Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Gradu tappaa mut

Vierailija
17.01.2017 |

Haluan niin kipeästi onnistua siinä (erinomaisen) hyvin, että se epäonnistuu jo sen takia. Kohtalotovereita?

Puhukaa mulle järkeä!

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole päässyt vielä edes alkuun. Aineistoa olen kerännyt, ja tajusin äskettäin, että joudun muokkaamaan näkökulmaa radikaalisti siitä, minkä esitin ohjaajalle. Kun ei ole aineistoa, niin ei ole. Seurauksena graduhalvaus.

Vierailija
2/48 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla prosessi elää myös koko ajan ja enemmän on tullut vastaan seiniä kun onnistumisia.

Kai se jossain kohtaa muuttuu nousujohteiseksi??

Jos vain saisi tavoitteet laskettua..

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tein koko homman kuukaudessa, sain approbaturin ja jatkoin työelämään. Miksi muodostaa tyhjästä ongelma?

Vierailija
4/48 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tein koko homman kuukaudessa, sain approbaturin ja jatkoin työelämään. Miksi muodostaa tyhjästä ongelma?

Tavoitteena jatko-opinnot.

1

Vierailija
5/48 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1

Jaa no sitten. Väikkäristä tullee tuskien taival, jos jo gradu tuottaa tuollaista ahdistusta

Vierailija
6/48 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluan niin kipeästi onnistua siinä (erinomaisen) hyvin, että se epäonnistuu jo sen takia. Kohtalotovereita?

Puhukaa mulle järkeä!

Miksi pitäisi saada laudatur, koska kukaan ei koskaan tule kysymään sen arvosanaa, saati lukemaan graduasi?  Sinne se jää pölyttymään yliopiston kirjastoon muiden kaltaistensa joukkoon ja unholan suohon. Pääasia, että sen saa tehtyä, vaikka sitten kehnolla arvosanalla.

Vierailija
7/48 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä

Vierailija kirjoitti:

Mulla prosessi elää myös koko ajan ja enemmän on tullut vastaan seiniä kun onnistumisia.

Kai se jossain kohtaa muuttuu nousujohteiseksi??

Jos vain saisi tavoitteet laskettua..

Ap

Joillakin tulee katto vastaan ja tippuu takaisin lattialle.

Vierailija
8/48 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnitteletko jatko-opintoja? Mikäli et niin gradun arvosanalla ei mitä suurimmalla todennäköisyydellä ole _mitään_ väliä.

Vierailija
9/48 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuossa ole mitään ongelmaa. Tee vain ja muokkaile myöhemmin. Tärkeää on saada jotain tehtyä, koska silloin opit. Kaikissa tutkimuksissa näkökulmat ja oikeastaan kaikki mahdollinen "elää" aika paljonkin. Jopa tutkimukset, jotka lähetetään lehtiin, tulevat tod.näk. julkaistaessa olemaan erinäköisiä, kuin se jonka "valmiina" lähetit..

Jos haluat onnistua gradussa hyvin, niin ota pari sopivaa artikkelia (jotka ovat rakenteeltaan hyviä) joihin benchmarkkaat graduasi. Matki näiden artikkeleiden kulkua, mutta omilla tiedoillasi. Kun kuvittelet, että olet saanut gradusi valmiiksi, niin huomaat, että olet oppinut niin paljon kirjoittamisesta ja tutkimisesta, että halutessasi pääset vielä parantamaan työtäsi kirjoittamalla kaiken puhtaaksi. Myös aineistoon kannattaa panostaa, sillä se on gradujen kohdalla no can do, jos ainesto on surkea tai riittämätön.

Vierailija
10/48 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö teillä ole graduohjausta?

Vierailija
11/48 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pöh. Mä en ole edes aloittanut ja gradun pitäisi olla toukokuun loppuun mennessä valmis. Tiedän, että saan sen valmiiksi ja tiedän, että saan siitä vielä ihan varmasti vähintään C:n, todennäköisesti M:n. Ylempiä arvosanoja en tavoittele, koska en nyt vain viitsi laittaa aikaani tuohon enempää.

Käytin eilisen päivän muotoiluun. Eli nyt on asiakirjassa oikeat marginaalit, fontti ja muut. Kansilehti on otsikkoa vaille valmis, tiivistelmä myös. Siis ilman tekstiä, kun ei sitä graduakaan vielä ole, mutta onpahan kaikki nimet ja graduohjaajat ja sivunumeropaikat ja avainsanarivit jo kohdillaan.  Seuraavalla sivulla sisällysluettelo, joka sekin on jo tekstiä vaille valmis. Onpahan neljä pääotsikkoa, liitetiedostot ja muut paikoillaan, sen kun naputtelen vaan.

Ja siitä eteenpäin sitten pelkkää kirjoittamista. Aihe on löyhästi rajattu ja tiedän, mistä lähden aineistoa hakemaan. Jotkut haastattelut teen loppukeväästä ja tadaa, 60-80 sivua pitäisi olla valmiina toukokuussa. Laskeskelin, että sinne toukokuun loppuun on sellaiset 19 viikkoa, eli viikon aikana pitäisi valmistua 3-4 sivua. No big deal.

Tein aikoinaan opinnäytetyön ammattikorkeakouluun kolmessa viikossa ja sain arvosanaksi 3. 

Vierailija
12/48 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1

Jaa no sitten. Väikkäristä tullee tuskien taival, jos jo gradu tuottaa tuollaista ahdistusta

Eipä se juuri ahdista. Saamattomuus on se mikä ahdistaa, aloittaminen tökkii. Piperrän viimeisiä sivuaineiden kursseja loppuun, sitten ei jää enää kuin se yksi juttu. Ja sille on varattu paljon aikaa 😛

1

Vierailija
13/48 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

I feel you!

Hirveen vaikee pakottaa ittensä kirjottaa ku tuntuu et mikään ei kuulosta tarpeeks fiksulta ja enhän mä tästä aiheestakaa oikeesti tiä mitään ja enhän mä edes ole fiksu.

Aineistot kerätty ja sivukaupalla muistiinpanoja, mut jos joku muu vois tehä sen ite kirjotustyön?

Vierailija
14/48 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kvantitatiivinen vai kvalitatiivinen?

Vierailija
15/48 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen menestynyt aiemmissa opinnoissa hyvin ja arvosanalla on väliä itselleni. Jatko-opintoja en ole sulkenut pois, enkä halua sulkeakaan tässä vaiheessa.

Työ etenee kyllä koko ajan eli siinä ei ole ongelmaa.

Ongelma on lähinnä vastakohtainen, uppoan liian syvälle ja liian kauaksi aikaa ja/ saada ajatukset pois arvosanasta ja halusta saada niin hyvä gradu, että se estää luovuutta ja tuntuu, että tekee aivan paskaa jälkeä.

Kiitos 9 asiallisista vinkeistä!

Ap

Vierailija
16/48 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko riivattu vai miksi se yrittää sinut tappaa? Oletko soittanut manaajan paikalle? 

Vierailija
17/48 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin aikoinaan aikataulun. Siis sen jälkeen, kun olin yhdeksän vuotta opiskellut...

Neljä kuukautta. Aihe oli, kerättyä matskua oli ja ajatuksiakin oli. Sitten aloin vain tehdä, tammikuun eka. Ahdistuin ihan helvetisti, mutta kirjoitin vaikka mitä paskaa joka päivä. Aiheesta kuitenkin. Olisin niiiin halunnut onnistua, mutta tuntui, etten tiedä mitään, enkä löydä mitään, enkä osaa yhdistellä mitään, enkä karsia mitään...

Vein ohjaajalle melkein valmiin työn, joka yllättäen totesi, että ihan ok, mutta kyllä vielä voisi hioa. Ja sitten tadam, kun kirjoitin viimeistä versiota huhtikuun lopussa, koko työ aukeni uudelleen ja sain toiseksi parhaat arvosanat! Se paskanveivaaminen oli kannattanut! Ohjaaja kehotti kirjoittamaan alan lehteen ja työhön viitattiinkin vielä vuosien jälkeen. Älä ajattele arvosanaa, vaan tee työtä!! Tee työtä ensin väkisin ja sitten kun aihe aukenee sinullekin, täydellä sydämellä. Niin, että muut huomaavat, että haluat kertoa tämän jutun.

Kyllä se siitä...

Vierailija
18/48 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö teillä ole graduohjausta?

On tietenkii, mutta ohjattavia on paljon ja resurssit on mitä on, joten

Vierailija
19/48 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaadi ohjausta itsellesi, jos junnaat työsi kanssa paikallasi. Eikö nykyään laitoksien rahoitus tule sen mukaan, kuinka paljon opiskelijoita valmistuu?

Tsemppiä, muistan, kuinka se gradu tuntui niin kaukaiselta, kun jäin tunnelmoimaan liikaa eri osioiden kanssa. Onneksi ohjaaja kannusti, vaikka minulla oli välillä usko loppua.

En ollut vuosikurssillani ainoa, joka välillä harhautui työelämään ja valmistuminen tuntui välillä kaukaiselta ajatukselta, kun piti tasapainoilla perheen, työn ja opiskelun välillä. Niin vain kävi, ettei kukaan meistä jäänyt fiilistelemään, vaan saimme gradun väännettyä loppuun asti.

Onhan noita yksityisiäkin ohjaajia, jos ei yliopistolta apua irtoa.

Vierailija
20/48 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pöh. Mä en ole edes aloittanut ja gradun pitäisi olla toukokuun loppuun mennessä valmis. Tiedän, että saan sen valmiiksi ja tiedän, että saan siitä vielä ihan varmasti vähintään C:n, todennäköisesti M:n. Ylempiä arvosanoja en tavoittele, koska en nyt vain viitsi laittaa aikaani tuohon enempää.

Käytin eilisen päivän muotoiluun. Eli nyt on asiakirjassa oikeat marginaalit, fontti ja muut. Kansilehti on otsikkoa vaille valmis, tiivistelmä myös. Siis ilman tekstiä, kun ei sitä graduakaan vielä ole, mutta onpahan kaikki nimet ja graduohjaajat ja sivunumeropaikat ja avainsanarivit jo kohdillaan.  Seuraavalla sivulla sisällysluettelo, joka sekin on jo tekstiä vaille valmis. Onpahan neljä pääotsikkoa, liitetiedostot ja muut paikoillaan, sen kun naputtelen vaan.

Ja siitä eteenpäin sitten pelkkää kirjoittamista. Aihe on löyhästi rajattu ja tiedän, mistä lähden aineistoa hakemaan. Jotkut haastattelut teen loppukeväästä ja tadaa, 60-80 sivua pitäisi olla valmiina toukokuussa. Laskeskelin, että sinne toukokuun loppuun on sellaiset 19 viikkoa, eli viikon aikana pitäisi valmistua 3-4 sivua. No big deal.

Tein aikoinaan opinnäytetyön ammattikorkeakouluun kolmessa viikossa ja sain arvosanaksi 3. 

Ihanan rento asenne! Ehkä itsekin rajaan aikataulun vain niin tiukaksi, etten ehdi ajatella tai tunteilla.

Haluaisin vain ymmärtääkin ja ymmärryksen syntyminen vie aikaa.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kolme