Kuinka pitkäksi aikaa takavarikoisit tässä tilanteessa 13-vuotiaan älypuhelimen?
Oli luokan muiden ns. suosittujen tyttöjen kanssa kuvannut liikuntatunnin jälkeen oven alta kun luokan kiusattu tyttö oli vessassa. Sellainen ovi jossa n. 20cm rako alhaalla että siitä mahtui kuvaamaan. Jäivät itse teosta kiinni ja kuvat poistettiin ennenkuin suurempaa vahinkoa ehti tapahtua. Luonnollisesti oman tytön puhelin on nyt takavarikossa mutta kuinka kauan? Onko viikko sopiva aika? On kuitenkin todella riippuvainen puhelimestaan joten kiukuttelua/mökötystä 24/7tulee olemaan tämä takavarikkoaika.
Kommentit (98)
Älkää nyt mamit lähtetkö jeesustelulinjalle kuitenkaan. Sitä ei tiedä mitä ne teidän omat kullannuppunne siellä koulussa touhuavat. Mutta eihän meidän lapsi... Kyllä se voi olla juuri sinun lapsi. Tuo nyt on sinänsä hyvä, että tapaus paljastui. Keskustelua lapsen kanssa ja kyllähän anteeksipyyntö on paikallaan.
En minä häneltä puhelinta pois ottaisi. Vaihtaisin sen kyllä näppäinpuhelimeen, sellaiseen kamerattomaan versioon. Hän ei nähtävästi ole vielä sillä kehitystasolla, että voisi käyttää hienompaa vehjettä.
0päivää ja joutuu itse kuvatuksi.
Joku känny kielto on vaan tyhmä rangaistus.
Vierailija kirjoitti:
Tämä tarina osoittaa taas ihmisten outoutta. Samaistutaan "kiusattuun". Rangaistuksen pitää olla"tuntuva". Eli kosto?
Luulisi, että oppiminen ja seuraamukset olisi parempi kasvatuskeino.
Suomessa ei väärintekijää rangaista oli sitten kyseessä lapsi tai murhaaja. Mitäpä luulet? Oppiiko lapsi, jos rangaistus ei ole linjassa tehtyyn rikokseen nähden? Nyt ei ole kyse mistään vanhemmille kiukuttelusta, vaan on syyllistytty ihan oikeaan ja vakavaan rikokseen. Suomessahan ei rikoksen uhrilla ole mitään arvoa.
En antaisi enää muutamaan vuoteen älypuhelinta. Tavallinen nokian vanha kapula, doro tms mummomalli ilman kameraa, värinäyttöä. Tuo oli temppu törkeimmästä päästä. Kysymys kuuluu, miten olet voinut kasvattaa tenavasi noin kieroon?
Ap, tuosta voi joutua rikosoikeudelliseen vastuuseen ja sää mietit josko viikko riittäis.
Miksi ihmeessä kiusattu tyttö meni vessaan silloin, kun siellä oli muitakin? Altisti itsensä ihan tahallaan kuvaamiselle, joten voi syyttää vain itseään.
Sopiva rangaistus on se, että teini ei saa kotona käydä vessassa ovi suljettuna vaan aina ovi auki. Siinä oppii toimittamaan tarpeensa muiden läsnäollessa.
Puhelin väittyy kamerattomaan versioon.
Tytön tekeminen ei ole pelkästään huonoa käytöstä, se on osoitus siitä, että hän on kokonaan muiden vietävissä (jos siis oli yksi porukasta). Silloin rangaistuksen tulee olla samaa tasoa kuin teon, yhtä nöyryyttävä.
Näistä pitäisi aina tehdä rikosilmoitus, vaikka vanhemmat ja kiusaaja kuinka katuvaa esittäisivät. Siinä vaiheessa, kun vanhemmille räpsähtää muutaman tonnin lasku vahingokorvauksista ja oheiskuluista, niin saattaisi alkaa kiinnostaa se oman lapsen kasvattaminen hieman enemmän. Inhottaa, että kiusaajat vanhempineen päästetään aina liian vähällä. Kyllä tuollainen temppu kertoo jo huonosta kotikasvatuksesta. Kouluhan nyt on ollut kiusaamisen suhteen aina täysin hampaaton, siinä ei ole mitään uutta.
Siis hetkinen... Kai te jouduitte rikosoikeudelliseen vastuuseen?! Yksityishenkilön kuvaaminen ilman lupaa ja varsinkin loukkaavien kuvien muodossa on rangaistava rikos. Kai poliisi on ottanut yhteyttä teihin?? Tuollaista asiaa ei paineta villaisella ja sillä, että likalta otetaan säälittävän viikon ajaksi puhelin pois...
Ja olette ihan helvetin naiiveja, jos luulette että jollain puhelimen takavarikolla olisi mitään hyötyä. Luuletteko, ettei tuon ikäiset tytöt keksi hakea halpaa prepaidia ärrältä ja joku kavereista lainaa varaluuria? Siis ihan oikeasti, kyllä te "aikuiset" sitten ootte tyhmiä!! Mitä vanhemmaksi olen itse tullut, sen vahvempi usko minulla on siitä, että aikuisuus ja vanhemmuus itsessään ei tee yksilöstä yhtään älykkäämpää. Jotkut aikuiset näköjään jää sinne teini-iän tasolle henkisesti. Ja viittaan tässä nyt mm.ap:n kaltaisiin mutseihin, jotka sulkevat silmänsä oman kullannupun kiusaamiselta ja häiriökäytökseltä, koska mutsi on itsekin varmaan ollut ihan samanlainen nuorena.
Joten toivon syvästi, että se mitätön puhelintakavarikko ei ole todellakaan ainoa rangaistus ja kasvatustoimenpide tälle kiusaajalle.
Tekisin lapsestani lasun. Kertoisin sossun virkailijalle, että oma kasvatusosaaminen on nyt tasan nolla, koska lapsi teki mitä teki. Ehdottaisin tilapäistä huostaanottoa ja kertoisin tytölleni, että koska minä en ole osannut hänestä ihmistä kasvattaa, niin laitetaan sitten tytön oma elämä täysin pilalle. Nuorisokodissa alimman kastin edustajana hän on aika lailla vailla turvaa. mutta valinta oli hänen omansa.
Vierailija kirjoitti:
Näistä pitäisi aina tehdä rikosilmoitus, vaikka vanhemmat ja kiusaaja kuinka katuvaa esittäisivät. Siinä vaiheessa, kun vanhemmille räpsähtää muutaman tonnin lasku vahingokorvauksista ja oheiskuluista, niin saattaisi alkaa kiinnostaa se oman lapsen kasvattaminen hieman enemmän. Inhottaa, että kiusaajat vanhempineen päästetään aina liian vähällä. Kyllä tuollainen temppu kertoo jo huonosta kotikasvatuksesta. Kouluhan nyt on ollut kiusaamisen suhteen aina täysin hampaaton, siinä ei ole mitään uutta.
Jep, miks kasvatusvastuu ees pitäis olla vanhempien sijasta koululla? Koulussa on hyvässä lykyssä yli 600 oppilasta, joista henkilökunta joutuu huolehtimaan n.5 tuntia päivässä, 5pv viikossa, 9 vuotta peruskoulua. Vanhemmilla on tasan tarkkaan vain ne omat kakarat, jotka ovat ihan vapaaehtoisesti hankkineet. Onko se kasvatus niin saatanan vaikeeta?!
Isäni.On.Jännämies kirjoitti:
Älkää nyt mamit lähtetkö jeesustelulinjalle kuitenkaan. Sitä ei tiedä mitä ne teidän omat kullannuppunne siellä koulussa touhuavat. Mutta eihän meidän lapsi... Kyllä se voi olla juuri sinun lapsi. Tuo nyt on sinänsä hyvä, että tapaus paljastui. Keskustelua lapsen kanssa ja kyllähän anteeksipyyntö on paikallaan.
Tyypillistä vähättelyä, kiusaajan puolustelua. Minä ainakin kommentoin, vaikka minulla ei edes ole lapsia enkä sellaisia todellakaan aio hankkia. Varsinkaan tällaiseen maaailmaan, jossa jo peruskouluikäiset käyttäytyvät kuin mitkäkin sosiopaatit rikolliset.
Toivottavasti sun oma lapsesi joutuu joskus samanlaisen systemaattisen henkisen väkivallan uhriksi. Osaa sitten syyttää sinua.
Älypuhelin vaihtuis peruskännykkään. Kunnes näyttää rehellisiä katumuksen merkkejä ja on reilusti pyytänyt anteeksi.
Puhelimen vaihto perusluuriin ja kuukausi kotiarestia. Ja tietysti anteeksipyyntö!
Suosittu tyttö? En näe tulevaisuutta hänessä...
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä kiusattu tyttö meni vessaan silloin, kun siellä oli muitakin? Altisti itsensä ihan tahallaan kuvaamiselle, joten voi syyttää vain itseään.
Joo. Seuraavan kerran ku sä meet julkisen vessan koppiin, joku tunkeutuu sinne ja raiskaa sun persereiän. Sitten kysytään, miksi ihmeessä sä johonkin julkiseen vessaan meet, sähän itse kerjäsit tulla raiskatuksi.
Aloituksessa on ajatuksena, että kun rangaistus on kärsitty - menköön viikko tai vaikka kaksi - pahanteko on sillä hyvitetty. Ei se ole. Uhri kärsi kiusaamisesta koko elinikänsä. Tekijät eivät saa anteeksi koskaan. Rikosseuraamukset ja vahingonkorvausvelvollisuus eivät katoa vanhempien toiveesta. Tämä on liian vakava asia kuitattavaksi kotikutoisella rangaistuksella. Eläkööt paskat sen kanssa mitä ovat tehneet.
Äluluuri pois loppulukukaudeksi ja tilalle joku supernolo senioriluuri jolla voi vain soittaa.