Huonot vanhempani vs Suomen lastensuojelu:Kumpi pitäisi valita?
Vanhempani ovat juoppoja, jotka huutavat minulle kun yskin pöydässä vaikka yskin kyynärtaipeeseen ja muuta vastaavaa. Olen 13-v ja vanhempani antavat minun muuttaa kotoa 16-vuotiaana (hokevat tätä kännissä välillä päivät pitkät) niin eihän tätä kauaa tarvitse kestää eikä minulla ole kotiin tulo aikoja joten ei minun vanhempiani tarvitse paljoa katsoa. Suomen lastensuojelusta kun lukee ei kuulosta yhtään paremmalta, kun laitoksissa on suurin osa ihmisistä täysin idiootteja työntekijöistä asukkeihin. Kuinka paha toi lastensuojelu on loppujen lopuksi vai katsonko noita juoppoja vielä sen muutaman vuoden?
Kommentit (46)
Ap, läheisverkostoon sijoitus eli että muuttaisit sukulaisille on hyvä vaihtoehto. Sukulaiset saavat siitä rahaa kuluihin, ei jää tuloista kiinni. Sinuna kertoisin koulussa ja pyytäisin sossuja harkitsemaan sukulaissijoitusta. Jos sinulla siis on mukavia sukulaisia jotka voisi ottaa sinut.
Joka tapauksessa lastensuojelun aikuiset haluaa vain sinun parastasi, sinun kanssa keskustellen.
Terv. lastensuojelun sossu
Lasu kyllä auttaa ja kuuntelee, kun vaan sinne menee ajoissa. Minä ja veljeni sinniteltiin yhdessä aikuiseksi, mutta ei olisi kannattanut. Toisessa perheessä tai laitoksessa olisi saanut kouluhommat hoidettua, ei olisi tarvinnut viikonloppuisin pelätä ja ahdistua. Ota lastensuojeluun yhteyttä, ainahan voit sanoa, että keksit koko alkoholinkäytön päästäsi, jos jälkikäteen alkaa kaduttaa.
Miten lastensuojelu on muka tuottavaa? Se on verovaroilla järjestettävää kunnan toimintaa.... Oot vähän ap pihalla.
Vierailija kirjoitti:
Jos päädytään sijoitukseen, niin ensisijaisesti omaan lähipiiriin, seuraavana vaihtoehtona vieraaseen perheeseen ( jos löytyy sopiva) ja vasta viimeisenä vaihtoehtona laitokseen. Joten kysypä isovanhemmilta, tädiltä, sediltä, enoilta, kummeilta, tutuilta aikuisilta olisivatko valmiit ottamaan sinut. Samat asiat kyllä selvitettäisiin sitten lastensuojelun kanssakin, mutta hyvä olisi tietää jo etukäteen. Teet itsestäsi lastensuojeluilmoituksen.
Lähisukulaisia ei ole montaa porukoitani paremmassa kunnossa, mutta kyllä jonkun tyköön saatan päästä.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Miten lastensuojelu on muka tuottavaa? Se on verovaroilla järjestettävää kunnan toimintaa.... Oot vähän ap pihalla.
Ei se ole valtiolle tuottavaa vaan yksilöille.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vanhempani ovat juoppoja, jotka huutavat minulle kun yskin pöydässä vaikka yskin kyynärtaipeeseen ja muuta vastaavaa. Olen 13-v ja vanhempani antavat minun muuttaa kotoa 16-vuotiaana (hokevat tätä kännissä välillä päivät pitkät) niin eihän tätä kauaa tarvitse kestää eikä minulla ole kotiin tulo aikoja joten ei minun vanhempiani tarvitse paljoa katsoa. Suomen lastensuojelusta kun lukee ei kuulosta yhtään paremmalta, kun laitoksissa on suurin osa ihmisistä täysin idiootteja työntekijöistä asukkeihin. Kuinka paha toi lastensuojelu on loppujen lopuksi vai katsonko noita juoppoja vielä sen muutaman vuoden?
Se on paha siellä opitaan vain kannabis ja nuoret odottavat että täyttävät 18 vuotta että pääsevät kusemaan luottotietonsa. Aika harvasta on yhteiskunnalle koskaan mitään hyötyä.
Kannattaa miettiä miten pärjäät sitten, kun olet sen 16 ja voisit muuttaa pois kotoa. Onko silloin oikeasti edes mahdollista muuttaa? Olet silloin ammattikoulussa/lukiossa ja itsensä elättäminen opintolainankin turvin voi olla haastavaa. Lastensuojelun kautta saat tukea opiskeluusi ja itsenäistymiseesi sitten18-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä se menee niin, että kunnat ostavat lastensuojelun palvelut yksityisiltä yrityksiltä/perheiltä. Hyvin harvoilla kunnilla on oma lasten/nuorisokoti.
Ne laitokset eivät ole kovin hyvä vaihtoehto, mutta jos sulla on kivat isovanhemmat joilla on tilaa niin voivat varmaan tehdä vanhempiesi kanssa diilin. Vanhemmat antavat hieman rahaa kuluihisi. Sinä taas siirrät kirjat ja koulun muualle. Et jos laitokseen tai lastenkotikierteeseen joutuu niin se voi olla vähän ojasta allikkoon tilanne. Suomen systeemi ei ole kuuluisa siitä että lasten mielipidettä tai tahtoa kuunneltaisiin missään asiassa. Voit jopa joutua yhteen niistä mistä et edes pääse vapaasti liikkumaan tiettyinä aikoina.
Vierailija kirjoitti:
Omat kokemukseni 80-luvun lastenkodista. Ei sinänsä mitään valittamista, olin tosin kymmenvuotias lapsi, en teini. Selvät säännöt, ihan hyvät ohjaajat, mutta valitettavasti osa lapsista oli jotenkin "omituisia", näin jälkikäteen mietitynä oirehtivat niitä oloja, joista olivat lastenkotiin tulleet. Tässä lastenkodissa, missä minä olin, oli enemmän kaltaisiani vanhempiensa uhreja, ei mitään riehuvia sekopäitä tai muita. Mutta tosiaan heissä oli jälkiä, osalla jopa lieviä kehitysvammoja (äidin raskaudenaikaisesta dokaamisesta, luulen).
Jos olisin sinä, ottaisin yhteyttä ja pyytäisin apua. Pääset eroon vanhemmistasi ja saat ihmisarvoisen ympäristön. Kehoitan myös pyytämään keskusteluapua, vaikka et tuntisi että sellaista tarvitset. Vaikutat fiksulta, joten maailma on sinulle vielä avoin, mutta saatat tarvita opastusta. Yksin et sitä saa, eikä vanhempasi sitä sinulle pysty tarjoamaan. Ja viimeiseksi: kannattaa miettiä, muuttuvatko vanhempasi koskaan. Joskus välien katkaisu on tervettä ja ainoa keino saada sinut eteenpäin elämässäsi.
Pärjäile!
Itse olin lastenkodissa, jossa oli yksi poika silloin 12 vuotias. Onneksi mikään uhka ei ollut minulle, mutta oli raiskannut pikkupoikia.
Kyllä siellä on väkeä laidasta laitaan. Ei ole mikään hyvä juttu. Ja se seura mitä sieltä saat on aika huonoa, itse olen lopettanut yhdeydet kaikkiin parhaisiin kavereihinikin.
Jos eivät lyö sinua, niin pärjäilet varmaan. Opettele huolehtimaan itsestäsi, ei sinua muuallakaan passattaisi mitenkään.
Olen kuullut että nuori sijootetaan erilaisiin laitoksiin huostaanoton syystä riippuen. Onko tämä totta?
-ap
Mun vanhemmat oli alkoholisteja ja muutin kotoa 16 vuotiaana ja oman kokemuksen perusteella kannattaa kestää se muutama vuosi siihen muuttoon. Ei missään lastensuojelun puljussa anneta sun viilettää miten itse haluat kun nyt kotona tai omassa asunnossa ja olet siihen sidottuna täysi-ikäisyyteen asti. Eli jos sua ei kukaan lyö ja saat ruokaa ja luulet että pää kestää niin parempi olla sotkeutumatta lasu-juttuihin.
Sinänsä ei ole kiellettyä olla alkoholisti, vaikka olisi vanhempi. Kyse on siitä vaarantuuko kasvusi ja kehityksesi vanhempien toiminnan takia.
Et kuvaile tarkemmin, mutta jos teet itsestäsi lasun, niin asia tietysti tutkitaan tarkasti. Sinua ja vanhempiasi haastatellaan tarkoin. Jos pahinta on tiuskiminen ja huuto, niin pohdi nyt vielä.
Laitoslapsuus on tilastollisesti kaikkein tuhoisin vaihtoehto. Se tuottaa rikollisuutta ja syrjäytymistä enemmän kuin mikään muu elämisen muoto lapsuudessa ja nuoruudessa.
Mikä on tämä "juoppouden" taso heillä. Käyvätkö töissä vai ryyppäävätkö työttöminä aamusta iltaan. Toimiiko ruokahuolto, menevätkö sinänsä siististi nukkumaan vai sammuvatko pitkin kämpää oksennusten sekaan. Onko ryyppyremmejä himassa häiriöksi saakka? Saatko läksyt tehtyä rauhassa jne.
Muista, että jokainen vanhempi huutaa ja hermostuu murrosikästensä kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut että nuori sijootetaan erilaisiin laitoksiin huostaanoton syystä riippuen. Onko tämä totta?
-ap
Ei oikeastaan. Kyllä ne samoja laitoksia ovat perusporukalle. Erityisen vaikeille tapauksille (ovat esim. rikollis- ja huumekierteessä) on omia yksiköitä.
Jos vanhempasi ovat kuitenkin ns. kunnollista väkeä alkoholismistaan huolimatta, suosittelen ettet tutustu laitosmaailmaan viiltelyineen, asekätköineen ja moniongelmaisten angsteihin muutenkaan.
Oletko vielä peruskoulussa? Jos olet, ota yhteys koulunne koulukuraattoriin. Hän on tismalleen oikea ihminen vastaamaan kysymyksiisi.
Vierailija kirjoitti:
-ap
Kyllä. Eri lastensuojelulaitoksilla on esimerkiksi erilaiset erikoisosaamiset, esimerkiksi neuropsykologista tai psykiatrista erikoisosaamista. Usein sijoitettavan nuoren kohdalla harkitaan, sopiiko jo sijoitettuna olevaan porukkaan. Itse en esimerkiksi laittaisi kahdeksaa päihteilevää asosiaalisesti oireilevaa poikaa samaan laitokseen. Osa laitoksista on myös esimerkiksi sijaintinsa kannalta sellaisia, että sinne sijoitetaan sellaisia joiden ajatellaan siitä hyötyvän. Osaan laitoksista ohjautuu ns. vaikeampia tapauksia. On kaikkien etu, että sijoitettaessa harkitaan tarkkaan, mikä olisi paras laitos kyseiselle nuorelle.
Tunnen paljon lastensuojelun työntekijöitä ja ollut itsekin laitoksessa töissä. En ole törmännyt toistaiseksi mihinkään nuoria alistavaan tai muuten epäreiluun saati sadistiseen käytökseen. Eläminen on kodinomaista, ei ole mitään älyttömiä sääntöjä, talo näyttää toimistoja lukuunottamatta perheen kodilta eikä laitokselta. Jos olet itse yhteistyökykyinen, en usko että mitään ongelmia tulee.
Millaista pelkäät nuorisokodissa olevan?
Vierailija kirjoitti:
Oletko vielä peruskoulussa? Jos olet, ota yhteys koulunne koulukuraattoriin. Hän on tismalleen oikea ihminen vastaamaan kysymyksiisi.
Olen peruskoulussa.(olen 13)Koulukuraattorin ammattiin kuuluu lastensuojelu ilmoituksien tekeminen joten mielummin jätän väliin.
-ap
Minulla on oma huone. Ruoka on mitä on mutta sitä kuitenkin on. Väkivalta on vain henkistä.
-ap