Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vegaani, vegetaristi vai lihansyöjä?

vegevaikkaväkisin
20.01.2017 |

Hei! Olen tässä miettinyt pitkään, että miksi ihmiset saavat kutsua itseään vegetaristiksi tai semivegetaristiksi jos syövät kanaa ja kalaa? Vegaanihan siis on sellainen, joka ei käytä eläinperäisiä tuotteita ollenkaan, mutta onko itsekästä ajatella, että muka kalan tai kanan elämä ei olisi niin tärkeä, kuin possun tai naudan?

Nettisivu: http://www.medicineonline.com/articles/s/2/semi-vegetarian/vegetarianis… antaa kertoa, että kalansyöjälle on termi pesco-vegetarian ja semi-vegetaristi on jos syö lihaa "silloin tällöin"... voinko siis kutsua itseäni semi-vegetaristiksi, jos syön lihaa vaikka joka toinen viikko?

Kommentit (114)

Vierailija
61/114 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää kutsua itseään vegaaniksi, jos ei sitä ole, ja silloin tällöin lipsuu ruokavaliostaan? Mielestäni kaikki silloin tällöin ruokavaliostaan poikkeavat mutta kasvisruokaa suosivat voisivat olla vegetaristeja niillä ovo-lakto-etuliitteillään, mutta vegaaniksi on turha itseään kutsua, jos ruokavalio tai elämäntavat eivät oikeasti ole vegaaniset. 

Vierailija
62/114 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni ihmetyttää miksi ihmisä jaksaa ihmetyttää mitä kukakin syö ja millä termillä sitä kuvailee, ja kahvipöydissä ihmetellään sanaa ”kasvispihvi” kun pihvi sana kuuluu lihalle ja ai että! Kun tää meidän sanavarasto nyt ei ole kehittynyt niin että kaikelle olisi niin hienosti oma sanansa ja kasvispihvistä heti ihmiset tietää mikä se on niin mikä siinä sitten peppua rapsuttaa? Ja jos sanoo että on muuten vegetaristi mut syö vaikka kalaa niin tullaan näsäilemään että et sitten ole vegetaristi, mutta mikä ongelma kun kommunikoitu asia on mennyt toiselta ihmiseltä toiselle ihan ymmärrettävästi niin miksi näistä pitää alkaa näsäilemään ja haukkumaan tekopyhäksi tms. Tai sekin kun ihmiset päivittelevät että voi voi kun soijatuote nyt näyttää ja yritetään saada maistumaan lihalta voi voi voi. Kulttuuri on sellanen asia mikä ei ihmisestä noin vain lähde sekunnissa kun on vegetaristiksi päättänyt ryhtyä, lapsena lämpiruoka on ollut spagetti niin ehkä sitäkin olis vegetaristina kiva joskus taas maistaa, sitten soijarouheella mutta ei kun näitä näsäilijöitä raaputtaa pepusta niin kovaa että aijai

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/114 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää kutsua itseään vegaaniksi, jos ei sitä ole, ja silloin tällöin lipsuu ruokavaliostaan? Mielestäni kaikki silloin tällöin ruokavaliostaan poikkeavat mutta kasvisruokaa suosivat voisivat olla vegetaristeja niillä ovo-lakto-etuliitteillään, mutta vegaaniksi on turha itseään kutsua, jos ruokavalio tai elämäntavat eivät oikeasti ole vegaaniset. 

Jos on vaikka Animalian jäsen, käyttää kangaskasseja ja kulkee julkisilla, eikö silloin muka ole vegaani, vaikka liha joskus maistuisikin??

Vierailija
64/114 |
22.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi ymmärtää tällaista vihakampanjaa lihaa syöviä vastaan. Mutta kai se on kasvissyöjille tosi tärkeää, että saavat kokea ylemmyyden tunnetta. Esimerkiksi sukupuoli-identiteetti pitää saada määrittää itse, tämä tunnetaan täällä punaviherkuplassa hyvin, mutta vegaaniuden määrittäminen ulkopuolelta on ihan ok?

Vierailija
65/114 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin sorsittiin siksi, että syön ajoittain myös lihaa. Tilasin sitten aussien virallisen vegaanikortin (http://www.vegancard.com.au/index.php/product/12-month-vegan-card-including-postage-regular-and-handling/). Sillä on hyvä laittaa jauhot suuhun äärivegaaneille. Heillä ei yleensä ole edes korttia!

Vierailija
66/114 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no, jos tämä jonkinlainen mielipidekysymys on, niin minun mielestäni vegaanit ovat ainoita oikeita kasvissyöjiä - kaikki muut ovat sekasyöjiä. Niin minäkin, joka kieltäydyn oikeastaan vain punaisesta lihasta ja muutakin lihaa syön hyvin vähän. Mutta koska käytän maitotuotteita ja kananmunia, olen sekasyöjä. En minkään sortin etuliitevege.

Vierailija
67/114 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin no, jos tämä jonkinlainen mielipidekysymys on, niin minun mielestäni vegaanit ovat ainoita oikeita kasvissyöjiä - kaikki muut ovat sekasyöjiä. Niin minäkin, joka kieltäydyn oikeastaan vain punaisesta lihasta ja muutakin lihaa syön hyvin vähän. Mutta koska käytän maitotuotteita ja kananmunia, olen sekasyöjä. En minkään sortin etuliitevege.

Olet siis lakto-ovovegaani.

Vierailija
68/114 |
23.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minuakin sorsittiin siksi, että syön ajoittain myös lihaa. Tilasin sitten aussien virallisen vegaanikortin (http://www.vegancard.com.au/index.php/product/12-month-vegan-card-including-postage-regular-and-handling/). Sillä on hyvä laittaa jauhot suuhun äärivegaaneille. Heillä ei yleensä ole edes korttia!

Kuka sinua konkreettisesti "sorsi" ja millä tavoin? Olen ollut lähes 10 vuotta vegaani ja tunnen useita vegaaneja, enkä osaa kuvitella ketään meistä sorsimassa yhtään ketään ruokavalionsa suhteen, kun monella jopa osa perheenjäsenistä on sekasyöjiä. Oma henkilökohtainen mielipiteeni on, että jokainen skipattu liha-ateria on pieni voitto eläimille, joten ajoittainen lihansyöminen on jo helkutin hieno juttu vrt. jokapäiväiseen. Olenko sitten äärivegaani, tiedä häntä, ainakin vastustan äärimmäisen paljon väkivaltaa; myös sitä eläinten kohtaamaa.

Vierailija
69/114 |
24.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet siis lakto-ovovegaani.

Miten toi oikeaoppisesti menee? Lakto-ovovegaani vai ovo-laktovegaani? Lakto-ovossa on tavallaan aakkosjärjestys eli se on siinä mielessä johdonmukainen. Toisaalta maito on isompi kuin muna, eli kokojärjestyksen näkökulmasta menee väärinpäin. Mites sit kun noita ruokapreferenssejä on vielä enemmän? Lakto-ovopeskopollovegaani? Tuossakin on aakkosjärjestys

Vierailija
70/114 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä oli aamulla äänestys siitä, kumpi on hyödyllisempää, kasvissyönti vai lentämisestä

pidättäytyminen. Kommenteissa mainittiin artikkeli ”Lentävä vegaani”. En nyt laita linkkiä, koska kilpailevan mediatalon juttu. Hyviä pointteja mielestäni joka tapauksessa.

Vierailija
71/114 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sanoo olevansa vegaani, mutta syö ihmisenlihaa niin onko silloin vegaani, koska eihän ihminen ole eläinperäistä?

Silloin on sekasyökä jos syö myös lihaa.

Vierailija
72/114 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua häiritsee tämä, että joku sanoo olevansa vegaani, mutta syövänsä silloin tällöin munia/kalaa/hampurilaisen/kermakakkua. Ei ole olemassa mitään 80% vegaaneita. Sitten ollaan kasvispainotteisesti syöviä sekasyöjiä tai kasvissyöjiä riippuen nyt mitä syö, mutta ei vegaaneja.

Vierailija
73/114 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua häiritsee tämä, että joku sanoo olevansa vegaani, mutta syövänsä silloin tällöin munia/kalaa/hampurilaisen/kermakakkua. Ei ole olemassa mitään 80% vegaaneita. Sitten ollaan kasvispainotteisesti syöviä sekasyöjiä tai kasvissyöjiä riippuen nyt mitä syö, mutta ei vegaaneja.

Kyse on siitä, millä aikajänteellä asiaa tarkastellaan. Varmaan aika moni vegaani voisi sanoa, että ei ole syönyt eläinperäisiä tuotteita vaikkapa kuukauteen. Jos vaatimustasoksi asetetaankin 10 vuotta niin aika moni putoaa pois. Ei minusta yksittäisen kermakakkupalan syöminen tee ihmisestä loppuiäkseen ei-vegaania.

Vierailija
74/114 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko hyviä ruokavinkkejä aloittelevalle kasvissyöjälle? Olen harkinnut asiaa pitkään ja nyt voisin aloittaa.

M23

Jätät vaan sen lihan eri muodoissaan ruoista pois ja mahdollisesti korvaat soijarouheella (kuivatuote pussissa tai valmis pakastemuotoinen), soijasuikaleilla ym, herneillä, pavuilla, linsseillä, härkiksellä, kaikenlaisilla kymmenillä tuotteilla, joita on markkinoilla.

Ostat näin kesällä helposti saatavilla olevia kasviksia kahmaloittain ja teet niistä sen ruoan pohjan. Ohjeita löytyy ääretön määrä netistä. Ala seurata muutamaa blogia, joissa kasvisruokia tehdään ja reseptejä on tarjolla.

Mistään ruokatyypistä ei tarvitse luopua, kaiken voi tehdä myös ilman lihaa.

Ps. Hienoa

Vierailija
75/114 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, ruokavalioaiheinen keskustelu, jota ei ole vielä poistettu.

Vierailija
76/114 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaani = kasvissyöjä

Karnivori = lihansyöjä

Kaikki muut ovat sekasyöjiä erilaisilla painotuksilla.

Vierailija
77/114 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle on vain helpompaa sanoa, että olen kasvissyöjä kuin alkaa selitellä, että joskus saatan syödä kalaa, maitotuotteita tai kananmunaa. Kun en kuitenkaan edes joka viikko syö noista mitään. En siis ole niin tarkka. Lisäksi jos sanon olevani kasvissyöjä, niin varmistan että mulle on sitten kasvisruokaa varattuna eikä mun tarvitse syödä liharuokaa.

Et ole kasvissyöjä, jos edes joskus syöt kalaa, maitotuotteita tai kananmunia.

Et ole polkupyöräilijä, jos edes joskus kuljet metrolla, raitiovaunulla tai taksilla.

Eli et ole homoseksuaali silloin, kun et hoonaa toisen miehen tuhkaluukkua? Tai räplää/livo toisen naisen hitusvinkulaa?

Olen polkupyöräilijä silloin, kun ajan polkupyörällä. Noissa muissa olen matkustaja.

Vierailija
78/114 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle on vain helpompaa sanoa, että olen kasvissyöjä kuin alkaa selitellä, että joskus saatan syödä kalaa, maitotuotteita tai kananmunaa. Kun en kuitenkaan edes joka viikko syö noista mitään. En siis ole niin tarkka. Lisäksi jos sanon olevani kasvissyöjä, niin varmistan että mulle on sitten kasvisruokaa varattuna eikä mun tarvitse syödä liharuokaa.

Et ole kasvissyöjä, jos edes joskus syöt kalaa, maitotuotteita tai kananmunia.

Et ole polkupyöräilijä, jos edes joskus kuljet metrolla, raitiovaunulla tai taksilla.

Eli et ole homoseksuaali silloin, kun et hoonaa toisen miehen tuhkaluukkua? Tai räplää/livo toisen naisen hitusvinkulaa?

Olen polkupyöräilijä silloin, kun ajan polkupyörällä. Noissa muissa olen matkustaja.

Ja vegaani on vegaani vain niinä hetkinä, joina aktiivisesti syö kasviksia?

Vierailija
79/114 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

vegevaikkaväkisin kirjoitti:

Hei! Olen tässä miettinyt pitkään, että miksi ihmiset saavat kutsua itseään vegetaristiksi tai semivegetaristiksi jos syövät kanaa ja kalaa? Vegaanihan siis on sellainen, joka ei käytä eläinperäisiä tuotteita ollenkaan, mutta onko itsekästä ajatella, että muka kalan tai kanan elämä ei olisi niin tärkeä, kuin possun tai naudan?

Nettisivu: http://www.medicineonline.com/articles/s/2/semi-vegetarian/vegetarianis… antaa kertoa, että kalansyöjälle on termi pesco-vegetarian ja semi-vegetaristi on jos syö lihaa "silloin tällöin"... voinko siis kutsua itseäni semi-vegetaristiksi, jos syön lihaa vaikka joka toinen viikko?

Suomen kielen pitäisi olla selkeää, ja vierasperäisiä sanoja tulisi välttää. Niinpä vegaanin sijaan olisi hyvä puhua kasvissyöjästä.

Vierailija
80/114 |
06.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä oon kai pescovegetaristi, koska syön kalaa ja munia ja maitotuotteita,

kaikkea muuta paitsi lihaa. Kyllähän kanakin lihaa on. Kalaa taas kutsutaan kalaksi, vaikkei se kasvis olekaan, mutta kalaa ei kustuta lihaksi.

Vaikeaa on juu. Mutta siis, en väitä olevani vegetaristi, vaikka lopetin lihan syönnin 16- vuotiaana, eli 30 vuotta oon pärjännyt ilman. Ja aina tilaan pizza vegetarianan pizzeriasta, joka on suoksikkini. Se ei vaadi edes kalaa. Eikä moni muukaan hyvä ruoka.

Mutta kalasta tykkään, enkä näe sen syömiselle mitään estettä. Kaloja ei pidetä rautahäkeissä joissa eivät pysty kääntymään.

n46