Eilen katsomani dokumentti moniavioisuudesta vahvisti käsitykseni naisten keskinäisistä suhteista
Naiset kilpailevat miesten huomiosta ja koska miehet ovat olleet suurimman osan historiasta moniavioisia, ovat vietit jäljellä. Miehen moniavioisuus on sallittua edelleen kaikissa islamilaisissa koulukunnissa ympäri maailmaa, lisäksi Afrikassa ja Aasiassa myös muissa yhteisössä.
On naiivia kuvitella että miehet sopeutuisivat yksiavioiseen malliin kun se on täysin uutta ja vastoin miehen aiempaa roolia. Naiset tappelevat miehistä ja jokainen haaremin nainen tahtoo olla miehen suosikki. Naiset käyttävät aikaa kaunistautumiseen ja seksiharjoituksiin tullakseen oman aviomiehensä suosikiksi muiden naisten joukosta. Naiset saattavat tulla muodollisesti toimeen mutta he silti kilpailevat huomiosta.
Modernissa maailmassa tämä näkyy myös. Ranskalainen, monen suomalaisenkin bloggaajan tyyliteos How to be a parisienne opettaa naisille mitä tehdä kun mies ottaa rakastajattaria. Teos neuvoo myös miten miellyttää ja olla seksikäs miehelle kaikissa tilanteissa.
Tämän vuoksi naiset inhoavat toisiaan. Se nostattaa pelon häviöstä sillä oma mies haluaa aina kauniimpia ja nuorempia naisia. Joku voisi kysyä että miksi olla miehen kanssa jos se on niin suuren työn takana.
Kommentit (37)
Luojan kiitos naiset osaavat nykyään olla sinkkuja. Edes jotkut.
Voisitko kertoa mikä dokumentti oli kyseessä niin voisimme me muutkin halutessamme sen katsoa?
En ainakaan katsomatta suostu uskomaan esim. että naiset inhoaisivat toisiaan, dokumentti voisi vähän auttaa ymmärtämään tuotakin häkemystä.
Vierailija kirjoitti:
Voisitko kertoa mikä dokumentti oli kyseessä niin voisimme me muutkin halutessamme sen katsoa?
En ainakaan katsomatta suostu uskomaan esim. että naiset inhoaisivat toisiaan, dokumentti voisi vähän auttaa ymmärtämään tuotakin häkemystä.
En sanonut että dokumentissa naiset inhosivat toisiaan, mutta naiset inhoavat toisiaan yleisesti ja syy on kilpailu miehistä. Naiset haluavat olla miehelleen erityisiä sillä useille naisille "vaimous" on suuri osa identiteettiä. Vaimona oleminen on jatkuvaa kilpailua ja palvelua että saa miehen pidettyä.
Dokumentin vaimot tulivat arjessa toimeen keskenään mutta kaikki vaimot haluavat olla miehen suosikkeja. Naisten keskinen kilpailu on maailmanlaajuinen sosiaalinen ilmiö ja se johtuu miehistä.
Vain erittäin harvalla miehellä on varaa moniavioisuuteen edes moniavioisissa maissa. Tämä pätee myös historiassa. Siellä kun ei sossu maksa sen mukaan miten monta vaimoa ja mukulaa on. Monessa maassa köyhä mies jää ilman vaimoa ja keskinkertaisellakin on varaa vain yhteen.
Minä olen heteronainen ja pidän naisista ihmisinä enemmän kuin miehistä - noin keskimäärin. Naisissa vain on enemmän sellaisia tyyppejä, joiden kanssa tulen helposti toimeen. En siis sano, että en pitäisi miehistä, olen parisuhteessa miehen kanssa. Mutta ystävinä, työkavereina ym. pidän enemmän naisista.
Ja väitän, että todella monet muutkin naiset kokevat ihan samoin. Tuo sinun "naiset inhoavat toisiaan" on niin kulunut ja turha stereotypia.
Vierailija kirjoitti:
Vain erittäin harvalla miehellä on varaa moniavioisuuteen edes moniavioisissa maissa. Tämä pätee myös historiassa. Siellä kun ei sossu maksa sen mukaan miten monta vaimoa ja mukulaa on. Monessa maassa köyhä mies jää ilman vaimoa ja keskinkertaisellakin on varaa vain yhteen.
"Erittäin harva" ei oikein soinnu. Moniavioisuus on erittäin yleistä esimerkiksi Nigerian seuduilla joissa jopa 30% miehistä on polygamisia.
Vaikka miehet eivät saisi virallista vaimoa, hankkivat he rakastajia kuten ranskalainen tyylioppaamme osaa kertoa.
(Onnistuneessa) polygamiassa vaan ei ole varsinaista kilpailua. Vanhaa vaimoa ei jätetä vaikka uusi liittyisikin perheeseen. Sisarvaimo ei myöskään lähtökohtaisesti ole toiselle vihollinen vaan uuden vaimon tulo perheeseen auttaa (onnistuneessa polygamiassa) koko perhettä esim. kotitöiden jakamisessa, lisäyksenä tuloihin (moderneissa perheissä joissa naisetkin käyvät töissä) ym. sekä siinä että sisarvaimo nähdään hyvänä ihmissuhteena muillekin perheenjäsenille kuin vain miehelle.
Vierailija kirjoitti:
(Onnistuneessa) polygamiassa vaan ei ole varsinaista kilpailua. Vanhaa vaimoa ei jätetä vaikka uusi liittyisikin perheeseen. Sisarvaimo ei myöskään lähtökohtaisesti ole toiselle vihollinen vaan uuden vaimon tulo perheeseen auttaa (onnistuneessa polygamiassa) koko perhettä esim. kotitöiden jakamisessa, lisäyksenä tuloihin (moderneissa perheissä joissa naisetkin käyvät töissä) ym. sekä siinä että sisarvaimo nähdään hyvänä ihmissuhteena muillekin perheenjäsenille kuin vain miehelle.
Muilta vaimoilta harvemmin kysellään ketä mies nai ja missä. Sille on syynsä miksi naiset kilpailevat keskenään ja syy on miehet. Jokainen vaimo haluaa olla miehen suosikki sillä monissa maissa vaimous on naisen elämäntyö äitiyden ohella. Muuta merkitystä naisen elämällä ei ole.
Joka tapauksessa lähes kaikki miehet ottaisivat haaremin jos saisivat mutta siitä vain yksipuolisesti omistautumaan, vaihtamaan nimiä ja itkemään kun mies pettää vaikka se on tiedossa.
Dokumentti löytyy youtubesta nimeltä Africa: Will you marry me?
Saahan sitä naimisiin mennä, nainen vaan näyttää lähinnä seksiorjalta niin tehdessään. Lässynlää rakkaus, miehet haluavat kyllä seksiä, paljon jälkeläisia ja palvelijan kotiin eikä mitään rakkautta.
En kyllä lähtisi vertailemaan haaremin keskenäisiä suhteita kaveruus/ystävyys suhteisiin. Totta kai niissä on erilainen dynamiikka.
Ja naiset taas kieltämässä asiaa. Sitä on tutkittu että merkittävä määrä naisvihasta tulee naisilta. Naiset haluavat aina pitää miehensä omanaan, tästä on paljon kirjallisuutta.
Jos polygamia on mielestänne onnellista, miksi suututte kun miehenne pettää, hänhän vain toteuttaa polygamista luontoaan. Miksette kutsu toista naista eli sisartanne kylään tiskaamaan? Sitäpä minäkin.
Olen 30-vuotias nainen ja olen rakastunut kaksi kertaa elämässäni. Tuntemani miehet myös laskevat rakastumisensa yhden käden sormilla, vaikka olisivat sosiaalisia ja polkeneet vaikka ketä. Olen harrastanut seksiä ja tuntenut vetoa kymmeniä miehiä kohtaan, mutta jos vain toinen vaihtoehto pitäisi valita, ottaisin ne tunteelliset, pitkät suhteet. Muu seksi oli kivaa, mutta vain noista joihin mulla oli tunneside jäi mitään mieleen. En osaa sanoa, mihin tärkeysjärjestykseen miehet laittaa rakkaus- ja seksisuhteet.
Vierailija kirjoitti:
Ja naiset taas kieltämässä asiaa. Sitä on tutkittu että merkittävä määrä naisvihasta tulee naisilta. Naiset haluavat aina pitää miehensä omanaan, tästä on paljon kirjallisuutta.
Jos polygamia on mielestänne onnellista, miksi suututte kun miehenne pettää, hänhän vain toteuttaa polygamista luontoaan. Miksette kutsu toista naista eli sisartanne kylään tiskaamaan? Sitäpä minäkin.
Miten tyhmä sinä oikein olet? En minä elä polygamiassa eikä ole pienintäkään aikomusta tehdä niin vastaisuudessakaan. Kutsun kyllä usein toisia naisia (aka ystäviäni) meille kylään, mutta en tiskaamaan tai paneskelemaan mieheni kanssa.
Ja edelleen, naiset ovat minusta keskimäärin mukavampia ihmisiä kuin miehet. Vaikka olenkin heteronainen.
Vierailija kirjoitti:
Olen 30-vuotias nainen ja olen rakastunut kaksi kertaa elämässäni. Tuntemani miehet myös laskevat rakastumisensa yhden käden sormilla, vaikka olisivat sosiaalisia ja polkeneet vaikka ketä. Olen harrastanut seksiä ja tuntenut vetoa kymmeniä miehiä kohtaan, mutta jos vain toinen vaihtoehto pitäisi valita, ottaisin ne tunteelliset, pitkät suhteet. Muu seksi oli kivaa, mutta vain noista joihin mulla oli tunneside jäi mitään mieleen. En osaa sanoa, mihin tärkeysjärjestykseen miehet laittaa rakkaus- ja seksisuhteet.
Miehelle seksi on tärkeintä elämässä. Päättele siitä.
Vierailija kirjoitti:
Me olemme ainakin sopineet että vieraissa ei käydä. Totta kai suuttuisin jos kuulisin että mies olisi rikkonut sopimuksen.
Ei sillä, voisin kyllä suoda muitakin suhteita miehelle mutta se antaa myös itselleni oikeuden muihin miehiin. Yllätys, ettei mies oikein lämpene ajatukselle.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä pointti sinulla. Jätät kuitenkin samalla huomioimatta asian, mikä on kuohuttanut erinäisillä keskustelupalstoilla viime viikkoina: Naiset asuvat mieluummin yksin, kuin "huonon" miehen kanssa. Työssä käyvä nainen ei tarvitse miestä muuhun kuin lapsensa siittäjäksi.
Monelle miehelle varmasti kelpaisi "haaremi" mutta monelle miehelle yhdenkin naisen saalistaminen osoittautuu työlääksi.
Toit esille huomionarvoisen seikan. Nykypäivänä valitettavasti ("huonojen" miesten kannalta) moni "laadukas" nainen jättää pysyvämmän pariutumisen kokonaan väliin ja hankkii lapsen muita menetelmiä hyödyntäen.
Niin. Tuohan sopii kuvaan. Vain alfamiehillä on mahdollisuutta pyörittää mitään moniavioista haaremia ja moni naisista onkin mieluummin yksin kuin "huonon" miehen eli ei-alfan kanssa. Näitä huonoja miehiä onkin miehistä ainakin 80%. Tähän sopii hyvin myös tuo viime päivinä "kuohuttanut" juttu siitä että naiset eivät kunnioita miehiään. Eivät tietenkään kunnioita näitä betamiehiä, vaan jokainen nainen haluaisi sen alfan.
"On naiivia kuvitella että miehet sopeutuisivat yksiavioiseen malliin kun se on täysin uutta ja vastoin miehen aiempaa roolia"
Mitä sitten? Aloittaja voisi vielä kertoa vastauksensa. En itse kovin paljoa antaisi aloittajan mainitsemien bloggareiden mielipiteille. Useimmat lienevät täältä Härmästä eivätkä osaa suhtautua tarvittavalla kritiikillä kaikkea lukemaansa kohtaan. Ranska nyt on varsin konservatiivinen maa mitä tulee perhesuhteisiin yms. En itse käyttäisi sitä esimerkkinä tulevaisuuden ennustamisessa. Todelliset trendit kumpuavat nykyään ihan muualta vaikka satunnaisen blogin pitäjän mielestä ranskalaisten tapa pukea pikkulapsia olisikin söpö.
Kaikki tieteellisemmät tulevaisuuden ennusteet povaavat ihmisten itsemääräämisoikeuden lisääntymistä. Se tietää huonoja aikoja miehille, joilla ei ole tarjota naiselle muuta kuin penis jalkojensa välissä.
Elämäni päätarkoitus ei myöskään ole miehen (ei edes aviomieheni) miellyttäminen. Esim. työurani ja koulutukseni on minulle tärkeämpi asia. Jos tulisi eteen tilanne, että pitäisi alkaa "kilpailla" mieheni huomiosta tai tehdä jotain erityisiä temppuja "pitääkseni" hänet, luovuttaisin suosiolla. Ei minulla riittäisi aika tai mielenkiinto moiseen. Pärjäisin ihan hyvin itseksenikin, onhan minulla tosiaan hyvä työpaikka, hyvät tulot ja ystäviä (naisia).
Hyvä pointti sinulla. Jätät kuitenkin samalla huomioimatta asian, mikä on kuohuttanut erinäisillä keskustelupalstoilla viime viikkoina: Naiset asuvat mieluummin yksin, kuin "huonon" miehen kanssa. Työssä käyvä nainen ei tarvitse miestä muuhun kuin lapsensa siittäjäksi.
Monelle miehelle varmasti kelpaisi "haaremi" mutta monelle miehelle yhdenkin naisen saalistaminen osoittautuu työlääksi.
Toit esille huomionarvoisen seikan. Nykypäivänä valitettavasti ("huonojen" miesten kannalta) moni "laadukas" nainen jättää pysyvämmän pariutumisen kokonaan väliin ja hankkii lapsen muita menetelmiä hyödyntäen.