Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kilpirauhasen liikatoiminta

20.01.2017 |

Olen synnyttänyt 5kk sitten ja noin kuukausi sitten minulle alkoi tulemaan kummallisia oireita, kuten sydämen tykytystä (leposyke saattaa huidella 100-160 tekemättä mitään), hikoilua, hermostuneisuutta, ahdistusta, insomniaa sekä hiustenlähtöä.

Kävin lääkärissä ja vaadin että kilpirauhasarvot testataan, sillä äitilläni on kilpirauhasen vajaatoimintaa ja ajattelin, että oireeni ovat todella outoja itselleni. En nimittäin ole ikinä kärsinyt unettomuudesta, järkyttävästä hikoilusta tai nopeasta leposykkeestä.

Noh, kävin ottamassa verikokeet maanantaina ja jo tiistai aamuna lääkäri soitti ja sanoi, että haluaa nähä minut mahdollisimman nopeasti.

Arvoni olivat:

TSH 0.03
T4 57.2
T3 18.1

Kuulemma verenpainekin on koholla jonkun verran :(
Nyt minulla epäillään joko Graves'in (Basedowin tautia) tai tulehdusta kropassa, joka on kohottanut kilpirauhasarvojani. Tällä hetkellä syön kilpparilääkettä 4 tablettia päivässä ja beetasalpaajia 2 tablettia päivässä. Välillä tuntuu vieläkin, että sydän tykyttelee vaikka lääkettä syökin ja tajuton väsymys on iskennyt myös päälle. Harmittaa tällainen olotila, kun vauvakin on niin pieni ja haluaisin nauttia äitiydestä kunnolla, mutta voimat ei vaan riitä ::(

Haluisin tietää onko kohtalon tovereita ja millaisia arvoja teillä on ollut kilpparin liikatoiminnassa.
Sairastaako myös joku tätä Basedowin tautia?
Lääkärin mukaan minulla on kuulemma massiivinen kilpirauhasen liikatoiminta ja nyt tosiaan selvitellään mikä tämän on aiheuttanut.

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin Basedow ja liikatoiminta. Liikatoiminta pysyy aisoissa Tyrazolilla, Basedow on harmillisempi itselläni. Pariin otteeseen olen käynyt pulssihoidossa (kortisonitiputus) ja on auttanutkin tosi hyvin joksikin aikaa. 

Joku oli saanut radiojodia, vaikka Basedow? 

22/48 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa muistaa, että jos olet raivona, se voi eskaloitua tosi pahaksi tosi pienestä ja johtuu noista hormoneista. Kannattaa yrittää tietoisesti hillitä itseään.

Kiitos kommentista :) Ja yritetty on, mutta huonoin tuloksin välillä. :D Voi mies-raukkaani, kun on joutunut kestämään ja todistamaan näitä minun meltdowneja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
23/48 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla todettiin n. 8 v sitten liikatoiminta ja Basedow, TSH 0 ja T4V 33. Olo oli tosi huono, jouduin HYKSIN päivystykseen sydänoireiden takia. Kyllä siinä meni aika pitkään ennen kuin lääkkeet alko auttaa, pahinta oli paniikkikohtaukset. Söin Tyrazolia vuosia, välillä se lopetettiin, mutta oireet aina palasi. Lääkärit vaihtu koko ajan ja lopulta yksi ihmetteli, miksei tilanteelle olla tehty mitään ja määräsi radiojodihoidon. Siitä on nyt kolmisen vuotta ja paha vajaatoiminta tietysti seurasi ja Thyroxiniä syöty siitä asti. Olo on kyllä parantunut, mutta en voi sanoa vieläkään voivani hyvin. Lääkeannostusta on säädetty ja silti sekä vajaa- että liikatoiminnankin oireet kiusaavat säännöllisesti. Olen joutunut hyväksymään, että tämän kanssa vain täytyy elää.

Mutta toivottavasti sinulla on helpompaa, kannattaa todella vaatia hoitoa, eikä kituutella vuosia kuten mulle kävi. Tää tauti on kyllä pirullinen, mutta onhan niitä toki paljon pahempiakin olemassa. Tsemppiä!👍

Kiitos kommentista :) Hirveetä, miten olet joutunut kestämään kilpparisi takia. :( Itseäkin on pelottanut sydämeni takia, kun on tykyttänyt niin lujaa. :( Ei ole kyllä miellyttävä painiskella tämän taudin kanssa. Onneksi sinulla on oikea asenne ja oikeassa olet, onhan niitä pahempiakin sairauksia olemassa.

Kiitoksia ja voimia sinulle X

24/48 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mullakin raskausaikana kilpparin tulehdus mutta sen myötä tuli vajis, itse en vaan tajunnut että oireet ei johdukaan imetyksestä. Meni vuosia lääkitykseen.

Kiitoksia kommentista :) Raskauden ja synnytyksen jälkeiset oireet on kyllä niin helppo sekoittaa johonkin muuhun.

Toivottavasti voit paremmin nykyään X

25/48 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu,että kroppa on menny ihan romuksi tän liikatominnan takia 😢 urheiluakin ei voi oikee harrastaa kun leposyke on aivan taivaissa.

Onko muuten kilpparin tulehduksen oireet enemmän liikatoiminnan vai vajiksen kaltaisia?

Anna ihmeessä sydämesi nyt vaan olla rauhassa ja toivu ensin. Itse olen ottanut lukua kuntosalin lattialla puoli tuntia jalat ilmassa ennen kuin pääsin jatkamaan matkaa. Sykehän nousee heti, mutta se ei myöskään laske normaalisti. 

Kiitoksia kommentista :) Yritän ottaa rennosti, vaikka välillä ei ole helppoa :D

26/48 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu,että kroppa on menny ihan romuksi tän liikatominnan takia 😢 urheiluakin ei voi oikee harrastaa kun leposyke on aivan taivaissa.

Onko muuten kilpparin tulehduksen oireet enemmän liikatoiminnan vai vajiksen kaltaisia?

En osaa sanoa, kai mulla enemmän vajiksen oireita oli, paitsi mahan toiminta joka oli rv 10 alkaen täysin löysällä. Joskus kesken imetyksenkin piti lähteä vessaan. Vasta nyt 6v myöhemmin vatsa on vähän kovempi. Valitettavasti painoa on silti kertynyt.

Muistan kun perhe ihmetteli miten apaattinen ja aikaansaamaton olin.

Kiitos kommentista :) Itsellänikin välillä todella laiska ja väsynyt olo. Toivottavasti voit paremmin X

27/48 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ollut Basedow. Sain valitettavasti siihen radiojodihoidon. EN suosittele radiojodia!! Se vie lähes aina vajaatoimintaan, eikä vajaatoiminnan hoito ole välttämättä helppoa, vaikka lääkärit niin väittävät. Oma vajaatoimintani on hankala ja vaatii kallista erityislupalääkettä. Silti en voi hyvin.

Kannattaa ehdottomasti yrittää saada liikatoiminta tasapainoon lääkkeillä. Radiojodi vasta viimeinen vaihtoehto jos muu ei auta. Minulla on hoidoista jo pitkä aika, silloin ei annettu vaihtoehtoja eikä ollut nettiä, jossa olisi voinut kysellä muiden kokemuksia.

Kiitos kommentista :) Ok hyvä tietää tästä. Pidän mielessä :) Toivottavasti voit paremmin nykyään X

28/48 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin erään artikkelin ja siinä kuvailtiin kilpparin liikatoimintaa/Basedow'ia niin, että kuin olisi ADHD, ahdistuneisuushäiriö ja kaksisuuntainen mielialahäiriö samaan aikaan. Siltä on kyllä välillä tuntunut :-D

29/48 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täälläkin Basedow ja liikatoiminta. Liikatoiminta pysyy aisoissa Tyrazolilla, Basedow on harmillisempi itselläni. Pariin otteeseen olen käynyt pulssihoidossa (kortisonitiputus) ja on auttanutkin tosi hyvin joksikin aikaa. 

Kiitos kommentista :) Tämä saattaa olla tyhmä kysymys, mutta miten Basedow ja liikatoiminta eroavat toisistaan? Tiedän, että kilpirauhasen liikatoiminnan taustalla on yleensä Basedow autoimmuunisairaus ja siinä ovat yleistä silmäoireet. Mutta en osaa oikein erottaa näitä kahta toisistaan :O Onko kilpparin liikatoiminta kuin Basedow ilman silmäoireita?

Vierailija
30/48 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä3994 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kommentista :) Tämä saattaa olla tyhmä kysymys, mutta miten Basedow ja liikatoiminta eroavat toisistaan? Tiedän, että kilpirauhasen liikatoiminnan taustalla on yleensä Basedow autoimmuunisairaus ja siinä ovat yleistä silmäoireet. Mutta en osaa oikein erottaa näitä kahta toisistaan :O Onko kilpparin liikatoiminta kuin Basedow ilman silmäoireita?

Nytpä kysyit hankalan :D (olen yrittänyt googlailla ja lukea mahdollisimman vähän, ettei menisi "yli"..). Mielestäni liikatoiminta on seurausta Basedowista, mutta toisaalta, kaikilla liikatoimintaa sairastavilla ei kuitenkaan ole Basedowia. 

Basedowiin liittyy kai ainoastaan nämä silmäoireet ja Tyrazol ei käsittääkseni auta Basedowiin eli ovat kai kaksi eri sairautta, vaikkakin sidoksissa kilpirauhaseen..  korjatkaa viisaammat, jos kerron väärin.   Basedowissa silmän takana oleva kudos tulehtuu ja pullistaa luomia ja silmää ulospäin. Kortisoni tai leikkaushoito kai ainoat hoitokeinot.

Vierailija
31/48 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä3994 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nytpä kysyit hankalan :D (olen yrittänyt googlailla ja lukea mahdollisimman vähän, ettei menisi "yli"..). Mielestäni liikatoiminta on seurausta Basedowista, mutta toisaalta, kaikilla liikatoimintaa sairastavilla ei kuitenkaan ole Basedowia. 

Basedowiin liittyy kai ainoastaan nämä silmäoireet ja Tyrazol ei käsittääkseni auta Basedowiin eli ovat kai kaksi eri sairautta, vaikkakin sidoksissa kilpirauhaseen..  korjatkaa viisaammat, jos kerron väärin.   Basedowissa silmän takana oleva kudos tulehtuu ja pullistaa luomia ja silmää ulospäin. Kortisoni tai leikkaushoito kai ainoat hoitokeinot.

Niin tosiaan, Tyrazolilla poistuivat kaikki liikatoiminnan oireet itselläni, vapina, lihasheikkous, nopea aineenvaihdunta, hikoilu, levottomuus, leposyke pieneni (ei aivan lähtötasolle kuitenkaan) ym. 

Vuosi on mennyt lääkitystä, syksyllä edessä kilpirauhasen poisto, jos ei liikatoiminta sammu sitä ennen. Kysyin kyllä viimeksi, miksi Tyrazolia ei voi jatkaa pidempään, mutta en muista enää, mitä lääkäri vastasi :D. Tarkoituksella teen vain, mitä pyydetään enkä selvitteli sen enempää itse, karkaa muutoin mopo käsistä ja tunnen itseni entistä sairaammaksi :D.

Eli liikatoiminta ei haittaa enää mitenkään, kun Tyrazol, mutta silmät vaivaavat aika paljonkin. En osaa kyllä paremmin vastata.

Vierailija
32/48 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen se, joka vuosien kituuttamisen jälkeen sai radiojodin vaikka mulla on Basedow. Olen lukenut, että juuri ne silmäoireet on este sille hoidolle, mutta mulla ei niitä ole ollutkaan merkittävästi. Sain radiojodin yhteydessä kortisonikuurin silmien suojaksi ja onneksi silmät eivät ole pahentuneet. Mutta leikkaushoito on siis se viimeinen keino liikatoiminta- ja Basedow-potilaille.

Kaikista pahinta on mulle ollut lääkärien toiminta eli pelkkien arvojen tuijottaminen. Mua siis hoidettiin HYKSissä ja endokrinologit siellä eivät kyllä saa kehuja multa. Mulla oli siis paljon oireita vaikka arvot oli viiterajojen sisällä ja kun tästä mainitsin, en saanut mitään vastausta tai pahimillaan suoranaista vähättelyä ja mitätöimistä. "No ei ne ainakaan kilpirauhasesta johdu!" Öö, no mistäköhän sitten...😖

Sitten kun mut siirrettiin takaisin terveyskeskukseen ja nuori naislääkäri siellä sanoi mulle, että kyllä potilaan voinnilla on merkitystä, en ollut uskoa korviani. Kerrankin!

Mä tiedän, että mun kannattaisi hakeutua yksityiselle endokrinologille, koska kuulun niihin, joita Thyroxin ei vaan yksinkertaisesti paranna. Tai kyllähän se arvot parantaa, mutta ei oloa kuitenkaan. Tämä on kyllä ajan myötä alkanut käydä yhä selvemmäksi.

Huoh, ei ole helppoa tämä...😞

Vierailija
33/48 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, olin marraskuussa samassa tilanteessa kanssasi. Silloin synnytyksestä oli aikaa n. 5 kk. Hakeuduin lääkäriin huomattavan korkean leposykkeen vuoksi. Tietenkin oli myös muita oireita mm. ripuli, vapina, ahdistuksen tunne, mutta päällimmäisenä tuo syke.

Tutkimuksia tehtiin ja syy löytyi kilpirauhasesta. Tsh mittaamattoman matala ja T4 79.1.

Aluksi söin tyrazolia 6 tabl päivässä sekä 40 mg propralia × 3 rauhoittamaan oireita. Verikokeita otettiin parin viikon välein. Selvisi onneksi, että kyseessä on synnytyksen jälkeinen tyreoidiitti. Pahempi vaihtoehto olisi ollut se basedow.

Nyt vuoden alusta verikokeissa arvot olivat kääntyneet päälaelleen, tsh 71 ja t4 4. Syön tällä hetkellä tyroksiinia vajaatoimintaan. Tämän tilanteen pitäisi korjaantua joidenkin kuukausien kuluessa, jolloin mahdollisesti tuon tyroksiininkin voi jättää pois. Todella outoja nämä kilpirauhasvaivat....

Anteeksi sekava kirjoitukseni. Laitan vajaatoiminnan piikkiin kun aivot ovat kuin sumussa.

34/48 |
27.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, olin marraskuussa samassa tilanteessa kanssasi. Silloin synnytyksestä oli aikaa n. 5 kk. Hakeuduin lääkäriin huomattavan korkean leposykkeen vuoksi. Tietenkin oli myös muita oireita mm. ripuli, vapina, ahdistuksen tunne, mutta päällimmäisenä tuo syke.

Tutkimuksia tehtiin ja syy löytyi kilpirauhasesta. Tsh mittaamattoman matala ja T4 79.1.

Aluksi söin tyrazolia 6 tabl päivässä sekä 40 mg propralia × 3 rauhoittamaan oireita. Verikokeita otettiin parin viikon välein. Selvisi onneksi, että kyseessä on synnytyksen jälkeinen tyreoidiitti. Pahempi vaihtoehto olisi ollut se basedow.

Nyt vuoden alusta verikokeissa arvot olivat kääntyneet päälaelleen, tsh 71 ja t4 4. Syön tällä hetkellä tyroksiinia vajaatoimintaan. Tämän tilanteen pitäisi korjaantua joidenkin kuukausien kuluessa, jolloin mahdollisesti tuon tyroksiininkin voi jättää pois. Todella outoja nämä kilpirauhasvaivat....

Anteeksi sekava kirjoitukseni. Laitan vajaatoiminnan piikkiin kun aivot ovat kuin sumussa.

Ohhoh, kuulostapa tämä tutulta! Toivon todellakin, että kyseessä olisi vain tyreodiitti. Tänään saan tietää lääkärillä, mikä minussa mättää. Toivottavasti voit paremmin pian! :) Kilpirauhasvaivat tosiaankin ovat outoja...

35/48 |
27.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa taas kaikille, kävin lääkärissä ja siellä ei vieläkään osattu sanoa mikä minua vaivaa :S

Arvoni ovat kuulemma lähteneet jo laskuun, mikä on hyvä asia. Eli t4 ja t3 ovat laskussa, TSH on vieläkin alle 0.03.

Minulta testattiin myös vasta-aineet ja minulla oli (anteeksi englannin käyttö termeissä, en asu Suomessa ja en yhtään tiedä mitkä ovat lääketieteelliset nimet näille suomeksi):

Anti-thyroid peroxidase 28 (alle 60 on normi)

Anti-thyroglobulin 208 (alle 60 on normi)

TRAb 0.10 (alle 0.55 on normi)

Osaako kukaan auttaa näissä luvuissa? Lääkäri vaikutti jotenkin tietämättömältä ja sanoi vain, että tarkkaillaan vielä tilannetta. Voi kuulemma edelleen olla Basedow tai virusperäinen tartunta/tulehdus. Tosiaan tuo thyroglobulin näyttäisi olevan aika reippaasti koholla, mutta muut ovat kyllä normilukemat. Kummallinen on kyllä tämä ihmisen kroppa ja se miten se toimiikaan :-D

Vierailija
36/48 |
27.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa tulkita näitä ap:n lukuja, mutta ilmoittaudun tänne basedowin ja radiojodilaisten joukkoon. Silloin oli ihan rutiinitoimenpide, että basedow hoidetaan radiojodilla. Yritin jotain kysellä ja äkistä vastaan niin vaiennettiin vaan suoraan toteamalla, että tyrazol on vaikea lääke (siinähän pitää seurata niitä verisoluja) ja että usein ollaan parin vuoden päästä taas uudelleen sairaina ja että radiojodilla aikaansaatu vajaatoiminta on vaivaton, sen kuin vain nappailee aamuisin sivuvaikutuksettomat tyroksiinit. 

Alkuun menikin ihan hyvin, ehkä ekat viisi vuotta. Sitten ei olekaan enää mennyt vaan arvot seilaavat liialta vajaalle ja vajaalta liialle ja jatkuvasti on oireita. 

Vierailija
37/48 |
27.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

TSHRAb-vasta-aineet verikokeessa mittaavat nimenomaan niitä vasta-aineita, joita basedowin taudissa, eli gravesin taudissa ilmenee. Kyseinen tauti siis on sellainen, että elimistö erittää vasta-aineita kilpirauhasen pintakudosta ja silmän takaosien kudoksia vastaan saaden aikaan toisessa tai molemmissa (silmät ja kilppari) tulehduksen. Tulehduksen seurauksena syntyy kilpirauhasen liikatoiminta ja sillmissä tulehdus aiheuttaa kipua, kuivuutta ja takaosan kudosten kasvua, joka työntää silmää eteen kuopastaan.

Tulehdus voi olla myös ns. autoimmuunityreoidiitti, joka siis ei ole basedowin tauti, vaan toisen tyyppisten vasta-aineiden aikaansaama kilpiruahasen tulehdus, joka voi aikaa myöten tuhota rauhasen päätyen näin vajaatoiminnalle.

Basedow voidaan hoitaa pitkäaikaisella Tyrazol-lääkityksellä, jos vaste lääkkeelle on hyvä. Noin 1,5 vuoden jälkeen lääke lopetetaan ja tauti joko uusii joskus tai ei uusi. Jos uusii, niin kyseeseen tulee alkuun sama Tyrazol, mutta sen teho ei ole enää sama kuin silloin kun Basedow ilmenee ensimmäisen kerran. Tässä tilanteessa päädytäänkin yleensä valitsemaan joko radiojodihoito, joka tuhoaa kilpparin tai sitten kilpirauhasen poistoleikkaus. Radiojodi ei sovi, jos on silmäoireita, sillä se voi lisätä niitä huomattavasti aina näön vaarantumiseen asti. Radiojodi tuhoaa osan kudoksesta tai kokonaan, joten jäljelle mahdollisesti jäävä kudos voi erittää erinäisiä vaihtelevia määriä jatkossa tyroksiinia ja hoidon taasapaino voi sen vuoksi olla joskus haasteellista, kun yleensähän aluksi tilanne painuu vajaatoiminnalle, johon syödään tyroksiinitabletteja.

Leikkaus lopettaa luonnollisesti oman tyroksiinituotannon kun kilpirauhasta ei enää ole ja laannuttaa usein silmäoireitakin. Sen jälkeen tyroksiinitaso etsitään kohdilleen ja hoito on aika pysyvä. Useimmiten hoidon toimimattomuus liittyy siihen, ettei tyroksiini imeydy. Se pitää ottaa tyhjään vatsaan hyvissä ajoin ennen muuta ruokaa, eikä olisi hyvä syödä kalsiumpitoisia tuotteita pariin tuntiin sen jälkeen. Yleensä siten otettuna se imeytyy ja vaikuttaa hyvin.

Vierailija
38/48 |
27.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle annettiin radiojodi, vaikka oli silmäoireet.

Oma lääkitysongelmani on se, että ei löydy kohtaa, jossa arvot hyvät eikä olisi vajaa- tai liikatoiminnan oireita. Aina jompi kumpi ja pahimmilllaan molemmat päällekkäin.

39/48 |
27.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitoksia kommenteista!

Minua edelleen ihmetyttää tuo toinen vasta-aine luku, kun se on niin korkea, mutta toinen on normaali.

:S

40/48 |
28.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohdin myös laittaa tähän, että minun TRAb arvot olivat 0.10IU/L (norm.arvo on alle 0.55)