Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vegaani, vegetaristi vai lihansyöjä?

vegevaikkaväkisin
20.01.2017 |

Hei! Olen tässä miettinyt pitkään, että miksi ihmiset saavat kutsua itseään vegetaristiksi tai semivegetaristiksi jos syövät kanaa ja kalaa? Vegaanihan siis on sellainen, joka ei käytä eläinperäisiä tuotteita ollenkaan, mutta onko itsekästä ajatella, että muka kalan tai kanan elämä ei olisi niin tärkeä, kuin possun tai naudan?

Nettisivu: http://www.medicineonline.com/articles/s/2/semi-vegetarian/vegetarianis… antaa kertoa, että kalansyöjälle on termi pesco-vegetarian ja semi-vegetaristi on jos syö lihaa "silloin tällöin"... voinko siis kutsua itseäni semi-vegetaristiksi, jos syön lihaa vaikka joka toinen viikko?

Kommentit (114)

Vierailija
21/114 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi tosiaan helpompaa, että ei kutsuttaisi ketään "vegaaniksi, sekasyöjäksi" yms. Kyse on ruokavaliosta, eikä mistään pysyvästä olotilasta. Silloin olisi järkevämpää puhua vegaaniruokavaliosta, sekaruokavaliosta yms. Sillon otetaan huomioon, että ihmiset saattavat syödä välillä eri ruokavalioden mukaisesti.

Esim. itse syön kaikkea, en edes ole allerginen millekään, en myöskään kovin nirso. Sirkkojakin olen maistanut ja varmaan söisin uudestaan jos tulisi tarjolle. Liharuoka-annoksia syön ehkä neljä kuukaudessa. Kanasta en ole koskaan pitänyt, kalaa syön aina kun sitä on tarjolla. 

Olen siis sekaruokavaliolla joskus, enimmäkseen kasvisruokavaliolla, ja välillä myös vegaaniruokavaliolla. Voin yhtenä päivänä syödä papuja, toisena naudan sisäfilettä, kolmantena etanoita. Onko siis pakko lokeroida?

Vierailija
22/114 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luetko feissarimokia vai oletko Mari?

http://www.feissarimokat.com/2017/01/keinotekoinen-kasvissyoja/

.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/114 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sanoo olevansa vegaani, mutta syö ihmisenlihaa niin onko silloin vegaani, koska eihän ihminen ole eläinperäistä?

Tuttu rouva mainosti olevansa vegaani aina, mutta kuitenkin imetti lastaan. Jotenkin outoa että kannibalismi on ihan jees mutta villasukat on pahasta.

Vierailija
24/114 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaani on ihan ok termi, mutta sitä pitää yleensä tarkentaa tyyliin "en syö mitään eläinperäistä", koska suuri osa luulee sitä vain lihattomaksi ruokavalioksi. Kasvissyöjä mielletään lihattomaksi ja sitä se onkin. Sitten nämä miljoonat variaatiot, jotka vaativat aina selvennyksen. Pesco-vegetaristi - siis mikä? kuuluu varmasti vastaus tuon jälkeen. Miksi luoda ihme termejä, kun kuitenkin joutuu selittämään listana mitä ei syö? Helpompaa olisi ilmaista erityisruokavaliot tyyliin "En syö punaista lihaa" tai "Syön kasviksia ja kalaa, en muuta lihaa". Samalla tavalla siis kuin allergiset tekevät eli listaavat mitä eivät syö/voi syödä

Vierailija
25/114 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vege, mutta syön kalaa ja riistaa.

Vierailija
26/114 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen pescopescotaari. Syön vain kaloja jotka syövät toisia kaloja.

Vierailija
27/114 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta silti pointti on se että miksi luokitella itsensä semivegetaristiksi jos syö "silloin tällöin" lihaa... Eikö sitten kaikki ole semivegetaristeja jos ei ole koko ajan liha suussa...

Vierailija
28/114 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta silti pointti on se että miksi luokitella itsensä semivegetaristiksi jos syö "silloin tällöin" lihaa... Eikö sitten kaikki ole semivegetaristeja jos ei ole koko ajan liha suussa...

Jos haluat määritellä semivegetaristin noin, niin ole hyvä. Minusta koko termi on naurettava ja keinotekoinen. Jos syö lihaa (usein tai harvoin ja muodossa missä tahansa) on sekasyöjä, jos ei syö mitään lihaa milloinkaan on kasvissyöjä. Simple as that. Tarkennukset sitten tapauskohtaisesti samoin kuin allergisilla.

Toisaalta, miksi pitää ylipäätään luokitella itseään tai muita yhtään miksikään? Eikö voi vain olla oma itsensä söipä tai tekipä muuten mitä tahansa?

Vierailija
29/114 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Musta on ihan järjetöntä kutsua itseään kasvissyöjäksi jos syö punaista lihaa tai kanaa. Miksi ei voi vaan sanoa vaikka että syö kasvispainotteisesti jos jotenkin haluaa itsensä määritellä?

Vierailija
30/114 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vituttaa kun syön kanaa ja kalaa ja lihaa parittomien viikkojen parillisina torstaipäivinä -"kasvissyöjät". Mä oon ollut syntymästä asti kasvissyöjä ihan vain siksi etten ole koskaan oppinut syömään lihaa ja ihan liian usein kanaa tai kalaa tarjotaan kasvisvaihtoehtona ja vittuunutaan kun ei käy. Jos syöt eläimiä, et ole kasvissyöjä.

Vierailija
31/114 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vituttaa kun syön kanaa ja kalaa ja lihaa parittomien viikkojen parillisina torstaipäivinä -"kasvissyöjät". Mä oon ollut syntymästä asti kasvissyöjä ihan vain siksi etten ole koskaan oppinut syömään lihaa ja ihan liian usein kanaa tai kalaa tarjotaan kasvisvaihtoehtona ja vittuunutaan kun ei käy. Jos syöt eläimiä, et ole kasvissyöjä.

Juuri tuollaisten tilanteiden välttämiseksi lista niistä, mitä ei syö on toimivampi kuin yksittäinen termi. Jostain syystä kun kaikki eivät ymmärrä edes kasvissyöjä-termiä tai keliakiaa, saati sitten lukemattomia semi-yms termejä. "En syö minkään eläimen lihaa, en edes kalaa", niin ei tule epäselvyyksiä (kaikki kun eivät tunnista kalaakaan eläimeksi).

Vierailija
32/114 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko hyviä ruokavinkkejä aloittelevalle kasvissyöjälle? Olen harkinnut asiaa pitkään ja nyt voisin aloittaa.

M23

Vierailija
33/114 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on rasismia. Itse olen carni-vegaani ja en arvosta yhtään että olet suvaitsematon vegaani ruokavaliotani kohtaan, joka sisältää lihaa silloin tällöin. Ihan kuin olisin joku lihaani.

Vierailija
34/114 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Olen tässä miettinyt pitkään, että miksi ihmiset saavat kutsua itseään vegetaristiksi tai semivegetaristiksi jos syövät kanaa ja kalaa?"

No saavathan ihmiset kutsua itseään ihan miksi huvittaa, ei siihen mitään lakeja ole. 

"onko itsekästä ajatella, että muka kalan tai kanan elämä ei olisi niin tärkeä, kuin possun tai naudan?"

Toisten mielestä on, toisten mielestä ei. Itse olen pescovegetaristi. Oma valintani syödä kalaa, mutta ei esim. kanaa tai sikaa tai nautaa johtuu siitä, että kalat (siis ne joita itse syön, en syö kassikasvatettua) saavat elää elämänsä vapaana vesissä eivätkä joudu tehokasvatuslaitoksiin. Lisäksi eri eläinten tietoisuuden taso on erilainen, ja ns. (älyllisiltä kyvyiltään) korkeammat eläimet kärsivät enemmän lajille epätyypillisistä oloista kuin alemmat. Mutta en kyllä söisi kalaakaan jos ainoa saatavilla oleva kala olisi kasvatettu kassissa tai ylitäysissä akvaarioissa.

Eli siis nuo täysin samat sanat sanoi aikoinaan Hitleri, ainoa on se, että nyt juutalaiset on korvattu sanalla kala. Juutalaiset ja kalat eivät siis kärsi yhtäpaljon koska ovat siis vähempi arvoisempia ja vähä-älyisempiä?

Vierailija
35/114 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vimkkejä:

http://vegaanihaaste.fi/ vegaanihaasteessa saat oman tuutorin halutessasi

http://www.vegaaniliitto.fi/www/fi/arki/ruoka/reseptit

http://chocochili.net/

http://vegaaninenversio.blogspot.fi/

http://www.vegaanituotteet.net/

facebookissa on myös lukuisia ryhmiä, myös paikallisryhmiä

Vierailija
36/114 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei saisi?

Käyppä lukemassa määritelmät uudestaan: http://vegaani.org/tietoa/mita-tarkoittaa-vegaani/

ja mieti vähän vastausta

Vierailija
37/114 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos syö edes joskus lihaa tai kalaa, ei ole kasvissyöjä, piste, vaan on sekasyöjä, joka syö kasvispainotteisesti. Mikään ei ole typerämpää kuin kertoa: Mä oon kasvissyöjä, mutta syön välillä lihaa/kalaa/kanaa. Itse olen kasvissyöjä, joka syö vegaanipainotteisesti, mutta käytän vähäisessä määrin maitotuotteita, ja muutaman kerran vuodessa saatan syödä peruspullan tai kakkupalan. Eipä tulisi mieleenikään toitottaa olevani vegaani, koska se on väärin niitä kohtaan, jotka noudattavat vegaanista ruokavaliota ja elämäntapaa. Samalla tavoin kana- ja kala"veget" tekevät hallaa vegetaristeille sekoittamalla muiden käsityksiä kasvissyönnistä. Nykyään asiat ja termit alkaa onneksi olla jo paremmin hallussa, mutta eipä ole kauaa, kun kasvissyöjälle tarjottiin järjestäen ruokia, joissa on kalaa tai kyseltiin ihmeissään "etkö syö lisäksi kalaa/kanaa" kun kerrot olevasi vege. Nämä johtuvat osittain juuri näistä sekasyöjistä, jotka niin kovasti uskovat olevansa kasvissyöjiä, vaikka eivät todellisuudessa pysty/halua luopua kokonaan lihan ja kalan syönnistä.

Vierailija
38/114 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihminen ei halua nykyään syödä sellaista ruokaa, joka on ihmiselle tarkoitettu?  Ihmeellistä vääntöä.

Tätä minäkin ihmettelen. Jos eläimiä ei muka olisi tarkoitus syödä, miksi ne on kuitenkin tehty ruoasta (kinkut, pihvit, grillikyljet jne.)?

Vierailija
39/114 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta on ihan järjetöntä kutsua itseään kasvissyöjäksi jos syö punaista lihaa tai kanaa.

Kanahan täytyy aina kypsentää, mutta esimerkiksi pihvit syödään yleensä punaisina.

Vierailija
40/114 |
08.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyppä lukemassa määritelmät uudestaan: http://vegaani.org/tietoa/mita-tarkoittaa-vegaani/

ja mieti vähän vastausta

Jos haluan puolueetonta tietoa veganismista, tuskin menen etsimään sitä jonkin etujärjestön sivuilta. Nuohan määrittelevät veganismin ihan omien tarkoitusperiensä mukaan.