Hah hah kertoo kyllä paljon Suomesta, että ruisleipä valittiin kansallisruuaksi!
Eihän se edes ole ruoka, vaan korkeintaan ruoka-aine, jos sitäkään!
Suomesta puuttuu tyystin kaikki ruokakulttuuri.
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelin myös tuota äänestystä kun siinä oli vain pari kokonaista ateriaa. Esim. Muikut perunamuusilla ja lisäkkeillä sekä hernekeitto. Muut sitten olivat pelkkiä lisukkeita yksinään kuten leipä ja maksalaatikko. Kyllä tässä maassa ruokakulttuuria on, mutta minusta nuo äänestysvaihtoehdot olivat aika huonoja kun kokonaiset ateriat puuttuivat. Esim. poron tai hirvenlihatuotteita ei ollut ollenkaan.
Onneksi sentään se pitsa ei voittanut. Sellainenkin siellä oli.
Minkä lisuke maksalaatikko on? Kyllä sitä meillä ainakin syötiin ihan ateriana, ja sellainen se oli kouluruokailussakin.
Pitsaa syö moni useammin kuin maksalaatikkoa, sikäli se olisi oikeutetumpi valinta. Ja ainakin useammin pitsaa syödään kuin ehdottamiasi poroa ja hirveä, jotka ovat useimmille suomalaisille ihan liian kalliita hankkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelin myös tuota äänestystä kun siinä oli vain pari kokonaista ateriaa. Esim. Muikut perunamuusilla ja lisäkkeillä sekä hernekeitto. Muut sitten olivat pelkkiä lisukkeita yksinään kuten leipä ja maksalaatikko. Kyllä tässä maassa ruokakulttuuria on, mutta minusta nuo äänestysvaihtoehdot olivat aika huonoja kun kokonaiset ateriat puuttuivat. Esim. poron tai hirvenlihatuotteita ei ollut ollenkaan.
Minkä lisuke maksalaatikko on? Kyllä sitä meillä ainakin syötiin ihan ateriana, ja sellainen se oli kouluruokailussakin.
Pitsaa syö moni useammin kuin maksalaatikkoa, sikäli se olisi oikeutetumpi valinta. Ja ainakin useammin pitsaa syödään kuin ehdottamiasi poroa ja hirveä, jotka ovat useimmille suomalaisille ihan liian kalliita hankkia.
Ei mun lähipiirissäni kyllä kukaan syö maksalaatikkoa ateriana. Ihan lisuke se on vaikka tietenkin lisukkeitakin voi joku yksikseen syödä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi riista, marjat, yrtit, kalat jätettiin pois? Ok, onhan ruis perisuomalaista. Jotain karjalanpaistia ja -piirakoita ehdotettiin. Nehän kuuluvat vain karjalan perinteeseen. Tai jopa pitsaa oli ehdotettu!
Riistaa aika harva syö, usein ainakaan. Yrttien käyttö ei kuulu perinteiseen suomalaiseen keittiöön. Kalaa oli ehdolla parissakin muodossa, ja marjoja mustikkapiirakkana.
Karjalanpaistista ja -piirakoista samaa mieltä, ovat vasta evakkojen myötä tulleet osaksi koko maan ruokaperinnettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mun lähipiirissäni kyllä kukaan syö maksalaatikkoa ateriana. Ihan lisuke se on vaikka tietenkin lisukkeitakin voi joku yksikseen syödä.
Minkä lisukkeena sitä sitten syödään?
Hyvä valinta. Ruisleivästä saa tehtyä ihania, juhlavia leipiä. Yksi, mikä aina loppuu ekana juhlissa, on pienet ruisleipänapit, joilla on jotain kalatäytettä.
Ruosleipä on tetveellistä ja maittavaa. Ei mitään tekemällä tehtyä höttögurmeeta
Vierailija kirjoitti:
Hyvä valinta. Ruisleivästä saa tehtyä ihania, juhlavia leipiä. Yksi, mikä aina loppuu ekana juhlissa, on pienet ruisleipänapit, joilla on jotain kalatäytettä.
Juu. Minusta kaikken parasta on kunnon ruisleipä (sellainen jossa viljana on vain ruista), siihen päälle voita, sienisalaattia ja graavilohta. Tuleepa nautittua toinen äänestyksen finalisti (graavikala) siinä samalla!
Kyllä te vaan edelleen ihan hirveetä pashaa siellä Suomessa syötte. Maksalaatikko :)
Vai oletteko te yksinkertaisesti niin käsittämättömän köyhiä/nuukia?
Mun mielestä ruisleipä kuvaa juuri kaikkea sitä mihin en halua samaistua. Kitkerää, pahaa, kovaa, kuivaa, köyhää ja ilotonta. Lisäksi se alkaa aina vaivaamaan vatsaa.
En halua, että suomalaisuus on tuollaista. Olisin valinnut jonkun positiivisemman ruoan. Kuten vaikkapa mustikkapiirakka, mansikkamaito, perunamuussi ja silakat, kalakukko, karjalanpaisti, poronkäristys, kaalilaatikko, leipäjuusto+lakkahillo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä lisukkeena sitä sitten syödään?
Vaikka minkä kotimaisen ruokalajin. Erilaisten lihakastikkeiden ja perunoiden lisukkeena esim. Ei kyllä mun järjelläni maksalaatikosta saa mitenkään ensisijaisesti pelkkää pääruokaa. Jouluaterioillakin se on aina lisukkeena.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä ruisleipä kuvaa juuri kaikkea sitä mihin en halua samaistua. Kitkerää, pahaa, kovaa, kuivaa, köyhää ja ilotonta. Lisäksi se alkaa aina vaivaamaan vatsaa.
En halua, että suomalaisuus on tuollaista. Olisin valinnut jonkun positiivisemman ruoan. Kuten vaikkapa mustikkapiirakka, mansikkamaito, perunamuussi ja silakat, kalakukko, karjalanpaisti, poronkäristys, kaalilaatikko, leipäjuusto+lakkahillo.
No kai äänestit sitten omaa suosikkiasi?
Tiedättekö, olin 2 vuotta sitten Etelä-Efrikassa matkalla, johon kuului viikon ajan gourmet-lounas ja -illallinen. Söin 7:ssä E-Afrikan 10 parhaasta ravintolasta, mm. The Test Kitchenissä, joka löytyy sijalta 22 koko maailman parhaat ravintolat-listalla. Söin uskomattoman upeita annoksia, mitä hienoimpia makuja ja upeita koostumuksia 2 kertaa päivässä.
Viikon kuluttua palattuani kotiin ainoa, mitä todella himoitsin, oli ruisleipä ja kirnupiimä!
Taitavat olla länsisuomalaisia nämä jotka ruisleipää moittivat kovaksi ja kuivaksi.
Me idässä syömme pehmeää ruisleipää.
Perinteisestihän lännessä on leivottu reikäleipiä pari kertaa vuodessa ja laitettu pirtin orrelle kuivumaan. Varmasti on kovaa.
Elämästä nauttivat itäiset heimot ovat aina leiponeet kerran viikossa.
Yhtä kaikki ruisleipä yhdistää suomalaisia, vaikka erilaista onkin eripuolilla maata.
Oikea valinta. Hyvää, omaperäistä, terveellistä ja ekologista.
Vierailija kirjoitti:
Hernekeitto olisi ollut yhtä hyvä. Molemmista saa runsaat ja aromikkaat suolistokaasut.
Hernekeitto ei ole alunperin ollut suomalainen ruoka, mutta ennen uskonpuhdistusta tuotiin Suomeen.
Aina koulussa oli torstaina hernekeittoa ja aina maha kipeä.
Onko maksalaatikko muka suomalaista alkuperää?
Helvetin hyvä valinta, syön itse päivittäin. Suomi on harvoja maita, jossa näin terveellistä ja täyttävää vaihtoehtoa arostetaan. Antaa muiden mussuttaa pullaa hillopäällysteellä.
Surkea valinta. Ei tässä enää mitään pula-aikaa eletä.
Aika moni taitaa kuvitella ruisleivän olevan jotain kaupan Reissumiestä tai vastaavaa, joilla on hyvin vähän tekemistä ruisleivän kanssa. Juureen tehty ruisleipä, jossa ei ole pisaraakaan vehnää tahi muuta jatketta, on kuitenkin se aito ja oikea. Suurin osa nykypäivän suomalaisista tuskin edes maistaneet. Itse syön välillä jopa pettua. Ihan itse männystä työstettynä.
Miten ilmennät itse tätä hiivaleipyyttä?