Päivän laihdutusruoat! Arvostele!
Neljän viljan puuro veteen (1 dl hiutaleita), banaani
3/4 lautasta salaattia öljypohjaisella kastikkeella, 1/4 kasvislaatikkoruokaa, näkkileipä kasvimargariinilla (koulussa)
3 smoothie"jäätelöä" (ihan tavallinen mansikka-banaanismoothie mehujäämuotteihin)
10 kpl (200 g) ikean vegaanipyörykkää rypsiöljyssä paistettuna, hieman valkosipulimajoneesia
mango-banaani-mansikkasmoothie
Viipale ruisleipää yrttituorejuustolla, kokonainen iso tomaatti, teetä ilman sokeria tai maitoa
=> yhteensä noin 1300 kcal.
Olen kasvissyöjä enkä usko mihinkään superproteiiniruokavalioihin. Olen myös normaalipainoinen, mutta haluan kesäksi laihtua muutaman kilon! (: Tahti tulee olemaan hidas, mutta neljä kuukautta tässä on aikaa.
No niin, tuomitkaa ruokani!
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Antti Heikkilä: ”Nainen, älä syö liikaa hedelmiä”
http://anna.fi/hyvinvointi/terveys/erikoislaakari-antti-heikkila-nainen…
Tuo lääkäri ei tiedä mitään hedelmistä kun hän ei edes mainitse mitä muuta hedelmissä on, kuin fruktoosia.
Ja päättelet hänen osaamisensa yhden artikkelin perusteella? Olen lukenut kaikki Heikkilän kirjat ja blogikirjoitukset. Se tietää terveydenhoidosta ja ruokavaliosta paljon.
Vierailija kirjoitti:
Täällä ihmetellään missä ap:n ruokavalion kasvikset. Eivätkö salaatti ja kasvislaatikko muka sisällä kasviksia? Tai eikö tomaatti ole kasvis? Onko niin että kasvis ja vihannes ovat eri asia? Itse luulin että tarkoittavat samaa.
Kasviksiin kuuluvat hedelmät, marjat, vihannekset ja juurekset.
Kasvislaatikon sisällöstä ei voi pelkän nimen perusteella päätellä mitään. Saattaa olla lähinnä perunaa, jota ei lasketa tuohon päivittäin tavoitteena olevaan puoleen kasviskiloon edes.
Salaatti samoin voi tarkoittaa pelkkiä salaatinlehtiä, jotka ovat niin kevyttä höttöä ettei niistä grammamäärääisesti kovin paljon kasvista tule, vaikka niillä täyttäisi lautasen. Tai sitten se voi tarkoittaa hyvinkin monipuolista valikoimaa eri ruoka-aineita, muutakin kuin kasviksia.
Asiamietityttää kirjoitti:
Hei!
Kiitos vinkeistä ja palautteesta. Toki Googlesta tutkimalla löytäisin vastauksia, mutta kysynpähän kuitenkin täälläkin:
- Miksi toiset suosittelee aspartaamilla makeutettuja (sokerittomia) tuotteita ja toiset taas mieluummin "perussokerisia"(hyvä esimerkki mehukeitot)? Osaisiko joku perustella oman näkemyksensä kumpi parempi? Tämä aihe kiinnostaa minua ja en oikein tiedä mitä mieltä itse olen.
T. 18
Itselläni yksinkertainen perustelu: aspaartaami on keinotekoinen, sokeri luonnonmukainen. Minusta kaikki keinotekoinen on haitallisempaa kuin keinotekoinen.
Aspartaami on muita keinotekoisia makeutusaineita haitallisempi, koska hajoaa elimistössä metanoliksi, joka on puhdas hermomyrkky. Etenkin suurina määrinä nautittuna aspartaami on siis haitallista. Jotain kertoo jo se, että aspartaamia ei suositella raskaanaoleville. Ei siis voi olla täysin turvalinen tuote
Korjaus edelliseen: keinotekoinen on haitallisempaa kuin luonnollinen tietysti :)
Vierailija kirjoitti:
Hei!
Kiitos vinkeistä ja palautteesta. Toki Googlesta tutkimalla löytäisin vastauksia, mutta kysynpähän kuitenkin täälläkin:
- Miksi toiset suosittelee aspartaamilla makeutettuja (sokerittomia) tuotteita ja toiset taas mieluummin "perussokerisia"(hyvä esimerkki mehukeitot)? Osaisiko joku perustella oman näkemyksensä kumpi parempi? Tämä aihe kiinnostaa minua ja en oikein tiedä mitä mieltä itse olen.
T. 18
Itselläni yksinkertainen perustelu: aspaartaami on keinotekoinen, sokeri luonnonmukainen. Minusta kaikki keinotekoinen on haitallisempaa kuin keinotekoinen.
Aspartaami on muita keinotekoisia makeutusaineita haitallisempi, koska hajoaa elimistössä metanoliksi, joka on puhdas hermomyrkky. Etenkin suurina määrinä nautittuna aspartaami on siis haitallista. Jotain kertoo jo se, että aspartaamia ei suositella raskaanaoleville. Ei siis voi olla täysin turvalinen tuote
Sokeri on kaukana luonnonmukaisesta, todella käsitelty tuote.
Sokerista piti vielä lisätä, että riippuu toki millaista sokeria tarkoitetaan. Ruokosokeri on parempaa (laadullisesti) kuin valkoinen sokeri. Sokeriruo'osta valmistettu aine on silti minusta luonnollisempaa kuin täysin keinotekoinen aine
Ap, minne hävisit? Toivottavasti kauppaan ostamaan proteiinia.
Vierailija kirjoitti:
Muiden eläinten maito ei kuulu ihmisen luontaiseen ruokavalioon.
Ei kyllä tuollainen määrä banaanejakaan. Eikä koko kasvissyönti ole ihmiselle kovin luontaista. Luontaista on syödä kaikkea mitä on saatavilla.
Sanot olevasi laihaläski hippi. Jos haluat pysytelläkin sellaisena, ruokavaliosi on siihen varmaan juuri sopiva.
Vierailija kirjoitti:
Jos henkilö ei harrasta todella raskasta liikuntaa, isot proteiinimäärät eivät ole tarpeellisia ja kasvikunnan tuotteista myös saa proteeinia (kuten banaanista).
No banaanissa on kyllä kasvikunnan tuotteeksikin harvinaisen huonosti proteiinia, n. gramma/100 grammaa. Kalorimäärään suhteutettuna esim. valkokaalista saisi nelinkertaisesti saman.
Aloittajan ruokavaliolla proteiininsaanti jää niukaksi, vaikkei mitään liikuntaa harrastaisikaan. Noin muuten näiden ruokavalioarviota pyytävien tulisi liittää mukaan aina myös tieto pituudestaan ja painostaan. Mitä isompi kroppa, sitä enemmän proteiinia tarvitaan kudosten normaaliin ylläpitoon ilman mitään liikuntaharrastuksiakaan.
Pähkinöitä ja manteleita lisäisin tuohon ruokavalioon. Vaikka sitten niiden parjattujen banaanien kustannuksella. Olisi monipuolisempaa sillä lailla.
Hirveästi hedelmäsokeria. Banaani on yksi pahimmista..
Jätä aamulla banaani pois ja syö omena. Voi vaikka sinne puuroon omenan palasia laittaa ja ripaus kanelia ni namnam.
Jätä salaatista kastike pois ja lisää vähän proteiinia. Esim. raejuustoa
3 smoothie jäätelöä korvaa vaikka palalla vesimelonia ja 2rkl pähkinöitä
Vegaanipyöröiden majoneesi pois ja tilalle vaikka 1 keitetty peruna.
Illalla syö vaikka smoothie ja ruisleipä jossa reilusti kasviksia (tomaattia, kurkkua, salaattia, paprikaa), 2 juustosiivua ja tee. Ruokien kaa juo lasi rasvatonta maitoa!!!
Mä oon laihtunut varmaan kohta 10 kg viime keväästä pelkästään siirtymällä vegaaniseen ruokavalioon. Paino lähti ihan itestään ilman mitään kalorien laskemista. Nimenomaan söin paljon hiilareita. Täysjyvää, hedelmiä kasviksia jne. Koskaan ei oo ollu parempi olo ku nyt. En voi käsittää miten kauan elin iteki tossa proteiinipropaganda huuhaassa. Ihmiselle parasta ja luonnollisinta ruokaa on itsetehty vegaaninen kasvispainotteinen ruoka.
Hei!
T. 18
Aspartaami ja asesulfaami K aiheuttaa paljon käytettynä sikiölle epämuodostumia. Se kertonee jo paljon?
Ite suosittelen ennemmin sukraloosilla tai stevialla makeutettuja, jos ei sokerilla makeutettu kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen jo valmiiksi suhteellisen laihaläski.
Ei myöskään ole totta, että ihminen välttämättä tarvitsee 50+ grammaa proteiinia päivässä. Mietipä luontoa: onko siellä tarjolla 70 grammaa proteiinia jokaiselle ihmiselle joka ikinen päivä? Ei ole. Luonto tarjoaa meille hiilihydraatteja paljon enemmän kuin proteiineja, ja se kertoo kyllä mielestäni jotain.
En myöskään kärsi mieliteoista tai väsymyksestä. 1300 on hyvä määrä kaloreita laihdutusmielessä, pienikokoiselle henkilölle (jollainen minä olen). Normaali kulutukseni on parhaimmillaan vain 1700.
Syön kyllä kananmunia, tänään ei vain ole tullut niitä syötyä. Enkä kyllä vaihda hedelmiä kananmuniin. Tulisi varmaan kovin tunkkainen olo jos raikkaiden marjojen ja hedelmien sijaan söisin vain munia :D
Kalsiumin syön purkista. Käytän joskus myös maitoa, mutta liian harvoin saadakseni siitä tarvitsemani kalsiumin.
ap, laihaläski hippi
Ei välttämättä tarvitsekaan, mutta optimaalinen ruokavalio ei ole aina sama kuin mitä luonnossa saisi. Pärjätä voi vähemmällä, jos ei ole tarjolla, mutta voit voida paremmin jos lisäät proteiinin määrää. Ei pitäisi järkyttävän vaikeaa kasvisruokavaliollakaan :)
Vierailija kirjoitti:
Hei!
T. 18
Aspartaami ja asesulfaami K aiheuttaa paljon käytettynä sikiölle epämuodostumia. Se kertonee jo paljon?
Ite suosittelen ennemmin sukraloosilla tai stevialla makeutettuja, jos ei sokerilla makeutettu kelpaa.
Näin, olen myös kuullut että "huijaat" elimistöä ja sit se yhtäkkiä tajuaa et se ei saakkaan yhtä paljon energiaa kun on luullut ja sulle tulee enemmän nälkä myöhemmin.
Ennen luultiin, että metanoli, jota syntyy aspartaamin hajotessa aiheuttaisi sokeutta. (ei ole niin suuri määrä, että olisi mitään vaikutusta. Pieniä määriä etanolia on elimistössä nyt muutenkin.)
Täällä ihmetellään missä ap:n ruokavalion kasvikset. Eivätkö salaatti ja kasvislaatikko muka sisällä kasviksia? Tai eikö tomaatti ole kasvis? Onko niin että kasvis ja vihannes ovat eri asia? Itse luulin että tarkoittavat samaa.
Mitä tulee täällä mainittuun hedelmäsokeriin eli fruktoosiin niin fruktoosin nauttiminen nostaa veren rasva-arvoja, rasvoittaa maksaa ja edistää insuliiniresistenssin kehittymistä. Näin ollen se ei ole hyväksi, etenkään jos aikoo laihduttaa. Tämä on todettu useissa tutkimuksissa. Hedelmäsokeri saattaa lisäksi lihottaa enemmän kuin muut sokerit, koska siitä ei tule samalla tavalla kylläisyyden tunnetta kuin tavallisesta sokerista tai rypälesokerista. Kun laihdutin, käskettiin em. syistä välttää fruktoosia sisältäviä tuotteita ja myös makeita hedelmiä, kuten banaania. Kokonaan hedelmiä ei tarvitse jättää, mutta kolme banaania on jo todella suuri määrä fruktoosia.