Hah hah kertoo kyllä paljon Suomesta, että ruisleipä valittiin kansallisruuaksi!
Eihän se edes ole ruoka, vaan korkeintaan ruoka-aine, jos sitäkään!
Suomesta puuttuu tyystin kaikki ruokakulttuuri.
Kommentit (68)
Ap ei taida tietää mitä ruoka-aine tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Ruisleipää, hernekeittoa ja jälkkäriks mämmiä, tuon satsin kun tarjoaa ulkomaalaisille vieraille, niin toivottavasti älyävät pysyä jnkn aikaa pois täältä!
Suomen mämmiseuran perustaja on tunisialainen mamu Ahmed Ladarsi. Hän on myös kirjoittanut keittokirjan, jossa ruokien raaka-aineina käytetään mämmiä. http://www.iltasanomat.fi/ruokala/uutiset/art-2000000743650.html
Totta, eihän ruisleipä minään ruoka-annoksen tapaisena voi pitää, mutta muuten kyllä toki loistavaa ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Ruisleipä on hieno valinta kansallisruuaksi ja edustaa omaperäistä ruokakulttuuriamme paremmin kuin kuin mikään muu. Ruisleivän taustalla on pitkät perinteet rukiinviljelystä ja eri tavoin valmistetuista leivistä.
Ruokakulttuuri tarkoittaa nimenomaan omalla alueella jalostettua ja kehitettyä: meillä ruisleipää, Koreassa kimchiä. Yhteistä näille on se, että elementit ovat jatkuvasti käytössä ja saatavilla ja niistä pidetään.
Oman kulttuurin vähättely ja halveksiminen kertoo sivistymättömyydestä, ei suomalaisuudesta.
Naulan kantaan!
Mua naurattaa nää ap:n kaltaiset ihmiset, jotka avaa äänensä aina kun Suomessa tehdään tai julistetaan jotain, ja jauhaa sitä samaa että "buuahhhahaha! Only in Finland, kertoo paljon suomalaisista, ei missään muualla tällaista..."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi riista, marjat, yrtit, kalat jätettiin pois? Ok, onhan ruis perisuomalaista. Jotain karjalanpaistia ja -piirakoita ehdotettiin. Nehän kuuluvat vain karjalan perinteeseen. Tai jopa pitsaa oli ehdotettu!
Siis hirvipaisti perinneruuaksi? Ja vispipuuro?
Harva saa hirveä. En usko, että kaikki suomalaiset ovat edes maistaneet hirveä. Vispipuuro taitaa olla yleisempi, mutta en itse ole sitä tehnyt koskaan. Riista on harvojen herkkua.
Vierailija kirjoitti:
Totta, eihän ruisleipä minään ruoka-annoksen tapaisena voi pitää, mutta muuten kyllä toki loistavaa ruokaa.
KansallisRUOKAAhan tässä äänestettiinkin eikä mitään ruoka-annosta.
No mitä ruokaa tulee ikävä kun on pidempään ulkomailla? Ruisleipää ja saunapalvikinkkua. Savulihoja saa muualtakin, mutta kunnon ruisleipää ei. Kaurapuuro olisi ollut hyvä ehdotus. Kaurapuuro mustikoilla.
Vierailija kirjoitti:
Luulen, et tää just närästää monia!
Ei se kulttuurimpalkn rikkaampaa muualla ole. Italiassa kansallisruoka on vehnäleipä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruisleipää, hernekeittoa ja jälkkäriks mämmiä, tuon satsin kun tarjoaa ulkomaalaisille vieraille, niin toivottavasti älyävät pysyä jnkn aikaa pois täältä!
Suomen mämmiseuran perustaja on tunisialainen mamu Ahmed Ladarsi. Hän on myös kirjoittanut keittokirjan, jossa ruokien raaka-aineina käytetään mämmiä. http://www.iltasanomat.fi/ruokala/uutiset/art-2000000743650.html
Mämmi on oikeastaan alkujaan ja edelleenkin jälkiruoka jostain lähi-idästä tai välimeren lähistöltä. Miten se on just suomeen päätynyt perinneruoaksi on aikamoinen arvoitus :)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä moni kuittaa aterioita edelleen leivällä.
Tarjolla olleista finalisteista ruisleipä on se, jota itse useimmin syön. Jotain mämmiä tai mustikkapiirakkaa menee ehkä kerran vuodessa, maksalaatikkoa tai hernekeittoa ei sitäkään. Ruisleipä on myös se, mitä on koko maassa syöty pisimpään. Muut ovat tuoreempaa tuontitavaraa kaikki (viilin historiasta tosin en ole varma). Ihan oikea valinta siis.
Tästähän voisi tehdä oman ketjunsa ja kysyä itse kustakin ehdokkaasta, milloin viimeksi sitä söit ja pidätkö siitä.
Vierailija kirjoitti:
No en minä kyllä keksi mitään niin vahvasti suomalaisia yhdistävää ruokaa kuin ruisleipä.
Tämä on asian ydin. Suomalainen ruisleipä on uniikki. Huonoina aikoinakin suomalaiset saivat ruisleipää syödäkseen.
Se on terveellistä ja herkullista ja ihan meidän ikioma :).
En missään reissatessa ole saanut vastaavaa leipää.
Harva kotikokki osaa ruisleipää leipoa ja vielä harvemmalla on hyvä hapanjuuri.
Ihmettelin myös tuota äänestystä kun siinä oli vain pari kokonaista ateriaa. Esim. Muikut perunamuusilla ja lisäkkeillä sekä hernekeitto. Muut sitten olivat pelkkiä lisukkeita yksinään kuten leipä ja maksalaatikko. Kyllä tässä maassa ruokakulttuuria on, mutta minusta nuo äänestysvaihtoehdot olivat aika huonoja kun kokonaiset ateriat puuttuivat. Esim. poron tai hirvenlihatuotteita ei ollut ollenkaan.
Onneksi sentään se pitsa ei voittanut. Sellainenkin siellä oli.
Vierailija kirjoitti:
Ruisleipää simppelimpää reseptiä on kyllä vaikea kuvitella: vettä, jauhoa ja suolaa. Ja ei siihen mitään mystistä "hyvää hapanjuurta" tarvita, ensimmäisen voi tehdä helposti tehdä itse ja sitten pakastaa edellisestä taikinasta seuraavaan.
Mikä sen sitten olis pitänyt olla? Naanleipä, tortilla vai sushi? ;)
Toivoisin, että tuo 'ruisleipä' kuvaisi myös suomalaisia ihmisiä.
Käytännössä olemme luisuneet hötöksi hiivaleiväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruisleipää simppelimpää reseptiä on kyllä vaikea kuvitella: vettä, jauhoa ja suolaa. Ja ei siihen mitään mystistä "hyvää hapanjuurta" tarvita, ensimmäisen voi tehdä helposti tehdä itse ja sitten pakastaa edellisestä taikinasta seuraavaan.
EIkä tarvitse edes pakastaa, jääkaappisäilytys toimii ihan yhtä hyvin. Ruisleipä ei tarvitse onnistuakseen mitään sata vuotta vanhoja suvun leipäjuuria, vaan juuren voi todellakin tehdä itse muutamassa päivässä.
Ruisleipä on kyllä siinä mielessä kansallisruokaamme, sillä sitähän syödään joka päivä lähes joka huushollissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mämmi on oikeastaan alkujaan ja edelleenkin jälkiruoka jostain lähi-idästä tai välimeren lähistöltä. Miten se on just suomeen päätynyt perinneruoaksi on aikamoinen arvoitus :)
Joo, tuo mainittu Ladarsi jossakin haastattelussa taisi sanoakin, että mämmi muistutti jotakin hänelle tuttua jälkiruokaa, eikä siis ollut ollenkaan kamalaa. Tuotti pettymyksen niille suomalaisille, jotka olivat hänelle mämmiä syöttäneet, tietenkin inhotusreaktiota odottaen.
kummastelen ettei se ollut makaronilaatikko...