Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miksi kaikilla on nykyään keliakia, fibro tai jännityspäänsärky

Vierailija
21.01.2017 |

osataanko nykyään tehdä parempia diagnooseja?

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole mitään noista, joten väitteesi on nyt kumottu.

Vierailija
2/47 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, keliakiaa on noin kahdella prosentilla suomen väestöstä, joten ei nyt ihan jokaisella ole.

Tosin, vähän aikaa sitten saamani kommentin takia ymmärrän ihmettelyäsi.

Joudun ruokailutilanteessa kertomaan, että on keliakia. Sain kysymyksen "ai jaa, ootko niinku ite diagnosoinu vai käyny ihan lääkärissä?" 👍

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi JOKAINEN nykyään lätkii KAIKKIIN sairauksiin/ tai sen tapaisiin tuomionsa, että on feikkausta tai trendi/muoti diagnoosi.

Miksi nykyään on niin muodikasta ja trendikästä kiistää toisten KAIKKI allergiat ja KAIKKI sairaudet.

Miksi JOKAINEN tekee AINA noin?

Vierailija
4/47 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös kaikilla ole joskus jännityspäänsärkyä? Niska menee jumiin, kun me kaiket päivät istutaan ja tietokonetta naputetaan. 

Vierailija
5/47 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin olisin ottanut mieluummin jonkun merkkilaukun tai kalliit farkut mutta sain fibromyalgian, eikä ole palautusoikeutta. Harmittaa kun ei tää tunnu yhtään niin trendikkäältä kuin mitä muut varmaan kuvittelee.

Vierailija
6/47 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset luulevat että on hienoa kun voi kehua tanniiniallergioillaan.

Vierailija
7/47 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, keliakiaa on noin kahdella prosentilla suomen väestöstä, joten ei nyt ihan jokaisella ole.

Joudun ruokailutilanteessa kertomaan, että on keliakia. Sain kysymyksen "ai jaa, ootko niinku ite diagnosoinu vai käyny ihan lääkärissä?" 👍

Joka viideskymmenes on aika usea. Päivittäin tulee vastaan siis.

Vierailija
8/47 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen ihmiskakkahousu luuseri kokee alemmuutta ja itsensä epäuniikin tylsäksi, jos toisella on joku allergia tai sairaus.

Pitää olla aika typerä pässi jos on kateellinen toisen ihmisen elämää hankaloittavista asioista.

Joku huomiohakuisuusko siinä on taustalla, niin että itsellekin haluttaisiin edes joku "oma juttu".

Vierailija
9/47 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan siksi, että esim. kilpirauhasen vajaatoiminta on itse diagnosoituna erittäin monella, mutta mitään tätä tukevia koetuloksia tai diagnooseja lääkäriltä ei ole.

Vierailija
10/47 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieslukija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan siksi, että esim. kilpirauhasen vajaatoiminta on itse diagnosoituna erittäin monella, mutta mitään tätä tukevia koetuloksia tai diagnooseja lääkäriltä ei ole.

Ja johtuisikohan se taas lääkärien kädettömyydestä auttaa asiakastaan. Olen vuosia käynyt lääkärillä väsymyksen vuoksi. Sitä on koko aika hoidettu kilpirauhanen edellä ja ihmetelty, kun arvot seilaavat liian ja vajaan välillä. Kerran vuoteen tai pariin yritetään saada minut myöntämään, että olen väsynyt. Nyt (tuhma minä) sain itse keksittyä (huuhaatestin avulla - tuhmempi minä), että ongelma voisikin olla raudanpuute. Näin yksinkertaista perusasiaa ei ole yksikään näistä viidestä lääkäristä maininnut. Nyt, parin kuukauden kokeilun ja kärsittyjen vuosien jälkeen, alan olla oma itseni - kiitos lisäraudan, ei lääkärien.

Vierailija
11/47 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ainakin olisin ottanut mieluummin jonkun merkkilaukun tai kalliit farkut mutta sain fibromyalgian, eikä ole palautusoikeutta. Harmittaa kun ei tää tunnu yhtään niin trendikkäältä kuin mitä muut varmaan kuvittelee.

Sama vika. Fibro ollut jo yli 20v eikä tosiaankaan toivottuna. Annetaan heti sitä helpoksi kuvittelevalle... Siihen lisänä pari borrelioositartuntaa ja 3- hermosärky niin onkin kiva cocktail kasassa. Näillä mennään diagnooseista huolimatta.

Jännityspäänsärky on varmaan 90% toimistotyöntekijöistä jossain vaiheessa elämää, staattinen työasentohan sen aiheuttaa. Jopa lapsilla on sitä kun kenottavat tabia tai puhelinta niska kenossa. Ei mikään "trendi"

Vierailija
12/47 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää tosiaan aina joutua selittelemään omaa gluteenittomuuttaan kaikille. Ei, minulla ei ole keliakiaa, mutta en ole ruokavaliollani minkään "muotijutun" takia, ja tuskin kovin moni muukaan on. Totuus on, että gluteeni aiheuttaa todella monelle oireita, ihan ilman sitä keliakiaakin.

Taidan seuraavan kerran jonkun kysäistessä asiaa ( itse en tee ikinä! numeroa gluteenittomuudestani, olen syömättä, jos ei ole sopivaa tarjolla ) tehdä pitkän selonteon suoleni toiminnasta ja kaasunmuodostuksesta ja siitä, miten gluteeni siihen vaikuttaa haittaavasti. Unohtamatta iho- ja nivelongelmiani, joita se gluteeni pahentaa. Tosin voisihan se kysely ruokapöydässä loppua ihan silläkin, että pitäytyisin niissä suolisto-ongelmissa, enkä antaisi kenenkään vaihtaa puheenaihetta. Kun ei se kerran perhana riittänyt, kun sanoin, että en ota sitä saamarin pullaa!!

Vierailija
13/47 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaudet monesti yleistyvät, kun diagnostiikka paranee. Kilpirauhassairaudetkin, kun lääkärit alkavat hiljakseen myöntää, että voi olla, että sellainenkin sairaus on mahdollista olla, eikä ole niin harvinaista. Ongelmana usein on se, että ei edes pääse testeihin, lääkärin mielipide on se mikä ratkaisee. Eihän moni vieläkään pidä fibromyalgiaa edes oikeana sairautena.

Vierailija
14/47 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No varmaan siksi, että niiden diagnosointi on nykyään helpompaa, ihmiset hakeutuvat helpommin hoitoon ja diagnooseja jaellaan auliimmin. Ennen kärsittiin vaan "jatkuvista päänsäryistä" tai "kolotuksista" tai "oijoi kun turpos maha ruoasta".

Vierailija
15/47 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No varmaan siksi, että niiden diagnosointi on nykyään helpompaa, ihmiset hakeutuvat helpommin hoitoon ja diagnooseja jaellaan auliimmin. Ennen kärsittiin vaan "jatkuvista päänsäryistä" tai "kolotuksista" tai "oijoi kun turpos maha ruoasta".

Niin no, itse hakeuduin tutkimuksiin, koska melkein mikään ei enää pysynyt sisällä, pelkkä vesilasillinenkin tuli ylös tai läpi.

Päälle jatkuva väsymys.

Keliakiahan se... Joillain todetaan vasta sairaalassa, kun ohutsuoli kaluttu tarpeeksi huonoon kuntoon.

Ettei ihan pikku vatsanturvottelua vaan..

Vierailija
16/47 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keliakiadiagnooseja ei voi jaella auliisti tai niukasti. Koepala ohutsuolesta paljastaa onko keliakia vai ei. Siihen ei lääkärin aulius vaikuta mitenkään! Ja keliakiaan on suhtauduttava vakavasti ellei halua myöhemmin suolistosyöpää! Eli keliaakikko ei syö gluteenia vaikkei mitään muuta olisi tarjolla...

Vierailija
17/47 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on tosi outoa, miten jotkut puhuvat muotisairauksista tai kysyvät heti kärkkäästi onko ihan lääkärin diagnoosia, vaikka kyse olisi jostain tyyliin keliakiasta tai refluksista, jotka ovat todellisuudessa kaikkea muuta kuin glamourisia vaivoja.

Vierailija
18/47 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virallista keliakiadiagnoosia ei saa luulotautiset tai ne jotka vaan "haluavat" diagnoosin. Tehdään ohutsuolen tähystys, ja siinä sitten selviää onko keliakiaa vai ei. Ei sitä diagnoosia saa sillä että menee lääkärille valittamaan vatsavaivoja.

Vierailija
19/47 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieslukija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja johtuisikohan se taas lääkärien kädettömyydestä auttaa asiakastaan. Olen vuosia käynyt lääkärillä väsymyksen vuoksi. Sitä on koko aika hoidettu kilpirauhanen edellä ja ihmetelty, kun arvot seilaavat liian ja vajaan välillä. Kerran vuoteen tai pariin yritetään saada minut myöntämään, että olen väsynyt. Nyt (tuhma minä) sain itse keksittyä (huuhaatestin avulla - tuhmempi minä), että ongelma voisikin olla raudanpuute. Näin yksinkertaista perusasiaa ei ole yksikään näistä viidestä lääkäristä maininnut. Nyt, parin kuukauden kokeilun ja kärsittyjen vuosien jälkeen, alan olla oma itseni - kiitos lisäraudan, ei lääkärien.

Eikö sulta ole otettu verikokeita koskaan

Vierailija
20/47 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin no, itse hakeuduin tutkimuksiin, koska melkein mikään ei enää pysynyt sisällä, pelkkä vesilasillinenkin tuli ylös tai läpi.

Päälle jatkuva väsymys.

Keliakiahan se... Joillain todetaan vasta sairaalassa, kun ohutsuoli kaluttu tarpeeksi huonoon kuntoon.

Ettei ihan pikku vatsanturvottelua vaan..

Hienosti pointin ohi ymmärretty! Kymmenen pistettä ja kultatähti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi viisi