Mitä tuli heistä, jotka kopioivat lapsena muiden tekemiä läksyjä?
Muistan hyvin ala-asteelta nämä laiskat, joilla oli aina kova hätä kopioida muilta tehtyjä läksyjä. Ja jotka yrittivät määräillä ja kontrolloida muidenkin elämää. Mitä heistä tuli vanhemmiten vai tuliko mitään? he taitavat olla se syy esimerkiksi Heli Vaarasenkin näkemykseen parisuhteista jne.
Kommentit (39)
Ihan menestyviä, saatana... Kiinteistövälittäjä, kengitysseppä. Ite oon aspahommissa matalapalkkahommissa, enkä uskalla toteuttaa haaveitani...
*kotona, tarvinnut, siellä...
... ;)
Meidän luokan kopioijista tuli lähihoitajia, metsäkonekuskeja ja siivoojia.
Kopsin usein matikan läksyt, toisaalta annoin vastineeksi kavereiden kopsia mun kielten ja yh:n läksyt. Opettajahan minusta tuli :-D
varmaan aika monenlaisia, osa on sossupummeja ja osa menestyneitä
En mä vielä ala-asteella kopsannut muilta läksyjä, se vaihe tuli vasta yläasteella, jatkui vielä lukiossakin. Ei napannut koulu ollenkaan, silti päälle kasin keskiarvolla menyt aina. Lukion jälkeen menin töihin, ja mielelläni sinne olisin jäänyt, mutta lama pukkas päälle. Pakko oli mennä taas koulunpenkille, joten ns haluttomana menin kauppaoppilaitokseen, onneksi sentään laskentatoimen linjalle, joten hyvin olen sen jälkeen töissä ollut, työttömänä olen joskus ollut parisen kuukautta. Nykyisellä työnantajalla olen ollut pian 20v :) Työnteon aloitin jo seiskaluokkalaisena kesäisin ja ilta/viikonloppu hommissa.
N45v
Minusta tuli lukion ja ylioppilastutkinnon suorittanut floristi
Olen luokanopettaja :D
Tosin useammin jätin läksyt vain reilusti tekemättä, kaverin kirjasta sitten katsoin jos piti vastata tunnilla.
Minulta kopioi kaksi kaveria läksyjä. Toisesta tuli sairaanhoitaja, toisesta elämäntapaopiskelija noin kauniisti sanottuna (jo nelikymppinen mutta ei ole saanut lukion jälkeen yhtään koulutusta päätepisteeseen asti, vaikka on aloittanut jo viittä eri alaa).
tunnollisuus ja työnteko ovat täysin turhia, noin keskimäärin. Perseennuoleminen, kovaäänisyys, pieni väkivalta-machoilu (tämä varsinkin pojilla), urheilusuoritukset ja ylimielisyys sen sijaan ovat menestyksen aakkosia. Jo koulussa opettajat kärsivät sellaisesta Tukholman-syndroomasta, että pitävät luokan kovaäänisimmistä pelleistä monet aika selvästikin. Kiltit tytöt ovat vain lavaste ja tulevaa hoitaja-massaa. Kiltit pojat ovat toinen lavaste, keskiasteen-insinöörikamaa, tylsiä, melkein kuin läpikuultavia. Mutta ah se jonne, joka vetää välitunnilla lättyyn heikompiaan, siinä on särmää ja haastetta. Ja ah se Lissu, joka määrää ja päällepäsmäröi ja esiintyy koulun kevätjuhlassa laulaen soolon (päin v*****), siinä on karismaa jota ei voi vastustaa. Jo koulussa tämmöistä ja se on vain alkusoittoa tulevalle uralle, joten ei tarvii kysyä mitä siitä porukasta tuli.
Trololollolooo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kopioin läksyt ala-asteelta lukion viimeisille kursseille saakka, en muista että olisin koskaan tehnyt läksyjä itse. Sain kuitenkin L:n paperit ja nyt valmistun pian lääkäriksi. Itse opin asiat tunnilla kuuntelemalla ja jotenkin muutenkin lukiossa tuntui että kurssin asiat ovat jo tuttuja vaikka minulla ei ollut aavistustakaan missä olisin moista mahdollisesti oppinut. Siispä läksyt tuntuivat ihan turhilta.
Hyvä trolli, paitsi ettei mene läpi, noilla ristiriitaisuuksilla. ;)
- Minäkin opin tunnilla kuuntelemalla, en lukenut enkä päntännyt läksyjä kotina sen kummemmin. Mutta tehtäviä minun ei tarvinnun muilta kopsata - juuri siksi, koska opin ne asiat iellä tunnilla, joten osasin vastata tehtäviin ja kokeisiin ja sain hyviä numeroita!
- Jos sinäkin kerran opit tunnilla kuuntelemalla ja kurssien asiat tuntuivat jostain kumman syystä jo ennestään tutuilta, niin... Miksi ihmeessä sinun tarvitsi kopioida läksyt?! Luulisi, että samalla vaivalla kirjoittaisit ennemmin itse ne vastaukset, tarvitsematta nähdä vaivaa pyytääksesi läksyt joltakin kopioitaviksi..? :O :D
Eipä ole trolli tämä. Kopioin läksyt, koska se oli huomattavasti nopeampaa. Mikäs siinä kun aivottomasti vain kirjoittaa. Se ei vaadi miettimistä ja pohtimista. Tietysti silloin, jos läksyjen tekoa ei vaadittu niin en niitä myöskään tehnyt. Ennen kokeita lukaisin muistiinpanot läpi ja kertasin pari hankalampaa laskua vaikkapa fysiikan tunnilta ja sain aina 9 tai 10. Usko tai älä mutta sellaisia ihmisiä on olemassa, joille koulunkäynti on luonnostaan helppoa.
Minä kopsasin, huitaisin hätäisesti välitunnilla ja lunttasin läpi yläasteen ja lukion. Viimeisenä lukiovuonna ryhdistäydyin ja kirjoitin hyvin. Yliopistossa heräsi mielenkiinto ja tuli haasteita. Nykyään olen hyväpalkkainen FT erikoisasiantuntijana. Kaikkein tunnollisimmille tytöille ei käynyt yhtä hyvin, liika pingottaminen kävi useammalla mielenterveyden päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kopioin läksyt ala-asteelta lukion viimeisille kursseille saakka, en muista että olisin koskaan tehnyt läksyjä itse. Sain kuitenkin L:n paperit ja nyt valmistun pian lääkäriksi. Itse opin asiat tunnilla kuuntelemalla ja jotenkin muutenkin lukiossa tuntui että kurssin asiat ovat jo tuttuja vaikka minulla ei ollut aavistustakaan missä olisin moista mahdollisesti oppinut. Siispä läksyt tuntuivat ihan turhilta.
- Minäkin opin tunnilla kuuntelemalla, en lukenut enkä päntännyt läksyjä kotina sen kummemmin. Mutta tehtäviä minun ei tarvinnun muilta kopsata - juuri siksi, koska opin ne asiat iellä tunnilla, joten osasin vastata tehtäviin ja kokeisiin ja sain hyviä numeroita!
- Jos sinäkin kerran opit tunnilla kuuntelemalla ja kurssien asiat tuntuivat jostain kumman syystä jo ennestään tutuilta, niin... Miksi ihmeessä sinun tarvitsi kopioida läksyt?! Luulisi, että samalla vaivalla kirjoittaisit ennemmin itse ne vastaukset, tarvitsematta nähdä vaivaa pyytääksesi läksyt joltakin kopioitaviksi..? :O :D
Eipä ole trolli tämä. Kopioin läksyt, koska se oli huomattavasti nopeampaa. Mikäs siinä kun aivottomasti vain kirjoittaa. Se ei vaadi miettimistä ja pohtimista. Tietysti silloin, jos läksyjen tekoa ei vaadittu niin en niitä myöskään tehnyt. Ennen kokeita lukaisin muistiinpanot läpi ja kertasin pari hankalampaa laskua vaikkapa fysiikan tunnilta ja sain aina 9 tai 10. Usko tai älä mutta sellaisia ihmisiä on olemassa, joille koulunkäynti on luonnostaan helppoa.
Uskon, koska olen itse sellainen, kuten jo sanoin. :D
Ja siksikin minulle tehtävien vastausten kirjoittaminen ihan itse oli vähntään yhtä helppoa, nopeaa ja yksinkertaista kuin vaikkapa "aivoton kopioiminen". Ja jäi se tehtävien muilta kyselyn vaiva kokonaan pois siitä välistä. Koska ei niihin peruskoulun ja lukion vastauksiin joka tapauksessa paljon mitään aivoja tarvittu, vaikka itse keksi siinä kirjoittaessaan... ;)
Kokoomuslaisia ja muita hyväksikäyttäjiä.
En minä ainakaan peruskoulussa juuri läksyjä katsellut. Peruskoulu on kuitenkin todella helppo ja keskiarvoni oli 8-9 välillä, jonne pääsi vailla vaivannäköä. 9 luokan lopputodistuksessa 9. tyhmähän niitä läksyj hinkkaa vaan tekemisen ilosta. ne on suunniteltu oppimisen tueksi, mutta jos oppii muutenkin niin ne on kyllä pelkkää ajanhukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon, koska olen itse sellainen, kuten jo sanoin. :D
Ja siksikin minulle tehtävien vastausten kirjoittaminen ihan itse oli vähntään yhtä helppoa, nopeaa ja yksinkertaista kuin vaikkapa "aivoton kopioiminen". Ja jäi se tehtävien muilta kyselyn vaiva kokonaan pois siitä välistä. Koska ei niihin peruskoulun ja lukion vastauksiin joka tapauksessa paljon mitään aivoja tarvittu, vaikka itse keksi siinä kirjoittaessaan... ;)
Olen eri (34), mutta kyllä tuo kopioiminen ja lunttaaminen oli ihan hyvä strategia silloin kun tunnilla ei kuunnellut eikä kotona kirjoja avannut. Minulla lukiossa oli joitakin juttuja joista tosissaan kiinnostuin, monista en välttänyt tippaakaan. Silloin istuin tunnilla käsi poskella ja ajatukset oli poikakaverissa. Kaikkia tuntemiani urallaan menestyneitä muutamaa poikkeusta lukuunottamatta yhdistää tietynlainen kapinallisuus mennä kaikessa "niinkuin oletetaan", on haluttu päättää itse mistä tykätään ja mitä opitaan kaiken kiltisti opettelun sijaan. Osa noista nuoruuden päätöksistä oli typeriä ja kolahtanut myöhemmin omaan nilkkaan - olisi pitänyt pysyä hereillä niillä Kuuliksen ja Reijon tunneilla...
Joskus plakioin jotain 😶 En kuitenkaan systemaattisesti. Sisko tarkasti toisinaan englannin ja ruotsin läksyjä.
Minusta tuli erikoisammattitutkinnon suorittanut kokki :)