Kilpirauhasen liikatoiminta
Olen synnyttänyt 5kk sitten ja noin kuukausi sitten minulle alkoi tulemaan kummallisia oireita, kuten sydämen tykytystä (leposyke saattaa huidella 100-160 tekemättä mitään), hikoilua, hermostuneisuutta, ahdistusta, insomniaa sekä hiustenlähtöä.
Kävin lääkärissä ja vaadin että kilpirauhasarvot testataan, sillä äitilläni on kilpirauhasen vajaatoimintaa ja ajattelin, että oireeni ovat todella outoja itselleni. En nimittäin ole ikinä kärsinyt unettomuudesta, järkyttävästä hikoilusta tai nopeasta leposykkeestä.
Noh, kävin ottamassa verikokeet maanantaina ja jo tiistai aamuna lääkäri soitti ja sanoi, että haluaa nähä minut mahdollisimman nopeasti.
Arvoni olivat:
TSH 0.03
T4 57.2
T3 18.1
Kuulemma verenpainekin on koholla jonkun verran :(
Nyt minulla epäillään joko Graves'in (Basedowin tautia) tai tulehdusta kropassa, joka on kohottanut kilpirauhasarvojani. Tällä hetkellä syön kilpparilääkettä 4 tablettia päivässä ja beetasalpaajia 2 tablettia päivässä. Välillä tuntuu vieläkin, että sydän tykyttelee vaikka lääkettä syökin ja tajuton väsymys on iskennyt myös päälle. Harmittaa tällainen olotila, kun vauvakin on niin pieni ja haluaisin nauttia äitiydestä kunnolla, mutta voimat ei vaan riitä ::(
Haluisin tietää onko kohtalon tovereita ja millaisia arvoja teillä on ollut kilpparin liikatoiminnassa.
Sairastaako myös joku tätä Basedowin tautia?
Lääkärin mukaan minulla on kuulemma massiivinen kilpirauhasen liikatoiminta ja nyt tosiaan selvitellään mikä tämän on aiheuttanut.
Kommentit (48)
Olet väärässä. Minulla oli basebowin jota hoidettiin kyllä tyrazolilla. Syitä liikatoiminnalle voi olla monia mutta ensin aina kokeillaan lääkitystä. Mulla auttoi toi jopa yli 10-vuodeksi.. Sen kans yhdessä söin tyroksiinia,jola estettiin vajaatoiminta. Lääkkeet kyllä auttavat. Ja basebowin voi olla musta ilman silmäoireitakin. Nyt uusiutuvan mulla samoilla arvoilla kuin ennen ja nopeammassa ajassa kuin silloin oli vuosien tulosta. Aion edelleen valita lääkkeet mutta nyt en lopeta niitä. Silloin pääsin tasapainoon 3-vuoden lääkityksellä, vaikka arvot oli T4v 80 ja THS miytaamattomissa 0,0005
Hei.
Onko täällä ketään, jolla on lisäkilpirauhasen liikatoiminta? Aloitin siitä muutama päivä sitten keskustelunkin, mutta en löytänyt kohtalontovereita.
Hei! Miten lisäkilpirauhasen liikatoiminta eroaa kilpirauhasen liikatoiminnasta? Minulla on tämä perus-Basedow :-/
Täällä yksi. Aloitusarvot vuosi sitten olivat T4V 25 ja TSH <0,01. Ainoa oire oli oikeastaan tykyttely. Tyrazolin ja betasalpaajien kanssa olo helpottui hitaasti mutta varmasti, nyt lääkitys on jo purettu ja toivon, ettei vaiva uusi. Lääkitystä kesti tasan vuosi. Lääkärin mielestä "helppo" hoidettava.
Facebookissa on oma ryhmä liikatoimintaa sairastaville, suosittelen!
Minun basebowin silmäoireet parantuivat ilman kortisonia. Vain lääkitystä käytettiin. Se on mahdollista
Sain tänään ensi kertaa kortisoonipulssihoitoa 500 mg annoksen.
Oireiksi kerrottiin unettomuutta, hermostuneisuutta, painonnousua ja hikoilua. Tämän kuultuani katsoin lääkäriä pitkään ja mittailevasti... "niin, mitä sä tarkotat".
Ei vielä selvinnyt mitä tämä tarkoitti. Mulla on nyt toinen kierros liikatoiminnan kanssa ja silmäoireiden takia määrättiin kortisoonipulssihoitoa. Lohdutukseski voin sanoa että näin muutaman tunnin kokemuksella oireet vaikuttais ihan samalta kun liikatoiminnassa itselläni pahimpina aikoina.
Tälle palstalle päädyin kun en muista mitä olin duunissa tekemässä, hyvin tietäen että taisin olla tekemässä useampaa juttua samanaikaisesti, vaikka en varsinaisesti ollut mitään tiettyä tekemistä. Elämä tuntuu kovin nopealta tällä hetkellä, eikä millään malttaisi tehdä lukea sähköpostejakaan loppuun saakka kun se lukeminen on niin pirun hidasta.
Lohduttavaa tässä on se että oireet on tuttuja. Ei jännitä yhtään mitä yöllä tapahtuu. Onneksi ollaan just muutettu ni sieltä löytyy kotoa kaikkea puuhasteltavaa.
Kovin on aktiivinen olo ja tekisi mieli juosta kovin paljon. Huomenna voi sitten kiukutella ja hermoilla. :)
Tsemppiä kaikille kilpparivammasille.
Ihan perseestähän tämä on, mutta joskus pieninä hetkinä nämä maaniset piikit on oikeestaan ihan ok.
Vrooooouuuuum.. Mä lähden järjestelemään(sotkemaan) papereita.
Ps. Kaikkialla internetin syövereissä mainitaan oireeksi painonnousu ja turvotus. Se kieltämättä vituttaa, mutta jos mulla on näin paljon energiaa niin varmasti voin tähän vaikuttaa. Enkä mä oikeesti jaksanu kahlata niitä kaikkia kertomuksia läpi. Tässäkin luin vain eka sivun puoleen väliin, kunnes koin pakonomaista tarvetta tsempata teitä muita. Pelkkää lovee kaikille kohtalotovereille.
Päivitystä edelliseen. Vauhti hyyti seuraavana päivänä. Ihan kun kaikki liikarioireet olis palallu kerralla ja yhtä pahana ku pahimmillaan on ollu.
Tärisyttää, hikoiluttaa, hermostuttaa, kirjaimet pomppii silmissä ja yleinen sekavuus on kyllä käsittämättömällä tasolla.
Edelleen on vauhti päällä. Meininki on vain melko paska.
Käyttäjä3994 Kuinka nopeasti radiojodihoito vaikutti sinun oloosi? Tuliko sinulla kausia, että liikatoiminnan oireet tulivat päälle ja menivät taas ohi? Olen itse saanut radiojodin kolme viikkoa sitten ja välillä tulee yllättäen todella huono olo vähäksi aikaa päälle (huimaus, sykkeen nousu ja vapina) ja sitten taas menee monta päivää normaalisti. On tämä vaan aikamoinen päänvaiva... toivon niin että arvot laskisivat ja oloni paranisi.