miksi kaikilla on nykyään keliakia, fibro tai jännityspäänsärky
Kommentit (47)
80 % sairauksista on itse aiheutettuja. Kyseessä on se, että ihminen ajattelee negatiivisesti ja keho reagoi sairastumalla. Lopulta sairaudesta tulee pysyvä olotila. Sitten se 20 % on perinnöllisiä sairauksia tai ympäristön aiheuttamia mutaatioita, joille ei juurikaan voi mitään. Toki altistumista vaarallisille kemikaaleille tai myrkyille voi välttää, mutta ei sitäkään loputtomiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieslukija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, keliakiaa on noin kahdella prosentilla suomen väestöstä, joten ei nyt ihan jokaisella ole.
Tosin, vähän aikaa sitten saamani kommentin takia ymmärrän ihmettelyäsi.
Joudun ruokailutilanteessa kertomaan, että on keliakia. Sain kysymyksen "ai jaa, ootko niinku ite diagnosoinu vai käyny ihan lääkärissä?" 👍Varmaan siksi, että esim. kilpirauhasen vajaatoiminta on itse diagnosoituna erittäin monella, mutta mitään tätä tukevia koetuloksia tai diagnooseja lääkäriltä ei ole.
Ja johtuisikohan se taas lääkärien kädettömyydestä auttaa asiakastaan. Olen vuosia käynyt lääkärillä väsymyksen vuoksi. Sitä on koko aika hoidettu kilpirauhanen edellä ja ihmetelty, kun arvot seilaavat liian ja vajaan välillä. Kerran vuoteen tai pariin yritetään saada minut myöntämään, että olen väsynyt. Nyt (tuhma minä) sain itse keksittyä (huuhaatestin avulla - tuhmempi minä), että ongelma voisikin olla raudanpuute. Näin yksinkertaista perusasiaa ei ole yksikään näistä viidestä lääkäristä maininnut. Nyt, parin kuukauden kokeilun ja kärsittyjen vuosien jälkeen, alan olla oma itseni - kiitos lisäraudan, ei lääkärien.
Eikö sulta ole otettu verikokeita koskaan
Toki, perusverenkuvaa ja natrium ja kalium arvoja, maksa- ja munuaisarvoja, kilpirauhanen seilasi vajaan ja liian väliä. Korvien soimiseen otettiin kuuloseula (ok), mutta siinäkään vaiheessa ei lääkäri kertonut, että raudanpuute aiheuttaa korvien soimista.
Vierailija kirjoitti:
Virallista keliakiadiagnoosia ei saa luulotautiset tai ne jotka vaan "haluavat" diagnoosin. Tehdään ohutsuolen tähystys, ja siinä sitten selviää onko keliakiaa vai ei. Ei sitä diagnoosia saa sillä että menee lääkärille valittamaan vatsavaivoja.
Eipä siihen ohutsuolen tähystykseenkään tahdo päästä, ellei mene yksityiselle.
Haha, kylläpä keliaakikot veti herneet nenään :D :D :D Huomaattehan, että täällä puhutaan muistakin sairauksista kuin keliakiasta. Mut niin, kyllähän keliaakikko aina haluaa itsestään haloon nostaa.
Vierailija kirjoitti:
Haha, kylläpä keliaakikot veti herneet nenään :D :D :D Huomaattehan, että täällä puhutaan muistakin sairauksista kuin keliakiasta. Mut niin, kyllähän keliaakikko aina haluaa itsestään haloon nostaa.
Ihmeellistä. Pilkkaatko reumaatikkoja ja migreenipotilaita samaan tapaan?
Jännityspäänsärkyä on helpostikin, kun tehdään paljon istumatyötä päätteellä, istutaan koulussa, istutaan mobiililaitteen ääressä.
Koska ihmisillä menee puurot ja vellit sekaisin, ei keliakia ole lisääntynyt, vaan vilja yliherkkyys on lisääntynyt.
Vierailija kirjoitti:
Koska ihmisillä menee puurot ja vellit sekaisin, ei keliakia ole lisääntynyt, vaan vilja yliherkkyys on lisääntynyt.
Ai jaa.
http://www.terve.fi/terveyden-abc/keliakia-yleistyy-suomessa-suurin-osa…
Luulen, että lääkärit tarjoavat usein tuota fibroa, jos muutakaan ei selviä. Ja jos eivät jaksa selvitellä edemmäs. Itselleni "tarjottiin" fibroa, mutta tiesin, etten sitä sairasta. Jatkettiin selvittelyä, borrelioosi löytyi.
Tuon vuoksi monet pitävät fibroa huuhaa -sairautena. En oikein ymmärrä, miksi sitä kaupataan lääkärin toimesta, kun eikö siinäkin ole tietyt kriteerit, jotka on täytyttävä, voiko yleislääkäri esim. antaa fibrosta diagnoosin..?
Minäkin haluaisin tietää että miksi juuri minunkin kohdalle osui keliakia. Vituttaahan tämä. Löydettiin vielä kaikenlisäksi vahingossa, mulla ei ollut mitään oireita keliakiaan liittyen, ainut mikä viittasi asiaan oli pieni turvotus sen jälkeen kun söin viljatuotteita, enkä ikinään oikeastaan asiaan huomiota kiinnittänyt. Menin lääkäriin siis ihan muista syistä, ja minulle tehtiin laajat verikokeet joissa myös katottiin ne keliakiaan liittyvät olikohan ensomysiini-vasta-aine joka oli päälle 120 ja jonka normaalisti pitäisi olla olla 20 (saatan olla väärässä, en nyt jaksa kaivaa niitä lappuja ja tarkistaa) ja siitä tähystykseen. Minulla oli lähestulkoon kokonaan tuhoutunut ohutsuolen nukka. Jeeee. Piti laittaa koko ruokavalio remonttiin kun jossain vaiheessa elin aikalailla ruisleivällä. Ja asenteet sitä kohtaan että olen keliaakikko on välillä naurettavaa. En tahallani halua tehdä muiden synttärikahvitteluista vaikeampaa, kun he ihan välttämättä haluavat minullekkin gluteenitonta tarjota, vaikka sanon ettei tarvitse. Ja sitten valitetaan kun on hankala tehä pullaa. Ei ole pakko. Ja sitten valitetaan kun en syö kun sen yhden pullan, vaikka en edes pullasta tykkää, muttakun sitäkin oli ihan pakko minua varten tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai jaa.
Ei ennen osattu etsiä ja osan oireet kuitattiin mahanpuruiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai jaa.
Ei ennen osattu etsiä ja osan oireet kuitattiin mahanpuruiksi.
Sinulla on siis jotain salaista tietoa, jonka perusteella olet eri mieltä tuon tohtorin ja väitöksen kanssa?
Viljalajeja on jalostettu rankalla kädellä viimeinen vuosisata, lisäksi lannoitteet ja kasvimyrkyt ovat kehittyneet samaa tahtia ja maaperä köyhtynyt ravinteista ja saastunut. Ei siis ihme, että yhä useampi oireilee sekä viljasta että gluteenista, joka on näissä nykyviljoissa erilaista kuin perinnelajikkeissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieslukija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, keliakiaa on noin kahdella prosentilla suomen väestöstä, joten ei nyt ihan jokaisella ole.
Joudun ruokailutilanteessa kertomaan, että on keliakia. Sain kysymyksen "ai jaa, ootko niinku ite diagnosoinu vai käyny ihan lääkärissä?" 👍Varmaan siksi, että esim. kilpirauhasen vajaatoiminta on itse diagnosoituna erittäin monella, mutta mitään tätä tukevia koetuloksia tai diagnooseja lääkäriltä ei ole.
Ja johtuisikohan se taas lääkärien kädettömyydestä auttaa asiakastaan. Olen vuosia käynyt lääkärillä väsymyksen vuoksi. Sitä on koko aika hoidettu kilpirauhanen edellä ja ihmetelty, kun arvot seilaavat liian ja vajaan välillä. Kerran vuoteen tai pariin yritetään saada minut myöntämään, että olen väsynyt. Nyt (tuhma minä) sain itse keksittyä (huuhaatestin avulla - tuhmempi minä), että ongelma voisikin olla raudanpuute. Näin yksinkertaista perusasiaa ei ole yksikään näistä viidestä lääkäristä maininnut. Nyt, parin kuukauden kokeilun ja kärsittyjen vuosien jälkeen, alan olla oma itseni - kiitos lisäraudan, ei lääkärien.
Toki, perusverenkuvaa ja natrium ja kalium arvoja, maksa- ja munuaisarvoja, kilpirauhanen seilasi vajaan ja liian väliä. Korvien soimiseen otettiin kuuloseula (ok), mutta siinäkään vaiheessa ei lääkäri kertonut, että raudanpuute aiheuttaa korvien soimista.
Näkyyhän se raudanpuute verenkuvasta siinä että hemoglopiini on alhaalla. Ei sulla taida olla raudanpuutetta
Jaa'a, senkun tietäs.
Tosin on sitä keliakaa aiemminkin ollut yhtälailla. Ei ole vain tunnettu sairautta.
Ennen vanhaan se tunnettiin lähinnnä mystisenä "näivettymistautina". Oli tiedossa tauti, jossa pienille lapsille tuli aliravitsemuksesta kielivä iiiiso pullottava maha ja muuten olivat heikkoja, laihoja luikkuja. Näivettyivät kuoliaaksi, ihan nuorena. Ei silloin tiietty että samaista vaivaa kärsivät myös osa aikuisistakin - että osalla ei ollut oireita vain. Tai osalla oli vain mahan purua. Eikä varsinkaan tiietty mistä sairaus johtyy. Tyypillisesti lasten mahavaivoja yritettiin hoitaa sitten tiesmillä sopimattomalla puurovellillä...
Minulla keliakia havaittiin jo pikkulapsena. Oireet oli sellaisia että ennen vanhaan olisin varmaankin kuulunut tuohon joukkoon joka jollain tasolla "tunnistettiin" eli minun olisi mystisesti määritelty näivettyvän. Olisin luultavasti kuollut kouluiässä, sen verran pahoja oli oireeni.
Mummollani keliakia havaittiin ihan vahingossa eläkeiässä. Oireita ei juuri ollut, mitä nyt luuston haurastumista...
Ja mummoni uskoo oman äitinsä olleen keliakikko myös. Oireili ja kuoli nuorena syöpään - mutta silloin sairautta ei tunnistettu.
On näitä sairauksia ollut aina. Ihmiset vaan nykyisin sekä elävät pitempään että asiat tunnistetaan paremmin.
Vierailija kirjoitti:
osataanko nykyään tehdä parempia diagnooseja?
Erityistarpeet ovat cooleja. Statusjuttuja. Toki noista kärsiviä on oikeastikin, keliakia on sairaus, mutta joku gluteenittomuus ilman sairautta on enemmän statusjuttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieslukija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näkyyhän se raudanpuute verenkuvasta siinä että hemoglopiini on alhaalla. Ei sulla taida olla raudanpuutetta
Olet joku minua hoitaneista lääkäreistä? Kannattaisi joskus kaivaa pintaa syvemmältä.
Ihminen saattaa kärsiä raudanpuutteesta vaikka hemoglobiini olisi hyvä tai jopa korkea. Pitäisi aina mitata myös seerumin rauta ja ferritiini- varastoraudan arvot. Liian alhainen seerumin rauta aiheuttaa hapenpuutetta, mikä taas puolestaan voi nostaa Hb arvoa.
http://terveyskirjat.fi/hengastytko-helposti-sydan-tykyttaa-vasyttaa-hu…
Elimistö nimenomaan kompensoi hapenpuutetta nostamalla hemoglobiinia ja käytttää ensin rautavarastot tyhjäksi. Sitten vasta siinä vaiheessa, kun rautavarastoistakaan ei saa tiristettyä mitään irti, alkaa väistämättä hemoglobiini laskea. Se ei silti tarkoita sitä, etteikö ongelma olisi ollut olemassa jo aiemmin. Omat rautavarastoni olivat huvenneet, mikä on yleistä kilpirauhaspotilaille.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin haluaisin tietää että miksi juuri minunkin kohdalle osui keliakia. Vituttaahan tämä. Löydettiin vielä kaikenlisäksi vahingossa, mulla ei ollut mitään oireita keliakiaan liittyen, ainut mikä viittasi asiaan oli pieni turvotus sen jälkeen kun söin viljatuotteita, enkä ikinään oikeastaan asiaan huomiota kiinnittänyt. Menin lääkäriin siis ihan muista syistä, ja minulle tehtiin laajat verikokeet joissa myös katottiin ne keliakiaan liittyvät olikohan ensomysiini-vasta-aine joka oli päälle 120 ja jonka normaalisti pitäisi olla olla 20 (saatan olla väärässä, en nyt jaksa kaivaa niitä lappuja ja tarkistaa) ja siitä tähystykseen. Minulla oli lähestulkoon kokonaan tuhoutunut ohutsuolen nukka. Jeeee. Piti laittaa koko ruokavalio remonttiin kun jossain vaiheessa elin aikalailla ruisleivällä. Ja asenteet sitä kohtaan että olen keliaakikko on välillä naurettavaa. En tahallani halua tehdä muiden synttärikahvitteluista vaikeampaa, kun he ihan välttämättä haluavat minullekkin gluteenitonta tarjota, vaikka sanon ettei tarvitse. Ja sitten valitetaan kun on hankala tehä pullaa. Ei ole pakko. Ja sitten valitetaan kun en syö kun sen yhden pullan, vaikka en edes pullasta tykkää, muttakun sitäkin oli ihan pakko minua varten tehdä.
Sama tarina kuin mulla. Keliakia löydettiin sattumalta, kun tehtiin laajat tutkimukset verestä päänsärkyä selvitellessä. Yhtenä päivänä lääkäri soitti tuloksista ja sanoi, että melko varmasti keliakia. Olin ihan äimän käkenä kun en edes tiennyt että sellaista seulottiin verestä. No tähystykseen ja suolinukka täysin paskana. Oli siinä sopeutumista, kun itsekin olin elänyt lähinnä ruisleivällä. Ummetusta ja turvotusta syömisen jälkeen oli, mutta ei niitä osannut liittää mihinkään.
Samoin inhoan itse pullaa, ja nyt sitä tulee sitten syötyä väkisin kun sitä joka paikassa tuputetaan ja on varta vasten minua hankittu. Kaunis ele, mutta kun kaikki tiesivät jo ennen keliakiaa etten pullasta koskaan välittänyt, niin miksi pitää nyt sitten ostaa pakkaseen sitä gluteenitonta pullaa.. Ja samalla valitella että leipoisin itse mutta on niin vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama tarina kuin mulla. Keliakia löydettiin sattumalta, kun tehtiin laajat tutkimukset verestä päänsärkyä selvitellessä. Yhtenä päivänä lääkäri soitti tuloksista ja sanoi, että melko varmasti keliakia. Olin ihan äimän käkenä kun en edes tiennyt että sellaista seulottiin verestä. No tähystykseen ja suolinukka täysin paskana. Oli siinä sopeutumista, kun itsekin olin elänyt lähinnä ruisleivällä. Ummetusta ja turvotusta syömisen jälkeen oli, mutta ei niitä osannut liittää mihinkään.
Samoin inhoan itse pullaa, ja nyt sitä tulee sitten syötyä väkisin kun sitä joka paikassa tuputetaan ja on varta vasten minua hankittu. Kaunis ele, mutta kun kaikki tiesivät jo ennen keliakiaa etten pullasta koskaan välittänyt, niin miksi pitää nyt sitten ostaa pakkaseen sitä gluteenitonta pullaa.. Ja samalla valitella että leipoisin itse mutta on niin vaikeaa.
Minä menin väsymyksestä ja erinäisistä fyysistä kivuista, kun oltiin jo pitkän aikaa selvitelty psykiatrian kautta ja asiat pään sisällä kuntoon saatu, mutta ihan hirveää väsymystä siitä huolimatta vaikka nukuin kunnolla, niin aattelin että jos ois joku fyysinen syy tälle. Kilpirauhanen ok, ja sen jälkeen laajat verikokeet niin löyty keliakia. Vieläkin olen väsynyt koko ajan, mutta lääkäri laittoi sen keliakian syyksi (mitä helvettiä?!? Ei se väsymystä aiheuta) ja nyt tällä hetkellä tuppaa masennus palaan ja rupee tulee unettomuutta, mikä pahentaa väsymystä entisestään, ja en jaksa lähteä tappeleen lääkärien kanssa, kun se kumminkin laitetaan masennuksen syyksi :D Ja minäkään en ikinään ole pullasta tykännyt, mutta juurikin nyt sitä tuputetaan, ja sitten yritetään vielä kaikkea leipää yms VAIKEAA leipoa, vaikka olisi helppojakin gluteenittomia mitä pystyy itse tekemään. Olen tyytynyt kohtalooni ja yritän kiltisti olla tukehtumatta siihen sahanpuruun. Ja ei auta vaikka sanoisin että ei tarvitse tehdä mitään, voin vaikka tuoda itse jotain, tai pakesteesta saa suhteellisen halvalla jotain vaihtoehtoja niin ei. Sitten on aina pelko siitä että on vahingossa laitettu sekaan jotain mitä ei saisi ja sen pelossa sitten on kiva syödä. Nimittäin näin yli vuoden jälkeen gluteenittomalla tulee niitä mahakipuja ja vatsa menee sekaisin ainakin viikoksi jos jotain tulee syötyä mitä ei saisi. Anteeksi kauheeta avautumista :D
Tuskin kukaan väittääkään, että saisi. Moni ei myöskään edes pääse julkisella puolella ohutsuolentähystykseen, vaikka haluaisi itse selville vatsavaivojensa syyn. Tutkimuksiin on kuitenkin helpompi päästä kuin aiemmin, joten diagnoosinkin saa helpommin.