Mikä oli ensimmäinen suuronnettomuus tai muu katastrofi jonka muistat varmuudella?
Ei vain siitä, että olet jo ollut olemassa ja siitä on puhuttu. Muistat tapauksen oikeasti. Minä muistan Lapuan patruunantehtaan räjähdyksen 1976.
Kommentit (441)
Minäkin muistan Lapuan. Olin silloin 6. Muistan uutiset. Muistan, kun mummon kanssa katsottiin hautajaiset telkkarista ja hän itki. Se oli koko kansan suru.
Lapuan patruunatehtaan onnettomuus,jossa kuoli 40 ihmistä. Kuoli sukulaisiani,naapureitani,ystäviäni.
Estonia oli sellainen, josta muistan missä olin ja mitä mietin. Tšernobylin muistan hämärästi, mutta en mitään erityisiä ajatuksia.
Omakohtaisesti on koskettanut Myyrmannin pommi.
Estonian muistan todella hyvin vaikka olin silloin 4 v. Toinen iso juttu oli Konginkankaan bussiturma, meidän opettajan siskon piti nousta siihen samaan bussiin Äänekoskella (tai siinä lähellä). Muistan kun ope hermoili että kerkesikö siskonsa mennä siihen bussiin, kun ei ollut saanut tähän yhteyttä aamulla. Ei onneksi kerennyt.
Kun Suomessa synty kakspäinen vasikka. Itkin ja pelkäsin sitä sen kuvaa ja rauhotuin vasta kun sain polttaa sen saunan pesässä. Olin 5v.
Tsernobyl, iso, haitallinen, vaikea ja paha. Mitähän vaikutuksia sillä on edelleen.
Varmaankin Tsernobyl. Olin silloin kuudennella luokalla ja kun uutisointia alkoi lopulta tulla, mietin uskallanko lähteä sateella ulkoiluttamaan koiraamme.
Vierailija kirjoitti:
Tshernobyl 1986. Yhtäkkiä ei saatu mennä metsään ja piti syödä jotain tabletteja (jodia, ilmeisesti). Ikää silloin 5v.
Enmuista että minulle olisi koulussa tai kotona annettu mitään tabletteja tai kielletty ulkoilemasta :(
Kai se on Estonia.
Omalle kohdalle osunut Jämijärvi...
WTC-iskut vuonna 2001 muistan ja vähän sitäkin, miltä tuntui. Olin 14-vuotias. Sitä ennen kaikki mielessäni on vaan harmaata massaa, esimerkiksi Estoniasta ei ole jäänyt mitään muistijälkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
WTC. Olin tuolloin 11-vuotias ja muistan miten uutisissa näytettiin torneja päin lentäviä koneita. Eihän sitä silloin oikein tajunnut miten iso juttu oli kyseessä.
Toinen samoihin aikoihin tapahtunut oli Vantaan Myyrmannissa tapahtunut itsemurhaisku. En nyt muista räjäyttikö joku itsensä vai ammuskeliko ympäriinsä. Jäi mieleen koska täti asui ihan ostoskeskuksen lähistöllä ja olin siellä käynyt.
Omatekoinen pommi,jonka sirpalevaikutus suuri,mm.sisälsi nauloja.Hyökkääjä menehtyi.
Plus seitsemän muuta ja pitkälti yli sata haavoittui
Jossain muualla,ehkä jopa toisella puolella maapalloakin sattunut onnettomuus (olkoon sitten suuri tai pieni ) jonka onnettomuuden uhrien nimiä ei koskaan ole kuullutkaan, ei ole muuta kuin uutinen.
Uutinen voi toki olla järkyttävä, mutta ei se silti vain televisiosta nähdystä uutisesta tai lehden etusivunjutusta mitään omakohtaista kokemusta tee.
Lapsuudestani muistan amerikkalaisten B-52 pommikoneiden massiivisten mattopommitusten kuvat Vietnamin sodan joka päivä näytetyissä uutislähetyksissä täälläkin.
Radiossa toimittaja Pasi Rutanen kertoi,että "Presidentti Richard Nixon on jälleen kiristänyt Vietnamin politiikkaansa. TET-hyökkäys on alkanut..."
Joka ainoa koneesta tiputettu pommi aiheutti taatusti suurkatastrofin siellä minne putosi.
Kyseessä oli ensimmäinen (ja varmasti myös viimeinen) televisiosota,josta reportterit pääsivät vapaasti kertomaan suoraan ja ilman sensuuria maailmanlaajuiselle yleisölle.
'Agent orange' ruiskutukset lentokoneesta aiheuttivat katastrofeja joiden varsinaiset seuraukset alkavat nyt vasta maailmalle näkyäkin (kenties satojen tuhansien epämuodostuneiden lasten kuvissa netissäkin).
Me vain silloin hyppäsimme koulun pihalla narua, keräsimme purkankuvia ja luettiin Aku Ankkaa ja haaveiltiin pääsystä kesälomalla Linnanmäelle vanhempien kanssa jne.
Tsekkoslovakian miehitys järkytti ihmisiä Suomessa enemmän, koska se oli paljon lähempänä kuin Vietnam.
Silti The Beatles -yhtyeen hajoaminen taisi olla suurempi järkytys nuoremmalle katsojakunnalle,puhumattakaan (hieman myöhemmin) Jimi Hendrixin kuolemasta yliannostukseen Tukholmassa.
Urbaanit legendat kertovat joidenkin tyttöjen tehneen jopa itsemurhiakin sen uutisen takia.
Mene tiedä.
Kaikki on niin suhteellista-suhteessa ruutuun ja sen kautta avaraan maailmaan...
Ei lasketa suuronnettomuudeksi, mutta kyllähän prinsessa Dianan kuolema oli eräänlainen katastrofi.
Vuoden 2001 terrori-isku Usassa taitaa olla ensimmäinen kunnon katastrofi, jonka muistan.
Estoniaa en muista vaikka olin silloin 8 vuotias. Kaipa WTC on se ensimmäinen isompi tapaus jonka muistan selvästi. Muistin että Myyrmannin iskukin olisi tapahtunut jo ysärin puolella, mutta se olikin vasta vuotta myöhemmin WTC:stä
Prinsessa Dianan kuoleman muistan, vaikken oikein vielä ymmärtänyt asian traagisuutta. WTC-iskujen vakavuuden käsitin jo itse.
Sama muisto minulla ja ikäkin täsmää.