Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairaanhoitajaksi 40 vuotiaana?

Vierailija
18.01.2017 |

Onko mitään järkeä? Aloitin opinnot vuoden alussa ja tuntuu ettei tästä tule mitään. Muut ovat sen 20 vuotta nuorempia ja kouluttaja saman ikäinen kuin minä ja omien sanojensa mukaan halusi tehdä keski- ikäisenä muuta kuin hoitotyötä. Ja sitten siellä luokassa istun minä...

Lähinnä arveluttaa se, miten jaksan valmistumisen jälkeen vuorotyötä, ja kun opinnot vievät sen 3,5 vuotta olen valmistuessa jo lähellä 45 v...Ja kieltämättä onhan se hieman noloa niissä työharjoittelussa olla "opiskelijana" tämän ikäisenä seniorina.Ei ole työelämää kuin 20 vuotta jäljellä jos sitäkään... jaksanko eläkeikään tuota työtä? En usko että enää tämän jälkeen kouluttauisin sillä olisi oltava töissäkin joskus (nyt olen ollut monta vuotta työtön).Ja tämäkin koulu kestää 3,5 vuotta joka tarkoitta poissaoloa työmarkkinoilta olemattomilla rahoilla kituttaen (ensin peruspäivärahalla 2 vuotta ja sitten toimeentulotuella, lapsia 2 kpl 4-7 vuotiaita).

Lisäksi mietin sitä että suurin osa hoitajista tuntuu vaihtavan toiseen ammattiin työn raskauden takia.Ja minä vasta seniori- iässä valmistuisin siihen ammattiin?

Toki opinnot vanhempina ovat erittäin ok jos kouluttautuu työn ohessa ja opiskelee alaa jolla on töissä, esim. yliopistossa. Tämä hoitoala vaan on niin käytännön ala että se arveluttaa.

Auttakaa päättäämään mitä teen? Vaihtoehtona olisi lopetus (en viitsi tuhlata aikaa ja rahaa opintoihin turhaan kun on pari lasta elätettävänä) jos selkeästi tunnen ettei kannata ja voisin yrittää saada palkkatukea johonkin työkokeiluun vaikkapa kaupalliselle alalle.

Mitä tekisitte? Olisi mukavaa kuulla alanvaihtajien mielipiteitä vanhemmilta vastaajilta.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun luokka oli tosi sekasikiö ikähaarukaltaan. Mutta vanhimmat opiskelijat valmistuessaan oli 44v. ja 52v. Ja töitä löytyi. Toinen meni päivätyöhön ja toinen kokeillut useampaa paikkaa, kun ei osaa valita mistä tykkää eniten. Työtä löytyy ja voi itse suuntautua esim niin, että on paremmat mahdollisuudet työllistyä päivätyöhön. Että omasta mielestä tämän alan mahdollisuudet on todella hyvät, on monenlaista työtä tarjolla. Ja useat työllistyy jo ekan kouluvuoden jälkeen, ensin lähärin töitä ja sit sh-sijaisuuksia. Jos tekee hommansa hyvin niin harkkapaikat haluaa pitää hyvistä tyypeistä kiinni. Itsekin olin kahdessa harkkapaikassa töissä, joista sain kokemusta ja hyvät suositukset. Ja niillä pääsin toisella paikkakunnalla hyvään paikkaan töihin.

Vierailija
22/35 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkasin juuri 48v vastavalmistuneen lähihoitajan ja pyysin meiltä eläkkeelle jääneen takain töihin. En voisi olla tyytyväisempi heihin. T. Osastonhoitaja vanhustenpuolela, Hki

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkkasin juuri 48v vastavalmistuneen lähihoitajan ja pyysin meiltä eläkkeelle jääneen takain töihin. En voisi olla tyytyväisempi heihin. T. Osastonhoitaja vanhustenpuolela, Hki

Ihanaa, jos totta. Ihmettelen miksi en saa edes mahdollisuutta näyttää elämänkokemustani sekä osaamistani vanhusten parissa? T. 54v. lähihoitaja.

Vierailija
24/35 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen tehnyt noin kuin ap. Opiskelu parikymppisten kanssa oli yhtä helvettiä, samoin osa harjoitteluista kun nuorempien hoitajien taholta sai tympeää kohtelua. Opiskelija on pohjasakkaa monessa paikassa. Mutta kesätöitä saa, et joudu olemaan kokonaan pois työelämästä! Sitä kautta voi löytyä myös valmistumisen jälkeinen paikka, joten kannattaa hakea kesätöitä. Valmistumisen jälkeen on muutenkin ollut ihan ok.

Vierailija
25/35 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
26/35 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajan ammatti on hyvä ja hyödyllinen ammatti ja tässä taloustilanteessa työllisyyden kannalta sieltä kannattavimmasta päästä.

Sitten on tietysti sekin vaihtoehto, että miettii olisiko itsellä jotain haaveita toiveammattiin liittyen. Kun täällä kuitenkin eletään vain kerran eikä elämä ala vasta sitten kun lapset ovat isoja tai kun pääsee eläkkeelle. En yllytä lähtemään opiskelemaan mitä tahansa estetiikkaa tms, mutta pelkkien työmarkkinoiden mukaan ei kannata kouluttautua senkään takia että markkinat muuttuvat nopeasti. Tällä hetkellä monet parikymppiset hakeutuvat hoitajiksi, koska suurten ikäluokkien vanhenemisen takia on töitä. Mutta onko kaikille töitä myös 10, 20, 30... vuoden päästä kun ikäluokat pienenee?

Vierailija
27/35 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
28/35 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin lähihoitajaksi yli nelikymppisenä. Monesta harjoittelupaikasta olisin saanut töitä. Vakityön sain yhdestä harjoittelupaikasta (en työskentele vanhusten parissa). Koen, että iästä ja kokemuksesta on ollut vain hyötyä. Vuorotyö sopii minulle paremmin kuin monelle nuoremmalle työkaverille.

Vierailija
29/35 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä, ja monessa muussakin, ketjussa on vääristynyt kuva sairaanhoitajan työstä. Sairaanhoitajia on Lastenklinikalla, lasten/nuorten/aikuisten psykiatrisilla osastoilla, leikkaussaleissa, päiväkirurgisilla, infektio-osastoilla, poliklinikoilla ja päivystyksissä. Pääsääntöisesti työ on kaikkea muuta kuin esim. ihmisten nostelua. Työssä korostuu vahvasti lääkehoito ja hoitotyön asiantuntijuus. Esim. Omassa työpaikassani olen 8h työvuoron aikana yleensä 1-3h moniammatillisella kierrolla ja teen lääkehoitoa noin 2-4h. Vain jossain pitkäaikaislaitoksissa työ on sitä "peruspuurtamista", muualla aivan muuta.

Vierailija
30/35 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun siskokin lähti opiskelemaan sairaanhoitajaksi 39-vuotiaana. Yksi pieni lapsi ja toinen taitaa olla kohta tulossa.

Vierailija
31/35 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa, että kannattaako lopettaa vai ei. Mutta sen sanon, että minusta on esimerkillstä vähintää lapsellesi se, että sinä ainakin olet jaksanut yrittää mennä ja puskea eteenpäin. Sen sijaan, että olsit käpertynyt tseesi ja möllöttänyt ja ennen kaikkea syyllistänyt muut tilanteestasi. Lujasti tsemppiä, mitä sitten ikinä päätätkin tehdä.   

Vierailija
32/35 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tosiaan, sairaanhoitaja on nuorelle ihmiselle loistava pohjatutkinto. Sen jälkeen on varma työ keskipalkkaisella alalla (myös sijaisuuksia oman tarpeen mukaan), töitä löytyy myös ulkomailta. Alalla kuin alalla arvostetaan kokemusta ihmisten kanssa työskentelystä. Tutkinnon jälkeen voi lukea hoitotiedettä tai hallintotiedettä ja edetä sairaalassa osastonhoitajaksi/ylihoitajaksi/hoitotyön kliiniseksi asiantuntijaksi/tutkimus- tai kehittämistyöhön. Sote-ala on iso sektori, jossa jokaiselta esimiesasemassa olevalta odotetaan myös käytännön substanssin hallintaa. Esim. hoitotyötä voi lain mukaan johtaa vain hoitotyön koulutuksen saanut.

Vierailija
33/35 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä, ja monessa muussakin, ketjussa on vääristynyt kuva sairaanhoitajan työstä. Sairaanhoitajia on Lastenklinikalla, lasten/nuorten/aikuisten psykiatrisilla osastoilla, leikkaussaleissa, päiväkirurgisilla, infektio-osastoilla, poliklinikoilla ja päivystyksissä. Pääsääntöisesti työ on kaikkea muuta kuin esim. ihmisten nostelua. Työssä korostuu vahvasti lääkehoito ja hoitotyön asiantuntijuus. Esim. Omassa työpaikassani olen 8h työvuoron aikana yleensä 1-3h moniammatillisella kierrolla ja teen lääkehoitoa noin 2-4h. Vain jossain pitkäaikaislaitoksissa työ on sitä "peruspuurtamista", muualla aivan muuta.

Totta puhut. Noissa vaativissa tehtävissä taas on se "huono" puoli, että työn täytyy oikeasti kiinnostaa. Vastuu on suuri. Puolivillaisesti kyhätty tutkinto tuskin antaa näihin töihin valmiuksia. Siispä helposti päätyy johonkin pitkäpuolen osastolle vaippahommiin.

Vierailija
34/35 |
22.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajalle on päivätyötä myös vanhuspuolella ja kotihoidossa. Näitä paikkoja on paljon auki.

Vierailija
35/35 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yhdeksän