Varttuneen väen käyttämiä lyhenteitä puhekielessä
Kuulin tänään ohimennen radiosta tällaisia varttuneemman väen käyttämiä lyhenteitä joita viljellään puhekielessä nuorten tapaan, kuten KVG ja EVVK. En ehtinyt kuulemaan koko juontajan puheosuutta, mutta mieleen sieltä jäi pari jotka olivat ES=ennen sotaa ja toinen oli muistaakseni jotain KOPKA= kohta on pullakahvin aika (tästä en ole ihan varma). Laittakaa lisää mitä tulis mieleen mitä vanhukset vois käyttää vastineena nuosisolle! Pilke silmäkulmassa tietty...
Kommentit (20)
K'mon eli "kun minä olin nuori"
eKa eli ennen Kekkosen aikaa
Esme eli esomeprazol (närästyslääke) --> Huom! Jos keski-ikäinen kysyy esmeä mennessään raveihin, kyse on hevosurheilusta ja hänellä on kehittyvä vedonlyöntiongelma.
Hauska aloitus. Itse en kyllä keksi.
EKKK = Ei kyllä Kekkosen aikana! Fraasi, jota tarvitaan kun päivitellään nykymaailman ilmiöitä.
http://kasperstromman.com/2017/01/18/internetlyhenteita-varttuneemmalle…
Nää on kyllä hauskoja :D
Tässä lisää
ETKK = ei tässä kurjuutta kummempaa
JNOM = johan nyt on markkinat
NNOO = nyt otti ohraleipä
NP = nätti plikka
OKKNK = onko kahvin kanssa nisua kans?
SOKSVE = se on kuulkaas sillä viisiä että...
SS = sus siunatkoon
SSS = sen seitsemää sorttia
Näitä vaan sitten myös tekstiviesteihin ...
PPP= pakko päästä pissalle
mhyr= me hyvinvointi yhteiskunnan rakentajat
opkk=onks pullaa kahvin kans
Nuo Facebookissa kiertäneet fraasit oli oudon maalaisia. Oma yli sata vuotta sitten syntynyt helsinkiläismummoni ei olisi käyttänyt mitään niistä, eikä kyllä vanhempanikaan.
Evvk on Lapinlahden Lintujen sketsistä tarttunut omaan puhekieleeni. Se tuli tv:stä 1992. Eli 25 vuotta sitten. Tätä voinee pitää autenttisena varttuneemman väen lyhenteenä?
Mä en tunnista kuin kvg:n ja evvk:n Kmoon on sitä paitsi c´moon.
Kaikki muut on ihan outoja ja moon sentään keski-ikäinen.
Siis nämä ovat vitsejä - eihän noita kukaan oikeasti käytä!! SS😂
Niin no EVVK on kyllä ihan varttuneen väen lyhenne tullut koko kansan tunnetuksi jo vuonna 1992.
esim. jne. ym. ns.nk. (vain virallisia siis,muita lyhenteitä vain niiden seurassa joiden voi olettaa tietävän mihin ne viittaavat. Lyhennekieli on enemmä nuorten viestitysjuttu ja heidän puhekielessäänkin jopa.( Jää taatusti vähemmälle kunhan kasvavat niistä ja niiden joka lauseessa viljelystään ulos.)
Ei ketjua, jota ei tosikko pystyisi pilaamaan...
Vierailija kirjoitti:
Ei ketjua, jota ei tosikko pystyisi pilaamaan...
Tosiasiat on syytä aina joka asiasta tunnettava mistä lähtee jotain väittämään,ettei nyt tulisi puhuneeksi aivan olemattomia ja paikkaansa pitämättömiä väitteitä ja juttuja siitä .
No minkä mä sille voin, että en ole kuunaan kuullut enkä käyttänyt oman ikäisteni tai vanhempien kesken kuin tuotaa kuuluisaa evvk:ta. Ja vaikka aika hyvin lasteni ikäisten slangisanat tiedänkin, en jaksa opetella niiden lyhenteitä.
Mitä itsenäisempi ja henkisesti kypsempi ihminen on, sitä vähemmän hänellä on tarvetta tukeutua johonkin hetkellisiin tietyn piirin käyttämiin muotisanontoihin ja lyhennekieleen niiden puitteissa.
Epävarmoille ja tietyssä mielessä identiteettiään vielä etsiville ja paikkaansa yhteiskunnassa hakeville nuorillehan tuollainen 'jengikieli' on ollut tyypillistä ennenkin.
Nykyisen sen käyttö tapahtuu ja sen vaikutteet vain omaksutaan lähinnä internetin välityksellä.
Se on siis lähinnä kieltä,jonka välityksellä ryhmän jäsenet ja ryhmään samaistuvat nuoret tunnistavat toisensa ja löytävät vertaisryhmänsä ja omat ' sielunkumppaninsa'.
Kuuluu nuoruuteen tuo tuommoinen,ei siinä mitään sen ihmeellisempää tai kummempaa.
Nuoria hiukankaan vanhemmat ihmisethän eivät sillä lailla ole enää mistään kaveripiireistään niin riippuvaisia ajattelussaan tai muussakaan ,kuin esim. vielä koululaisina saattoivat olla, tai kokea olevansa.
IB?= illalla bingoon?
Noksut=nokkaunet
Kelu=kenkälusikka
Umbe(rto)=ummetus