiin paikkoihin

Kuten esimerkiksi:

Riika, Dachau, Auschwitz ja Treblinka

Miksei kielillä puhuta

Niin kuin herätysteltassa

Kuten esimerkiksi:

Miksei kasveista puhuta

Niiden oikeilla nimillä

Kuten esimerkiksi:

Kaali, nauris, retiisi ja Mauno Koivisto

Vierailija
291/453 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle jäi vielä epäselväksi, kumpi tulee pyypyystä, kelli vai kaakaa?

Ilmeisesti molemmat. Pyypyy on jokin ihmeellinen yhdistetty perse ja pillu :D

Siis persepillukulli, koska myös pojille sama. Kätevää tosiaankin!

Vierailija
292/453 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyy-pyyksi meni tämäkin juttu. Lapsi saa sillä huomiota osakseen..

Vierailija
293/453 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauska ketju.  Sain nauraa kunnolla, hyvä ettei tullut kellit housuun kun nauroin.

Vierailija
294/453 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kilin kellit!

Vierailija
295/453 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Av:lla aina sivistyy. Mun sanavarasto laajeni kelleillä

Vierailija
296/453 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kakka on teillä "kaakaa", eikö se ole jo liian lähellä tuota alkuperäistä sanaa? Jos lapsi sanoo "mua kaakaattaa", niin sehän luulostaa lähes samalta kuin sanoisi "kakattaa" :D

En olisi itse tuota kelli-sanan merkitystä ymmärtänyt... Jos lapsi sanoisi että häntä kellittää, niin kuvittelisin ensimmäisenä tarkoittavan väsymystä/haluaa mennä lepäilemään/pötköttelemään.

Vierailija
297/453 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei poliiseja suljeta

Niiden oikeisiin paikkoihin

Kuten esimerkiksi:

Riika, Dachau, Auschwitz ja Treblinka

Oikea sana on kylläkin "soiteta"

Vierailija
298/453 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhuuhan jotkut etypyllystäkin :D

Tähän maahan (maailmaan) kyllä mahtuu vatipäitä niin moneen lähtöön, että on ihan mahdollista, että ap on totta.

Kysyin 5 vuotiaalta, olisko hyvä, jos meilläkin pitäis pyytää pyyhkimään pyypyy vessassa käynnin jälkeen.. ei kuulemma.

Pyy on eestiks sarapuukana, onko pyypyy sit sarapuukanasarapuukana?

Vierailija
299/453 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

HAUSKAA! Nukutin tuossa lastani ja oli vaikea olla nauramatta ääneen, kun tätä ketjua luin.

Pyypyy?? Kelli? Kaakaa??

Kelli kyllä ihan oikeasti tarkoittaa kikkeliä+palleja. Että AP, miten meni noin niinkuin omasta mielestäsi 😂?

Kelliä tarkoittaa lekotella, löhöillä.

Tämä pyypyy ja kaakaa ovat kyllä hauskoja. Kaakaa kaakattaa. Mummini sanoi aina, että kanat kaakattaa ja sanovat kaakaa.

Sitä minä, ja näköjään muutkin ihmettelevär, että miksi peppu on pyypyy eikä peppu? Mahtaa kaverit saada paskahalvauksen, kun tämä lapsi koulussa sanoo menevänsä kellille ja jos vaikka kaatuu, niin ulvoo, että "pyypyyhyn sattui!"

Kaikkea sitä. Kyllä pitäisi voida sanoa peppu, pissa ja kakka ihan normisti. Ei ne ole vääriä eikä rivoja sanoja.

Vierailija
300/453 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä usko, että kukaan olis noin kieroon kasvanu kuin ap. Minua häiritsee uskonnollisen vakaumuksen vetäminen mukaan..

Itse olen vanhoillislestadiolainen ja meillä puhutaan pimpistä, pippelistä, pyllystä, pissasta, kakasta.. ja kun lapsia on paljon ja niin kovasti kummastuttaa, miten vauva on päässy äitin mahaan kasvamaan ja miten se pääsee sietä vielä poiskin, ni ollaan puhuttu myös seksistä ja lisääntymisestä.

Lapset hokee joskus asioita ymmärtämättä merkityksiä. Mulla on tapana selittää sanat ja kysyä, haluatko oikeasti käyttää tuollaista kieltä.. en halua, että meidän lapset kasvaa vaikenemisen kulttuuriin. Enkä halua, että niitä kiusataan koulussa tietämättömyyden tai hymistelysanojen takia. En halua myöskään, että seksuaalisuus on tabu, josta ei puhuta, tai että vanhemmat ei voi koskea toisiaan siveellisyyden nimissä.

Ollaan käyty mielenkiintoisia keskusteluja ihan luonnon ilmiöiden kautta, miten marjojen kehittymiseen vaaditaan pölytys jne. Pelkästään kärpäsiä seuraamalla saa mielenkiintoisia lisääntymiskeskusteluja.

Ja kun nämä kaikki on puhuttu ja pidetään normaalina, ni ei meillä ole hoettu mitään "vessajuttuja" ruokapöydässä, vaikka otollisessa iässä olevia on..

"Vedin uskonnon mukaan koska minulta kysyttiin sitä. En myöskään missään vaiheessa maininnut mitään vanhoillislestadiolaisuudestani, vaan muut kommentoijat ottivat asian esille.

Tässä esimerkki tämänaamuisesta aamupalapöydästä:

6v: Saisinko pep*ua?

17v: Äiti annanks mä "Miisallekin" pep*ua?

Minä: Meillä ei käytetä tuollaista kieltä.

6v: Äiti saisinko kak*aa?

Samaan aikaan nuorempi lapsi matkii isompaa toistelemalla kak*aa ja pep*ua ja teinit nauraa.

Tässä vaiheessa vein 6 vuotiaan huoneeseensa miettimään.

Oliko kasvatusmielessä oikein toimittu? Nyt en reagoinut mitenkään rivoihin sanoihin.

Ap

Usko nyt jo että peppu ja kakka ei ole sen rivompia sanoja kuin pyypyy ja kaakaa.

No eihän ne rivoja ole, mutta ei ne ruokapöytäänkään kuulu. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yksi