Miehen hullu ex vainoaa.
Mä olen aivan loppu sen touhuihin, jatkuvia viestejä facebookissa, jos estän tekee uuden profiilin, ottanut kaikki kolme kertaa vaihtamani puhelinnumerot selville ja ahdistelee puhelinsoitoin ja viestein, on nyt kaksi kertaa käynyt päälleni ihan fyysisesti kun olen ollut iltaa viettämässä. Toisella kerralla aivan puskista tuli taakseni kun istuin penkillä, vetäisi hiuksista niin että kaaduin selälleni. Toisella kerralla tuli avautumaan ja kun en hänen käskystään vaihtanut baaria, löi naamaan. Näistä tein rikosilmoitukset ja toisesta hänet tuomittiin sakkoihin. Mitä pitää oikeasti tehdä että saan tälle ihmiselle lähestymiskiellon?
Niin ja ennenkuin joku ehdottaa sitä että rikoin hänen suhteensa : tapasin ensimmäistä kertaa mieheni kaksi vuotta sitten. He erosivat KUUSI vuotta sitten.
Kommentit (38)
Ilmoita selvästi ja todistettavasti, että et halua häneltä yhtään viestiä. Pidä kirjaa soittoyrityksistä ja tulosta viestit. Ilmoita vähäisetkin päällekäymiset poliisille, vaikka poliisi ei siinä vaiheessa voi tehdä mitään. Näin sinulle kertyy todistusaineistoa, jonka perusteella voit hakea lähestymiskieltoa tai tuomiota häirinnästä. Säästä muutama tonni lakimieheen samalla kun keräät todisteet.
Kun poliisi ei auta, niin laita lähestymiskieltohakemus suoraan paikkakuntasi käräjäoikeuteen. Ei siihen väliin poliisia tarvita.
Lähestymiskieltoa haetaan joko poliisilta tai suoraan käräjäoikeudelta, kirjallisesti tai suullisesti. Heti voimaan tulevan väliaikaisen lähestymiskiellon voi määrätä päällystöön kuuluva poliisi tai syyttäjä. Päätös menee tällöin viipymättä käräjäoikeuden tutkittavaksi.
Lähestymiskielto on voimassa käräjäoikeuden määräämän ajan, enintään kuitenkin vuoden, mutta tarvittaessa kieltoa voidaan jatkaa.
https://oikeus.fi/tuomioistuimet/karajaoikeudet/fi/index/rikosasiat/lah…
Jos sais jotenkin nauhalle tunnustuksen, eli tapaatte ja kysyt asiasta suoraan, että onko nämä viestit sinulta ja miksi laitat näitä yhtenään. Varsinkin jos ei meinaa tunnustaa, niin ainakin voisi olla hyödyllistä käydä asian psykologiaa läpi eli kysyä, onko hän vielä tosiaan mustasukkainen ja onko hänellä yleensä voimakas taipumus tuntea huonommuutta suhteessa muihin. Ja kaduttaako häntä tekemänsä virheet, mutta asiaa on vaikea tunnetasolla käsitellä häpeän vuoksi. Kahville voisi kutsua, ei kaljabaarissa tätä keskustelua. Näytä, että sinua ei silmäkkäion kohtaaminen häkellytä, mutta asiat puhutaan sitten kanssa halki poikki pinoon eikä lopeteta, ennen kuin ollaan päästy johonkin lopputulemaan. Jos hän pakenee paikalta, ilmoita että keskustelua voidaan jatkaa anytime.
Tuosta voit printtaa itselles lähestymiskieltokaavakkeen. Täytä se ja vie paikkakuntasi käräjäoikeuteen.
https://oikeus.fi/fi/index/lomakkeet/lahestymiskieltoasiat.html
Vainoaminen on ollut Suomessa rikos vuoden 2014 alusta alkaen. Lain mukaan vainoamiseen syyllistyy henkilö, joka toistuvasti uhkaa, seuraa, tarkkailee, ottaa yhteyttä tai muulla näihin rinnastettavalla tavalla vainoaa toista niin, että se on omiaan aiheuttamaan vainotussa pelkoa tai ahdistusta. Rikoksesta voidaan tuomita sakkoa tai enintään kaksi vuotta vankeutta. Vainoaminen on virallisen syytteen alainen rikos eli syyttäjä nostaa siitä syytteen, vaikka asianomistaja ei vaatisi rangaistusta.
Muista salata tietosi myös maistraatista!
Vierailija kirjoitti:
Mä olen aivan loppu sen touhuihin, jatkuvia viestejä facebookissa, jos estän tekee uuden profiilin, ottanut kaikki kolme kertaa vaihtamani puhelinnumerot selville ja ahdistelee puhelinsoitoin ja viestein, on nyt kaksi kertaa käynyt päälleni ihan fyysisesti kun olen ollut iltaa viettämässä. Toisella kerralla aivan puskista tuli taakseni kun istuin penkillä, vetäisi hiuksista niin että kaaduin selälleni. Toisella kerralla tuli avautumaan ja kun en hänen käskystään vaihtanut baaria, löi naamaan. Näistä tein rikosilmoitukset ja toisesta hänet tuomittiin sakkoihin. Mitä pitää oikeasti tehdä että saan tälle ihmiselle lähestymiskiellon?
Niin ja ennenkuin joku ehdottaa sitä että rikoin hänen suhteensa : tapasin ensimmäistä kertaa mieheni kaksi vuotta sitten. He erosivat KUUSI vuotta sitten.
Tohon ekaan kohtaan ohjeeksi: laita asetukset niin, että vain kaverit voivat ottaa sinuun facessa yhteyttä, etkä ota muikkia kaveriksi.
Kyllä sä saisit jo kepeesti lähestymiskiellon noilla tempuilla.
Laita oma profiili FBssa salaiseksi, niin ettei voi enää lisäillä itseään kamuksi. Kannattaa aina muutenkin tarkistaa ketä hyväksyy.
Äitini sai eksäänsä kohtaan paljon hepposemmilla asioilla määräaikaisen lähestymiskiellon. Auttoi.
Siis nyt mietin kyllä kuinka höveli itse olet? Miten voi fb ottaa yhteyttä aina uusilla profiileilla? Eihän ne viestit edes näy niin helposti ellei oo kaverilta tullu vaan menee eri kansioon. Ja onko tilisi julkinen? Jos on niin miksi? Muuta nyt tyhmä niitä sun asetuksias kun siellä on vaikka mitä salausjuttuja ja estoja :D
Puhelimessakin ainakin osissa pystyy estämään numeron. Ja mihin pistää viestiä? Whatsapp vai perus viesti? Vastaatko? Jos kyllä niin miksi ihmeessä? Jos et niin näkeekö esim whatsapp että olet lukenut? Poista hetkeksi lukukuittaukset ja säästä mahdollisesti poliisille viestit.
Ihmetyttää vaan miksi jaksaa pistää viestiä jos et mitenkään ole reagoinut niihin? Ainut ehkä mitä voi laittaa niin sinulta ja mieheltä oma viesti että ei enää jne niiden juttu on ohi. Sen jälkeen ei enää mitään vastausta jos nyt olet ollut tyhmä ja vastannut.
facessa estät viestit muilta kuin ystäviltäsi. Laita muutenkin profiili salaiseksi.
Itse kanssa sain miehen ex-kumppanin kimppuuni. Heidänkin erosta oli jo hyvin aikaa. Hän oli jo pidemmän aikaa uhkaillut ja käskenyt poistumaan miehen elämästä. Kerran hän tuli minua vastaan miehen kodin lähellä ja kävi kimpuun.Kaaduin maahan ja hän tuli päälleni, repi hiuksista ja läpsi naamaan. Olin kuulemma pahemman luokan narttu joka vie toisen miehen! Toisen kerran hän tuli samaan baarin ja iski silmäni mustaksi! Tämän jälkeen asia meni poliisille ja oikeuteen. En enään viitsinyt liikkua kylällä, koska pelkäsin.
Tilanne oli aika kiusallinen ja rupesi vaivaamaan joka päivästä elämää. Mies ehdotti että muutetaan pois paikkakunnalta, koska oli pieni kylä niin olisi ollut vaikea jatkaa eloa siellä!
Sain opiskelupaikan toiselta paikkakunnalta ja muutin sinne. Mies muutti perässä jonkin ajan päästä. Tästä on jo muutama vuosi aikaa ja tilanne on rauhoittunut, enkä ole enään kuullut ex -puolisosta.
Mitä mieltä miehesi on asiasta? Onko hän tehnyt asian eteen jotain? Jotenkin tuntuisi, että tämä olisi asia joka hänen pitäisi lähinnä hoitaa.
Ap vaikenee nyt, kun puhe kääntyi hänen mieheensä. Ap taistelee tällaisen vakavan ongelman kanssa YKSIN, käy poliisilla, joutuu vainon ja hyökkäysten kohteeksi ja hänen miehensä kai sitten elää rauhassa elämäänsä ja antaa naisten selvittää välinsä keskenään, niinkö? Surullista, että joudut kyselemään asiaa täällä. Tuo ex on jo huomannut, ettet saa tukea mieheltäsi ja se on tosi huono juttu. Vaikeissa miniä-anoppi -suhteissa tämä on myös just se ydinkysymys: jos mies ei tee mitään, tilanne ei muutu.
Vierailija kirjoitti:
Itse kanssa sain miehen ex-kumppanin kimppuuni. Heidänkin erosta oli jo hyvin aikaa. Hän oli jo pidemmän aikaa uhkaillut ja käskenyt poistumaan miehen elämästä. Kerran hän tuli minua vastaan miehen kodin lähellä ja kävi kimpuun.Kaaduin maahan ja hän tuli päälleni, repi hiuksista ja läpsi naamaan. Olin kuulemma pahemman luokan narttu joka vie toisen miehen! Toisen kerran hän tuli samaan baarin ja iski silmäni mustaksi! Tämän jälkeen asia meni poliisille ja oikeuteen. En enään viitsinyt liikkua kylällä, koska pelkäsin.
Tilanne oli aika kiusallinen ja rupesi vaivaamaan joka päivästä elämää. Mies ehdotti että muutetaan pois paikkakunnalta, koska oli pieni kylä niin olisi ollut vaikea jatkaa eloa siellä!
Sain opiskelupaikan toiselta paikkakunnalta ja muutin sinne. Mies muutti perässä jonkin ajan päästä. Tästä on jo muutama vuosi aikaa ja tilanne on rauhoittunut, enkä ole enään kuullut ex -puolisosta.
Säälittävää touhua tuollainen!
Oman egon pönkittämistä kun huomaa, että voi entisen miehen uutta suhdetta sabotoida ja aiheuttaa pelkoa uudelle kumppanille alistamalla, uhkailemalla, pahoinpidellen!
Tosi vaikea uskoa että poliisi sanonuy ettei mitään voi tehdä.
Sain lähärin voimaan pelkästä tekstaripommituksesta.
Vierailija kirjoitti:
Ap vaikenee nyt, kun puhe kääntyi hänen mieheensä. Ap taistelee tällaisen vakavan ongelman kanssa YKSIN, käy poliisilla, joutuu vainon ja hyökkäysten kohteeksi ja hänen miehensä kai sitten elää rauhassa elämäänsä ja antaa naisten selvittää välinsä keskenään, niinkö? Surullista, että joudut kyselemään asiaa täällä. Tuo ex on jo huomannut, ettet saa tukea mieheltäsi ja se on tosi huono juttu. Vaikeissa miniä-anoppi -suhteissa tämä on myös just se ydinkysymys: jos mies ei tee mitään, tilanne ei muutu.
Jotain jäi kyllä jutussa kertomatta.
Julkaise ne sen viestit sosiaalisessa mediassa lähipiirillesi, tietenkin nimeä mainitsematta mutta siten että kaikki ymmärtävät kenestä on kyse. Ehkäpä se numeron vuotajakin tajuaa mitä on tullut tehtyä ja hyvällä tuurilla se exä tajuaa miten hullu on kun näkee sekoilunsa ihan netissä kaikkien luettavana. Sinulle lähetetyt viestit saat julkaista, mitään laitonta tuossa ei ole.