Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vegaani, vegetaristi vai lihansyöjä?

vegevaikkaväkisin
20.01.2017 |

Hei! Olen tässä miettinyt pitkään, että miksi ihmiset saavat kutsua itseään vegetaristiksi tai semivegetaristiksi jos syövät kanaa ja kalaa? Vegaanihan siis on sellainen, joka ei käytä eläinperäisiä tuotteita ollenkaan, mutta onko itsekästä ajatella, että muka kalan tai kanan elämä ei olisi niin tärkeä, kuin possun tai naudan?

Nettisivu: http://www.medicineonline.com/articles/s/2/semi-vegetarian/vegetarianis… antaa kertoa, että kalansyöjälle on termi pesco-vegetarian ja semi-vegetaristi on jos syö lihaa "silloin tällöin"... voinko siis kutsua itseäni semi-vegetaristiksi, jos syön lihaa vaikka joka toinen viikko?

Kommentit (114)

Vierailija
41/114 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

eipä ole kauaa, kun kasvissyöjälle tarjottiin järjestäen ruokia, joissa on kalaa tai kyseltiin ihmeissään "etkö syö lisäksi kalaa/kanaa" kun kerrot olevasi vege. Nämä johtuvat osittain juuri näistä sekasyöjistä, jotka niin kovasti uskovat olevansa kasvissyöjiä, vaikka eivät todellisuudessa pysty/halua luopua kokonaan lihan ja kalan syönnistä.

No harvahan nyt luopuu kokonaan lihasta. Kasvissyönti on ihan terveellistä, vaikka söisi myös lihaa ja kanaa.

Vierailija
42/114 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

vegevaikkaväkisin kirjoitti:

Hei! Olen tässä miettinyt pitkään, että miksi ihmiset saavat kutsua itseään vegetaristiksi tai semivegetaristiksi jos syövät kanaa ja kalaa? Vegaanihan siis on sellainen, joka ei käytä eläinperäisiä tuotteita ollenkaan, mutta onko itsekästä ajatella, että muka kalan tai kanan elämä ei olisi niin tärkeä, kuin possun tai naudan?

Nettisivu: http://www.medicineonline.com/articles/s/2/semi-vegetarian/vegetarianis… antaa kertoa, että kalansyöjälle on termi pesco-vegetarian ja semi-vegetaristi on jos syö lihaa "silloin tällöin"... voinko siis kutsua itseäni semi-vegetaristiksi, jos syön lihaa vaikka joka toinen viikko?

Täällä oli vähän aikaa sitten hirvee riita siitä, voiko vegaani edes silloin tällöin syödä lihaa. Koko aloitus sit poistettiin, mutta mulle jäi vaikutelma, että jos ihminen on aikoinaan edes juonut äidinmaitoa, niin se ei voi ikinä olla vegaani. Tai jos moottoripyörällä ajaessa on iskeytynyt itikka suuhun. Veganismi on joillekin tosi mustavalkoisesti kaikki tai ei mitään, ja ne harvat, jotka tosiaan eivät ole elämänsä aikana yhtään eläinperäistä solua hyödyntäneet, ovat hyvin tarkkoina mollaamassa niitä vegaaneja, jotka eivät ole yhtä ehdottomia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/114 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta! Jos siis on lihansyöjä niin pitäisi syödä pelkästään lihaa...

Täh? Eihän kasvissyöjätkään yleensä syö pelkkiä kasviksia.

Vierailija
44/114 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luetko feissarimokia vai oletko Mari?

http://www.feissarimokat.com/2017/01/keinotekoinen-kasvissyoja/

.

En tajunnut tuota. Mulla on Marin kanssa aika samanlainen tilanne.

Vierailija
45/114 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle on vain helpompaa sanoa, että olen kasvissyöjä kuin alkaa selitellä, että joskus saatan syödä kalaa, maitotuotteita tai kananmunaa. Kun en kuitenkaan edes joka viikko syö noista mitään. En siis ole niin tarkka. Lisäksi jos sanon olevani kasvissyöjä, niin varmistan että mulle on sitten kasvisruokaa varattuna eikä mun tarvitse syödä liharuokaa.

Et ole kasvissyöjä, jos edes joskus syöt kalaa, maitotuotteita tai kananmunia.

Vierailija
46/114 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtään ainutta lihansyöjäihmistä en kyllä tunne

Vierailija
47/114 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihminen ei halua nykyään syödä sellaista ruokaa, joka on ihmiselle tarkoitettu?  Ihmeellistä vääntöä.

No niinpä! Ihminen kun on ominaisuuksiltaan hyvinkin pitkälti puhdas kasvissyöjä.

Vierailija
48/114 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseäni ihmetyttää, miksi joku taas kutsuu itseään lihansyöjäksi vaikka on sekasyöjä.

Sen jaottelun pitäisi olla oikeastaan seuraavanlainen:

1. karnivori eli lihansyöjä, joka saa suurimman osan ravinnostaan syömällä toisia eläimiä.

2. omnivori eli kaikkiruokkainen, joka syö sekä eläin- että kasviravintoa.

3. herbivori eli kasvissyöjä, jonka ravinto kostuu yksinomaan tai pääasiassa kasveista.

Tosin vegaanit saavat suhteettoman paljon huomioita osakseen kun ottaa huomioon että Helsingin Sanomien tuoreen artikkelin mukaan heitä olisi noin 1-2 % suomalaisista.  YLE:n uutisen mukaan nuorten kasvissyöjien määrä oli vähentynyt 2017.

https://yle.fi/uutiset/3-9926460

Evoluution kannalta eläinproteiinin saanti mahdollisti ihmisten aivojen kasvun ja nousun tämän planeetan valtalajiksi ja tehokkaimmaksi petoeläimeksi. Ihminen on siis pohjimmaltaan älykäs kädellinen nisäkäs, joka käyttää hyväkseen monipuolista ravintoa. Hyvä liharuokakin maistuu paremmalta kun siinä on sopivasti kasviksia lisukkeina.

Jos haluaa ns. pelastaa maailman, niin ongelmana ei ole lihansyönti vaan enemmänkin väestönkasvu. Kun olen autoton ja lapseton, niin voi ihan hyvällä omalla tunnolla syödä Hesburgerin megahampurilaisen tuplapihvilla.

Vierailija
49/114 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhtään ainutta lihansyöjäihmistä en kyllä tunne

Niin, tämä luokittelu on vaikeaa. Kun vegaani voi esimerkiksi kieltäytyä nahkatuotteista mutta syödä luomulihaa, eli henkilö voi olla samalla vegaani ja lihansyöjä. Tai kasvissyöjä saattaa syödä kaloja, kanoja ja maitotuotteita. Lihansyöjätkin syövät usein myös ainakin juureksia, kuten lohkoperunoita. Ja sitten on ihmisiä, jotka eivät ole vegaaneja mutta kaikessa hiljaisuudessa eivät lainkaan käytä eläinkunnan tuotteita.

Vierailija
50/114 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etuliitteet

lakto – käyttää maitoa.

ovo – munia.

pesco – kalaa.

pollo – siipikarjaa kuten kanaa.

demi – ei syö nisäkkäiden lihaa.

semi – syö pääasiassa kasvisruokaa, mutta joskus kanaa tai kalaa.

pseudo - syö etupäässä kasvisravintoa ja harvoin lihaa.

Olen itse pseudovegaani.

Vierailija
51/114 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle on vain helpompaa sanoa, että olen kasvissyöjä kuin alkaa selitellä, että joskus saatan syödä kalaa, maitotuotteita tai kananmunaa. Kun en kuitenkaan edes joka viikko syö noista mitään. En siis ole niin tarkka. Lisäksi jos sanon olevani kasvissyöjä, niin varmistan että mulle on sitten kasvisruokaa varattuna eikä mun tarvitse syödä liharuokaa.

Siis tarkoittanet pesco-, lakto- ja ovovegaaneja?

Vierailija
52/114 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä semisekaani, kasvisperäistä ruokaa ryydittää satunnasesti eläinperäiset ruoka-aineet.

Vierailija
53/114 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole polkupyöräilijä, jos edes joskus kuljet metrolla, raitiovaunulla tai taksilla.

Vierailija
54/114 |
20.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä semisekaani, kasvisperäistä ruokaa ryydittää satunnasesti eläinperäiset ruoka-aineet.

Eläinperäiset ruoka-aineet on kyllä ihan parasta!

Vierailija
55/114 |
21.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis tarkoittanet pesco-, lakto- ja ovovegaaneja?

Myös pollovegaaneja on paljon. Varsinkin kun käydään KFC:ssä :)

Vierailija
56/114 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näiden nimitysten kanssa saa olla tarkkana. Nythän ilmeisesti kielletään esim. soijanakkien ja tofukinkun kutsuminen näillä nimillä.

Vierailija
57/114 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini mukaan kaloilla ei ole sielua, joten niitä voi syödä. En tiedä miten hän perustelee maitotuotteet.

Muuten minulle olisi ihan sama, mutta samaan aikaan hän moralisoi lihansyöntiä ja selostaa kauan on ollut kasvissyöjä.

Vierailija
58/114 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaverini mukaan kaloilla ei ole sielua, joten niitä voi syödä. En tiedä miten hän perustelee maitotuotteet.

En usko, että maidollakaan on sielua.

Vierailija
59/114 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisessa aloituksessa on puhuttu vessapassista. Voisiko ajatella, että vegaanilla olisi jonkinlainen lihapassi, jota näyttämällä saisi rauhassa syödä eläinkunnan tuotteita, jotta ravitsemus ei jäisi yksipuoliseksi?

Vierailija
60/114 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kasvissyöjä, melkein vege! Edelläkävijä siis Helsingistä!