Suomi nousee yrittämällä. Listataan asioita, jotka voisivat kannustaa yrittämään.
Haluaisin kuulla muiden mielipiteitä ja pohdintoja siitä, miten suomalaiset uskaltaisivat alkaa yrittäjiksi entistä useammin. Koetin keksiä tähän hyvää poliittista ratkaisua, mutta ei tullut mieleen mitään mikä ei olisi epäreilua palkansaajia kohtaan. Olisi kiva myös kuulla mitkä asiat mielestänne lisäävät yrittämisen riskiä.
Kommentit (33)
Joo, perustulo. Byrokratian karsiminen. Verottaja ei saisi puuttua alle 5000 € jääviin summiin.
Rakennetaan kaikille velattomat omat talot. Vapautetaan tämä maa ja sen jälkeen jokainen saa vapaasti yrittää. Verot 8.5% tasavero.
Vierailija kirjoitti:
Joo, perustulo. Byrokratian karsiminen. Verottaja ei saisi puuttua alle 5000 € jääviin summiin.
Eikös veroja aleta maksamaan vasta jostain 7500 huitteilta vai mistä se nyt oli?
Kaikki muu paitsi harkinnan varainen toimeentulo tuki pois. Jos jää työttömäksi niin pitää etsiä töitä tai alkaa yrittäjäksi, ei voi maata kotona tukirahoilla vuosikausia.
Varsinkin te-toimisto vihaa sellaisia, jotka haluavat tehdä muutakin kuin maata. Minulta meinattiin evätä tuet laittomasti silloin, kun työskentelin vielä osa-aikaisesti (työtunteja ei ollut kuin muutama kuukaudessa). Nykyhallitus yrittää tehdä kevyt- ja pk-yrittäjyydestä vieläkin vaikeampaa.
Pitäisi määritellä tarkasti milloin yrittäminen on sivu- ja milloin päätoimista. Viimeaikoinahan on ollut puhetta että työttömiä jää ilman tuloja kun te-toimistot tulkitsevat erittäin pienimuotoista yrittämistä päätoimiseksi.
Turvaverkko pois. Siinä kun elää hetken ilman mitään niin ryhtyy ihmeen kekseliääksi. Esimerkkiä tästä voi hakea esim Irlannista.
Toinen asia on se että jos on liikaa velkaa, lapsia, tuloja, se ihmisen riskiprofiili yrittäjäksi siirtymiseen on ihan erilainen kuin joillain 20v jolla ei ole noita samoja velvoitteita. On ns. liikaa hävittävää ja liian vähän halua aloittaa alusta. Siksi ehkä hyvä idea panostaa nuorempiin ihmisiin.
Lisäksi tarvitaan väyliä rahoitukseen ja muihin resursseihin esim. business incubators (mitähän toi nyt on suomeksi) jotka siis auttaa kehittämään sitä hyvinkin nuorta liikeideaa että se yritys pääsee jaloilleen.
Mutta mikään näistä ei auta jos ei löydy ihmisiä jotka haluaa yrittäjiksi. Jokaisesta ei todellakaan ole siihen. Se on ihan eri mielentila kuin jollakin rivityöntekijällä. Yhteiskunta kasvattaa meistä ensisijaisesti työntekijöitä, ei yrittäjiä.
Omasta mielestäni iso ongelma on se, että yrittäjä jää käytännössä pitkäksi aikaa ulos mahdollisuudesta saada tulonsiirtoja. Eli kun työt yhtäkkiä loppuvat laman tai jonkin muun epätoivotun tilanteen seurauksena, loppuu myös kaikki rahavirta. Myös perheen jäsenilta evätään sosiaalietuuksia. Ainakin suhdanneherkillä aloilla tämä näkyy. Melkein toivoisin että yrittäjien veroprosentti olisi hieman pienempi, olisi jotain rispectiä ihmisille jotka luovan jotain "tyhjästä".
Yrittäjälle turvaverkko. Nyt jos yritystoiminta loppuu, olet 4kk työttömyysturvan ulkopuolella. Pitäisi muuttaa niin, että palaat työttömyysturvan piiriin samalla sekunnilla kun yritystoiminta loppuu. Ihmiset uskaltaisi ottaa riskejä.
Toinen juttu on se, että verottaja haluaa ennakkoveroja heti kun yritys on pantu pystyyn vaikkei se vielä tuottaisi mitään. Pitäisi olla niin, että ensimmäisen vuoden aikana maksaisit ennakkoveroja vasta jos yritys tuottaa jotain. Kirjanpito tehdään kuukausittain, joten tilanne on helppo selvittää.
En usko että tulonsiirtojen lopettaminen kokonaan toisi autuutta, niillä kun ostetaan myös yhteiskuntarauha. Luulen että yrittäjäksi alkaminen olisi helpompaa jos riskit olisivat pienempiä. Nuoret ovat innokkaita kokeilemaan uutta. Olisiko järkeä että tiettyyn ikään asti yrittäminen olisi kevyesti verotettua tai verotonta tuloveron osalta. Näin syntyisi enemmän kokemuksia yrittäjyydestä, joten se olisi ehkä tulevaisuudessakin helpompaa?
Nro. 10 oli hyviä ideoita, kiitos niistä. Vieläkö löytyy? Muutetaan tämä maa! ;)
T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös veroja aleta maksamaan vasta jostain 7500 huitteilta vai mistä se nyt oli?
7500 saa olla tulevaa rahavirtaa, eli jos tulot tulevat jostain tuotteesta jota myyt, niin joudut vähentämään tuosta summasta vielä tuotteiden hankintahinnan. Näin olen ainakin ymmärtänyt. T. Ap
Up! Kaikki ideat ovat arvokkaita. Vai onko tämä niin itsestäänselvä asia et muut ei mieti tällasta? Ap
Mun täytyy sanoa salaa että toivoisin että työttömyystuki lakkautettaisiin, tai pienennettäisiin ja sitten yrittämistä helpotettaisiin.
Mieheni on työtön ja vaikka häntä rakastankin niin pakko sanoa että hän ei ole etsinyt töitä kertaakaan koko 4 vuoden aikana mitä olemme olleet yhdessä. Lisäksi ei kiinnosta mennä kouluun ja opiskella uutta ammattiakaan, kun on jo yksi ammatti ja se työ ei kuulemma kiinnosta. Ei huvita säästää rahaa ajokorttiinkaan tai ajaa sitä, sillä muuten hänelle tarjottaisiin töitä enemmän.. ja mitä sitä suotta kun minulla on auto ja ajokortti ja pääsee kulkemaan kyydillä ihan ilmaiseksi. Hän on minulle rakas silti.
Myös kaveripiirissämme nuorehkot miehet eivät ole halukkaita töihin. He ryyppäävät ja osa nauttii vanhempiensa rahoja ja tietenkin työttömyystukea. Onneksi oma mies ei ryyppää. Kaveripiirissä he puhuvat kuinka tärkeää olla nuori ja viettää leppoisaa elämää mutta vanhemmilleen valittavat kuinka ei töitä löydy..
Sitä vastoin taas kaverityttöni ovat käyneet jopa siivoojan nopean koulutuksen ihan työn perässä ja tehneet sitä sitten ammatikseen vaikka siis olisi rahkeita muuhunkin. Monesti miehille ehdottanut että mites ois siivooja niin työttömät miehet räjähtää nauruun että ei nyt niin säälittävää sentään! Jep, yksikään tuntemistani työttömistä miehistä ei halua etsiä töitä "paskaduuneista" vaikka oma koulutustaso olisi ammattikoulupohjainen vain tai lukio.
Miksi miehille ei tarjota siivoojan tai ravintoladuunia tai ehdoteta kouluttautumaan sellaisiin?
Itse aloitin teininä siivoamisella sillä en ole ikinä katsonut mitään työtä luomieni alta. Sillä olen pärjännyt hyvin työmarkkinoilla sillä olen aina ollut ahkera.
Meni vähän aiheen ohi.. mutta pointti oli että jos työttömyystuet mietittäisiin uudelleen, niin valtiolla jäisi rahaa parantaa yrittämisen tukia.
Lisäksi jos työttömän tilille ei tipu enää rahaa kun täyttää kerran kuukaudessa anomuksen jonka netissä voi tehdä, niin johan joutuisi miettimään että mitähän tässä tekisi että saisi ruokaa..
Suurimmassa osassa maailmaa joutuvat ihmiset miettimään että mitä tekee elääkseen jotta saisi ruokaa, vettä, peseytyä ja lämpimän kodin. Sitä vastoin monet työttömät miehet ei jaksa mennä edes suihkuun joka päivä, nousta aamulla, pestä hampaita..
Sellainen rähjäisyys on vähän muotia. Muualla taas oikeasti köyhyyttä kokeva tekee mitä tahansa ettei vain loikoile ja haise. Kummasti niitä pieniä asioita arvostaa kun on elänyt ympäristössä jossa ei ole mitään.
Tulin mielenkiinnosta lukemaan ketjua vaikka itsellä ei ole yrittämisen haluja.
Varmaan yksi este yrittämiselle on se, että tulotaso on pienempi kuin palkansaajilla niin monia epäilyttää yrittäminen.
Suomi ei todellakaan nouse millään pienyrittämisellä, sori nyt vaan.
Kannabiksen vapauttaminen ja alkoholin myynnin vapauttaminen kaikille kunhan myyvät vain yli 16 vuotiaille toisi monia uusoa työpaikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Suomi ei todellakaan nouse millään pienyrittämisellä, sori nyt vaan.
Voi noinkin ajatella ja lösähtää sohvalle sen jälkeen tyytyväisenä (eli valittaa sitä kun ei oo töitä eikä yrittämishalua).
Mutta kuvittele, jos vaikka puolet työttömistä työllistäisi itsensä. Vain itsensä. Se olisi miljoonien (miljardien?) säästö meidän yhteiskunnallemme jo pelkästään.
Ei kannata haaveilla että meidän jokaisen pitäisi perustaa joku Apple tai Microsoft tai jotain jättimäistä. Riittäisi että työttömiä ei olisi niin paljoa ja kummasti tilanne paranee.
Ja mikä tämä "suomi nousuun" juttu on? Ei kukaan voi saada suomea nousuun. Siihen tarvitaan valtava ihmismassa jotka tekevät työtä tai uskaltavat yrittää.
Vaikka en oo yrittäjä niin mua ainakin vituttaa kun monet työntekijät valittaa että yrittäjä saa rahaa. No yrittäkää itse, kokeilkaa miten helppoa se on. Mä en oo uskaltanu ainakaan, mutta vähän haaveillut olen..
Perustulo ois hyvä.