Eläkeläisten tulot kuumentavat tunteita: ”Jos asunto on, kyllä1 500 euroa käteen pitäisi riittää”
Kommentit (50)
Ei jumalauta. Mulla on 2000 euron palkka joka ei tästä enää nouse, ja rva nököhammas vinkuu 2000 euron eläkkeen perään. Olisihan se hienoa joo.
Niinku valittaako joku eläkeläinen, ettei 1500€/kk käteen riitä?? Yhdelle ihmiselle, huhhuh.
Joko on pää pehmennyt ja todellisuus hämärtynyt?
Useimmilla tuon ikäisillä ihmisillä on ollut halutessaan mahdollista saavuttaa pitkä ja turvattu työura eli maksaa oma asunto, ei tarvitsisi eläkkeellä valittaa vuokrista.
Vierailija kirjoitti:
Ei jumalauta. Mulla on 2000 euron palkka joka ei tästä enää nouse, ja rva nököhammas vinkuu 2000 euron eläkkeen perään. Olisihan se hienoa joo.
Ei vingu sen perään, toteaapa vain että olisihan se hienoa. Joo, niin olisi. Eihän kaikki töissäkäyvät saa palkkaakaan sen vertaa, ja kai sitä töissäkäyvänkin jossain asua pitäisi.
Meillä viisihenkisen perheen nettotulot ovat 2200e ja riittää mainiosti. Kyllä 1500e/kk pitää riittää yhdelle ihmiselle.
Noh, meijän äite saa sen yli tonnin, 600 vuokra, eikä riitä mihinkään. Sossu auttaa.
Itse kht.lla ja kuuntelen sitä kitinää. Eipä saada sossusta apuja ei..
Vierailija kirjoitti:
Sehän vain sanoo että oishan se semmoinen hienoa jos näillä eniten saavilla on kerran.
Eihän tuolla jutulla nyt mitään arvoa ole, jotkut vaan ovat mielipiteitään heittäneet tästä jutusta jonka mukaan useilla eläkeläisillä menee hyvin.
t. eläke +asumistuki n. 800e
Vierailija kirjoitti:
Meillä viisihenkisen perheen nettotulot ovat 2200e ja riittää mainiosti. Kyllä 1500e/kk pitää riittää yhdelle ihmiselle.
Hyvä hyvä!!! Kerro kaikille että riittää! Voisivat ehkä ottaa lapsiperheiltä jotain pois, eikö sinustakin?? Lapsilisät pois ja veroja tilalle!!!
Kyllä me pärjätään!!!
Muuttaisivat kaikki vaikka Espanjaan kitisemään. Sehän on suomivanhuksia pian täynnä. Siellä riittää rahat hyvin. Jos täällä ei muka riitä. Vai Rayn peleihinkö ne kaikki hilunsa tunkee?
Vierailija kirjoitti:
Noh, meijän äite saa sen yli tonnin, 600 vuokra, eikä riitä mihinkään. Sossu auttaa.
Itse kht.lla ja kuuntelen sitä kitinää. Eipä saada sossusta apuja ei..
Oletan, että sulla on mies, joka tienaa jonkin verran, ja siksi ette saa sossusta apua, ihan normaalia, toisekseen, sun tilanne on väliaikainen, äitis tilanne ei.
Tuon verran kun tuli rahaa tilille, niin en edes tiennyt mitä tehdä kaikella rahalla. Eläkeläiset elämänhallintakurssille niin oppivat olemaan.
Olisi hienoa saada 2000 euron eläke.
Olisi myös hienoa, jos olisi sellainen työ, joka kerryttäisi 2000 euron eläkkeen.
Sekin olisi hienoa, jos alle nelikymppisen puolison työkyvyttömyyseläke olisi 2000 euroa...
Niin, ja ennen kaikkea olisi hienoa päästä eläkkeelle jonakin päivänä. 66 v 6 kk näytti olevan hillotolppa tällä hetkellä. Tuohon on matkaa reilut 28 vuotta. Missähän mallissa mahtavat eläkkeet olla silloin?
Vierailija kirjoitti:
No eihän tuo rva sanonut, että hänellä olisi 2000 euron eläke. Hänhän sanoi, että olisi hienoa, jos niin olisi? Miksi alat tuntematonta ihmistä nimittelemään?
Vierailija kirjoitti:
Mun eläkekertymä on nyt varmaan hieman alle 2000. N46v
Tän huomaa jo 40 v täytettyään et kaikki hilavitkuttimet on ostettu ja vaatteita seuraaviksi 200 vuodeksi. Mihin noi eläkeläiset tuhlaa? Ymmärrän et jollain menee lääkkeisiin ,mut ei kaikilla. Lääkkeittenkin osalta veikkaa et meidän pätkätyösukupolven on vaan pakko pysyä normimitoissa, jolloin ei tulla oleen noin elintasosairaita kuin nuo. Eikä ois varaakaan.
En jaksa lukea juttua tai ottaa varsinaisesti kantaa, mutta olen huomannut huvittavan ilmiön...
Eläkkeiden pienuus on keskusteluissa ikuisuusaihe. Mutta kun joku "nuori" kommentoi jossakin muussa asiayhteydessä vaikkapa eläkeläisten käyttäytymistä, tulee saman tien vastaan tiukkaa tekstiä: "ole sinä märkäkorva hiljaa, eläkeläisillä on mitä käyttää!!" (suom. = rahaa eli oikeus sanella säänöt).
Niin että onko sitä valuuttaa vai eikö sitä ole?
Aika lyhytnäköistä juttua. Vaikka eläkeläisellä olisi velaton asunto ja mökki, ei nekään pysy kunnossa ilman remonttia. Mitään remonttia ei saa alle 5000€, mikä on paljon rahaa. Eläkeläinen tarvitsee rahaa myös terveydenhoitoon kuten kaihileikkaus, 1 silmä noin 1300€, lonkkaleikkaukseen n. 15.000€ ja ties mihin kaikkeen. Hammashoidot ja silmälasit vievät ison kolon. Monet antavat rahaa myös lapsille tai lapsenlapsille. Lisäksi eläkkeellä voi joutua ostamaan palveluja kuten vaikkapa ikkunanpesua, lumenluontia ja nurmikonleikkuuta. Eläkeläisen auto on yleensä 10 vuotta vanha Toyota, joka sekään, vaikka hyvä auto onkin, ei ole ikuinen. Eläkeläinen tarvitsee ikäisensä oloisia vaatteita eli niitä ei voi ostaa Henkkamaukasta, eikä nuoriso- eli halvat vaatteet eläkeläiselle mahdukaan. Eläkeläinen ei voi ottaa enää velkaa mihinkään tarkoitukseen, koska tulevaisuudessa tulot ovat samat, mitään lisää ei ole tiedossa. Monilla on paljon lääkkeitä ja muita sairauskuluja ja apuvälineitä.
Vierailija kirjoitti:
Aika lyhytnäköistä juttua. Vaikka eläkeläisellä olisi velaton asunto ja mökki, ei nekään pysy kunnossa ilman remonttia. Mitään remonttia ei saa alle 5000€, mikä on paljon rahaa. Eläkeläinen tarvitsee rahaa myös terveydenhoitoon kuten kaihileikkaus, 1 silmä noin 1300€, lonkkaleikkaukseen n. 15.000€ ja ties mihin kaikkeen. Hammashoidot ja silmälasit vievät ison kolon. Monet antavat rahaa myös lapsille tai lapsenlapsille. Lisäksi eläkkeellä voi joutua ostamaan palveluja kuten vaikkapa ikkunanpesua, lumenluontia ja nurmikonleikkuuta. Eläkeläisen auto on yleensä 10 vuotta vanha Toyota, joka sekään, vaikka hyvä auto onkin, ei ole ikuinen. Eläkeläinen tarvitsee ikäisensä oloisia vaatteita eli niitä ei voi ostaa Henkkamaukasta, eikä nuoriso- eli halvat vaatteet eläkeläiselle mahdukaan. Eläkeläinen ei voi ottaa enää velkaa mihinkään tarkoitukseen, koska tulevaisuudessa tulot ovat samat, mitään lisää ei ole tiedossa. Monilla on paljon lääkkeitä ja muita sairauskuluja ja apuvälineitä.
Ei hemmetti. Kerrostaloon ja sassiin, jos kykene asumaan omassa talossa ilman ostettuja nurmikonleikkuita. Toi 10 v vanha auto on monen työssäkäyvän unelma. Miksi eläkkeellä tarvii uusia vaatteita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän vain sanoo että oishan se semmoinen hienoa jos näillä eniten saavilla on kerran.
Eihän tuolla jutulla nyt mitään arvoa ole, jotkut vaan ovat mielipiteitään heittäneet tästä jutusta jonka mukaan useilla eläkeläisillä menee hyvin.
t. eläke +asumistuki n. 800e
Jokainen kansalainen saa ja hänelle annetaan toimeentulotukena erotus, mikä saadaan kun vähennetään tuloista asumiskulut. Perustoimeentuloturva on n 500e . Se on jäätävä asumiskulujen jälkeen.Eläke ja asumistuki 800e? Tuntuu, että jotain jääny pois? Eli toimeentulotuki?
Keskivertoeläke bruttona taitaa naisilla olla vähän alta tuon.