Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minulla on kummilapsi, joka on kaveripariskunnan ainut lapsi. He eivät ymmärrä, ettei minulla ole aikaa käyttää kummilapseen joka päivä aikaa.

Vierailija
19.01.2017 |

Kummilapsi on nyt viisivuotias. Ihana, rakas tyttö. Meillä on neljä lasta ikähaarukalla 7-15 vuotta. Sekä minä että mieheni käymme normaalisti töissä, lapsillamme on harrastuksia ja arjemme on luonnollisesti tavallisen ruuhkaista.

Tyttö on kaveripariskunnan ainut lapsi. Lapsi ei harrasta mitään, eivätkä vanhemmatkaan. Työpäivän jälkeen he ovat kolmistaan, viettävät kaikki iltapäivät ja illat yhdessä. Se on hienoa, upeaa ja mahtavaa, että saavat niin paljon laatuaikaa keskenään ja touhuavat yhdessä.

Minua on alkanut nyt suuresti ärsyttää se, etteivät nuo ymmärrä, ettei minulla ole aikaa puhua joka päivä kummilapsen kanssa puhelimessa tai etten voi joka ikinen viikonloppu tehdä jotain erityistä - viedä leffaan, pulkkamäkeen tai ottaa yökylään. Näitä toki teen, mutta kun on tätä muutakin elämää, niin en vain yksinkertaisesti ehdi - edes omien lasteni kanssa!

En missään nimessä haluaisi olla tyly tai aiheuttaa mitään kitkaa välillemme. Kummityttö on ihana, mutta tänäänkin "jouduin" puoli tuntia puhumaan puhelimessa, kun piti kuunnella, mitä päiväkodissa oli tapahtunut ja mitä postia oli tullut ja mitä kummityttö söi välipalaksi. Puheluita tulee 3-4 viikossa ja pyyntö tehdä jotain erityistä kerran viikossa. Sitten pitäisi osallistua kaikenlaisiin juhliin synttäreiden lisäksi. Nimipäiväjuhlat, päiväkodin aloitusjuhlat, nuken ristiäiset, R:n oppimisjuhlat, aikoinaan oli polkupyörällä oppimaan ajamisjuhlat..

Kummeina on minä, mieheni ja kolmantena yksi sinkkunainen, jolla sitä aikaa tuntuu hänelle olevan. Minulla ja miehelläni ei ole ja huomaan, että tästä vähän närkästytään ja syyllistetäänkin välillä. Kun "Eeva-kummi" ehti viedä sinne ja tänne ja tulla päiväkodin aamujuhlaan ja viedä lastenteatteriin jne.

Alan olla aika puhki.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö ole sanonut että anteeksi, en ehdi nyt puhumaan, soitellaan myöhemmin?

Tai kiitos kutsusta, emme valitettavasti pääse pyörälläajamisjuhliin.

Vierailija
2/11 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna niiden närkästyä. Sä olet kummi, etkä sirkustirehtööri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en tällaista lapseni kummeilla edes "teetätä" mutta tilanteessasi toivoisin että kummi ihan suoraan minulle mietteensä kertoisi, en pahottaisi siitä mieltäni. Ei kato kaikki tajuu ;)

Vierailija
4/11 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Närkästyköön pois. Ne käyttävät sua hyväkseen se kummilapsi tylsistynyt itsekseen ja ne vanhemmat kypsyvät keksimään sille puuhaa ja kuuntelemaan sen juttuja. Sitten ne kummiuden varjolla sysää lapsen sulle tai kännykän käteen. Sano suoraan aikuisille niinkuin asia on. Ei kummin tehtävä ole olla mikään varavanhempi.

Vierailija
5/11 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö ole sanonut että anteeksi, en ehdi nyt puhumaan, soitellaan myöhemmin?

Tai kiitos kutsusta, emme valitettavasti pääse pyörälläajamisjuhliin.

Olen, tottakai olen. Välillä en vain yksinkertaisesti vastaa puhelimeen ollenkaan. Monet juhlat ovat myös jääneet välistä, eikä aina ole ollut edes mitään syytä olla menemättä. Siis muuta kuin se, että olen halunnut viettää lauantain vain kotona oman perheen kesken vaikka sohvalla maaten.

Silti edes yksi kerta viikossa soittaminen on paljon. En puhu kenenkään kanssa niin usein, en sisarusteni tai vanhempieni, vaikka hekin ovat todella läheisiä. 

Kaveripariskunnalla on siis joka päivä sellainen 5-6 tuntia tätä yhteistä aikaa, joten ymmärrän toisaalta, että siinä vartti tai puoli tuntia ei tunnu missään. Omassa elämässäni taas vartti tai puoli tuntia kiireisenä päivänä tuntuu ylitsepääsemättömän pitkältä ajalta, kun pitäisi ihan vaan elää sitä arkea. Pitää käydä kaupassa, tehdä ruokaa tai vaikka vain käydä suihkussa! Vaikka minullakin olisi 5-6 tuntia aikaa töiden jälkeen, se täyttyy monesta asiasta.

ap

Vierailija
6/11 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, jotain rajaa sentään.  Vanhempien kannattaisi hankkia joku harrastus tytölle, tai jotain muuta aktiviteettia. Ehkä joku kaveri kylään.

Vierailija
7/11 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtaako tuo sinkkunainenkaan ikuisesti jaksaa tai voida tehdä niin  usein jotain. Tunnetko häntä tarkemmin? Voisit ehkä mainita myös  kuinka teidän lapsilla kummit on toiminut, tuskin sentään joka viikko jotain tekevät..

Vierailija
8/11 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen samantapaisen yhden lapsen perheen. Niillä on miljoona mielipidettä lastenkasvatusta ja mielestään ovat aina oikeassa joka asiassa yhden lapsen kokemukseen nojaten. Uuvuttavaa keskusteluseuraa, siis ne vanhemmat. Eivät esimerkiksi ymmärrä ollenkaan, miksi joissain perheissä "annetaan" lasten nirsoilla ruoan kanssa. Heidän palleronsa kun on vauvasta asti syönyt mitä vain. No, meillä on liian laiha tyttö, jolle syöminen on aina ollut vaikeaa. Vika on siis meissä, kun ei vaan tyttö syö.

Kyllä se toinen lapsi vaan tekisi aika hyvää monelle yksilapsiselle perheelle. Avautuisi ne silmät vähän toiseenkin suuntaan.

Vierailija
9/11 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kummeilu nykyään tuollaista? onneksi en ole kummiksi joutunut. Omat kummini aikoinaan anto korkeintaan lahjan nimpparipäivänä, synttärinä ja jouluna. Juuri muuten en edes niitä tavannut tai kaivannut.

Vierailija
10/11 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveripariskuntasi saattaa olla siinä luulossa, että teet mielelläsi paljon asioita kummilapsesi kanssa. Heille ei välttämättä ole tullut mieleenkään, että puhelut voisivat ärsyttää sinua, vaan puheluiden tarkoitus on todennäköisesti ollut aivan päinvastainen. Kommunikointi on ainut tapa ratkaista asia. 

Ihmisillä on myös erilaisia käsityksiä siitä, että mitä kummius kenellekin tarkoittaa. Itselleni ei tulisi mieleeikään vaatia kummeilta viikottaista yhteydenpitoa. Kummi eikuitenkaan ole mikään varavanhempi, hoitotäti tai viihdyttäjä. Enkä itse ehtisi/jaksaisi omaa kummilastani jatkuvasti viihdyttää. Ja leffat jne tekemiset  myös maksavat ja vietkö omiakaan lapsiasi viikottain mihinkään menoihin?

Vierailija
11/11 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko sanonut vanhemmille suoraan, että sinulle sopiva tapaamisväli olisi kerran kuussa tms? Pakkohan heidän on ymmärtää, että oma elämäntilanteesi on erilainen kuin heillä. 

Älä vastaa puhelimeen, kun he soittavat. Soita itse kerran viikossa tai harvemmin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kaksi