Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En tule ikinä valmistumaan insinööriksi, koska PAKKORUOTSI. :(

Vierailija
18.01.2017 |

Kaikki muut kurssit suoritettu, mutta ruotsista jää paperit kiinni. Surullista..

Kommentit (80)

Vierailija
61/80 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et tule koskaan valmistumaan insinööriksi koska keksit tekosyitä ja olet laiska.

Miten laiska voi olla jos muut on jo suoritettu?

Mutta ei ruotsinkieleen kurssia? Asenneongelmainen luuseri.

Vierailija
62/80 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ihan totta en ymmärrä mikä siinä on niin vaikeaa. Kielet on loogisia, kyllä minkä tahansa perusteet oppii kun vähäsen viitsii, pakolliset kurssit pääsee kyllä läpi. Etenkin kun ruotsi kyseessä, siis kieli joka ei ole a) ääntämiseltään mitenkään mahdoton suomalaiseen suuhun kun suomenruotsalaisittain lausutaan, b) sanasto ja kielioppikin osittain pääteltävissä jos englantia kuitenkin osaa. Mä en vaan ole ikinä tajunnut miksi ihmiset tieten tahtoen tekevät asiasta niin HANKALAN itselleen että asenne on heti "en osaa". Käy vaikka alkeiskurssilla kertaamassa, pyydä apua opiskelukavereilta jotka osaavat. Lue tuotteiden etikettejä ruotsiksi kaupoissa ja tietoisesti mieti mitkä sanoista ovat adjektiiveja, mitkä verbejä, mikä sana on monikossa jne. Kyllä sä PYSTYT oppimaan sen verran että läpi pääset. Tsemppiä ja ryhtiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/80 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko äö

Sinun äö:si [sic] on varmasti huikea...

Vierailija
64/80 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kävisi hyvin esim. kuvio, jossa ruotsia osaavat saisivat nämä ruotsinkurssit hyväksiluettua (mitä ne yleensä on 5 vai kymmenen noppaa) ja ne, jotka eivät halua ruotsia opiskella niin vaihtoehtoisesti opiskelisivat muita kursseja esim. 15 opintopistettä enemmän. 

Näin ruotsia opiskelleet saisivat palkkion työstään mutta se ei estäisi kenenkään valmistumista. Ruotsinkielentaito kun on niin toisarvoinen taito työelämässä vs. mitä muuta voisi korvaavana opiskella sen tilalla.

Vierailija
65/80 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielen opiskelu on siitä helppoa, että sen oppii kuka tahansa kun vaan opiskelee riittävästi. Virkamiesruotsi ei edes ole mikään iso vaatimus. Itse muistin jag heter peterin kun menin kurssille ja sain siitä muistaakseni nelosen. Tosin meillä oli loistava opettaja. Kiitos hänelle. 

Vierailija
66/80 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta amk saa rahat valmistuneista.

Ammattikorkeakoulu saa rahaa opiskelijamäärän mukaisesti, ei valmistuneiden määrän perusteella. Siksi on tärkeää, että opiskelijat ilmoittautuvat sinne ihan virallisesti.

Ja jos ihan oikeasti insinööritason tutkinto on enää ruotsinkielestä kiinni, kannattaa vaikka muuttaa hetkeksi Ruotsiin ja päntätä ruotsia 24/7.

Vierailija
67/80 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa syyttää pakkoruotsia ja kärrätä omaa vastuuta sille. Valmistuminen on täysin jaksamisesta ja viitsimisestä kiinni.

Vierailija
68/80 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tajua näitä ruotsi on helppoa ota itseäsi niskasta kiinni ihmisiä. Niinhän se voi ollakin, mutta se ei ole se pointti. Varmaan minäkin pääsisin helposti sen läpi, jos ottaisin hyvän asenteen ja opiskelisin ahkerasti. Mutta miksi pitäisi? Olen aikuinen ja osaan itse arvioida tarvitsenko ruotsia vai en. Ja jos tarvitsen, niin sitten voin nopeasti opetella sen.

Mutta minä en todellakaan opiskele pakolla kieltä, jonka tarve minulle perustellaan mahdollisella ruotsinkielisellä kumppanilla. Pitävätkö he minua idioottina? Ei ole olemassa mitään järkevää perustelua kaikille pakollisella ruotsilla.

En todellakaan aio nähdä erityistä vaivaa, että pääsen kurssista läpi ja saan taas unohtaa sen kielen.

Vierailija
69/80 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en tajua näitä ruotsi on helppoa ota itseäsi niskasta kiinni ihmisiä. Niinhän se voi ollakin, mutta se ei ole se pointti. Varmaan minäkin pääsisin helposti sen läpi, jos ottaisin hyvän asenteen ja opiskelisin ahkerasti. Mutta miksi pitäisi? Olen aikuinen ja osaan itse arvioida tarvitsenko ruotsia vai en. Ja jos tarvitsen, niin sitten voin nopeasti opetella sen.

Mutta minä en todellakaan opiskele pakolla kieltä, jonka tarve minulle perustellaan mahdollisella ruotsinkielisellä kumppanilla. Pitävätkö he minua idioottina? Ei ole olemassa mitään järkevää perustelua kaikille pakollisella ruotsilla.

En todellakaan aio nähdä erityistä vaivaa, että pääsen kurssista läpi ja saan taas unohtaa sen kielen.

Ketju lukkoon, tuossa selitys kaikkeen.

Vierailija
70/80 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuserit! Kyllä tekin valmistutte, kun minäkin valmistuin maisteriksi.

Mitätön ruotsinkielentaitoni on 1970-luvun peruskoulusta, mutta niin vaan selvitin yliopiston virkamiesruotsin. Rimaa hipoen ja armosta, mutta kuitenkin hyväksytysti. Se riitti minulle ja yliopistolle, joka sai rahat yhdestä valmistuneesta.

Mene jollekin muulle kuin oman koulusi ruotsinkurssille. Vaikka kansalaisopistoon tai avoimen yliopiston kurssille, josta voit saada jopa korvaavuuden jos onnistut. Siellä minäkin sen suoritin.

Kysyy   vähän enemmän rohkeutta ja ulkomuistia, mutta kannattaa. Keskustelua eli suullista tenttiä ei onneksi ollut opettajan lisäksi kukaan kuulemassa, siitä tuli ykkönen. Kirjalliseen kokeeseen saimme muutamia hyviä neuvoja: käytimme tuttuja sanoja, helppoja lauserakenteita ja lyhyitä lauseita. Ykkönen tuli siitäkin, vaikka pisteitä oli yli hyväksytyn rajan, muistaakseni peräti kaksi.

Vierailija
71/80 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kannata pakkoruotsia, mutta se ruotsin kielen taito mitä valmistumiseen vaaditaan ei ole kummainen. Kyllä sen läpi saa jos vähänkin yrittää. 

Vierailija
72/80 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

70 -80 luvuilla jos reputti ruotsin yokirjoituksissa jengi lähti mm. kesätöihin Ruotsiin ja yritti uudestaan

Vierailija
73/80 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

LUE TÄMÄ!!!!! MINULLA OLI SAMA ONGELMA. Vaihdoin äidinkieleksi ruotsin ja toimitin todistuksen kouluun. Ei tarvinnut suorittaa ruotsia. Se on vain suomalaisille tarkoitettu pakko. Opinto-ohjaaja neuvoi tämän kikan.

Vierailija
74/80 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

What? Noista kielistähän päästetään läpi vaikka puhumalla ittensä läpi lopulta. Mistään kunnollisista ammattiaineista nyt ei tietenkään läpi päästetä mut kieliopinnot nyt on vähän eri asia!

Vierailija
75/80 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkeakoulun kieliopinnot on erittäin helpot. Lukiossa paljon vaikeampaa :D

Vierailija
76/80 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä amk:ssa ainakin englantia ja ruotsia oli ensinnäkin todella vähän, lisäksi se oli pelkkää ammattisanastoa. Siis pänttäät vaan niitä sanoja? Ei siellä mitään kielioppia ollut. En osaa yhtään ruotsia ja sain 2 tekemättä mitään.

Vierailija
77/80 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kertonut opettajalle rehellisesti fiiliksistäsi? Voit saada sen läpi jollain muulla konstilla, teet vaikka esseen ruotsiksi tai jotain korvaavia tehtäviä tai puhut vaan itsesi läpi. Eihän nuo kieliopinnot mikään iso asia tuolla koulussa todellakaan ole. Meillekin oikein sanottiin että ei kannata liikaa opiskella valinnaisia englannin/ruotsin kursseja jotta saisi valinnaisia ammattiaineita mielummin niiden tilalle :D

Vierailija
78/80 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkoruotsi on kyllä uskomaton asia. Olen itse ihan hyvä ruotsissa, mutta ihmettelen suuresti miksi se on vieläkin olemassa, ruotsin tunnit on yleensä yksi vitsi, kaikki oppilaat erittäin epämotivoituneita ja turhautuneita. Englannin tunneilla aivan erilainen meininki.

Vierailija
79/80 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhoon opiskella ruotsia kun ei sitä ikinä missään käytä ja koko kieli unohtuu hetkessä! Ihan turha sitä on koulussa opettaa! Nekin tunnit vois käyttää englannin kielen opettamiseen tai vaikka ihan suomen kielen opettamiseen kun ei suomeakaan kunnolla osata!

Vierailija
80/80 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en tajua näitä ruotsi on helppoa ota itseäsi niskasta kiinni ihmisiä. Niinhän se voi ollakin, mutta se ei ole se pointti. Varmaan minäkin pääsisin helposti sen läpi, jos ottaisin hyvän asenteen ja opiskelisin ahkerasti. Mutta miksi pitäisi?

No siksi pitäisi, että saisi sen tutkinnon. Monen jutuista kuulee, että ruotsin kielen periaatteellinen vastustaminen on tärkeämpää kuin valmistuminen. Aiotko jättää muitakin tutkinnon osia suorittamatta, jos et pidä niistä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kolme