Onko väärin ottaa 3000 euroa lainaa lomamatkaan?
Pääsisi kouluikäisen lapsi kerrankin ulkomaille. Onko väärin?
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Onko homman nimi nyt se, että äiti, isä ja lapsi lähtevät ulkomaille ja matka kustantaa yhteensä 3000 euroa? Ryanair ja Norwegian lentävät satasella per nenä ympäri Eurooppaa? Airbnb:n kautta saa ihan laadukkaan majoituksen kolmelle 40 - 80 euroa per yö koko porukalle kohdemaasta riippuen.
Jos raha on tiukalla, pitää osata löytää paras hinta-laatusuhde eikä ottaa "kalleinta mitä kaupasta löytyy" -vaihtoehtoa. Mutta omapa on lainanne. Pointti on se, että kyllä matkustaa voi, mutta se kannattaa tehdä järkeä käyttäen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme kysymys miksi kyselet onko se väärin?Mikset kysele onko se järkevää?
Jos et itse osaa järkeillä niin sääliksi käy. Lomailu velkarahalla ei ole väärin mutta se on tyhmää. Todella tyhmää kun ilmeisesti et osaa/voi säästää etukäteen tinkimällä kulutuksesta. miten ajattelit maksaa takaisin ja miten matkaan menee kahdelta ihmiseltä noin paljon rahaa?
Please, älä tee sitä.Vaikutat sen verran yksinkertaiselta että olisit jo lentokentällä pulassa.
Velkarahalla matkustaminen on järkevää ainoastaan opiskelija-aikana. Silloin on tiukkaa rahasta, opinnot kestävät useamman vuoden ja stressiä puskee. Silloin ymmärrän opintolainan, jolla lähdetään viikoksi ulkomaille. Valmistumisen jälkeen on sitten työpaikka ja palkka, jolloin voi maksella velkoja. Tällöin elämä on enemmän "tasapainossa" eikä mennä ääripäästä toiseen (opiskelu = super köyhää, työelämä = paljon rahaa). Se on se kultainen keskitie taas kerran.
Vierailija kirjoitti:
Ihan yleistä ottaa esim. opintolainaa tuon takia.
Niin ehkä teinit tekee niin mutta ei vastuunsa tuntevat aikuiset joilla on lapsia.
Minne olisitte menossa ja milloin? Kuinka monta henkilöä? Voin etsiä sulle halvan matkan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme kysymys miksi kyselet onko se väärin?Mikset kysele onko se järkevää?
Jos et itse osaa järkeillä niin sääliksi käy. Lomailu velkarahalla ei ole väärin mutta se on tyhmää. Todella tyhmää kun ilmeisesti et osaa/voi säästää etukäteen tinkimällä kulutuksesta. miten ajattelit maksaa takaisin ja miten matkaan menee kahdelta ihmiseltä noin paljon rahaa?
Please, älä tee sitä.Vaikutat sen verran yksinkertaiselta että olisit jo lentokentällä pulassa.
Velkarahalla matkustaminen on järkevää ainoastaan opiskelija-aikana. Silloin on tiukkaa rahasta, opinnot kestävät useamman vuoden ja stressiä puskee. Silloin ymmärrän opintolainan, jolla lähdetään viikoksi ulkomaille. Valmistumisen jälkeen on sitten työpaikka ja palkka, jolloin voi maksella velkoja. Tällöin elämä on enemmän "tasapainossa" eikä mennä ääripäästä toiseen (opiskelu = super köyhää, työelämä = paljon rahaa). Se on se kultainen keskitie taas kerran.
Varsinkin kun sitä erittäin halpaa opintolainaa oikein tyrkytetään. Opintolainaa kannattaa ottaa ja käyttää sitten vaikka lomailuun tai sijoittaa.
Mä oon ottanut monesti lainaa lomamatkan takia. Oon huono säästämään mutta taas velat haluan sitten maksaa nopsaa pois. Käyn ainakin kerran vuodessa kaukomatkalla ja sitten kerran-pari lisäksi jossain euroopassa pyörimässä.
Vierailija kirjoitti:
Mun käsittääkseni matkatoimistot on tarjonneet matkatiliä, eli osamaksua jo vuosia. Sinne voi säästää etukäteen ja maksaa loput osissa. Eli ei ole väärin!
Monissa matkapaketeissa tarvii varatessa maksaa vain varausmaksu ja loppulasku tulee vasta n. kk ennen matkaa. Ehtisitkö säästämään tässä ajassa?
Ne matkatoimistojen matkatilijutut on ihan ryöstöä koska matkatoimistojen paketit on sikahintaisia.
400€/viikko/henkilö pääsee jo kauas. Jos 3000 menee niin aikas kauas ja pitkäksi aikaa aiotte mennä...
Mun mielestä ihminen on todella yksinkertainen, jos pitää ottaa velkaa päästäkseen lomalle.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä ihminen on todella yksinkertainen, jos pitää ottaa velkaa päästäkseen lomalle.
Miksi? Voisitko jotenkin perustella, siis muullakin kuin "noin ei kuulu tehdä, koska se nyt vaan on niin". Entä jos pystyy maksamaan takaisin? Miksi se on erityisen vastuutonta? Miksei velkaa saa ottaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Voisitko jotenkin perustella, siis muullakin kuin "noin ei kuulu tehdä, koska se nyt vaan on niin". Entä jos pystyy maksamaan takaisin? Miksi se on erityisen vastuutonta? Miksei velkaa saa ottaa?
Jos pystyy maksamaan velan, niin silloin pystyy myös säästämään. Tulee halvemmaksikin kun ei tarvitse maksaa järjettömiä korkoja. Elämänhallinnassa on puutteita, jos ei osaa säästää tai tilillä ei ole puskuria. Miten silloin voi kuvitella pystyvänsä maksamaan velat pois?
Ei kai tuo väärin ole, mutta muista kilpailuttaa laina esim. https://www.vertaalainaa.fi palvelussa.
Miksi noin paljon rahaa? Jos ei ole koskaan ollut uölomailla, niin varmaan kannattaisi mennä halvemmilla kuluilla. Ja ei lomamatkaan ei oteta lainaa kuin siinä tilantessa, että koululaisella on parantumaton kuolemaan johtava sairaus ja elinaikaa enää vähän.
Vierailija kirjoitti:
Mun käsittääkseni matkatoimistot on tarjonneet matkatiliä, eli osamaksua jo vuosia. Sinne voi säästää etukäteen ja maksaa loput osissa. Eli ei ole väärin!
Monissa matkapaketeissa tarvii varatessa maksaa vain varausmaksu ja loppulasku tulee vasta n. kk ennen matkaa. Ehtisitkö säästämään tässä ajassa?
Oletko koskaan katsonut näiden matkatoimistojen osamaksujen todellista vuosikorkoa? Eli kun maksat osissa, niin lopullinen matkan hinta on hyvinkin puolitoista kertainen.
Kun on tarpeeksi näitä IKEA, Zalando, Hobby Hall, Klarna yms. tilejä lisäksi plus luottokortit ja kaikkia lyhennetään minimit kuussa, niin silloin on tosi huono talouden pito käynnissä. On maksuvaikeuksille pöytä katrttuna. Äkkiä on lyhennyksiä 300-400e/kk, korkeakorkoisten luottojen tilimaksut, samanverran voisi säästää kk.
Kun ne maksut kuitenkin lopuksi kolahtaa ja seuraavaksi menee luottotiedot.
Jos maksukykyä on, niin miksi ei. Kunhan pystyy maksamaan takaisin. Joskus on elämäntilanne sellainen, että haluaa järjestää lapselleen jotakin kivaa nopeallakin aikataululla. Silloin ei ”oota kolme vuotta” paljon lohduta. Kaikki ei ota velkaa holtittomasti, vaan harkiten ja tilanteeseen peilaten. Vaikka olen säästämisen kannalla itsekin, niin ymmärrän myös tilanteen, että joskus tarvitsee pakoa arjesta.
Väärinhän se ei tietenkään ole. Itse sinä päätät mikä teille on oikein. Eri asia onko se järkevää. Minäkin olen ottanut lainaa lomaa varten kerran. Tilanne oli se että sain hyväpalkkaisen työn jonka alkamiseen oli noin kuukausi aikaa. Tiesin siis ettei takaisin maksu tule olemaan vaikeaa ja tiesin myös että seuraavaa kesää ajatellen minulle ehtii kertyä vain reilu viikko lomaa. Lomailtiin siis etukäteen. Jos tulette hädintuskin toimeen arjessa niin sitten ei ehkä ole kovinkaan järkevää noin isoa lainaa lomaa varten ottaa. Sen pois maksaminen kestää pitkään jos pienissä erissä maksaa ja aina voi tulla jotain muuta yllättävää rahanmenoa. Mutta kyllä te paljon halvemmallakin reissuun pääsette jos ette jaksa säästää ja odottaa seuraavaa lomaa.
Minneköhän olisi tarkoitus matkustaa ja kenen kanssa, jos 3000 € pitää ottaa lainaa?
Vastaan joka tapauksessa: ei järkeä, koska halvemmallakin pääsee.
Meidän viisihenkinen perhe (4 maksaa aikuisen hinnan) lähtee heinäkuussa kahdentoista päivän lomalle Espanjaan ja meidän budjetti koko reissulle on 3500€. Siihen sisältyy lennot, majoitus ja ruoat. Aika hulppean reissun saa siis tehtyä 3000€lla aikuinen ja lapsi.